Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-30@20:52:47 GMT

حمایت غذایی قطر از نظامیان لبنان

تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۷۲۲۶۵

حمایت غذایی قطر از نظامیان لبنان

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، قطر در غیاب دولت‌های بزرگ عرب خلیج فارس برای کمک پا پیش گذاشته و با تخصیص 70 تن غذا در ماه، تهیه آذوقه نیروهای ارتش لبنان را برعهده گرفته است.

به‌گزارش «رویترز»، ماه گذشته «جوزف اون» فرمانده ارتش لبنان در نشست فرانسه با اشاره به سقوط ارزش پول ملی این کشور و تورم فزاینده آن، از قدرت‌های بزرگ برای نجات سربازانش کمک خواست؛ اما نه تنها غرب که کشورهای بزرگ عرب حوزه خلیج فارس مانند عربستان نیز به این درخواست بی‌توجهی کرده و هیچ سیگنالی برای کمک نفرستادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این شرایط ادامه داشت تا با ورود «شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی»، وزیرخارجه قطر به لبنان بارقه‌های امید در این کشور روشن شد و او رسماً از تصمیم کشورش برای تأمین ماهانه غذای ارتش لبنان پرده برداشت. وزیر خارجه قطر در این دیدار از احزاب سیاسی لبنان خواست برای دستیابی به ثبات و امنیت، اختلافات را کنار گذاشته و برای تشکیل دولت جدید با یکدیگر متحد شوند.

بحران سیاسی در لبنان همزمان با بحران اقتصادی، اعتراضات داخلی و فساد سیاستمداران اوضاع این کشور را وخیم‌تر کرده است اما انفجار بندر بیروت در آگوست سال گذشته شرایط را بغرنج‌تر و دولت «حسان دیاب» نخست‌وزیر وقت لبنان را مجبور به استعفا کرد. از آن پس اما انتخاب جانشینی برای دیاب بارها به بن‌بست خورده است. حتی انتخاب «سعد حریری» به‌عنوان نخست‌وزیر موقت نتوانست تغییری در شرایط ایجاد کند و همچنان تشکیل دولت این کشور در سایه اختلافات احزاب به کلافی سردرگم بدل شده است.

هشدار دیاب درباره سرنوشت لبنان

نخست‌وزیر مستعفی لبنان که با‌وجود کناره‌گیری از دولت پس از انفجار بزرگ بندر بیروت به‌عنوان یکی از مقصران این فاجعه به تازگی به دادگاه احضار شده است با هشدار به بروز «انفجار اجتماعی» در لبنان، خواستار یاری جامعه بین‌المللی برای پیشگیری از سقوط کشورش شد.

«دیاب» خطاب به ملت‌های دوست گفت: «گرچه دولتی هنوز در رأس لبنان قرار نگرفته اما کمک‌هایتان را از این کشور دریغ نکنید چراکه هر چه این سیستم فاسد ریشه دارتر شود به تهدیدی جدی‌تر برای مردم لبنان و ثبات این کشور بدل خواهد شد.»این اظهارات در حالی مطرح شده است که به نوشته «آسوشیتدپرس»، بحران اقتصادی در لبنان از اواخر سال 2019 زندگی حدود 6 میلیون شهروند این کشور شامل بیش از یک میلیون مهاجر سوری را فلج کرده است. کاهش تزریق ارز خارجی و وابستگی صادراتی، تأمین سوخت، دارو و نیازهای اولیه زندگی را برای مردم بسیار دشوار کرده است. وضعیت لبنان به قدری اسفبار است که بانک جهانی آن را یکی از بدترین بحران‌ها از دهه 1850 عنوان کرده است.

این در حالی است که به گفته کارشناسان میلیاردها دلار کمک‌های جهانی به‌دلیل معطل ماندن سامان شرایط سیاسی پشت دروازه‌های این کشور مانده است. «دیاب» گفت: «مردم لبنان به کدام گناه باید این تاوان سخت را بدهند. آیا باید مردم را روی تخت بیمارستان‌ها از دست بدهیم تا بتوانیم این فساد را سامان بخشیم. من از همه پادشاهان، شاهزاده‌ها، رؤسای جمهور، رهبران و کشورهای دوست و همچنین از سازمان ملل و جامعه بین‌المللی می‌خواهم که لبنان را از مرگ حتمی نجات دهند.»

پیشنهاد حزب‌الله برای کمک از ایران

دبیر کل حزب‌الله لبنان برای حل بحران سوخت کشورش، پیشنهاد واردات از ایران را داد؛ موضوعی که به اذعان رسانه‌های صهیونیستی نگرانی مقامات اسرائیل را برانگیخته است.

 به‌گزارش خبرگزاری قدس(قدسنا) به نقل از «المیادین»، «سید حسن نصرالله» در سخنرانی اخیرش گفت: «اگر حکومت لبنان نمی‌تواند بنزین و گازوئیل تأمین کند سراغ ایران خواهیم رفت.» اما به باور کارشناسان صهیونیستی این اتفاق بسیار نگران کننده است چراکه تحقق این پیشنهاد سبب تسلط ایران بر لبنان می‌شود که بدون شک تبعاتی برای اسرائیل خواهد داشت. همین احساس خطر نیز سبب شده است«بنی گانتس»، وزیر جنگ اسرائیل اعلام کند صهیونیست‌ها برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به لبنان در برهه فعلی آماده هستند.

پربیننده ترین مذاکرات وین چرا به نتیجه نمی رسد؟ برترین تصاویر خبری ۲۴ ساعت گذشته حمله موشکی به فرودگاه اربیل + فیلم برترین تصاویر خبری ۲۴ ساعت گذشته حمله گسترده موشکی به پایگاه آمریکایی عین‌ الاسد در عراق + عکس

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: لبنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۷۲۲۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز تحصن دانشجویان لبنانی در حمایت از غزه

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، دانشجویان چند دانشگاه در بیروت پایتخت لبنان حمایت خود را از ملت مظلوم فلسطین و به ویژه ساکنان نوار غزه اعلام کردند.

خبرنگار شبکه المیادین در لبنان گزارش داد که از برگزاری راهپیمایی دانشجویان در اطراف دانشگاه آمریکایی بیروت در حمایت از ملت فلسطین ممانعت شده است.

دانشجویان مستقر در اطراف دانشگاه آمریکایی بیروت با سر دادن شعارهایی نظیر «ما نیروهای محمد ضیف هستیم و به سمت قدس حرکت می کنیم» حمایت خود را از فلسطین اعلام کردند.

پایگاه خبری النشره نیز گزارش داد: تحصن های دانشجویان دانشگاه های لبنان در حمایت از ساکنان نوار غزه در برابر جنایات رژیم صهیونیستی آغاز شده است.

این تحصن ها بنا به دعوت نهادهای دانشجویی در دانشگاه آمریکایی بیروت، دانشگاه لبنانی آمریکایی شاخه بیروت، تمام شاخه های دانشگاه بیروت العربیه، دانشگاه بین المللی لبنان شاخه های بیروت و البقاع، دانشگاه الحدت، دانشگاه القدیس یوسف در بیروت، دانشگاه هایکازیان و دانشگاه روح قدیس برگزار می شود.

لازم به ذکر است که در حال حاضر کشورهای مختلف جهان به ویژه آمریکا شاهد خیزش دانشجویان در حمایت از مردم مظلوم غزه و محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی است که با واکنش وحشیانه نیروهای پلیس آمریکایی و بازداشت گسترده معترضان همراه بوده است.

کد خبر 6093033

دیگر خبرها

  • باکو ادعای فرانسه درباره حمایت از تجزیه طلبان را رد کرد
  • حزب‌الله لبنان نظامیان صهیونیست و یک تانک مرکاوا را هدف قرار داد
  • حزب‌الله از انهدام یک تانک «مرکاوا» رژیم صهیونیستی خبر داد
  • دانشجویان لبنانی هم به جنبش بزرگ حمایت از غزه پیوستند
  • آغاز تحصن دانشجویان لبنانی در حمایت از غزه
  • رزمندگان لبنانی و فلسطینی، نظامیان صهیونیست را هدف قرار دادند
  • حمله حزب‌الله لبنان به ساختمان محل استقرار نظامیان صهیونیست
  • فرانسه: بدترین سناریو در لبنان یعنی جنگ را رد می‌کنیم
  • نظامیان صهیونیست: از دستور آمادگی برای حمله به رفح اطاعت نمی‌کنیم
  • حملات نظامیان صهیونیست و استقامت مردم جنوب لبنان