Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در پاسخ به اظهارات یک مقام ژاپنی درباره حمایت از جدایی‌طلبی تایوان گفت، هیچکس نباید عزم راسخ مردم چین در قبال حق حاکمیت ملی را دستکم بگیرد.

به گزارش مشرق، «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین، اظهارات روز دوشنبه «تارو آسو» معاون نخست‌وزیر ژاپن درباره تایوان را محکوم کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «راشا تودی»، لیجیان در نشستی خبری گفت، اظهارات تارو آسو درباره رزمایش مشترک ژاپن و آمریکا «به بنیان سیاسی روابط چین و ژاپن لطمه وارد کرد».

سخنگوی وزارت امور خارجه چین ضمن محکوم کردن این اظهارات گفت: «هیچکس نباید عزم راسخ، اراده محکم و توان سهمگین مردم چین در قبال حق حاکمیت ملی را دستکم بگیرد».

تارو آسو روز دوشنبه در توکیو مدعی شد، در صورت تهاجم احتمالی چین به تایوان که می‌تواند تهدیدی موجودیتی باشد، ژاپن از حق توسل به دفاع دسته جمعی برخوردار خواهد شد.

اظهارات تارو آسو در حالی مطرح شده که اخیرا روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» خبر داد، آمریکا و ژاپن در حال برگزاری رزمایش‌های نظامی مشترک برای یک سناریوی احتمالی درگیری با چین بر سر تایوان هستند.

آمریکا، ژاپن و بسیاری دیگر از کشورها رسما خودشان را به اصل «چین واحد» ملزم اعلام کرده‌اند؛ اصلی که طبق آن تایوان به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت شناخته نمی‌شود.

واشنگتن به رغم سیاست اعلامی خود درباره التزام و تعهد به اصل چین واحد، روابط غیر رسمی خود را با تایوان ادامه داده است. آمریکایی‌ها در سال ۱۹۷۹ رسما روابط خود با تایوان را قطع کرده و جمهوری خلق چین را به رسمیت شناختند.

به رغم سیاست اعلامی آمریکا در قبال تایوان، همکاری‌های واشنگتن با این منطقه به ویژه در زمینه فروش انواع تسلیحات ادامه داشته است؛ موضوعی که پکن بارها آن را مداخله در امور داخلی خود و ناقض اصل «چین واحد» خوانده است.

علاوه بر این، ناوهای نیروی دریایی آمریکا ظرف سال‌های اخیر بارها با ادعای حمایت از آزادی ناوبری در آب‌های بین‌المللی، از تنگه تایوان عبور کرده‌اند.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا تحولات افغانستان تنگه تایوان واشنگتن چین نیروی دریایی آمریکا آمریکا ژاپن تارو آسو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۷۰۳۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور بلینکن در چین هم‌زمان با تصویب بسته کمک نظامی به تایوان از سوی واشنگتن

وزیر خارجه آمریکا، که هم‌زمان با تصویب بسته کمک نظامی واشنگتن به تایوان به چین سفر کرده، گفت که واشنگتن به‌دنبال رقابت اقتصادی سالم با پکن است.

به گزارش مشرق، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا که با هدف حل تنش‌ها میان واشنگتن و پکن با هدف توسعه روابط دوجانبه به چین سفر کرده است، از پکن خواست تا زمینه فعالیت شرکت‌های آمریکایی در این کشور را فراهم کند.

بلینکن آنچه را که واشنگتن به‌عنوان رویه‌های تجاری ناعادلانه چین توصیف می‌کند، در نشست با مقامات دولتی محلی چین در مرکز مالی شانگهای مطرح کرد.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: بلینکن با مقام ارشد شهر، دبیر حزب حاکم ملاقات کرد و نگرانی‌های خود را در مورد سیاست‌های تجاری چین و شیوه‌های اقتصادی آن مطرح کرد.

بلینکن تاکید کرد که آمریکا به‌دنبال رقابت اقتصادی سالم با چین و زمینه بازی برابر برای کارگران و شرکت‌های آمریکایی فعال در چین است.

در این بیانیه آمده است: دو طرف بر اهمیت روابط بین مردم آمریکا و چین، از جمله گسترش مبادلات بین دانشجویان، دانش‌پژوهان و بازرگانان تاکید کردند.

واشنگتن و چین به‌طور فزاینده‌ای بر سر نحوه عملکرد شرکت‌های آمریکایی در چین و صادرات و ظرفیت تولید چین اختلاف نظر دارند. این اختلافات همچنین در پی آنچه حمایت پکن از مسکو در جنگ با اوکراین خوانده شده، تشدید شده است.

انتظار می‌رود سفر بلینکن به چین که تازه‌ترین ارتباط میان مقامات ارشد دو کشور است، شامل رایزنی درباره مسائل مختلفی از اقتصادی گرفته تا سیاسی و نظامی باشد.

هم‌زمان با ورود آنتونی بلینکن به چین، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا با امضای مصوبه کنگره مبنی بر اعطای بسته کمکی چند میلیارد دلاری آمریکا به تایوان، آن را اجرایی کرد. این بسته شامل ۸ میلیارد دلار کمک در جهت مقابله با حمله نظامی احتمالی چین است.

بلینکن قرار است روز جمعه در پکن با وانگ یی، وزیر خارجه چین دیدار کند. همچنین احتمالا او قرار است دیداری نیز با شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین داشته باشد.

دیگر خبرها

  • طبقه کارگر به تظاهرات حمایت از فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا پیوست
  • فیلم| واکنش کاربران مجازی به برخورد پلیس آمریکا با دانشجویان
  • ادعای فعالیت نظامی چین در تنگه تایوان پس از پایان سفر بلینکن
  • واکنش سخنگوی وزارت خارجه به رفتار خشونت‌آمیز پلیس آمریکا علیه دانشجویان
  • وانگ یی: روابط پکن-واشنگتن رو به ثبات است/ بلینکن: آمریکا از استقلال تایوان حمایت نمی‌کند
  • حضور بلینکن در چین هم‌زمان با تصویب بسته کمک نظامی به تایوان از سوی واشنگتن
  • واکنش یکی از عمو‌های فیتیله‌ای به اظهارات جنجالی عموقناد
  • واکنش یکی از عموهای فیتیله‌ای به اظهارات جنجالی عموقناد | اختلافی که پس از سال‌ها فیتیله‌اش روشن شد!
  • واکنش مداخله جویانه آمریکا به صدور حکم بدوی برای خواننده رپ زیرزمینی | ادعای مقام آمریکایی برای اعمال فشار بر ایران
  • برخورد صمیمانه شمسایی با خبرنگار ژاپنی