Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-07@05:24:42 GMT

«روایت پیشرفت»، روایت قهرمانی یک ملت است

تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۶۷۷۹۵

«روایت پیشرفت»، روایت قهرمانی یک ملت است

جلسه جمع‌بندی داوری آثار حوزه دفاعی- امنیتی نخستین جایزه کتاب روایت پیشرفت، عصر سه‌شنبه 15 تیرماه 1400 در مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار شد.

در این جلسه امیر سرتیپ دربندی از فرماندهان ارتش در دوران دفاع مقدس، پژمان عرب؛ محقق و نویسنده حوزه روایت پیشرفت، حسین دلیریان؛ خبرنگار و فعال رسانه‌ای در حوزه دفاعی و محمد نمازی؛ دبیر علمی جایزه کتاب «روایت پیشرفت»، هفت اثر راه‌یافته به بخش داوری نهایی حوزه دفاعی- امنیتی را مورد بحث و بررسی قرار داده و کتاب‌های برتر را انتخاب کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

داوران این بخش پیش از این، هفت کتاب «ملاقات در فکه»، «پهپاد در دفاع مقدس»، «جنگ الکترونیک»، «خط مقدم»، «صبح شام»، «شبیخون به خفاش» و «موشک جواب موشک» را ارزیابی کرده بودند و در این جلسه درباره نقاط قوت و ضعف کتاب‌ها توضیحاتی ارائه کردند.

امیر دربندی با بیان برخی مشاهداتش از ایثارگری رزمندگان در دوران دفاع مقدس، توجه به جنبه‌های انسانی و اخلاقی حوزه دفاعی- امنیتی را بسیار مهم دانست. وی ضمن استقبال از ایده برگزاری جایزه کتاب «روایت پیشرفت»، به لزوم انتخاب دقیق‌تر آثار اشاره کرده و از عدم حضور کتابی که روایتگر پیشرفت‌های ارتش جمهوری اسلامی باشد، انتقاد کرد. سرتیپ دربندی وجود اغراق در برخی کتاب‌های این حوزه و بیان یک‌جانبه موفقیت‌ها و نقاط قوت و ضعیف نشان دادن دشمن در دفاع مقدس را موجب ضعف محتوا و اعتبار برخی کتاب‌ها دانست.

پژمان عرب؛ محقق و نویسنده نیز، «روایت پیشرفت» را روایت قهرمانی یک ملت دانسته و بیان حرکت‌های ایجابی صورت‌گرفته توسط مردم ایران را سازنده تاریخ آینده کشور دانست.

وی افزود: «روایت پیشرفت» فقط به حوزه‌های علمی، دفاعی و فرهنگی محدود نمی‌شود، بلکه هر حرکت مردمی که در آن حل مسأله صورت گرفته، می‌تواند موضوع روایت باشد.

عرب اظهار امیدواری کرد که «روایت پیشرفت» فقط به حوزه کتاب محدود نشده و در عرصه‌هایی مانند فیلم هم جریان داشته باشد. این محقق، روایت انسانی از پیشرفت در حوزه دفاعی را نقطه قوت برخی از کتاب‌ها دانست و عدم ارائه اطلاعاتی فراتر از آنچه در اخبار ارائه شده، در برخی از کتاب‌ها را نقطه ضعف آن‌ها معرفی کرد.

حسین دلیریان؛ خبرنگار و فعال رسانه‌ای حوزه دفاعی نیز ضمن تشکر از ایده جایزه کتاب «روایت پیشرفت»، ضمن بیان اهمیت توجه به روایت دفاع مقدس، باقی ماندن در آن دوره را آفت بزرگی دانست.

وی گفت: باید بتوانیم امتداد حرکت ایجاد شده در دوران دفاع مقدس، را در زمان حاضر نشان دهیم.

دلیریان با بیان چند خاطره از فرماندهی عملیات‌های دفاعی در سال‌های اخیر، ادامه داد: گرچه فرماندهان دفاع مقدس جایگاه بسیار والایی دارند و باید از ویژگی‌های اخلاقی، معنوی، فکری و عملیاتی ایشان آموخت، ولی باقی ماندن در دوران مقدس و عدم روایت پیشرفت‌های انسانی فعلی در حوزه دفاعی، ما را در آینده با مشکل مواجه خواهد کرد .

این فعال رسانه‌ای حوزه دفاعی، با بیان برخی تجارب خود در ارتباطگیری با فعالان حوزه دفاعی امنیتی، اظهار کرد: اینکه بیان شود اطلاعاتی برای روایت پیشرفت‌های دفاعی حاضر موجود نیست، تصوری نادرست است؛ می‌توان با اندکی تلاش به اطلاعاتی قابل‌ملاحظه برای روایت دست یافت.

محمد نمازی؛ دبیر علمی جایزه کتاب «روایت پیشرفت»، با اشاره به تلاش دبیرخانه برای مطرح کردن کتاب‌های راوی پیشرفت‌های دفاعی سال‌های اخیر( بعد از دفاع مقدس)، گفت: متأسفانه این تلاش ما نتیجه رضایت‌بخشی نداشت و تعداد این آثار بسیار کم است.

 وی افزود: برخی آثار حوزه دفاعی امنیتی، موضوع بسیار جذاب و مهمی دارند، ولی خوب نوشته نشده‌اند؛ لذا نیاز به بازنویسی و بازنشر دارند که انجمن روایت پیشرفت، یکی از وظایف خود را کمک به بازنشر چنین آثاری می‌داند.

نخستین جایزه کتاب «روایت پیشرفت» در پنج حوزه فرهنگی، علم و فناوری، ادبیات داستانی، حکمرانی و دفاعی امنیتی برگزار می‌شود و نشست‌های جمع‌بندی داوری هریک از حوزه‌های نامبرده به تفکیک برگزار خواهد شد.

ایبنا/

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: روایت پیشرفت جایزه کتاب حوزه دفاعی دفاع مقدس کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۶۷۷۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عدم پیشرفت در مذاکرات آتش‌بس/ گفتگو‌ها به روز دوم کشیده شد

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، آن‌گونه که از روایت خبرگزاری «الجزیره» برمی‌آید، نشانه‌ای مبنی بر پیشرفت در مذاکرات آتش‌بس و تبادل اسرا میان رژیم صهیونیستی و حماس مشاهده نمی‌شود و هیچ‌یک از دو طرف حاضر به عقب‌نشینی از مطالبات کلیدی خود نیست.

مذاکرات با حضور هیئت‌هایی از حماس، مصر، قطر و آمریکا در قاهره جریان دارد. حماس خواستار اخذ تضمین‌هایی از آمریکا است تا به‌موجب آن از عدم تهاجم زمینی رژیم صهیونیستی به رفح اطمینان حاصل کند. اسرائیل، اما اعزام هیئت به قاهره را به پیشرفت مذاکره مشروط کرده و مدعی است که با یا بدون توافق، به رفح واقع در جنوبی‌ترین بخش غزه حمله خواهد کرد.

هم‌زمان، خبرگزاری «فرانس پرس» گزارش داده است که مذاکره امروز یکشنبه از سر گرفته خواهد شد.

 در بخشی از روایت این خبرگزاری آمده است که حماس هرگونه توافقی که به پایان جنگ منجر نشود را رد کرده و «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را به سنگ‌اندازی در مسیر مذاکره متهم می‌کند.

دور جدید مذاکرات به میزبانی قاهره در حالی در جریان است که ظاهراً حماس به‌رغم نگاه مثبتی که به آخرین بسته پیشنهادی آتش‌بس دارد، اصلاحیه‌ای را مطرح کرده و چانه‌زنی‌ها پیرامون آن جریان دارد.

انتهای پیام/

مریم خرمائی

دیگر خبرها

  • کتاب‌هایی که اگر فیلم شوند، پرفروش می‌شوند
  • حضور نشر سرو با بیش از ۱۱۳ عنوان اثر در نمایشگاه کتاب تهران
  • دستاوردهای ایران، همرده با کشورهای پیشگام در حوزه‌ جنگ‌افزارسازی است
  • تجهیزات دفاعی ایران هم‌سطح کشور‌های پیشگام در حوزه جنگ‌افزارسازی است
  • روایت زندگی تنها شهید فرانسوی دفاع مقدس در نمایشگاه کتاب
  • افتتاح فاز نخست موزه دفاع‌ مقدس زنجان
  • فاز نخست موزه دفاع‌ مقدس زنجان افتتاح می‌شود
  • عدم پیشرفت در مذاکرات آتش‌بس/ گفتگو‌ها به روز دوم کشیده شد
  • تجمع تضمین قهرمانی در تمرین استقلال (عکس)
  • روایت اسارت؛ از پیروزی اسرای ایرانی بر فرماندهان عراقی تا جرزنی بعثی‌ها