Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-08@22:47:51 GMT

سلاح‌های ساخت آمریکا در دست طالبان

تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۶۵۸۶۵

سلاح‌های ساخت آمریکا در دست طالبان

در شرایطی که ارتش آمریکا به دنبال خارج کردن تمام نیروهایش از افغانستان است، نفوذ طالبان همچنان در این منطقه رو به افزایش است، از توقیف سلاح‌های ساخت آمریکا از نیروهای افغان گرفته تا تصرف مناطق.

 به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، فرماندهی مرکزی آمریکا سه‌شنبه اعلام کرد ارتش آمریکا بیش از ۹۰ درصد از فرایند خروجش از افغانستان را تکمیل کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیانیه شش ژوئیه همچنین تاکید دارد که آمریکا رسما هفت مورد از تاسیسات را به وزارت دفاع افغانستان تحویل داده است.

نیروهای طالبان در پایگاه نظامی سلطان خل در ولایت وردک افغانستان که به تازگی بعد از دو روز درگیری با سربازان افغان تصرف کردند، شبکه اسکای نیوز را به این پایگاه دعوت کردند.

یک فرمانده طالبان به این شبکه انگلیسی گفت که شبه‌نظامیان تعدادی سلاح و ادوات نظامی را از نیروهای دولتی گرفته‌اند؛ ۷۰ تفنگ تک تیرانداز، ۹۰۰ سلاح، ۳۰ خودروی هاموی، ۲۰ وانت نظامی و ۱۵ کامیون نظامی.

براساس این گزارش، بسیاری از اقلام نظامی نیروهای افغان که به تصرف نیروهای طالبان درآمده است، مهر "اموال دولت آمریکا" را دارد.

بحث مذکور تنها یکی از چندین مواردی است که طی روزهای گذشته در شمال افغانستان رخ داده است. براساس گزارش آسوشیتدپرس، طالبان کنترل یک سوم از ۴۲۱ بخش و مراکز بخش در افغانستان را در دست دارد. 

محب الرحمان، عضو شورای شهر ولایت بدخشان در شمال شرقی افغانستان میگوید: متاسفانه اکثر مناطق بدون نبرد به دست طالبان افتاده است.

او با اشاره به روحیه پایین و تعداد کم نیروهای دولتی گفت، ۱۰ بخش به دست طالبان افتاد که هشت مورد بدون درگیری بود.

در مجموع ۱۹۵ بخش در افغانستان (۴۹ درصد) تحت کنترل طالبان است. دست‌کم ۱۲۰ بخش از اول مه به کنترل شبه‌نظامیان طالبان درآمده است. مسائل امنیتی دولت افغانستان در ماه‌های اخیر به علت خروج نیروهای آمریکایی از این کشور پیچیده شده است./ ایسنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۶۵۸۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طالبان: مانعی برای اجرای پروژه تاپی در افغانستان وجود ندارد

وزیر معادن و نفت طالبان در دیدار با مدیر اجرایی پروژه تاپی و همچنین سفیر ترکمنستان در کابل با تاکید بر گسترش روابط افغانستان با منطقه و جهان گفت هیچ مانعی برای اجرای پروژه تاپی وجود ندارد. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «شهاب الدین دلاور»، وزیر معادن و نفت افغانستان در دیدار با «محمد مراد امانوف» مدیر اجرایی پروژه تاپی، «خواجه عوض اف» سفیر ترکمنستان در کابل، تحکیم و توسعه روابط سیاسی - اقتصادی و امنیتی با کشورهای منطقه و جهان را از اولویت‌های  افغانستان دانست و تاکید کرد هیچ مانعی برای اجرای پروژه تاپی وجود ندارد.

بر اساس اعلامیه دفتر مطبوعاتی وزارت معادن و نفت افغانستان، پیشرفت پروژه تاپی و تشکیل کاری گروهی به منظور هماهنگی همه‌جانبه در این پروژه از اهم موضوعات نشست در کابل بوده است.

پروژه انتقال گاز ترکمنستان از مسیر افغانستان به پاکستان و هند موسوم به «تاپی»، یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های انتقال گاز در منطقه است. از طریق این پروژه سالانه 33 میلیارد متر مکعب گاز از ترکمنستان به سه کشور دیگر انتقال می‌یابد.

پروژه تاپی و توسعه راه لاجورد محور رایزنی‌های وزرای خارجه طالبان و ترکمنستانتوافق پاکستان و ترکمنستان برای تسریع احداث پروژه تاپیطالبان: برای تأمین امنیت پروژه تاپی واحد ویژه امنیتی ایجاد می‌شود

این پروژه در افغانستان از ولایت‌های قندهار، فراه، هلمند و هرات عبور می‌کند که در گذشته بسیاری از مناطق آن ناامن بود.

در افغانستان، لوله گاز تاپی در امتداد جاده شاهراه هرات – قندهار کشیده می‌شود و پس از آن از کویته و ملتان پاکستان می‌گذرد و در نهایت به شهر فزیلکا در هند می‌رسد.

گفتنی است پروژه انتقال گاز تاپی از ترکمنستان آغاز می‌شود و با گذشتن از خاک افغانستان و پاکستان به هند می‌رسد. با عملی شدن این پروژه، کنار فراهم شدن زمینه کار برای هزاران نفر، افغانستان سالانه بیش از 400  میلیون دلار از محل ترانزیت به دست خواهد آورد.

انتهای پیام/.

  

دیگر خبرها

  • طالبان: مانعی برای اجرای پروژه تاپی در افغانستان وجود ندارد
  • وقوع انفجار در مرکز ولایت بدخشان افغانستان
  • وقوع انفجار در شمال شرق افغانستان
  • طالبان: داعش از خاک پاکستان وارد افغانستان می‌شود
  • مقامات آمریکایی: اسرائیل در کنترل گذرگاه رفح از خط قرمز بایدن عبور نکرد
  • حمله موشکی مقاومت عراق به بندر عسقلان اسرائیل/ اعلام آغاز مرحله چهارم نبرد انصارالله یمن علیه اسرائیل/ بازداشت یک نظامی آمریکا توسط روسیه/ تهدید دادگاه لاهه توسط ۱۲ سناتور آمریکایی
  • هشدار روسیه به آمریکا درباره «نتایج رویارویی دو قدرت اتمی»
  • دیپلمات‌های طالبان در تهران میزبان تیم ملی فوتسال افغانستان
  • (ویدئو) زن افغان فعال حقوق بشر زلمی خلیلزاد را غافلگیر کرد
  • تعامل سازمان همکاری اسلامی با طالبان