Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-08@02:26:31 GMT

گسترش همکاری‌های پژوهشی در نظام سلامت

تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۶۶۰۶۴

گسترش همکاری‌های پژوهشی در نظام سلامت

به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، معاون بهداشت و معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برای تحقیقات در نظام سلامت، تفاهم نامه امضا کردند.

در این مراسم علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت اظهار کرد: امروز روز مهمی در رابطه به نیازهای روزی است که در حوزه سلامت داریم و تفاهم نامه ای بین ٢ معاونت امضا می‌شود تا تحقیقات حوزه سلامت هم راستا شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ادامه داد: پاندمی کرونا نشان داد که نیاز داریم بر اساس مستندات و شواهد برنامه ریزی کنیم و به روز باشیم. یکی از ابزارهای به روز بودن و برنامه ریزی مبتنی بر شواهد این است که اطلاعات را بتوانیم از محیط به درستی اخذ و جمع آوری کنیم و این اطلاعات تحلیل و بر اساس تحلیل‌ها برنامه ریزی شود. این برنامه‌ها باید حالت پویا داشته باشد زیرا برنامه‌های ایستا دیگر در دنیا پاسخگو نیستند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: حوزه بهداشت به دلیل اینکه در مهمترین سطوح کشور ارائه خدمت می‌کند، داده‌های به روز و نابی در اختیار دارد و یکی از مشکلات مزمن این بود که ما از داده‌ها استفاده خوبی نمی‌کردیم و باید اطلاعات جمع آوری، دسته بندی و استفاده شود.

او افزود: نکته حائز اهمیت دسترسی به داده هاست؛ یکی از دغدغه‌های این بود که ما صاحب انباری از اطلاعات هستیم که در هم قفل است و کلید آن فقط دست خودمان است و آن را به کسی نمی‌دهیم. این یکی از اشتباهات بزرگی است که باید رفع شود. این در را امروز با انعقاد تفاهم نامه باز می‌کنیم البته باید افرادی که مجوز دارند به داده ها دسترسی پیدا کنند و این افراد کسانی هستند که در زمینه ارتقا سلامت مردم فعالیت می‌کنند.

رئيسى با بیان اینکه در حوزه تحقیقات و پژوهش ٢ مشکل بزرگ داریم، گفت: نخست آنکه نتایج تحقیقات و پژوهش باید سوالات حوزه سلامت کشور نه سوالات ذهنی پژوهشگر را پاسخ دهد. ما پژوهش‌ها را حمایت می‌کنیم که سوالات حوزه بهداشت را پاسخ دهند، خوشبختانه داده‌های بسیاری در اختیارمان قرار دارد و نکته دوم اینکه که ما با این تفاهم نامه، این مشکل مزمن و قدیمی را که  عده ای داده تولید می‌کنند و عده ای بدون مشارکت ذی نفعان اصلی از داده ها استفاده و مقاله منتشر می‌کنند را حل می‌کنیم.

او ادامه داد: باید تولیدکنندگانِ داده ها و پژوهشگران به عنوان یک تیم، فعالیت کنند؛ گاهی شاهد آن بودیم که اطلاعاتی منتشر می شود که اسمی از کسانی که با کار، داده ها را تولید کرده اند، برده نمی شود که بی عدالتی است. از نظر اخلاق در پژوهش توجه به این نکته حائز اهمیت است. روند فعالیت معاونت تحقیقات و فناوری به صورتی است که ما در این حوزه کمترین مشکلات را داریم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به نقش تفاهم نامه منعقد شده در پاسخ دهی به سوالات و حل اولویت‌های حوزه سلامت کشور گفت: اولویت بندی سوالات حوزه سلامت را ما می توانیم مطرح کنیم و از نظر انتخاب نحوه پاسخ دهی نیاز به الگوی علمی داریم که بتوانیم بر اساس آن به تحقیقات تکیه و افراد را قانع کنیم. تعیین نحوه الگوی علمی به کمک معاونت تحقیقات و فناوری صورت می‌گیرد تا ما پاسخ سوالات را به درستی بگیریم و در نهایت بتوانیم مشکلات حوزه سلامت را مرتفع کنیم، از طرفی با این تفاهم نامه از پراکندگی تحقیقات و از هدررفت منابع جلوگیری می‌کنیم. بر اساس بودجه ای که در اختیار داریم، سوالات مهم حوزه سلامت را بر اساس اولویت تعیین کرده و پاسخ آنها را دریافت کنیم.

او ادامه داد: در دوران كرونا تجربه خوبى درباره شیوه‌نامه‌های بهداشتی داشتیم. سوالاتی در این زمینه مطرح بود که آنها را اولویت بندی کردیم. معاونت تحقیقات و فناوری در قالب گزاره برگ‌ها به ما کمک کردند.

رئیسی ادامه داد: فرض کنید اگر ما می‌گوییم تجمع بیش از ١۵ نفر در مناطق قرمز ممنوع است، چرا می‌گوییم ١۵ نفر و این عدد چرا ٢٠ یا ٣٠ نفر نیست. اگر می گوییم سفر باعث شیوع بیماری می شود، شواهد علمی ما کجاست و تعدادی سوالات این چنینی داشتیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تاکید کرد: باید توجه داشت که محدودیت و تعطیلی، هزینه‌های بسیاری به کشور تحمیل می‌کند و اگر ما شواهدی درباره اثربخشی آن نداشته باشیم، تصمیم درستی نگرفته ایم. امیدواریم با امضای این تفاهم نامه بتوانیم مسیر روشنی برای معاونت بهداشتی و حوزه سلامت ترسیم کنیم و این تفاهم نامه نقشه راه شود.

گفتنی است  این تفاهم نامه در قالب ۷ بند و ۴۴ ماده تنظیم شده است که به مدت دو سال اعتبار دارد.

بیشتربخوانید

درس «مدیریت خطر در حوادث و بلایا» از مهر ۱۴۰۰ ارائه می‌شود

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تحقیقات و فناوری بهداشت و سلامت معاون بهداشت وزارت بهداشت تحقیقات و فناوری تفاهم نامه معاون بهداشت حوزه سلامت داده ها بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۶۶۰۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فن‌بازار تخصصی معدن افتتاح شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، مجید وفایی‌فر، مدیر ایمینو (مرکز نوآوری معادن و صنایع معدنی ایران) در حاشیه نمایشگاه اینوتکس گفت: ایجاد فن‌بازار تخصصی معدن به نمایندگی ایمیدرو و با اجرای ایمینو انجام می‌شود. این تفاهم‌نامه میان مهدی صفاری‌نیا، رئیس پارک فناوری پردیس و محمدرضا موثقی‌نیا، رئیس ایمیدرو به امضا می‌رسد تا به اعتلای صنعت معدن در کشور کمک کند.

وی افزود: این تفاهم‌نامه به نوعی حلقه اتصال میان معدن و زیست‌بوم نوآوری کشور است. آنطور که به‌نظر می‌رسد این تفاهم‌نامه می‌تواند کمک کند تا بخش سنتی کشور در حوزه معدن بتواند با شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپی ارتباط برقرار کرده و کمک بزرگی برای حل مشکلات صنعت معدن باشد.

وی گفت: صنایع معدنی می‌توانند مشکلات خود را به این شرکت‌ها اعلام کرده و راه‌حل‌های فناورانه به دست بیاورند. 

همچنین محمدصالح خالقی، دبیر شبکه ملی فن‌بازار ایران با اشاره بر هدف این تفاهم‌نامه گفت: با توجه به نیاز‌های فناورانه حوزه معدن و شناسایی ۳۰۰ قلم کالای وارداتی، فن‌بازار تخصصی معدن افتتاح شد. بدین صورت ما با رصد کل کشور و بررسی ظرفیت‌های موجود به رفع نیاز‌های این حوزه می‌پردازیم و به نوعی به سرمایه‌گذاری حوزه معدن کمک می‌کنیم.

مجتبی جباری‌پور، معاون توسعه نوآوری پارک فناوری پردیس در ادامه اظهار کرد: «ما با مشارکت ذینفعان حوزه صنعتی معدن توانستیم با اعطای نمایندگی فن‌بازار تخصصی معدن به ایمیدرو نیاز‌های این حوزه را رفع کنیم. فن‌بازار یک زیر ساخت برای تبادل نوآوری فراهم می‌کند و راهبری تخصصی آن را ایمیدرو برعهده خواهد داشت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • همکاری‌های کشاورزی ایران و تاجیکستان گسترش می‌یابد
  • فن‌بازار تخصصی معدن گشایش یافت
  • فن‌بازار تخصصی معدن افتتاح شد
  • امضای تفاهم‌نامه دانشگاه آزاد تبریز با یک واحد صنعتی
  • بررسی راه‌های گسترش همکاری دانشگاه شریف با دانشگاه‌های عراق
  • دانشگاه بین‌المللی چابهار و موسسه جغرافیای دانشگاه تهران تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند
  • دبیرکل سازمان جهانی بهداشت: تفاهم‌نامه‌ مقابله با همه‌گیری‌های آینده باید امضا شود
  • امضای تفاهم‌نامه همکاری‌ میان کاخ گلستان و پژوهشگاه میراث فرهنگی
  • مرکز ملی مغز با هدف گسترش خدمات در زمینه علوم شناختی راه‌اندازی می‌شود
  • امضای تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه آزاد کرمانشاه با شرکت بهره‌برداری نفت و گاز غرب