Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-30@23:06:46 GMT

امام جماعتی که مبلغ کار آفرینی است

تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۶۵۹۹۹

امام جماعتی که مبلغ کار آفرینی است

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، سارا قنبری، از ویژگی های کارآفرینان، خلق فرصت‌ها، استقبال از خطرها، خرج سرمایه فکری و مادی، عبور از ناشناخته‌ها و خلق «همه چیز» از «هیچ» و سپس ترک آن برای دیگران و ایجاد فرصتی دیگر است و این خلق و واگذاری، در چرخه تداوم قرار می‌گیرد و نتیجه آن، سودرسانی به دیگران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله در این باره می‌فرماید: «بهترین مردم، کسی است که برای مردم، سودمندتر باشد».

همراه شدیم با امام جماعت روستای تراز بخش هتی در شهرستان لالی، روحانی جوانی که هم صندوق دار قرض الحسنه است و هم مدرس کارآفرینی البته نه فقط تئوری، بلکه او در عمل هم بذر اشتغال را در زمین روستا به دامن خاک سپرده و کارآفرین تحویل جامعه داده است.

حاج آقا امین عسکری فرد، مبلغ سطح سه حوزه علمیه است، و در حیطه فعالیت‌های فرهنگی، تعلیم و تربیت، راه اندازی کسب و کارهای کوچک، عمران و محرومیت زدایی فعال است.

آقای عسکری فرد از صندوق‌های قرض الحسنه‌ای می‌گوید که باعث همدلی و همیاری مردم و ایجاد رونق اقتصادی و تولید شده‌اند و عنوان می‌کند: در روستای تراز بخش هتی، ۹ صندوق فعال داریم صندوق قرض الحسنه عشایر بختیاری، شهدای هتی، شهید صیاد و...که قریب به ۵۰۰ نفر عضو این صندوق‌ها هستند و تاکنون بیش از ۱۰۰ وام در بخش‌های مختلف کارآفرینی و اشتغال در بخش‌های دامداری، کشاورزی کارگاه‌های خیاطی، معیشتی و... در اختیار اعضا صندوق قرار گرفته است که از سال ۹۸ این صندوق‌ها فعال شده‌اند.

او ادامه می‌دهد: مردم خیلی خوب همکاری می‌کنند و برای کمک به هم از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند، تاکنون مشاغل زیادی از طریق صندوق‌ها و کمک‌های خیرین، بنیاد برکت، قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه، کمیته امداد و نهادهای دولتی صورت گرفته و باعث رونق تولید و گسترش کشاورزی و دامداری در این روستا و بخش شده است.

این طلبه جوان از وام های اعطایی می‌گوید که از مبالغ ۵ تا ۳۰ میلیون ریال در زمینه‌های کارگاه خیاطی، قالیبافی، کاموابافی، کشاورزی در بخش‌های کشت گیاهان دارویی، سبزیجات، پیاز، برنح، بامیه، بادمجان و ماش، پرورش مرغ و بلدرچین و... بوده است.

اشتغال سرفصل فعالیت‌های حاج امین

آقای امین عسکری فرد از پویا شدن مردم این روستا و به ویژه جوانان میگوید زیرا زمانی که جوهره کار در بطن این مردم جوشش میکند خروش مهرورزی و جهش تولید تنها بخشی از نتایج آن است، او از چهار خانواده‌ای می‌گوید که با وام ۱۰ میلیون ریالی و همت هم از کشت بادمجان در سال ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون ریال سوددهی دارند.

همچنین چهار خانواده دیگر با نشان دادن راه توسط او و کشت بامیه ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون ریال سوددهی داشتند.

 

کارگاه‌های زود بازده

او به کارگاه‌های فعال در این روستا اشاره می‌کند و می‌گوید: از جمله آن‌ها میتوان به کارگاه خیاطی که راه اندازی کردیم اشاره کرد که پنج بانو در این کارگاه مشغول به کار شده و کسب درآمد می‌کنند و بانوان دیگر هم به صورت رایگان در این کارگاه آموزش می‌بینند، علاوه بر فعالیت این کارگاه در زمینه دوخت لباس و .... در این مدتی که بیماری منحوس کرونا همه گیر شده است بانوان در این کارگاه پنج هزار ماسک تولید و به دست مردم رساندند همچنین یک چرخ خیاطی هم دراختیار بسیج خواهران قرار دادیم که بیش از سه هزارماسک تولید داشت. 

بانوان هنرمند روستا وارد عرصه کسب و کار شدند، قالی بافی کارگاه دیگری است که با کمک خیرین و صندوق قرض الحسنه فعال شد و پنج بانو در این کارگاه مشغول به کار شدند و علاوه بر آن بانوان علاقه‌مند هم آموزش می‌بینند، همچنین کاموا بافی کسب و کاری که با وام ۵۰ میلیون ریالی و تولید شال، کلاه، لیف و... فعال شد.

مزارعی که سرسبز و محصولاتی که تولید شدند

سرسبزی و آباد شدن روستاها نوید روزهای پر برکت را می‌دهد عسکری فرد می‌گوید: با تلاش توانستیم چندین مزرعه را پایلوت قرار داده و محصولات خوبی کشت کنیم از جمله کشت برنج که با کمک یک وام ۲۰ میلیون ریالی با همیاری و اشتغال چهار خانواده، سه تن برداشت صورت گرفت که سوددهی آن سه برابر هزینه انجام شده بود.

کشت گیاهان دارویی به لیمو و گل محمدی توسط آقای خسرو مهربابادی در پنج هزار مترمربع و عباس مهربابادی در دو هزار مترمربع کشت به لیمو انجام دادند که فروش ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون ریالی همراه داشتند.

 مبارزه با بیکاری

آقای عسکری میگوید به جای اینکه برای مردم روستا ماهی بگیرد به آن ها ماهیگیری یاد می‌دهد،در همین جهت هم آقای یوسف مهربابادی هم با گرفتن وام ۱۵۰ میلیون ریالی از محل صندوق های قرض الحسنه در سطح ۲۰۰۰ مترمربع کشت بامیه و بادمجان در روستای تراز انجام داده است و محصول خوب و با کیفیت برداشت می‌کند.

این طلبه جهادی ادامه میدهد: یک بانوی فعال روستایی هم با گرفتن وام از صندوق های قرض الحسنه مهربانی روستا، کشت ماش در سطح هشت هزار مترمربع (۱۰ میلیون ریال وام)، پیاز در سطح ۹ هزار مترمربع(۶۰ میلیون ریال وام و کمک خیرین)، کشت بامیه ۶ هزار مترمربع (۶ میلیون ریال وام) انجام داده و حاصل دست رنج خود را برداشت می‌کند، دسترنجی که سبزی و برکت به روستا میبخشد.

 

تخم مرغ بدهید جوجه تحویل بگیرید

در کنار کشاورزی فعال، دامداری و پرورش مرغ و بلدرچین از آموزه‌هایی است که آقای عسکری در اختیار اهالی روستا قرار داده تا بیش از پیش خودکفا شده و تامین مواد غذایی مورد نیاز خودشان را انجام دهند.

مهدی و عسکر غیبی، مرتضی اسکندری و محسن فدایی وتعدادی دیگر کارآفرینانی هستند که با کمک وام قرض الحسنه (۷میلیون و پانصد هزار ریال) و هزینه شخصی پرورش مرغ بومی راه اندازی کرده اند، جوجه‌های این مرغ داری‌های سنتی توسط آقای عسکری تامین می‌شود، در واقع باید گفت سه دستگاه جوجه کشی که در هر دوره ۲۱ روزه تقریبا ۷۰۰ جوجه خروجی دارند در اختیار این روستاییان قرار گرفته و هفت خانواده از این طریق مشغول به کار هستند و هرکدام ۱۰۰ مرغ پرورش می دهند که در کنار تامین معاش خانواده و فروش مرغ و تخم مرغ آن ها مبالغ خیلی کم در حد ۴۰۰ تا یک میلیون ریال اقساط به صندوق تحویل می دهند که برخی مواقع هم به جای وجه نقد مبادله کالا به کالا صورت گرفته و تخم مرغ تحویل می دهند و البته اشتغال در این زمینه سوددهی خیلی خوبی هم دارد.

۴ هزار بلدرچین با همیاری آقای عسکری و مصطفی مهری بابادی از ماشین جوجه کشی آمدند تا رزق و روزی را به خانه و سفره این کارآفرین بیاورند.

 

درکنار کارآفرینی مسئله درمان و معیشت مردم هم مدنظرمان بود و با معرفی چند پزشک برخی از عزیزان روستا که نیاز به پزشک داشتن با کمک هزینه وام صندوق درمان شدند، همچنین مبالغ وام هم در اختیار خانواده‌های محروم قرار گرفت تا مشکلات شان را حل کنند و مجبور به پرداخت وام های چندین درصد نشوند.

او می‌گوید من کلنگ ابتدای راه را می‌زنم بقیه راه را می‌سپارم به خود صاحب کسب و کار و هرچه در توان داشته باشم با کمک خیرین و نیروهای جهادی در اختیار مردم روستا قرار می‌دهم، کار من ترویج است با چاشنی اشتغال و محرومیت زدایی.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: امام جماعت کار آفرینی اشتغال میلیون ریالی هزار مترمربع میلیون ریال قرض الحسنه آقای عسکری عسکری فرد کسب و کار صندوق ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۶۵۹۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استان خوزستان ۴۰۳۹ روستا دارد

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری خوزستان گفت: در خوزستان ۴۰۳۹ روستا با جمعیتی بالغ بر یک میلیون و ۱۵۱ هزار و ۵۹۶ نفر وجود دارد که ۲۴.۵ درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از دزفول، مرتضی باوی، امروز در همایش شوراهای اسلامی شهر و روستا بخش مرکزی شهرستان دزفول، که در محل سالن اجتماعات دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور اظهار داشت: خوزستان 71 بخش و 30 شهرستان دارد که تعداد 2167 روستای استان دارای شورا هستند و بالغ بر 6763 عضو دارند.

وی شوراهای اسلامی شهر و روستا را رنگین‌کمان وحدت اقوام، یکپارچگی، همدلی و همبستگی خواند و گفت: در سیستم مدیریت روستا پیش از انقلاب اسلامی، مردم هیچ نقشی در اداره روستا نداشتند.

باوی در ادامه  افزود: حضرت امام خمینی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در تاریخ 9 اردیبهشت 1358 فرمان تشکیل شوراها را صادر کردند و تأکید داشتند که اداره روستا باید توسط خود مردم انجام شود.

وی ‌‌گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد شکوفایی و پیشرفت روستاها بودیم و امروز در دولت مردمی و انقلابی سیزدهم خدمات ارزشمند، قابل‌توجه و شایسته‌ای در شهر و روستاها انجام شده که قابل مقایسه با هیچ دولتی نیست.

باوی خاطرنشان کرد: نگاه ویژه دولت سیزدهم و دکتر رئیسی در بحث محرومیت‌زدایی به‌ویژه در استان خوزستان منتج به پرداخت اعتبارات آلایندگی شد که 30 درصد آن به روستاها تخصیص پیدا کرد.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری خوزستان گفت: در هشت مرحله مبلغی بالغ بر 3000 میلیارد تومان به روستاهای دارای دهیاری و فاقد دهیاری استان پرداخت شد.

مرتضی باوی افزود: در دهه فجر 1402 بالغ بر 3101 پروژه در روستاها متشکل از آسفالت، بهسازی و روشنایی معابر، و خرید ماشین‌آلات به نتیجه رسید. فقط در یک دوره خرید 304 ماشین‌آلات مصوب شد که تا الان 170 خودرو به دهیاری‌ها تحویل شده است.

وی ادامه داد: خوزستان در 2 سال پیاپی رتبه اول کشوری در جذب قیر رایگان را به خود اختصاص داد که منجر به آسفالت بالغ بر 5 میلیون مترمربع از معابر بیش از 1600 روستا شد.

باوی گفت: شوراها به‌مانند مجلسی محلی برای اداره یک روستا یا شهر هستند. خوشبختانه در دولت سیزدهم ما از شوراها فراتر از آنچه یک مجلس محلی بود ساختیم و از ظرفیت شوراها در تمام موضوعات روستا از جمله در زمینه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، برگزاری انتخابات، برگزاری مراسم اربعین و خدمات ستاد نوروزی استفاده کردیم.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری خوزستان با بیان اینکه نقشی بی‌بدیل و ارزشمند از شوراها در حال شکل گرفتن است؛ اظهار کرد: در دولت مردمی سیزدهم تسهیلات تبصره 18 برای شوراها در نظر گرفته شده است که کارآفرینان و کارفرمایان روستایی می‌توانند برای راه‌اندازی کسب‌وکار روستایی از آن استفاده کرده و تا مبلغ 150 میلیون تومان با بهره 4 درصد، بازپرداخت 5 ساله، تنفس یک ساله با یک ضامن تسهیلات دریافت کنند.

مرتضی باوی با اشاره به تصویب خوشه‌های کسب‌وکار روستایی در حوزه‌های صنایع دستی و گردشگری، افزود: اولین اقامتگاه بوم‌گردی دهیاری‌های کشور در روستای آهنگران بهبهان در استان خوزستان افتتاح شد. این ظرفیت وجود دارد شوراها و دهیاری‌هایی که متقاضی احداث اقامتگاه بوم‌گردی در روستا هستند، از طریق میراث‌فرهنگی و بخشداری درخواست خود را ثبت کنند تا مجوز در سریع‌ترین زمان ممکن صادر شود.

وی گفت: در سال گذشته 34 دوره آموزشی برای 1500 دهیار و کارکنان دهیاری تعریف، که در 7 منطقه معین در استان برگزار شدند. اداره‌کل امور روستایی و شوراهای استانداری خوزستان آمادگی دارد هرجایی که نیاز باشد دوره‌های آموزشی برگزار کند.

باوی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به آیین‌نامه بیمه اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا، تصریح کرد: متأسفانه تاکنون بیمه اعضای شورا محقق نشده است و وزیر کشور به‌دنبال حل این موضوع است.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری خوزستان گفت: خوشبختانه در شورای روستاها شاهد مشارکت زنان هستیم و 199 عضو شورای روستاهای خوزستان در دوره ششم بانوان هستند.

باوی با اشاره به طرح تکام (توانمندسازی و کارآفرینی مردم پایه) قرارگاه محرومیت‌زدایی، تصریح کرد: کارهای روستا باید با مشارکت مردم انجام شده و باید برای مردم در اداره روستا نقش تعریف کنیم. تمام شوراهای روستاها موظف هستند کمیته‌های بانوان، نخبگان، و هیئت‌های اندیشه‌ورز را به‌منظور مشارکت دادن مردم تشکیل دهند.

وی افزود: خوزستان در سال 1402 رتبه اول کشوری را در طرح تکام کسب کرد.

مرتضی باوی در بخش پایانی سخنان خود با توصیه به اعضای شوراهای شهر و روستا مبنی بر مطالعه و عمل به قانون، اظهار کرد: اگر اعضای شوراها به قانون عمل کنند قطعا با مشکل مواجه نخواهند شد.

وی گفت: بیشتر آرایی که در هیئت‌های حل اختلاف صادر می‌شود ناشی از جهل به قانون و وظایف ذاتی شوراهاست.

بخشدار مرکزی دزفول در این همایش گفت: در تاریخ جمهوری اسلامی ثابت شده که هرجا مردم وارد صحنه شده‌اند اتفاقات خوبی رقم درجهت پیشبرد اهداف انقلاب رقم خورد است.

ابوذر بیدلی افزود: شوراها نمونه بارز ایفای نقش مردم در حاکمیت درراستای رفع مشکلات و پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی هستند.

وی با اشاره به شعار سال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم، اظهار کرد: شوراها نقش مهمی در تحقق این شعار دارند. این شعار به‌معنی صدور فرمان به مردم انقلابی برای حضور در صحنه و ایفای نقش است.

بیدلی گفت: اعضای شوراها در فرصت باقیمانده با انرژی و پشتکار بیشتر در جهت تحقق اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی، رفع مشکلات مردم و ایجاد هرچه بیشتر رضایتمندی مردم گام بردارند.

رئیس شورای اسلامی بخش مرکزی دزفول نیز گفت: اگر شورایی موفق است قطعا دهیار و شهردار موفقی در کنارشان بوده است. شهرداری و دهیاران بخش مرکزی دزفول همواره کوشا و پُرتلاش در کنار اعضای شوراها حضور داشته‌اند.

نورعلی خیری اظهار کرد: بیمه اعضای شوراها که در قانون آمده، تاکنون عملیاتی نشده است و خسارات بروز حادثه برای برخی اعضای شورا جبران نشده است و انتظار داریم دولت این مسأله را مرتفع کند.

وی افزود: برگزاری کلاس‌های آموزشی از سمت اداره‌کل امور روستایی و شوراهای استانداری، و شوراهای فرادست ضرورت دارد تا باعث ارتقاء سطح دانش اعضا شود.

خیری تصریح کرد: ما وارد عرصه شورا نشده‌ایم که همیشه نظرات و اعتقادات خود را به سایر اعضا و به مردم تحمیل کنیم و باید با همدلی، همیاری و همکاری مشکلات حوزه انتخابیه خود را برطرف کنیم.

وی با بیان اینکه ما اعضای شوراها نمایندگان و امانتداران مردم هستیم و مردم ولی‌نعمت ما هستند؛ افزود: ما اعضا باید از این امانت صیانت و حفاظت کنیم. 

انتهای پیام/735/.

دیگر خبرها

  • آئین گرامیداشت روز شوراها در گناوه برگزار شد
  • معلم خلاق، دانش‌آموز هنر آفرین
  • زندگی لک‌لک‌ها در کنار مردم روستا +عکس
  • دستان هنرآفرین دانش‌آموزی
  • آبرسانی به ۸۲۰ روستای استان کرمانشاه در قالب پروژه‌های ملی، استانی و قرارگاه محرومیت‌زدایی
  • استان خوزستان ۴۰۳۹ روستا دارد
  • شوراها به بالندگی شهر و روستا کمک می‌کنند
  • کارگاه آموزشی وسایل نقلیه کشاورزی ویژه رانندگان و کشاورزان فریدنی
  • نقش‌آفرینی دانش‌بنیان‌ها در زمینه جهش تولید و رفع نیاز اساسی کشور
  • بودجه دولتی برای حوزه‌های علمیه | جمع مبلغ نهاد‌های فرهنگی و مذهبی ۶۷ هزار میلیارد تومان!