Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا؛ «احد وظیفه» روز چهارشنبه درباره افزایش دما، اظهار داشت: به طور کلی میانگین سالانه دما در کره زمین تا ۱.۲ درجه سلسیوس نسبت به متوسط دما در عصر قبل از صنعتی شدن جهان افزایش یافته است، که البته میزان و آهنگ افزایش در مناطق مختلف متفاوت است، برای مثال در قطب شمال افزایش دما در ۴۰ سال اخیر حدود ۲ درجه سلسیوس است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی دلیل اصلی افزایش دما و گرمایش جو و اقیانوس‌ها را افزایش غلظت گازهای گلخانه ای اعلام کرد و گفت: متاسفانه روند گرمایش و افزایش دما در ایران در حد متوسط جهان و بالاتر از آن است.

به گفته وظیفه، میانگین دمای سالانه در کشور در ۱۰ سال اخیر تا ۲ درجه سلسیوس بیشتر از متوسط ۱۰ ساله در ۵ دهه قبل است. در بهار و زمستان گذشته دمای متوسط کشور حدود ۲ تا ۳ درجه سلسیوس بیش از میانگین بلندمدت بود و در برخی مناطق مانند شمال غرب کشور، افزایش دما بین ۳ تا ۶ درجه سلسیوس بود.

 رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی گفت: افزایش دما در بهار امسال و زمستان سال گذشته (۱۳۹۹) به خوبی حتی برای افراد عادی جامعه هم محسوس بود و زمستان و بهار گرمتر از میانگین بلندمدت را تجربه کردند و از طرفی، کمبود قابل ملاحظه و جدی بارش سبب کاهش رطوبت و خشکتر شدن سطح زمین و ضعیف‌تر شدن رویش و پوشش گیاهی شد و همین امر پتانسیل افزایش دمای محیط نسبت به میانگین را بالاتر می‌برد.

وظیفه افزود: به همین دلیل است که مردم در زمستان و بهار گذشته احساس مواجهه با دمای بیشتراز معمول و غیرعادی را در غالب نقاط کشور تجربه کردند و با توجه به روند افزایش غلظت گازهای گلخانه‌ای و تخریب زمین، افزایش دما نسبت به متوسط بلند مدت در غالب نقاط جهان، روند صعودی خواهد داشت و با هوای گرمتر از گذشته مواجه خواهیم بود.

 نقشه پیش‌بینی بی‌هنجاری دمای پژوهشکده اقلیم‌شناسی کشور از وضعیت ۴‌ ماه آینده نشان می‌دهد که بیشترین افزایش دما در منطقه کویری استان‌های یزد و کرمان، سیستان‌ و بلوچستان، فارس، خراسان شمالی، آذربایجان‌غربی و کردستان رخ می‌دهد.

بخش قابل‌توجهی از استان‌های مرکزی، غربی و شرقی نیز با افزایش دمای کمتر مواجه خواهند شد. همچنین نقشه پیش‌بینی بی‌هنجاری بارش ۴ ماه آینده نیز مشخص می‌کند همه استان‌های البرزی و زاگرسی با کاهش چشمگیر بارش تا پایان تابستان ۱۴۰۰ مواجه باشند که در این میان، سهم استان مازندران بیشتر از همه نقاط کشور خواهد بود.

پربیننده ترین آخرین جزییات از اجـرای فوق العاده ویژه فرهنگیان چه خبر از پرداخت معوقات فرهنگیان؟ خروج از تهران ممنوع شد کـدام بازنشستگان مشمول رتبه بندی فرهنگیان هستند؟ آزمون استخدامی آموزش و پرورش لغو شـد

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: دمای هوا افزایش دما درجه سلسیوس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۷۰۳۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور هشدار سطح نارنجی هواشناسی در خراسان جنوبی


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی،کارشناس هواشناسی گفت: بر اساس الگوی نقشه‌ها و خروجی مدل‌های پیش یابی هواشناسی، در ۲۴ ساعت آینده شرایط جوی در استان نسبتا پایدار و یکنواخت است.

زارعی افزود: فردا افزایش ابر و به تدریج از عصر پنج شنبه با نفوذ توده هوای ناپایدار به جو استان علاوه بر وزش باد شدید و گرد خاک وقوع رگبار و رعد برق پیش بینی می‌شود.

وی گفت: به لحاظ دمایی نیز تا روز پنج شنبه دما افزایش پیدا می‌کند.

کارشناس هواشناسی افزود: روز جمعه نیز موقتا کاهش دمای هوا را انتظار داریم و بارش هم از اکثر نقاط استان از روز پنج شنبه تا شنبه هفته آینده پیش بینی می‌کنیم.

زارعی گفت: در ۲۴ ساعت گذشته سربیشه با حداقل دمای ۱درجه سلسیوس خنک ترین و دهسلم وطبس با حداکثر دمای ۳۱ درجه سلسیوس گرمترین نقاط استان بوده است.. 

 وی افزود: تغییرات دما در مرکز استان نیز بین ۲۳درجه سلسیوس و ۵درجه سلسیوس بوده است. 

عدم استقرار و صعود به مناطق مرتفع، خودداری از اتراق و چرای دام و عدم تردد عشایر در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل ها، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، پرهیر از سفر‌های غیر ضروری، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت و لایروبی کانال‌ها و آبرو‌ها و دهانه پل‌ها از جمله توصیه های هواشناسی استان در این مدت است. 

دیگر خبرها

  • هوای گیلان خنک می‌شود
  • صدور هشدار سطح نارنجی هواشناسی در خراسان جنوبی
  • افزایش ابر و وزش باد پدیده غالب جوی در کرمان
  • شاخص برخورداری گلستان از صدور اسناد مالکیت، هفت درصد بالاتر از میانگین کشوری
  • اصفهان پایان هفته بارانی است
  • اصفهان پایان هفته بارانی است/ افزایش ۳ درجه‌ای دما
  • تولید زباله در سراب ۴۰ درصد بالاتر از میانگین کشوری است
  • افزایش چند درجه‌ای دمای هوا در اردبیل پیش‌بینی می‌شود
  • هفته پر بارش برای حوضه‌ی مند،کاریان و خنج
  • بارش شدید باران در پایتخت از چهارشنبه