Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@14:28:23 GMT

‌نقش عنصر زبان در اشعار کودک و نوجوان

تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۷۲۲۵۵

‌نقش عنصر زبان در اشعار کودک و نوجوان

زبان به‌ عنوان‌ مهم‌ترین ابزار بیان و ایجاد ارتباط با کودکان از اهمیت ویژه‌ای برخورداراست زیرا میزان‌ آگاهی‌ها و شـناخت‌ کودکان و نوجوانان از گستره کم‌تر و محدودیت بیش‌تری نسبت به بزرگسالان برخوردار است؛ بنابراین گفته‌ها، نوشته‌ها و سروده‌های کودکان و نوجوانان باید با در نظر گرفتن فضای فکری و ساحت اندیشگی و قدرت‌ انتقال‌ مفاهیم‌ ذهن آنان باشد تـا بتواند تأثیر لازم را بر ذهن و اندیشه کودک و نوجوان داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استفاده‌ از زبان شعر نسبت به نثر از ظرافت و دقت بیشتری برخوردار است‌. ادبیات کودک در ایران، با نام مهدی آذریزدی نویسنده و بازنویس توانای حـوزه‌ ادبیات کودک و نوجوان عجین است.(۱) نویسنده‌ای که‌ آثار منثور او شهرت و قبول عام یافته‌اند. سروده‌های آذر یزدی برای مخاطبان کودک و نوجوان از دیدگاه تقدم زمانی و استفاده از ساده‌نویسی قابل بررسی‌اند. در بررسی کتاب های کودکانه، او با زبانی سالم و به دور از اشکالات و اشتباه های زبانی مواجه می شویم؛ هرچند در میان برخی شعرها گاه به کلمات و عباراتی بر می خوریم که ممکن است مناسب فهم کودکان و نوجوانان نباشد. استفاده از ضرب المثل ها و واژه های عامیانه، باعث صمیمی شدن لحن شعرهای آذر یزدی شده است و اوزان این اشعار هرچند از میان اوزان نشاط انگیز انتخاب نشده اند اما در دسته اوزان پر کاربرد شعر کودک و نوجوان قرار دارند. در میان تلاش‌گران عرصه ادبیات کودک، مهدی آذریزدی، در کنار توجه جدی به بازنویسی ادبیات رسمی برای کودکان، ‌دست به خلق اشعاری برای کودکان و نوجوانان زد و آنها را در کتاب‌ هشت‌ بهشت، هشتمین جلد از مـجموعه‌ کـتاب‌ خود قصه‌های تازه از کتاب‌های کهن، در ۱۳۵۰ به چاپ رساند.(۲)

عناصر ساختاری‌ و میزان سلامت اجزای ساختاری زبان در اشعار آذریزدی

از آنجا که دوران کودکی دوران شکل‌گیری پایه و اساس زبان‌ آموزی کودکان است، امکان دارد، اسـتفاده‌ نادرست از زبان، سبب غلط‌آموزی و مقدمه اشتباهات زبانی کودک شود و زیان این بدآموزی از غلط‌نویسی در ادبـیات بزرگسالان نیز بیش‌تر باشد؛ بنابراین، نخستین اصلی‌ که‌ پدیدآورنده‌ آثار متعلق به کودک و نوجوان باید به آن توجه داشـته باشد، استفاده از زبان درست و سالم و مطابق با اصول درست‌نویسی است. این اصـل در شعرهای آذریزدی نیز رعایت‌ شده‌ و استفاده از زبان سالم در ایـن آثـار دیده می‌شود. واژگان آثار آذریزدی صحیح و به دور از اشکال اسـت، جملات نیز تا آنجا که‌ وزن‌ شعر اقتضا می‌کند از نظر دستوری‌ کامل و سـالم اسـت، کاربرد افعال، ضمایر، قیدها، حروف اضـافه و ... نیز تـقریباً در هـمه جـای اشعار به‌هنجار و درست است.

در اشعار آذریزدی، گاه کلمات‌ و عباراتی دیده می‌شود که ممکن است برای خواننده ناآشنا باشد یا مخاطب معنی آن را به درستی نداند و گاه نیز تعداد ایـن عناصر ناآشنا از حد تعداد معدودی واژه در هر شعر فراتر می‌رود و درک اثر را قدری با مشکلات همراه می‌کند؛ او در یکی از اشعار، واژه‌ «اغیار» را به کار برده و معنی آن را در پانویس آورده است.‌(۳)

به نظر می‌رسد، آذریزدی در بازنویسی‌های خود، به گونه‌ای خود را وامدار آثار کلاسیک می‌دانسته و خواسته تا شرط وفاداری به متن و امانتداری را رعایت کند؛ از این رو زبان بازنویسی‌های او بـه فارسی کلاسیک نزدیک است.

 درباره‌ نزدیکی زبان شعر آذریزدی به‌ زبان‌ عـامیانه، از نـمونه واژگانی‌ که‌ در اشعار او به کار رفته می‌توان به این نمونه‌ها اشاره کرد: من هـم آخـر پرنده‌ام انگار

همچنین‌ او در به کار گرفتن اصطلاحات عامیانه نـیز کـوشش داشته و بسیاری از عبارات اصطلاحی و کنایی‌ زبان عامیانه و حتی زبان گویشی ناحیه‌ یزد را مـانند عـبارت «شت و شوت»، به‌ زبان شعر آورده است‌:  گـر تـو بـه شت و شوت کار کنی/ می‌خورد تیر تـو هـمیشه به سنگ

در برخی موقعیت‌ها نیز آذریزدی ضرب‌المثل‌هایی‌ را وارد شعر کـرده اسـت که سبب لطف و غنای بیش‌تر اشعار او شده‌اند. مانند: در حنای تو دگر رنگی نماند

کاربرد صنایع ادبی در اشعار آذریزدی

از آنـجا که‌ گروه سـنی مـخاطب اشعار آذریزدی بر اساس توضیحی که پشت جلد کتاب‌ اشعار او آمده گروهای سنی «ج و د» (کودکان سال‌های آخر ابـتدایی و نـوجوانان دوره راهنمایی) هستند، شاید به کاربردن اندکی‌ از صنایع ادبی می‌توانست بـه لطـف اشـعار و میزان لذت بردن مخاطب بیفزاید اما در اشعار آذر یزدی، به نمونه‌ای از صنایع ادبی‌ و پیچیدگی‌های‌ زبان‌ هنری برنمی‌خوریم و باید گفت که تنها جنبه‌ هنری‌ بودن زبان او، همان سادگی و گیرایی آن است زیرا صنایعی که در اشعار او به کار گرفته شده، بسیار معدود و انگشت‌شمار است‌ که‌ البته‌ گاه به خلق ابیات زیبایی‌ هم‌ منجر شده است اما به طور کلی، صنایع ادبی در شعرهای آذریزدی جایگاهی‌ نـدارند و مـی‌توان گفت اشعار او فارغ از آرایه‌ها و صنایع ادبی و خیال‌انگیز است‌. شاید بتوان چنین استنباط کرد که‌ آثار آذریزدی در این کتاب، شعر نیست و تنها نظم است.(۴)

کاربرد موسیقی در زبان شعری آذریزدی‌

کودک‌ زیبایی کلام‌ را در موسیقی آن باز می‌یابد و معانی را با موسیقی می‌آمیزد و هرچه کودک کم سن‌وسال‌تر باشد، قالب و وزن شعر باید هیجان‌انگیزتر بوده و بر مبنای بازی با صداها و ‌کلمات‌ انتخاب شده باشد.

آذریزدی در کتاب‌ هشت‌ بهشت‌ سه شـعر «گـربه و موش، طوطیانه و کوزه و آب» را در قالب چهارپاره و دو شعر «لحاف‌ کرسی و قوری‌ و سماور» را در قالب قطعه سـروده اسـت؛ قـالب شعر «بلبل و بچه‌اش»، قصیده و قالب شعر «خودنویس‌ و مداد» مثنوی است. در اشعار آذریزدی‌ سخنانی‌ پندآمیز و حکمت‌آموز در ضمن گفت وگوهای شخصیت‌ها می‌آید اما با حضور مستقیم و بیش از حد راوی در متن مواجه نیستیم.(۵)

محتوای اشعار آذریزدی کمتر بـا دغدغه‌های روزانـه و افکار و احساسات‌ کودک‌ و نوجوان‌ نزدیکی دارد. او دراین اشعار، احساسش را نسبت به مسایل مختلف بیان داشته و با زبان‌ پند و اندرز افکار و تعلیم‌های خود را به کودک و نوجوان عرضه کرده است. بنابراین‌، شاید بتوان گفت اشعار آذریزدی نیز از جمله آثاری است که هر چند بر حسب سطح دشواری واژگان و مفاهیم برای‌ گروه‌ سـنی‌ نـوجوان قـابل فهم است، نمی‌توان آنها را آثاری‌ هماهنگ با نیازها و سلیقه‌های این دوره‌ سنی به شمار آورد.

زبان اشعار آذریزدی‌، تا آنجا که ضرورت‌های وزنی‌ ایجاب‌ می‌کرده، زبانی‌ سالم‌ و به‌دور از اشکالات و اشـتباه‌های زبـانی است. در اشعار او، چه در زمینه‌ واژگان‌ و چه‌ در زمینه جمله‌سازی، زبانی کهن بـه کار گرفته شده که در همان دوران‌ نیز با زبان متداول و معیار و زبان‌ آشنای‌ کودکان‌ فـاصله داشـته است‌. تلاش کرده زبان شعرخود را به‌ زبانی آشنا تبدیل کند که در بسیاری‌ موارد نیز موفق‌ بـوده‌ است؛ هـمچنین علاوه بر نزدیک شدن زبان داستان به ذهن مخاطب و افزایش دایره‌ واژگانی او، فـضای سالم و کلاسیک متن‌ نیز حفظ شده است.(۶)

منابع‌

۱.آذریزدی‌، مهدی. (۱۳۵۱). قصه‌های تـازه از کـتاب‌های کهن (مجموعه کامل ده جلد در یک کـتاب). تهران: اشرفی.

۲.ابراهیمی، نـادر. (۱۳۵۳). فـارسی‌نویسی بـرای‌ کودکان‌. تهران: سـازمان هـمگام با کودکان‌ و نوجوانان‌ بـه سـرمایه‌ی مؤسسه‌ی انتشارات ایران کتاب.

۳. بابایی، رضا. (۱۳۸۷). «فواید و قواعد ساده نویسی». پژوهش و حوزه، سال ۹، شـماره‌ی ۳۳، صـص ۱۸۲-۲۱۱.

۴. جلالی، مریم. (۱۳۸۹‌). «اوزان‌ عروضی در شعر کـودک‌». کـتاب‌ ماه کـودک و نـوجوان، سـال ۱۴، شماره‌ی ۱۵۹، صص۷۹-۸۲.

۵. جری‌، رضا. (۱۳۸۴‌). بررسی و تحلیل ادبیات کودکان در ایران. تهران: عیاران.

۶. شعاری‌نژاد، علی‌اکبر. (۱۳۴۵). اصول ادبیات کودکان. تهران: موسسه مطبوعاتی ‌سروش‌.

برچسب‌ها کتابخانه ایرنا ادبیات کودک و نوجوان شاعر کتاب ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کتابخانه ایرنا ادبیات کودک و نوجوان شاعر کتابخانه ایرنا ادبیات کودک و نوجوان شاعر کتاب ایران کودکان و نوجوانان کودک و نوجوان ادبیات کودک صنایع ادبی اشعار او زبان شعر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۷۲۲۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کلاس آموزش بازیگری کودک بارانا

بسیاری از ما آرزو داریم که کاش در کودکی استعداد خود را کشف کرده بودیم و از همان زمان قدم در مسیری می‌گذاشتیم که در انتها به موفقیت کامل ختم شود. کافی است که کودک خود را به دست متخصصان و مربیان دلسوز بارانا بسپارید و شاهد پیشرفت چشمگیر کودک خود بعد از مدتی کوتاه باشید.

برای شرکت در آموزش بازیگری کودک بارانا کلیک کنید

معرفی آموزشگاه بارانا

آموزشگاه‌های بازیگری زیادی در کشور وجود دارند که هر کدام سبک خاصی در آموزش بازیگری به کودکان دارند. برای این که بتوانید ارزیابی درستی از این آموزشگاه‌ها داشته باشید و درنهایت بهترین آن‌ها را انتخاب کنید، لازم است که حتما با ساختار کلی یک آموزشگاه بازیگری کودک آشنا شوید، هزینه‌های کلاس‌ها را با هم مقایسه کنید، از سوابق و رزومه مربیان آموزشگاه اطلاع یابید، کیفیت آموزش‌ها را مدنظر داشته باشید و در نهایت به روزمه کلی آموزشگاه توجه کنید. با مقایسه این فاکتورها و تعدادی فاکتور دیگر می‌توان در نهایت به یک نتیجه مناسب در انتخاب آموزشگاه بازیگری رسید.

آموزشگاه بارانا در سال 1395 با مجوز رسمی از وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی کار خود را آغاز کرده است. در همان ابتدای فعالیت این آموزشگاه توانسته تعداد زیادی از هنرجویان خود را به بازیگران قابلی تبدیل کند و راهی سینما و تلویزیون کند. مدیریت این آموزشگاه را باران لطفی برعهده دارد و سرپرستی آن به عهده عبدالرضا اکبری است. در سایت و صفحه اینستاگرام این آموزشگاه می‌توانید بازیگرانی را که در این آموزشگاه پرورش یافته‌اند و سر پروژه‌های مختلف مشغول فعالیت هستند، مشاهده کنید.

ویژگی های دوره آموزش بازیگری بارانا

آموزشگاه بازیگری کودک بارانا در نوع خود بسیار خاص است و سبکی ویژه در آموزش بازیگری به کودکان و نوجوانان دارد. این آموزشگاه از متدهای علمی در آموزش بازیگری به قشری که آموزش آن‌ها کمی دشوارتر از دیگر قشرهاست، یعنی کودکان و نوجوانان استفاده می‌کند. برای همین ویژگی‌های منحصربه‌فرد است که این آموزشگاه توانسته هر ساله دوره‌هایی بسیار موفقیت‌آمیز برگزار کند و تعداد زیادی هنرجوی نوجوان و کودک را به بازیگرانی حرفه‌ای تبدیل کرده و راهی سینما و تلویزیون کند. برای این که بهتر با دوره آموزش بازیگری کودک و نوجوان آشنا شوید لازم است این ویژگی‌ها را بشناسید.

آموزش مهارت های بازیگری مخصوص کودکان و نوجوانان

یکی از ویژگی‌های جذاب و بسیار مهم دوره آموزش بازیگری کودک و نوجوان بارانا این است که یک سری مهارت و پیش مهارت بازیگری که مخصوص کودکان و نوجوانان است را ابتدا به فرزند شما می‌آموزد که کمتر دوره‌ای به آن‌ها توجه می‌کند. این مهارت‌ها شامل یک سری حرکات ورزشی برای ریلکس شدن بدن، تمرینات ذهنی برای تمرکز روی اجرای بازیگری، مهارت‌های اعتماد به نفس و برقراری ارتباط موثر با دیگران، مهارت‌های مرتبط با تغییر حالات صورت متناسب با احساساتی که حین بازی به بازیگر دست می‌دهد و... است.

برگزاری کلاس بازیگری کودک برنامه ریزی شده

کلاس‌های آموزش بازیگری بارانا در طول یک دوره درسی منظم برگزار شده و ابتدا از مفاهیم پایه آغاز می‌شود و سپس سطح کلاس‌ها پیشرفته شده و در نهایت یک سری کلاس‌های فردی پیشرفته و گروهی بازیگری برای فرزند شما برگزار می‌شود. در این کلاس‌ها از موارد آموزشی مدرن و پیشرفته، تجهیزات به روز، تمارین و فعالیت‌هایی برای انجام در منزل و... استفاده می‌شود تا فرزند شما درست مثل کلاس‌های مدرسه درگیر آموزش و یادگیری فن بازیگری شود. این تمرینات زیر نظر بهترین مربیان آموزش بازیگری کشور برگزار می‌شود و برای همین نتیجه مثبتی دارند.

ارائه مدرک رسمی بازیگری رسمی

شاید برای شما جالب باشد اگر بدانید که در پایان دوره آموزش بازیگری کودک و نوجوان بارانا به فرزند شما یک مدرک رسمی و معتبر بازیگری داده می‌شود که ضامن او در مسیر حرفه‌ای است. این مدرک نشان می‌دهد که فرزند شما توانسته بازیگری را به‌صورت حرفه‌ای بیاموزد و اگر قصد داشته باشد در یک پروژه سینمایی یا تلویزیونی بازی کند، قطعا در اولویت خواهد بود. به خاطر این که آموزشگاه بارانا اعتبار زیادی دارد، مدرکی که از سوی این آموزشگاه صادر می‌شود نیز خیلی معتبر است و ارزش علمی بسیار زیادی دارد.

معرفی بازیگران کودک به پروژه های مختلف

یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های دوره آموزش بازیگری کودک و نوجوان بارانا این است که در انتهای دوره، فرزند شما به پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی مختلف معرفی می‌شود. اگر سریال افعی را دیده باشید، در این سریال 6 نفر از بازیگران تعلیم‌یافته آموزشگاه بارانا به نام‌های بابک ملک زاده، پرهام رحمانی، علی دلیر، کیارش تاتار، لیانا فرجی و بنیتا افشاری حضور دارند که بعد از اتمام دوره خود توسط آموزشگاه بارانا به این پروژه معرفی شده‌اند. تعداد این اسامی و پروژه‌ها بسیار زیاد است و این نام‌ها تنها یک مثال از سطح حرفه‌ای آموزشگاه بارانا بود.

آموزشگاه بازیگری کودک و نوجوان بارانا

در انتها اگر قصد دارید از همین امروز فرزند شما به بازیگری صاحب‌نام تبدیل شود و دوره‌های آموزش بازیگری که از محبوب‌ترین دوره‌های رشته تحصیلی هنر و سینما محسوب می‌شود را به‌صورت حرفه‌ای پشت‌سر بگذارد، دست دست نکنید و با آموزشگاه بارانا ارتباط بگیرید. همچنین این آموزشگاه یک دوره مشاوره هم دارد که در آن می‌توانید هر سوالی که دارید از متخصصان و مربیان بپرسید و با اطمینان خاطر فرزند خود را در کلاس‌های آموزش بازیگری آن ثبت نام کنید. این مشاوره حضوری و رایگان است و به نوعی به شما کمک می‌کند تا بهتر استعداد بازیگری کودک خود را کشف کنید.

ایجاد انگیزه و کمک به فرزند شما برای پشت سر گذاشتن دوره‌های بازیگری و کلاس‌های حرفه‌ای آموزشگاه بارانا یکی از وظایف مربیان این آموزشگاه است که در کنار تشویق‌های شما و حفظ روحیه فرزندتان، در نهایت منجربه این می‌شود که فرزند شما به یک بازیگر بسیار حرفه‌ای تبدیل شود. همچنین این دوره از نظر هزینه بسیار مقرون به صرفه است و یک سرمایه‌گذاری بسیار عالی روی آینده فرزندتان خواهد بود. بازیگری حرفه‌ای است که هیچ‌گاه از بین نمی‌رود و تنها کسانی که به صورت حرفه‌ای به آن وارد می‌شوند می‌توانند به جایگاهی ویژه در این دنیای جذاب دست یابند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900263

دیگر خبرها

  • کلاس آموزش بازیگری کودک بارانا
  • رقابت ۱۰ گروه در جشنواره هنر‌های نمایشی کودک و نوجوان آذربایجان غربی
  • مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاههای کتابخوانی تمدید شد
  • چرا شعر نوجوان مورد توجه نیست؟
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (8 اردیبهشت)
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (7 اردیبهشت)
  • «شیخ اجلّ» یکی از چهار عنصر ادبی ایران است
  • زیر تیغ
  • تحریر زندگی شهدای کودک و نوجوان حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (6 اردیبهشت)