Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، جمعی از کارشناسان بهداشت حرفه‌ای روز چهارشنبه ۱۶ تیر ماه ۱۴۰۰ با حضور در مقابل ساختمان ستادی وزارت بهداشت، خواستار توجه مسئولان وزارتخانه به مطالبات صنفی آنها شدند.

آنها در بیانیه‌ای عنوان داشتند؛ ما کارشناسان بهداشت حرفه‌ای کشور مراتب نگرانی و نارضایتی خود را از پیامدهای منفی اقدامات و ناکارآمدی مدیریت غیرحرفه‌ای، چالش زا و مبتنی بر تصمیمات دوگانه مدیران عالی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت که سال‌ها بر حوزه بهداشت حرفه‌ای کشور روا داشته‌اند، اعلام داشته و لازم می‌دانیم جهت ساماندهی، تخصصی سازی و انفعال زدایی وضعیت بهداشت حرفه‌ای کشور، اقداماتی صورت بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۱. تفکیک مرکز سلامت محیط و کار (بهداشت حرفه‌ای و بهداشت محیط) و ایجاد ساز و کاری مشخص و تخصصی برای بحث بازرسی بهداشت حرفه‌ای در وزارت بهداشت و درخواست فوری مبنی بر عدم تضعیف بهداشت حرفه‌ای استقلال آن و وزارت بهداشت با شعار تخصصی سازی بهداشت حرفه‌ای در حوزه اجرایی و علمی در دهه ۱۳۶۰، بهداشت حرفه‌ای را از ایمنی در وزارت کار جدا نموده و به وزارت بهداشت الحاق کردند که در دهه ۷۰ به بهانه کوچک سازی دولت، اداره کل بهداشت حرفه‌ای را به صورت غیر کارشناسی با بهداشت محیط ادغام کردند.

متأسفانه این ادغام منجر به تمرکز زدایی و در خیلی از موارد، در جا زدن و پسرفت در حوزه اجرایی بهداشت حرفه‌ای شده است.

۲. درخواست ابطال و توقف دستورالعمل ممیزی بهداشت کار توسط دفاتر خدمات سلامت وزارت بهداشت در پنج دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی، ایران، نیشابور و قم.

۳. رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت می‌بایست با توجه به ماده ۱۰۶ قانون کار و ماده ۱۹۹ قانون کار با مشارکت وزارت کار ظرف ۶ ماه از تاریخ تصویب قانون کار، دستورالعمل‌ها و آئین‌نامه‌های اجرایی مربوط به فصل ۴ قانون کار را تهیه و به تصویب هیئت وزیران برساند. این دستورالعمل‌ها و آئین‌نامه‌ها با وجود مدیریت چهار ساله مسئول مربوطه بر مدیریت مرکز سلامت محیط و کار به کجا رسیده است؟!! مسئولیت این ترک فعل و خسارت‌های به وجود آمده را چه کسانی پاسخگو هستند؟

۴. ابلاغ دستورالعمل تعیین صلاحیت مسئولین بهداشت حرفه‌ای توسط معاونت بهداشت وزارت بهداشت در تناقض با تبصره ۲ ماده ۲ آئین‌نامه کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار، تبصره ۱ ماده ۲۱ قانون کار و نقض آشکار ماده ۴ حقوق مدنی است.

۵. چرا تشکیل کمیته‌های حفاظت و بهداشت کار مراکز بهداشتی درمانی (با حضور مسئول بهداشت حرفه‌ای کمیته طبق ماده ۹۳ قانون کار و آئین‌نامه مربوطه) در سطح مراکز دولتی و بخش خصوصی که حداقل دارای ۲۵ نفر پرسنل مشمول قانون کار هستند به صورت معمول و روان پیگیری و اجرا نمی‌شود؟

۶. خدمات اندازه‌گیری بهداشت حرفه‌ای که سال‌ها است به شرکت‌های خصوصی واگذار شده است در برخی از معاونت‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی به بهانه درآمدزایی در اقدامی آشکار به دلیل نیاز نداشتن به مارکتینگ خدمات بهداشت حرفه‌ای شرکت‌های شامل قانون سخت و زیان‌آور را آزمایشگاه معاونت انجام می‌دهد و اجازه فعالیت به شرکت‌های خصوصی را در حوزه آن دانشگاه مجاز ندانسته که این مهم تخلفی آشکار است.

۷. عدم اجرایی شدن وظایف وزارت بهداشت در ماده ۹۰ قانون کار توسط وزارت بهداشت و همچنین تبعیض و اختصاص سهم تجهیزات آزمایشگاهی حوزه بهداشت حرفه‌ای به دیگر گروه‌های غیر تخصصی برخلاف رأی و نظر مقامات عالی وزارتخانه چه کسی باید جوابگو باشد؟

کد خبر 5252713

منبع: مهر

کلیدواژه: بهداشت محیط وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی وزارت کار ویروس کرونا واکسن کرونا آمار کرونا سازمان غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شیوع کرونا واکسیناسیون سازمان بیمه سلامت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی سیستان و بلوچستان سرطان علیرضا زالی دارو محدودیت های کرونایی مرکز سلامت محیط و کار بهداشت حرفه ای وزارت بهداشت قانون کار آئین نامه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۶۷۹۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی ایمنی در محیط کار در برنامه فراسو

به گزارش جام جم آنلاین از روابط عمومی رادیو سلامت، فاطمه بی تقصیر كه تهیه كنندگی برنامه فراسو را به عهده دارد بیان می كند: برنامه فراسو از شنبه تا سه شنبه ساعت هشت و پنج دقیقه صبح روانه آنتن رادیو سلامت می شود. این برنامه از تولیدات گروه بهداشت و تندرستی این شبكه رادیویی است و فردا روز یکشنبه نهم اردیبهشت ماه موضوع ایمنی در محیط کار را مورد بررسی قرار می دهد.

وی ادامه می دهد: مجری كارشناس برنامه لیلا علوی است. در برنامه فردا کارشناس مجری برنامه دکتر محسن انصاری، عضو هیات علمی دانشگاه قزوین و دکترای بهداشت حضور دارد و به ابعاد مختلف موضوع ایمنی در محیط کار می پردازد و پاسخگوی سئوالات شنوندگان خواهد شد. همچنین در این برنامه آیتمی با همین محوریت روانه آنتن رادیو سلامت می شود.

این تهیه كننده درباره دغدغه هایی كه در این برنامه دنبال می كند، توضیح می دهد: برنامه فراسو اختصاص به پیشگیری از بیماری ها چه جسمی و چه روانی دارد و ما تلاش داریم سبك زندگی سالم را به مردم آموزش بدهیم.

 

دیگر خبرها

  • جزئیات اولین آزمون دکتری حرفه‌ای فیزیوتراپی ۱۴۰۳
  • پرخطرترین شغل ها برای کارگران
  • بیماری‌های مُخِل سلامت کارگران
  • پرخطرترین مشاغل برای کارگران/ این بیماری ها سلامت کارگران را تهدید می کند
  • جزئیات اولین آزمون دکتری حرفه‌ای فیزیوتراپی اعلام شد
  • جزییات اولین آزمون دکتری حرفه‌ای فیزیوتراپی اعلام شد
  • پیام وزیر بهداشت به‌مناسبت گرامیداشت روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای
  • ارتباط بیماری‌های کارگران با تغییرات آب و هوایی
  • سلامت کارگران تحت تاثیر بیماری‌های مرتبط با تغییرات آب و هوایی
  • بررسی ایمنی در محیط کار در برنامه فراسو