Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان – تقابل تیم‌های فوتبال سایپا و پیکان در ۲۶ اردیبهشت سال جاری با اتفاقی ویژه همراه شد. در جریان این مسابقه پیکانی‌ها ۶ تعویض انجام دادند، داور هم تا پایان مسابقه متوجه موضوع نشد. ابراهیم توکلی ناظر این مسابقه بعد از پایان بازی متوجه موضوع و به دیگر عوامل اجرایی و الباه مسئولان فدراسیون فوتبال اطلاع داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اشتباهات عجیب داور، داور چهارم و ناظر مسابقه در این لیست مشهود است؛ جالب بود که زمان تعویض خدابنده‌لو در دقیقه ۹۰ و همچنین کوشکی در دقیقه ۷+۹۰ درج نشده و همچنین زمان تعویض اسماعیل بابایی نیز به اشتباه و با خودکار نوشته شده بود تا تمامی اتفاقات پیش زمینه‌ای باشد تا بسیاری این مصاف را پیش از اعلام رای انضباطی به سود سایپا بدانند. 

*تغییر جدول با رای اولیه

موضوع تعویض‌ها حواشی زیادی به همراه داشت و در نهایت با تشخیص کمیته انضباطی نتیجه بازی ۳ بر صفر به سود سایپا اعلام شد. بعد از صدور رای اولیه توسط کمیته انضباطی، جدول تغییر کرد و ۳ امتیاز این مسابقه به حساب نارنجی‌پوشان واریز شد. از آنجا که رای قطعی نبود، پیکان به این حکم اعتراض کرد تا پرونده به کمیته استیناف ارجاع شود. 

هم‌زمان با این اعتراض موجی از استعفاهای صوری و البته تهدید از سوی نمایندگان مجلس، مصاحبه‌های سفارشی و زد و بندهای پشت پرده از سوی برخی از عوامل سایر تیم‌ها آغاز شد تا به نوعی با تحت فشار قرار دادن کمیته استیناف رای را به هر شکل ممکن تغییر داده و به نوعی چهار تیم دیگر سود ببرند. 

در همان ابتدا نیز چهار تیم پایین جدولی به صورت همزمان بیانیه‌ای را امضا کردند که جالب بود پس از گذشت چند ساعت این بیانیه از سوی نفت مسجد سلیمان تکذیب شد تا مشخص شود که سایر تیم‌ها نیز به نوعی در جریان موضوع نیستند. اتحاد نساجی، پیکان و ذوب‌آهن و مصاحبه‌های هماهنگ مدیران این تیم‌ها علیه سایپا و به طبع آن افزایش فشارها از سوی برخی رسانه‌های خاص علیه مدیرعامل این تیم، هدفمند و در راستای اهداف از پیش تعیین شده، پیش رفت. جالب بود که برخی از نمایندگان حتی تا پای برکناری مدیران سایپا نیز پیش رفتند، اما در نهایت زورشان نرسید. 

 

*دلیل اعمال فشارهای سیاسی

به واسطه رقابت سایپا با تیم‌های قعر جدولی این موضوع روی سرنوشت سقوط آنها بسیار تاثیرگذار بود. از سوی دیگر تیم‌های فوتبال همواره مورد توجه مخاطبان زیادی هستند و بعضی از اشخاص سیاسی و ورزشی در این میان سعی کردند با استفاده از تربیون‌هایشان و اعمال فشار به باشگاه سایپا، فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش؛ روی صدور رای نهایی تاثیرگذار باشند. برای نمونه کمال علیپور خنکداری نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه، جویبار و سیمرغ در صحن علنی مجلس در (دوم خرداد سال جاری) گفته بود: «حق ندارید و اجازه نمی‌دهیم از نساجی امتیاز کم کنید. به شما اجازه نمی‌دهیم به نساجی ظلم شود و به سایپا امتیاز بدهید. اینجا کشور قانون است و من به‌عنوان خادم مردم، چنین اجازه‌ای (اضافه شدن سه امتیاز به سایپا) نمی‌دهم. آقای وزیر! بیا وسط و جلوی این بی‌عدالتی را بگیر!» کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

یا در مورد دیگری حجت الاسلام میرزایی، نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی در روز ۱۱ تیرماه سال جاری، در این خصوص اظهار داشت: «فدراسیون فوتبال باید در ارتباط با کوچکترین مسئله‌ای که باعث از بین رفتن حق ذوب‌آهن می‌شود، مقابله کند و اجازه ندهد اتفاقات گذشته تکرار و حق یک باشگاه که سابقه قدمت نیم قرن فعالیت در ورزش ایران و آسیا دارد از بین نرود. از جایگاه قانونی و نظارتی هم با دقت تمام اتفاقات هفته‌های پایانی را هم زیر نظر خواهیم داشت و در صورت بروز هرگونه شائبه از تمام‌ ظرفیت‌های قانونی برای احقاق حق فوتبال اصفهان استفاده خواهم کرد.»

حال اینکه در چنین شرایطی ورود سیاسیون به ورزش که می‌تواند زنگ خطری جدی برای فوتبال ایران باشد به چه دلیل صورت گرفته خود جای سوال دارد، اما اینکه ارکان قضایی فدراسیون به چه دلیل تحت فشار این اظهارات قرار گرفتند نیز موضوع عجیبی است که در ادامه به آن می‌پردازیم. 

*اما و اگرهای رای جنجالی کمیته استیناف

نکته جالب ماجرا به روز هشتم تیرماه بازمی‌گردد؛ مهدی دادرس عضو کمیته استیناف فدراسیون فوتبال از دعوت مدیران به کمیته مذکور خبر داد. این در حالی بود که صدور رای کمیته استیناف بدون حضور مدیران و تنها یک روز مانده به  مسابقه ذوب‌آهن و سایپا صادر شد. این موضوعات حاکی از تناقضات جدی در این رای دارد. رای در روز ۱۳ تیر اعلام و تیم‌های ذوب‌آهن و سایپا در روز ۱۴ تیرماه ۱۴۰۰ به مصاف هم رفتند. یکی از نقد‌های نارنجی‌پوشان زمان اعلام رای بود، چرا که ذوب‌آهن هم به واسطه جایگاهش در جدول لیگ بیستم یکی از ذینفعان این مسابقه بود و این موضوع می‌توانست روی روحیه دو تیم تاثیرگذار باشد و جالب بود که فراز کمالوند بلافاصله بعد از اعلام رای و در تمرین روز قبل از دیدار با ذوبی‌ها متوجه موضوع شده و در پاسخ به این سوال که چه حسی دارد از شوکه شدن خود و تیمش سخن به زبان آورده است. 

ابهامات زیاد این رأی از جایی آغاز می‌شود که کمیته استیناف نه تنها بر خلاف اظهارنظر یکی از اعضا از مدیران دو تیم دعوت انجام نداده بلکه در زمان مقرر و همیشگی نیز جلسه را برقرار نمی‌کند و گویا با توصیه یکی از مدیران فدراسیون فوتبال رأی را هرچه زودتر اعلام می‌کند. این رأی البته در نهایت بدون پشتوانه لازم قضایی صادر شده و جالب است که به آیین‌نامه‌های سابق نیز رجوع شده تا شاید چهار تیم راضی و تنها یک تیم ناراضی باشد. 

*از منظر حقوقی: 

سراجی مدیرعامل باشگاه سایپا در برنامه فوتبال برتر به صراحت اعلام کرد: «رأی کمیته استیناف فاقد پشتوانه حقوقی است. ما در لایحه‌ای که به کمیته استیناف فرستادیم به هیچ وجه ماده ۶۱ در نظرمان نبوده است. الان تعجب می‌کنم اعضای کمیته استیناف در مورد این مفاد صحبت می‌کنند.»

در همین راستا آرش شکرریز کارشناس حقوقی فوتبال در گفت‌وگو با میزان، اظهار داشت: طبق بنده ۲ ماده ۵ و ۱۱۹ آیین‌نامه انضباطی ایران باید در این موارد به آیین‌نامه انضباطی فیفا مراجعه شود. مطابق با بند یک ماده ۲۲ آیین‌نامه انضباطی قانون فیفا، آخرین تعویض پیکان، بازیکن فاقد صلاحیت و نتیجه باید تغییر می‌کرد. ضمن اینکه تا حداکثر ۵ هزار فرانک سوییس هم جریمه شود. حالا به خاطر احترام به وجه رایج کشورها، نهایتاً مبلغ جریمه به ریال تبدیل شود. مبلغ جریمه بر حسب تخلف و صلاحدید مقام قضایی تعیین می‌شود.

*دلیل تفاوت آرای کمیته انضباطی و استیناف

با این وجود با نگاهی به آرای کمیته انضباطی و کمیته استیناف کاملاً مشخص است که دو کارگروه به قوانین متفاوتی استناد کرده‌اند. در رأی کمیته انضباطی به بازیکن فاقد صلاحیت و قانون سال ۲۰۱۹ فیفا استناد شده است که نتیجه آن پیروزی تیم سایپا بود:

اما کمیته استیناف به جای اینکه تعویض ششم پیکان را فاقد صلاحیت شناسایی کند آن را غیرمجاز شناسایی کرده و بر اساس قانون پیشین فدراسیون فوتبال تغییر نتیجه مسابقه را غیرمنصفانه قلمداد کرده است. رأی کمیته استیناف را در همین خصوص مشاهده می‌کنید:

*تبرئه خاطیان؛ قانون تعویض‌ها عوض شد؟!

بعد از نقض آرای کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در خصوص دیدار جنجالی تیم‌های سایپا و پیکان از سوی کمیته استیناف، کمیته انضباطی درباره آرای باقیمانده این دیدار جنجالی اقدامی عجیب انجام داد که به نظر می‌رسد در تقابل و اعتراض به تصمیم کمیته استیناف که رأی بازی ۳ بر صفر را برگرداند، باشد.

کمیته انضباطی در مواجهه به این موضوع تمام عوامل این دیدار را که مرتکب تخلف شده بودند را تبرئه کرده و به این ترتیب با وجود تخلفات بزرگی که در این بازی رخ داده، اما هیچ کسی تنبیه نشده؛ نه فردی از تیم داوری و نه از تیم پیکان.

به این ترتیب به نظر می‌رسد از این به بعد تعداد تعویض‌ها در لیگ برتر به شش تعویض افزایش یافته است و تخلفات هم لاپوشانی می‌شود تا دیگر سنگ روی سنگ بند نشود.

با وجود اینکه اینهمه تخلف به این بزرگی رخ داده، اما هیچ جریمه‌ای برای هیچکدام از خاطیان در نظر گرفته نشده است آنهم برای انبوهی از این تخلفات که حتی برای مدت زیادی فوتبال کشور را نیز با چالش‌های جدی مواجه کرده بود. با این اوصاف هر تیمی می‌تواند بیش از حدمجاز تعویض انجام بدهد و هیچ گونه خطری در خصوص محرومیت نداشته باشد.

 

آغاز فصل بی قانونی فوتبال!

به هر شکل ممکن فدراسیون فوتبال و شخص شهاب عزیزی خادم و هیئت رییسه فدراسیون باید به این موضوع ورود پیدا کنند. موضوعی که اتفاقات پس پرده بسیار زیادی را در خود نهفته داشته و شاید در آینده‌ای نزدیک بسیاری از علاقمندان در جریان آن قرار بگیرند. ورود سیاسیون به این صورت و جزئیات به ورزش و فوتبال بی‌تردید بسیار آسیب‌زا خواهد بود و تبعات بسیار جدی در پیش خواهد داشت. 

حکم کدخدامنشانه ارکان قضایی بیش از پیش بی قانونی را در فوتبال رواج می‌دهد و استناد به این بی قانونی‌ها فوتبال تا گردن در لجن را بیش از گذشته دچار مشکل خواهد کرد.  بیشتر بخوانید: لجبازی کمیته استیناف با کمیته انضباطی/ همه تبرئه شدند؛ تخلف در لیگ برتر آزاد + عکس

انتهای پیام/

منبع: پارس فوتبال

کلیدواژه: سایپا پیکان لیگ برتر فدراسیون فوتبال کمیته استیناف کمیته انضباطی رای کمیته آیین نامه ذوب آهن تیم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت parsfootball.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس فوتبال» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۶۶۲۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محرومیت قطعی است؛ دو ستاره استقلال و پرسپولیس محروم از بازی های بزرگ فصل

به گزارش همشهری آنلاین، پس از محرومیت سیدحسین حسینی و دانیال اسماعیلی فر از دیدارهای حساس این هفته لیگ برتر مقابل تراکتور و سپاهان، اخباری درخصوص اعتراض باشگاه های استقلال و پرسپولیس به این احکام شنیده شد که حالا عضو کمیته استیناف از قطعی بودن این حکم می گوید.

مهدی دادرس در واکنش به خبر اعتراض استقلال نسبت به محرومیت سیدحسین حسینی به آنا گفت: برخی از سر بی اطلاعی خبرسازی هایی می کنند اما اصل قضیه این است که اصلا باشگاه استقلال نمی تواند برای بخشش محرومیت یک جلسه ای حسینی اقدامی کند. وقتی کمیته انضباطی محرومیت تعلیقی را قطعی می کند، دیگر قابل تجدید رای نیست. در حکم کمیته انضباطی هم آمده فقط بخش جریمه مالی قابل اعتراض است که در این زمینه هم من هنوز درخواستی از سوی استقلال ندیدم.

او ادامه داد: رای کمیته انضباطی اسماعیلی فر هم همین طور است و چون یک جلسه محرومیت قطعی است، قابل بررسی مجدد نیست. هرگاه محرومیت بیش از یک جلسه باشد و رای قطعی نباشد، می توانند به کمیته استیناف درخواست بررسی مجدد بدهند. در غیر این صورت، رای محرومیت یک جلسه ای که از تعلیقی به قطعی رسیده باشد، دیگر قابلیت بررسی در استیناف را ندارد.

عضو کمیته استیناف در مورد اینکه آیا درخواستی از پرسپولیس برای اعتراض به رای کمیته انضباطی اتفاقات بازی با ذوب آهن رسیده یا خیر گفت: چنین اعتراضی هنوز به دست ما نرسیده است.

کد خبر 847447 برچسب‌ها ویژه ورزشی لیگ برتر فوتبال ایران

دیگر خبرها

  • واکنش تند فجر‌ی‌ها به حکم ‌کمیته انضباطی
  • محرومیت ستاره‌های استقلال و پرسپولیس قطعی است
  • مهدی دادرس: استقلال نمی تواند به محرومیت حسینی اعتراض کند!
  • محرومیت قطعی است؛ دو ستاره استقلال و پرسپولیس محروم از بازی های بزرگ فصل
  • سید حسین حسینی و دانیال اسماعیلی فر بخشیده می‌شوند؟
  • محرومیت دو ستاره استقلال و پرسپولیس قطعی است
  • اعتراض استقلال به محرومیت سیدحسین حسینی
  • اعتراض استقلال به رای محرومیت کاپیتان خود
  • اعتراض استقلال به رای محرومیت سیدحسین حسینی در کمیته استیناف
  • اعتراض استقلال به رای محرومیت حسینی در کمیته استیناف