Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس مسائل اقتصادی در خصوص راهکارهای اصلاح ساختار اقتصادی کشور در دولت جدید گفت: بحران اقتصادی در ایران درواقع یک بحران ساختاری است و برای اینکه این ساختار تغییر پیدا کند، باید ساختاری هم با آن برخورد شود.

 

به گزارش پول نیوز، محمد علی خطیب در گفت و گو با «پول نیوز» با بیان این مطلب تاکید کرد: متاسفانه در مجلس شورای اسلامی این مسئله مهم در نظر گرفته نشده و در تمام نقد و انتقاداتی که از طرف دولت و دیگران مطرح می شود، چه اهل مجلس و چه کسانی که بیرون از مجلس هستند، هیچ کدام درباره ساختار صحبت نمی کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به طوری که گویا این مسئله فراموش شده است.

وی با بیان اینکه اصلاح ساختار اقتصادی به صنعتی کردن ساختار اقتصاد ایران برمی گردد، افزود: این خود بحث مفصلی است که چه الگیی باید انتخاب شود تا اینکه بتواند برای صنعتی کردن واقعی فراهم شود؛ نه آنچه که تحت عنوان صنعتی کردن از زمان پهلوی اول شروع شد و آن یک طرف قضیه بود و در طرف دیگر سیاست دولت قرار داشت.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: برای اینکه ما بتوانیم به طور واقعی مشکلات ایران را حل کنیم، اولین کاری که انجام می دهیم باید این باشد که ساختار صنعتی را در سیاست صنعتی کردن ایران معرفی کنیم و تفاوتی ندارد که این رویکرد چه در دولت روحانی و چه در دولت دیگری اتخاذ شود.

وی با تاکید بر ضرورت اجرای سیاست صنعتی سازی ایران تصریح کرد: تا زمانی که سیاست صنعتی کردن ایران اجرایی نشود و فقط به مسائل روبنایی از قبیل این بپردازیم که به طور مثال چرا تورم ایجاد شده و از چه راهی می توانیم تورم موجود را کنترل کنیم، ما نمی توانیم برخورد جدی با مسائل ایران داشته باشیم و همه دولت هایی که روی کار می آیند، همان سرنوشتی را پیدا می کنند که امروز دولت روحانی با آن روبه رو است.

خطیب یادآور شد: امروز در ادبیاتی که چه در سطح مجلس و چه در بیرون از مجلس تعریف شده و یا عملا چه طرفداران روحانی و چه طرفداران رییس جمهور منتخب را نگاه کنیم، می بینیم هیچ بخشی سیاست های خود را با شفافیت بیان نکرده که چه سیاست هایی قرار است اجرایی شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه عنوان کرد: اگر برنامه های کشورهای موفق، نه کشورهای صنعتی، بلکه کشورهایی مثل کشورهای جنوب شرق آسیا که در امر صنعتی کردن تا حدی از الگوهای مستقل برخوردار هستند و به عنوان الگوی موفق می توان آنها را معرفی کرد، لحاظ کنیم، در این کشورها در کنار توجه به سایر برنامه ها، برنامه صنعتی کردن و سیاست صنعتی کردن کشور دیده می شود.

خطیب با ابراز امیدواری از تبعیت دولت جدید در زمینه اتخاذ سیاست های صنعتی در کشور خاطر نشان کرد: حال ما امیدواریم که دولت جدید بتواند سیاست صنعتی کردن کشور را با استفاده از الگوها و یا سیاست های کشورهایی که سیاست صنعتی دارند و در این عرصه موفق بوده اند و به نظر می رسد که در آینده هم موفق خواهند بود، پیگیری و در این بخش از آنها پیروی کند.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: اقتصاد ایران پول نیوز تورم صنعت دولت روحانی سیاست صنعتی کردن دولت جدید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۶۵۶۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موافقت وزیر اقتصاد عربستان با ۵ پیشنهاد ایران

سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی که برای شرکت در اجلاس ۵۰ امین سال تاسیس بانک توسعه اسلامی به عربستان سفر کرده است، در صفحه خود در فضای مجازی نوشت: «در عربستان گفتگوی بسیار سازنده‌ای با همتای سعودی داشتیم. جناب فیصل ابراهیم با هر ۵ پیشنهاد ایران موافقت نمود و بر تدوین نقشه‌ راه همکاری‌های اقتصادی بخش دولتی - خصوصی و سرعت در اجرای آن تاکید کرد.»

منبع: فارس

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • مردمی کردن اقتصاد توسعه پایدار کشور را به دنبال دارد
  • موافقت وزیر اقتصاد عربستان با ۵ پیشنهاد ایران
  • رشد اقتصادی ایران در ۲۰۲۳ بر اثر دانش‌بنیان شدن صنعت نفت و گاز به دست آمد/ استفاده حداکثری از توان دانش بنیان‌ها جواب داد
  • پیشرفت اجتماعی ایران از سال ۲۰۱۹ کم و در سال ۲۰۲۳ منفی شد / در بخش فرصت ها وضعیت ایران خطرناک است / قربانی‌شدنِ پیشرفت اجتماعی در ساحتِ سیاست و اقتصاد
  • دولت در حوزه اقتصادی از ابتدا ضعیف بود | به انتخابات آمریکا نزدیک شویم ارز صعودی می‌شود
  • رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: آواربرداری از خرابی 10 ساله زمانبر است/ سیاست های اقتصادی دولت ثمر داده/ کشور به مدت یک دهه دچار عقب‌ماندگی بود
  • انتقاد یک نماینده مجلس از سیاست های نادرست ارزی دولت/ کالاهای اساسی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • کالا‌های اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • دولتی‌ها به جای رقابت، نظارت کنند
  • قیمت دو برابری کالا‌های اساسی با جود تخصیص ارز ترجیحی