Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@12:53:03 GMT

روش نوین مقاوم سازی سازه‌ها: کامپوزیت FRP

تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۶۹۱۱۱

روش نوین مقاوم سازی سازه‌ها: کامپوزیت FRP

موضوع مقاوم سازی زیرساخت ها و سازه های موجود در کشورمان بیش از یک دهه است که از اهمیت بالایی برخوردار است.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام شرکت مقاوم سازی تکنوپل، به دلیل افزایش عمر سازه، تخریب های ناشی از عوامل محیط زیستی، ضعف در طراحی اولیه و ضعف در ساخت، عدم ترمیم و نگهداری و عوامل همچون زمین لرزه می تواند منجر به فرسودگی ساختمان ها و زیرساخت های مهم و حیاتی کشور شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این خرابی ها و فرسودگی ها  که روز به روز نیز بر تعداد و شدت آنها افزوده می شود، اغلب نیاز به مقاوم سازی داشته تا سازه ها بتوانند الزامات دقیق طراحی را برآورده کنند. به عنوان مثال افزایش حجم ترافیک در ساختمان پل ها بیش از بارهای طراحی اولیه، منجر به فرسودگی و کاهش عمر مفید سازه می شود. از این رو مقاوم سازی زیرساخت های مهندسی عمران، به ویژه در مناطق با خطر لرزه ای بالا در سال های اخیر در کشورمان مورد توجه بسیاری قرار گرفته است.

پیشرفتهای اخیر مربوط به مصالح، روش‌ها و تکنیک‌های مقاوم سازی سازه‌ها در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است. یکی از پیشرفته ترین روش‌های امروزی جهت مقاوم سازی در دنیا استفاده از کامپوزیت های تقویت شده با الیاف پلیمر (FRP) است که در حال حاضر توسط مهندسان شرکت مقاوم‌سازی تکنوپل به عنوان مصالح جدید صنعت مقاوم سازی ساختمان و سازه ها در صنعت ساخت و ساز مورد استفاده قرار گرفته است.

کامپوزیت های FRP

کامپوزیت های FRP نوعی پلیمرهای مقاومت بالا هستند که به وسیله الیاف تقویت می شوند. کامپوزیتهای FRP نمایانگر دسته‌ای از محصولات بوده که به آنها مواد مرکب نیز می‌گویند.

کامپوزیت های FRP با مصالح ساختمانی متداول مانند فولاد و آلومینیوم متفاوت هستند. اف آر پی ها ناهمسانگرد بوده، در حالی که فولاد و آلومینیوم همسانگرد هستند. بنابراین، مشخصات آنها در جهت‌های مختلف متفاوت است، به این معنی که بیشترین مشخصات مکانیکی در راستای الیاف FRP است.

مواد FRP، بسیار سبک، مقاومت مکانیکی بالا، مقاوم در برابر خوردگی و مشخصات الکتریکی، مغناطیسی و حرارتی مناسب دارند. با این حال، این مصالح عضو مقاوم سازی شده را ترد و شکننده کرده و ویژگی های مکانیکی آنها ممکن است تحت تأثیر میزان بارگذاری، دما و شرایط محیطی قرار گیرند.

کارکرد اصلی الیاف FRP، انتقال بار در راستای الیاف و تأمین مقاومت و سختی در همان جهت است. این الیاف در بسیاری از کاربردهای سازه ای که ظرفیت حمل بار دارای اهمیت است، جایگزین مصالح فولادی می شود.

استفاده از FRP در کاربردهای مهندسی، به دلیل خواص مکانیکی مناسب، بازدهی قابل توجهی در عملکرد، ایمنی و اقتصاد پروژه خواهد داشت.

انواع محصولات مقاوم سازی با FRP

مواد کامپوزیتی FRP برای مقاوم سازی سازه‌های مهندسی عمران عمدتا به صورت زیر استفاده می شوند:

 نوارها یا لمینیت های تک جهته FRP (با ضخامت تقریبا ۱ میلی متر)  الیاف یا پارچه‌های انعطاف پذیر FRP که از الیاف در یک یا دو جهت عمود بر هم ساخته شده اند (گاهی اوقات از قبل با رزین آغشته می شوند). میلگردهای کامپوزیتی FRP

ویژگی های محصولات FRP

دلایل و ویژگی هایی که کامپوزیت های FRP به طور روز افزون به عنوان مصالح مقاوم سازی اعضای بتنی استفاده می شوند، می تواند به صورت زیر خلاصه شود:

 محافظت در برابر خوردگی  وزن کم (حدود یک چهارم فولاد) و در نتیجه استفاده آسان‌تر در فضای محدود، از بین بردن نیاز به داربست و کاهش هزینه های نیروی کار مقاومت کششی بسیار بالا افزایش سختی عضو که ممکن است متناسب با نیازهای طراحی باشد.  ظرفیت تغییر شکل یا شکل پذیری زیاد  مناسب برای هر نوع هندسه و ابعاد

کامپوزیت های FRP معایبی از جمله قابلیت اشتعال یا شکست ترد عضو را در پی داشته که مزایای و معایب ارائه شده باید توسط متخصص مربوطه ارزیابی شده و تصمیم نهایی در مورد استفاده از این الیاف باید با در نظر گرفتن عوامل مختلفی (نه تنها عملکرد مکانیکی، بلکه اجرا  و دوام طولانی مدت) همراه باشد.

کاربردهای محصولات کامپوزیت FRP

سیستم های مقاوم سازی با FRP امروزه کاربرد فراوانی در صنایع مختلف دارد. از آنجمله عبارتند از:

· مقاوم سازی ساختمان‌های بتنی و فولادی

· مقاوم سازی ساختمان های بنایی و تاریخی

· مقاوم سازی خطوط لوله

· مقاوم سازی مخازن و سیلوها

· مقاوم سازی پل ها و تونل ها

· مقاوم سازی اجزا غیر سازه ای ساختمان‌ها

· مقاوم سازی سازه‌های دریایی

مراحل اجرای مقاوم سازی با استفاده از کامپوزیت FRP

جهت نصب و اجرای FRP در بهسازی سازه بتنی و نیز تقویت سایر سطوح، چهار مرحله کلی وجود دارد که شامل موارد زیر است:

· تعمیرات اولیه و فراهم نمودن شرایط

· آماده سازی سطوح FRP

· نصب سیستم FRP

· عمل آوری FRP

کنترل کیفیت پروژه های FRP

فرآیند کنترل کیفیت (QC) بخش مهمی در هر پروژه عمرانی و مقاوم سازی است. بر این اساس مقاوم سازی تکنوپل به منظور اطمینان از کیفیت مصالح FRP مورد استفاده نظیر انواع الیاف، چسب و رزین و اجرای مناسب طرح مقاوم سازی انواع تست های کنترل کیفیت (QC) را انجام می دهد.

شرکت مقاوم سازی تکنوپل با سابقه طولانی در ارائه خدمات در صنعت ساختمان، در سه بخش کلی ارائه راهکارهای خاص جهت مقاوم سازی، فروش محصولات مرتبط و اجرای پروژه‌های مقاوم‌سازی خدمات فنی و مهندسی ارائه می کند. شرح بخشی از خدمات شرکت مقاوم سازی تکنوپل عبارتند از:

 مشاوره و ارائه طرح مقاوم سازی  فروش مصالح مقاوم سازی اجرای مقاوم سازی با FRP  تست‌های تخصصی بتن

کارفرمایان و پیمانکاران محترم جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره و راهکارهای تخصصی مقاوم سازی با کامپوزیت FRP، می‌توانند به سایت شرکت مقاوم سازی تکنوپل به آدرس www.technopol.ir مراجعه کنند.

انتهای رپرتاژ آگهی 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مقاومت بالا کامپوزیت FRP مقاوم سازی سازه ها کامپوزیت های FRP مقاوم سازی کامپوزیت FRP ساختمان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۶۹۱۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله راکتی حزب‌الله به مقر تیپ «حرمون» ارتش اسرائیل

حزب الله لبنان از شلیک دهها راکت به موضع حبوشیت و مقر فرماندهی تیپ حرمون ۸۱۰ ارتش رژیم صهیونیستی خبر داد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم،حزب الله در بیانیه ای اعلام کرد که رزمندگان مقاومت اسلامی، موضع حبوشیت و مقر فرماندهی تیپ حرمون 810 در پادگان گولانی را با دهها راکت کاتیوشا هدف قرار  دادند.

حمله پهپادی حزب الله به 2 پایگاه نظامی ارتش اسرائیلحزب الله: به هر تجاوز رژیم صهیونیستی پاسخ خواهیم داد

این بیانیه افزود این عملیات ما در حمایت از مردم مقاوم فلسطین در نوار غزه و پشتیبانی و حمایت از مقاومت شجاع و شریف آن و پاسخ به تجاوزات دشمن به روستاهای مقاوم و مناطق مردم به ویژه حمله تروریستی بزدلانه در جاده السریره انجام شد.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعتراف کردند که دستکم 30 راکت از لبنان به سمت منطقه جبل الشیخ در شمال فلسطین اشغالی شلیک شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ایمن سازی سازه‌های آبی و خاکی و ساختمان‌های غیرایمن با سرعت پیگیری شود
  • سازه‌های کشور باید در برابر زلزله‌های ۸ ریشتری مقاوم باشند
  • معرفی بیش از ۹۷۰۰ گیلانی برای دریافت تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی
  • حمله راکتی حزب‌الله به مقر تیپ «حرمون» ارتش اسرائیل
  • افزایش انتقال باکتری‌های مقاوم به دارو به طبیعت
  • ارائه تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی برای نوسازی مسکن روستایی
  • تخصیص تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی برای نوسازی مسکن روستایی
  • مقاوم سازی ۳۵۰ هزار واحد نهضت ملی روستایی درکشور
  • وضعیت مقاوم‌سازی ۱۳ شهرستان کرمانشاه بالاتر از میانگین کشوری
  • مقاوم سازی پنج هزار واحد آذربایجان‌غربی به برنامه بنیاد مسکن اضافه شد