Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-29@07:56:56 GMT

تنش میان کابل و واشنگتن در مورد نحوه خروج از بگرام

تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۶۷۲۷۲

تنش میان کابل و واشنگتن در مورد نحوه خروج از بگرام

اظهارات فرمانده ارتش افغانستان درباره نحوه خروج نظامیان آمریکایی از پایگاه بگرام با واکنش منفی سخنگوی پنتاگون مواجه شد.

به گزارش مشرق، بعد از گذشت چند روز از اقدام نظامیان آمریکایی در خروج از پایگاه بگرام افغانستان، فرمانده ارتش این کشور عنوان داشت که نظامیان ایالات متحده در نیمه‌های شب و بدون اطلاع دادن به مقامات کابل اقدام به ترک این پایگاه کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین رابطه شب گذشته «جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، در پاسخ به خبرنگاری که صحت این موضوع را از وی سوال کرده بود عنوان داشت که برنامه خروج از بگرام با مقامات دولت افغانستان هماهنگ شده بود.

ببینید: عکس/ پایگاه بگرام پس از خروج اشغالگران آمریکایی

این در حالی است که ژنرال «میرعبدالله کوهستانی» فرمانده جدید پایگاه بگرام، به خبرنگاران گفت: «ما در مورد خروج آمریکایی‌ها از این پایگاه شایعاتی شنیدیم و ساعت هفت صبح متوجه شدیم که این خبر حقیقت دارد و آن‌ها بگرام را تخلیه کرده‌اند».

از سوی دیگر سخنگوی ارتش آمریکا حاضر نشد در مورد انتقاد نظامیان افغانستان اظهار نظر کند و به بیانیه هفته گذشته ارتش آمریکا ارجاع داد. در آن بیانیه گفته شده بود که پس از اعلام تاریخ خروج کامل نیروهای آمریکایی در اواسط ماه آوریل از سوی جو بایدن، روند تحویل پایگاه‌های آمریکایی به ارتش افغانستان آغاز شده است.

به گفته مقامات ارتش افغانستان، قبل از ورود نیروهای این کشور به پایگاه بگرام در ساعت هفت صبح گروه کثیری از مردم این پایگاه را غارت کرده بودند.

عبدالرئوف، یک سرباز ارتش افغانستان، گفت: «ما ابتدا فکر می‌کردیم این‌ها طالبان هستند». به گفته او، فرماندهان آمریکایی از فرودگاه کابل تماس گرفتند و گفتند ما در فرودگاه هستیم.

پایگاه نظامی بگرام

ژنرال میرعبدالله کوهستانی تاکید کرد که با وجود پیشروی‌های اخیر طالبان، نیروهای ارتش افغانستان می‌توانند از بگرام دفاع کنند. در پایگاه هوایی بگرام یک زندان بزرگ با حدود پنج هزار زندانی نیز وجود دارد که ظاهراً اکثر آن‌ها از اعضای طالبان هستند.

به گفته وی نیروهای آمریکایی حدود ۳.۵ میلیون قطعه تدارکات و وسیله را در پایگاه جا گذاشته‌اند که فهرست دقیق آن به ارتش افغانستان تحویل داده شده است. بخشی از تدارکات بطری‌های آب و جیره غذایی آماده برای سربازان است.

بر اساس این گزارش، ارتش افغانستان روز دوشنبه پس از استقرار در بگرام تأسیسات این پایگاه را به گروه کثیری از خبرنگاران نشان داد.

وسعت این پایگاه که استفاده از آن فقط در انحصار نیروهای آمریکایی بود به اندازه یک شهر کوچک است. در قلب آن دو باند پرواز و بیش از صد جایگاه استقرار جنگنده‌ها وجود دارد. این پایگاه یک بیمارستان مجهز به ۵۰ تخت دارد و انبارهای بزرگ آن مملو از تدارکات و وسایل گوناگون است.

سربازان افغان از تخلیه بی‌خبر پایگاه بگرام گله دارند. یکی از آن‌ها گفت: «آمریکایی‌ها با خروج شبانه و بی‌خبر از بگرام تمام حس نیت ۲۰ سال گذشته را از دست دادند».

منبع: مهر

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا تحولات افغانستان بگرام افغانستان واشنگتن کابل ارتش آمریکا جو بایدن پنتاگون ارتش افغانستان پایگاه بگرام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۶۷۲۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶ کشته براثر ریزش کوه و صاعقه در افغانستان

   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ از کابل، دفتر مطبوعاتی استانداری ننگرهار امروز اعلام کرد: چهار نفر براثر ریزش کوه در منطقه «درونته» از توابع استان لغمان در شرق افغانستان جان خود را ازدست دادند. این حادثه زمانی بوقوع پیوست که سنگ‌های سرازیر شده از کوه بر سر خودرو‌های سواری در این مسیر فرود آمد، جان باختگان این حادثه سرنشینان دو خودرو سواری بودند. درپی این حادثه جاده پرتردد کابل- جلال آباد نیز به روی رفت و آمد بسته شد.
خبر دیگر اینکه براثر صاعقه در استان‌های پنجشیر و بدخشان افغانستان نیز دو نفر از جمله یک زن و یک مرد جان خود را از دست دادند.
باران‌های شدید و حوادث ناشی از آن از جمله جاری شدن سیل در کمتر از بیست روز گذشته در افغانستان بیش از صد کشته برجای گذاشت.
افغانستان در سال دو هزار و بیست و سه میلادی چهارمین کشور آسیب پذیر جهان از وقوع حوادث طبیعی شناخته شد.
فردا یکشنبه نیز باران‌های شدید و احتمال جاری شدن سیل در بیست و هشت استان افغانستان پیش بینی شده است.

 

دیگر خبرها

  • درخواست آمریکا پس از کمک به اوکراین چیست؟
  • ۶ کشته براثر ریزش کوه و صاعقه در افغانستان
  • هشدار صنعا به آمریکا درباره هرگونه حماقت علیه یمن
  • یمن سرنگونی پهپاد آمریکایی و حمله به کشتی انگلیسی را تأیید کرد
  • انصار الله یک کشتی انگلیسی را هدف قرار داد و یک پهپاد آمریکایی را سرنگون کرد
  • بیانیه ارتش یمن درباره حمله به پهپاد آمریکایی و یک کشتی انگلیسی
  • پایان نمایشگاه بین‌المللی افغان-قزاق در کابل
  • کاهش حضور آمریکا در آفریقا / حاکمان جدید ساحل آفریقا در پی کاهش روابط سیاسی و نظامی با فرانسه و آمریکا هستند/ نیجر حضور نیروهای آمریکایی را غیرقانونی اعلام کرد +فیلم    
  • ویدیو/ خروج پرسپولیسی‌ها از هتل در میان تشویق هواداران
  • ارسال تجهیزات و نیروهای کمکی به پایگاه‌های اشغالگران آمریکایی در سوریه