Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-30@00:23:57 GMT

«احمد جبرئیل» درگذشت

تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۷۱۱۱۳

«احمد جبرئیل» درگذشت

جبهه خلق برای آزادی فلسطینفرماندهی کل از درگذشت بنیانگذار و دبیرکل جبهه در یکی از بیمارستان‌های پایتخت سوریه خبر داد.

به گزارش شفقنا به نقل از شبکه خبری «آر تی عربی» روسیه، «احمد جبرئیل» ملقب به «ابوجهاد»، بنیانگذار و دبیرکل جبهه خلق برای آزادی فلسطین – فرماندهی کل، امروز (چهارشنبه) بر اثر وضعیت جسمانی خود، در یکی از بیمارستان‌های شهر دمشق، پایتخت سوریه درگذشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین حال، جبهه خلق برای آزادی فلسطین – فرماندهی کل که در سال ۱۹۶۸ از سوی جبرئیل تاسیس شد و در سال ۱۹۸۴ نیز با جدایی از سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف)، شهر دمشق را به عنوان مقر اصلی خود برگزید، درگذشت وی را تایید کرد.

این در حالی است که برخی رسانه‌های مخالف نظام حاکم در سوریه دوشنبه هفته جاری خبر درگذشت جبرئیل در بیمارستان «امیه» در شهر دمشق را مخابره کرده و مدعی شده بودند که وی بر اثر جراحت وارد شده در جریان انفجار چند روز قبل یک بمب کاشته شده از سوی گروهک تروریستی «جبهه النصره» جان خود را از دست داده است.

لازم به ذکر است که دبیرکل فقید جبهه خلق برای آزادی فلسطین – فرماندهی کل، در سال ۱۹۳۸ در شهرک «یازور» در نزدیکی شهر ساحلی «یافا» در غرب فلسطین به دنیا آمد سپس در سال ۱۹۴۸ و به دنبال نخستین جنگ میان اعراب و رژیم صهیونیستی، به همراه خانواده خود به سوریه مهاجرت کرد جایی که به افسر ارتش این کشور تبدیل شد.

جبرئیل در سال ۱۹۵۹ یک سازمان شبه نظامی تحت عنوان «جبهه آزادی فلسطین» تاسیس کرد و پس از شکست تلاش‌های در راستای ادغام آن با «جنبش آزادی بخش فلسطین» (فتح) به رهبری «یاسر عرفات»، در سال ۱۹۶۷ در تاسیس «جبهه خلق برای آزادی فلسطین» به رهبری «جورج حبش» شرکت کرد و به عنوان فرمانده شاخه نظامی آن منصوب شد با این حال در سال ۱۹۶۸ با جدایی از این جبهه، «جبهه مردمی برای آزادی فلسطین – فرماندهی کل» را بنیان نهاد.

شبکه تلویزیونی «المنار» وابسته به حزب الله لبنان نیز در گزارشی در رابطه با درگذشت جبرئیل، یادآور شده که وی در جریان جنگ داخلی سال ۱۹۷۵ لبنان، در این کشور بوده و در مقاومت در برابر تجاوز رژیم صهیونیستی طی سال‌های ۱۹۷۸ و ۱۹۸۲ شرکت داشته در حالی که جبهه خلق برای آزادی فلسطین – فرماندهی کل نیز عملیات نظامی زیادی علیه این رژیم انجام داده است.

بر اساس این گزارش، دبیرکل فقید جبهه خلق برای آزادی فلسطین – فرماندهی کل بر اجرای دو قرارداد مبادله اسرا میان جبهه و رژیم صهیونیستی طی سال‌های ۱۹۷۹ و ۱۹۸۵ نظارت داشته جایی که طی آنها، در مجموع ۱۲۲۶ اسیر فلسطینی، عرب و خارجی در زندان‌های این رژیم از جمله شیخ «احمد یاسین»، بنیانگذار «جنبش مقاومت اسلامی» (حماس) در برابر چهار سرباز صهیونیست آزاد شدند.

بنا بر گزارش المنار، جبرئیل که در سال ۱۹۹۳ از لبنان به سوریه نقل مکان کرده و در سال ۱۹۹۶ نیز از آن جا راهی ایران شده، در سال ۲۰۰۲ بار دیگر به سوریه بازگشته جایی که در دیدار‌های آشتی گروه‌های فلسطینی شرکت کرده و در سال ۲۰۱۱ نیز پیمان آشتی ملی برآمده از «نشست قاهره» را به امضا رسانده است.

در این گزارش همچنین آمده که دبیرکل فقید جبهه خلق برای آزادی فلسطین – فرماندهی کل، هم پیمان راهبردی ایران و سوریه، عضو بیشتر ائتلاف‌های فلسطینی مخالف رویکرد سازش و مذاکره با رژیم صهیونیستی و در کشمکش با رهبری سازمان آزادی بخش فلسطین بوده، از نظر این رژیم یکی از سرسخت‌ترین دشمنان آن به شمار می‌آمده و به همین دلیل نیز بار‌ها برای ربودن و ترور وی تلاش کرده است.

منبع: فرارو

کلیدواژه: احمد جبرئیل فلسطین جبهه خلق برای آزادی فلسطین رژیم صهیونیستی فرماندهی کل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۷۱۱۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات دفاعی فرانسه به اسرائیل به کم‌ترین حد رسید

یک رسانه فرانسوی از کاهش صادرات تجهیزات دفاعی این کشور به رژیم صهیونیستی خبر داد.

به گزارش ایسنا، روزنامه لوموند گزارش داد که فرانسه صادرات دفاعی خود به اسرائیل را به کم‌ترین حد رسانده است، اما روابط نظامی خود با این رژیم را به طور کامل قطع نکرده است.

این روزنامه فرانسوی به نقل از برخی منابع در دولت این کشور گزارش داد: یک اراده و عزم روشن در فرانسه وجود دارد مبنی بر اینکه نباید از عملیات نظامی در غزه حمایت شود.

این منابع تاکید کردند که فرانسه در اواخر ماه اکتبر صادرات اجزای مورد استفاده در ساخت گلوله‌های توپخانه‌ای را تعلیق کرد.

اخیرا «استفان سژورنه» وزیرخارجه فرانسه با «محمد مصطفی» نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین به‌صورت تلفنی در رابطه با تلاش فرانسه برای اجرای آتش‌بس در غزه رایزنی کرد.

در این تماس تلفنی وزیر امور خارجه فرانسه درباره آزادی همه اسرا و همچنین ورود کمک‌های بشردوستانه به منطقه تحت محاصره فلسطین (غزه) گفتگو کرد.

وی همچنین خشونت غیرقابل قبولی را که در کرانه باختری در جریان است، محکوم کرد.

همچنین «ناتالی برودرست» معاون نماینده دائم فرانسه در سازمان ملل متحد نیز بار دیگر درخواست کشورش برای آتش‌بس فوری در منطقه و آزادی بی‌قیدوشرط همه اسرا در درگیری اسرائیلی و فلسطینی را تکرار کرد.

دیگر خبرها

  • اینجا سرزمین آزادی‌هاست! | ببینید
  • صادرات دفاعی فرانسه به اسرائیل به کم‌ترین حد رسید
  • جبهه متحد دیپلماسی پارلمانی برای اقدام هماهنگ علیه رژیم صهیونیستی ایجاد شود
  • عملیات پهپادی موفق حزب الله علیه مقر‌های فرماندهی صهیونیست‌ها
  • حمله ترکیبی حزب‌الله لبنان به مقر فرماندهی ارتش صهیونیستی در شمال سرزمین‌های اشغالی
  • حمله‌ ترکیبی حزب‌الله به مقر فرماندهی نظامی صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی
  • نشست مهم رهبران گروه‌های مقاومت فلسطین در پرتو تحولات پر شتاب میدانی و سیاسی برگزار شد
  • دیدار مهم سران گروه‌های مقاومت فلسطین
  • بیانیه حماس، جهاد اسلامی و جبهه مردمی برای آزادی فلسطین
  • بیانیه مشترک حماس، جهاد اسلامی و جبهه مردمی برای آزادی فلسطین