Web Analytics Made Easy - Statcounter

تین نیوز

در حالی چند روز پیش دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفته است هر تن کالایی که در کشور ترانزیت می‌شود ۲۰۰ دلار درآمدزایی دارد که محاسبات کارشناسی نشان می دهد این رقم چیزی معادل 30 دلار است و نه 200 دلار.

به گزارش تین نیوز، در اولین نشست شورای تخصصی لجستیکی مناطق آزاد «حمیدرضا مؤمنی» مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، گفت: سالانه یک میلیارد تن کالا از طریق کانال سوئز ترانزیت می‌شود، با توجه به اینکه هر تن کالایی که در کشور ترانزیت می‌شود ۲۰۰ دلار درآمدزایی دارد در صورتی که ۵ درصد این ترانزیت‌ ها از طریق مناطق آزاد وارد کشور شوند علاوه بر اشتغالزایی در این مناطق، درآمد و ارزآوری چشمگیری برای مناطق آزاد و کشور ایجاد می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید:

ترانزیت هر یک تن کالا، ۲۰۰ دلار برای کشور درآمد دارد کسب درآمد چند میلیارد دلاری از ترانزیت زمینی محال است

این عدد درحالی از سوی مشاور رئیس جمهور اعلام شده است که کارشناسان می گویند: نرخ یا تعرفه بین المللی حمل و نقل بار ریلی بین ۱.۲ تا1.5 سنت یورو است و چنانچه یک تن بار از قلمرو کشور با بُعد سفر ۲۰۰۰ کیلومتر عبور کند، کرایه وصولی حداکثر ۳۰ دلار در هرتن خواهد بود نه ۲۰۰ الی ۳۰۰ دلار که میزان سود آن خدا کند ۲۰ در صد باشد ( سود 6 دلار برای عبور یک تن بار ترانزیت در  از قلمرو کشور).

بر اساس محاسبات کارشناسی خلق در آمد حتی چند میلیارد دلاری از ترانزیت یک امر غیر قابل تحقق است.

این محاسبات به شرح زیر است:

- تریلی را در نظر بگیرید که ۲۴ تن فرآورده های فولادی را از قلمرو کشور ما و در بعد متوسط 2000 کیلومتر می برد. اگر بهای متوسط تولیدات فولادی را ۸۰ سنت در کیلوگرم فرض کنیم ارزش کالای جابه جا شده مقدار ۲۴۰۰۰ ×۰/۸ = ۱۹۲۰۰ دلار خواهد بود.

- اگر هزینه جابجایی هر تن بار 200 دلار باشد کرایه ۲۴ تن برابر ۲۴ × ۲۰۰ = ۴۸۰۰ دلار که برابر ۲۵ درصد کالای بهای حمل شده است.

- اگر این بار 2000 کیلومتر دیگر طی کند نصف بهای جهانی کالا بابت حمل و نقل هزینه شده است اگر این جابجایی به ۴۰۰۰ کیلومتر برسد و کالا از قلمرو یک کشور دیگر عبور کند ۵۰ درصد بهای جهانی آن صرف حمل و نقل شده است.

- از طرفی با قیمت های فصل بیستم فهرست بهای پایه راه و باند، کرایه این جابجایی از قرار هر تن کیلومتر حدود 320 تومان برای ۲۰۰۰ کیلومتر داخل کشور برابر : ۲۴ تن × ۲۰۰۰ کیلومتر × ۳۰۰۰ ریال درهرتن کیلومتر =۱۴۴،۰۰۰،۰۰۰ ریال است.

- با فرض ۳۰ دصد بالا سری و ده درصد اضافه ۱۴۴،۰۰۰،۰۰۰×۱،۳×۱،۱ =۲۰۵،۹۲۰،۰۰۰ ریال

- بافرض هر دلار حدود۲۳۰،۰۰۰  ریال این جابجایی

۲۰۵،۹۲۰،۰۰۰ ÷۲۳۰،۰۰۰=۸۹۵،۳۱ دلار برای جابجایی ۲۴ تن کالا که کرایه جابجایی هرتن بار در عبور از قلمروی کشور با بعد ۲۰۰۰ کیلومتر حدود 37  دلار و با ملاحظه هزینه های بارگیری و ... این رقم به زحمت به ۴۰ دلار در هرتن بار می رسد. البته بهای حمل و نقل طولانی ارزان تر است.

بر اساس این محاسبات،  برخی کارشناسان می گویند: کرایه ترانزیت جاده ای ۲۰۰ دلار در هر تن با نرخ های حمل و نقل داخلی هم همخوانی ندارد. بلکه  شاید با کرایه بار کم داخل و یاحومه شهری بتواند قیاس شود. کار  تنظیم صورت حساب حمل و نقل از چهار عمل اصلی خارج نیست. ۲۰۰ دلار از کجا آمده؟ 

* نرخ ۱.۲  تا ۱.۴  سنت یورو برای جابجایی درهر تن بار ریلی جامد و مایع در یک کیلومتر نرخ کشور های اروپایی است که در راه آهن ماهم اعمال می شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کارشناسی تین مناطق آزاد رئیس جمهور حمل و نقل بهای حمل و نقل ترانزیت ترانزیت کالا دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ترانزیت می شود ۲۰۰۰ کیلومتر مناطق آزاد حمل و نقل ۲۰۰ دلار تن کالا تن بار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۶۸۲۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۱۷ درصدی درآمد گمرکات مازندران از تجارت خارجی

امیر جمشیدی ناظر گمرکات مازندران از افزایش ۱۷ درصدی درآمد گمرکات استان از تجارت خارجی خبر داد و گفت: در فروردین ماه امسال، ۴۳۵ هزار و ۲۲۹ تن کالا به ارزش۱۵۵میلیون و ۶۲۴ هزار دلار از طریق گمرکات مازندران وارد کشور شد.

او افزود: ذرت دامی با ارزش ۹۶ میلیون دلار، جو دامی با ارزش ۲۰ میلیون دلار، چربی‌ها و روغن‌های حیوانی و نباتی با ۲۵ میلیون دلار، کک نفتی با ارزش ۳ میلیون دلار و چوب با۳ میلیون دلار مهم‌ترین اقلام عمده وارداتی به گمرکات مازندران در مدت یادشده هستند.

جمشیدی گفت: امارات حدودا ۲۲۶ هزار تن کالا به ارزش ۷۸ میلیون دلار، روسیه ۷۷ هزار تن کالا به ارزش ۳۴ دلارمیلیون، ترکیه با ۱۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۳۱ میلیون دلار، انگلستان با سه هزار تن کالا به ارزش ۳ میلیون و ۵۹۱ هزار دلار و سنگاپور با ۸ هزار تن کالا به ارزش ۲میلیون دلار پنج کشور اول طرف معامله در حوزه واردات به گمرکات مازندران بودند که در مجموع ۴۱۵ هزار تن از وزن و ۱۴۹ میلیون دلار از ارزش کالا‌های وارداتی گمرکات مازندران در فروردین ماه امسال مربوط به این کشور‌ها است.

او افزود:واردات کالا از این پنج کشور ۹۵ درصد از کل وزن و ۹۶درصد از کل ارزش واردات گمرکات مازندران را دربرمی‌گیرد.

جمشیدی با اشاره به واردات کالا‌های اساسی از گمرکات مازندران، گفت: طی این مدت ۴۱۳ هزارتن کالای اساسی شامل ذرت دامی، جو دامی، چربی‌ها وروغن‌های حیوانی و نباتی و خوراک آماده دام به ارزش ۱۴۲ میلیون و ۶۶۶ هزار دلار از طریق کمرکات نوشهر، امیرآباد و فریدونکنار وارد کشور شده که از نظر وزنی ۶۳ درصد و از نظر ارزشی ۲۷درصد رشد را نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • ترجیح ترانزیت کالا بر صادرات محصولات کشاورزی توسط راه آهن ملی قزاقستان
  • ۴۱۳ هزار تن کالاهای اساسی به مازندران وارد شد
  • افزایش ۱۷ درصدی درآمدگمرکات مازندران از تجارت خارجی
  • افزایش ۱۷ درصدی درآمد گمرکات مازندران از تجارت خارجی
  • صدور بیش از ۵۰ میلیون دلار کالا از گمرک استان همدان
  • صادرات بیش از ۵۰ میلیون دلار کالا از گمرک استان همدان 
  • افزایش ۲۴ درصدی ترانزیت کالا در بنادر غرب هرمزگان
  • رونق حمل و نقل جاده‌ای کالا
  • رونق حمل و نقل جاده ای کالا
  • جابجایی بیش از ۵ میلیون تن کالا توسط ناوگان حمل و نقل