Web Analytics Made Easy - Statcounter

استان «تخار» در دو هفته گذشته یکی از محورهای جولان شبه نظامیان طالبان در شمال افغانستان بوده و درگیری ها در این استان به مرحله تعیین کننده و سرنوشت سازی رسیده است.

سرویس جهان مشرق؛ شبه نظامیان گروه طالبان در ادامه عملیات در شمال افغانستان، حملات جدیدی را در شمال شرق استان «تخار» ترتیب دادند و شهرستان «روستاق» را از کنترل نیروهای دولتی خارج و به تصرف درآوردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«روستاق» با شهرستان های «چاه آب، ینگی قلعه، خواجه بهاء الدین، دشت قلعه، خواجه غار، هزار سموچ، تالقان، کلفگان» و استان «بدخشان» از محور شرقی هم مرز است و سقوط این شهرستان تحولات را در سایر نقاط استان تحت تاثیر قرار می دهد.

این شهرستان همچنین مناطق مرزی تاجیکستان و شهرستان های شمالی و مرزی «چاه آب، ینگی قلعه و درقد» را به شهرستان های شمال غرب استان بدخشان متصل و همین موقعیت اهمیتش را چند برابر کرده است.

در دو هفته گذشته نیروهای طالبان با حملات گسترده در مناطق مرکزی و شمالی استان «تخار» توانستند شهرستان های «دشت قلعه، درقد، خواجه بهاء الدین، نمک آب، چال، ینگی قلعه، هزارسموچ، خواجه غار» را به سیطره دربیاورند.

به گزارش مشرق، نیروهای شبه نظامی طالبان حملات سنگینی را هم با هدف تصرف شهرستان تالقان (مرکز استان تخار) انجام دادند که با مقاومت نیروهای ارتش و گروه های مردمی مواجه شدند و در میدان نبرد ناکام ماندند.

تالقان از محور شمالی با کشور تاجیکستان هم مرز است و در صورتی که از کنترل نیروهای دولتی خارج شود، دروازه های شرقی استان «کندوز» در غرب استان تخار ساقط و جاده «تالقان» به سمت مرکز استان کندوز برای طالبان باز می شود.

یک منبع میدانی که تحولات را در «تخار» از نزدیک دنبال می کند به جزئیات ناکامی نیروهای طالبان در محورهای غرب و شمال غرب این استان اشاره و از باز پس گیری شهرستان های «بنگی و خواجه غار» و تسلط نیروهای دولتی بر این مناطق خبر داد.

براساس اطلاعاتی که این منبع میدانی در اختیار گذاشته، نیروهای ارتش و گروه های مردمی با پاکسازی شهرستان های غربی در تلاش هستند مسیر انتقال نیرو و تجهیزات را از استان کندوز (محور غربی) به سمت شهرستان تالقان (مرکز استان تخار) باز کنند.  

این منبع میدانی با بیان این که نیروهای دولتی درصدد هستند مناطق شرقی شهرستان تالقان که به استان بدخشان متصل می شود را امن کنند، گفت: برخی مناطق در این محور بین دو طرف دست به دست می شود و درگیری ها ادامه دارد.

حدود ۸۰ درصد از استان «تخار» شامل شهرستان های شمالی و جنوبی که مساحتی در حدود ۹هزار و ۹۶۵ کیلومتر مربع دارند در تصرف نیروهای طالبان هستند و نیروهای ارتش و مردمی بخش های مهمی از شهرستان های «تالقان، کلفگان، بنگی، خواجه غار» را در کنترل دارند.

به گزارش مشرق، استان تخار به ۱۶ شهرستان به نام های «اِشکمِش، بَنگی، بهارک، تالقان، چار، چاه آب، خواجه بهاء الدین، خواجه غار، درقد، دشت قلعه، روستاق، فرخار، کل افغان، نمک آب، ورسج، هزارسموچ، ینگ قلعه تقسیم شده است.

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا تحولات افغانستان تحولات افغانستان تاجیکستان استان تخار شبه نظامیان طالبان ارتش افغانستان تحولات منطقه افغانستان طالبان نیروهای دولتی استان تخار خواجه غار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۷۲۶۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور السنوار در مناطق درگیری در غزه و دیدار با نیروهای مقاومت

یک منبع در جنبش حماس از حضور میدانی یحیی السنوار در غزه و دیدارش با نیروهای مقاومت خبر داد؛ رسانه‌های رژیم صهیونیستی این اتفاق را به منزله شکست این رژیم و کابینه جنگ آن دانستند.

به گزارش ایسنا، یکی از رهبران مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) افشا کرد «یحیی السنوار» رئیس جنبش حماس در غزه به تازگی از مناطق درگیری میان نیروهای مقاومت و ارتش اشغالگر بازدید کرده و با تعدادی از نیروهای این جنبش روی زمین و نه در تونل‌ها دیدار کرد.

این منبع در گفت‌وگو با شبکه ماهواره‌ای «العربی الجدید» اظهار کرد: در رایزنی‌هایی که به تازگی میان سران جنبش در داخل انجام شد، السنوار، رئیس حماس در خارج را از شرایط مقاومت در نوار غزه آگاه کرده و بر اساس آمار و گزارش‌های میدانی دقیق بر موضعگیری قدرتمند مقاومت و صلابت و اقتدار آن در مواجهه با نیروهای رژیم اشغالگر تاکید کرد.

این منبع درباره مطالبی که رسانه‌های رژیم صهیونیستی در مورد السنوار منتشر می‌کنند، گفت: اینکه گفته می‌شود السنوار در تونل‌ها منزوی و پنهان شده، تنها ادعایی از سوی نتانیاهو و دستگاه‌هایش با هدف سرپوش گذاشتن بر شکست او در تحقق اهداف اعلام شده برای حمله به غزه در برابر افکار عمومی اسرائیل و هم‌پیمانان آن است و السنوار به عنوان رهبر جنبش، در حال انجام کار خود در میدان نبرد است.

پس از تایید صحت خبر حضور السنوار در خیابان‌های غزه و دیدارش با نیروهای مقاومت و بازدید او از مناطق درگیری، این اظهارات ساکنان اراضی اشغالی را به خروش آورده و سونامی را در افکار عمومی آن ایجاد کرد.

روزنامه عبری زبان «یسرائیل هیوم» به نقل از برخی منابع اطلاعاتی صهیونیست صحت خبر خروج السنوار از تونل‌ها به غزه را تایید کرد.

ستاد خانواده‌های اسرای صهیونیست اعلام کرد، عکس السنوار در خیابان‌های غزه در حالی که اسرا در تونل‌ها می‌میرند، در حقیقت تصویر شکست اسرائیل و کابینه جنگ است.

دوشنبه روزنامه «نیویورک تایمز» آمریکا به نقل از چند مسوول رژیم صهیونیستی و مسوول آمریکایی درباره قدرتی که حماس پس از گذشت ۲۰۰ روز از جنگ و نسل‌کشی در نوار غزه از آن برخوردار است، نوشت.

برخی مسوولان سرویس اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی گفتند، حماس و دیگر تشکل‌های مسلح فلسطین هنوز توانایی‌های متعددی روی زمین و زیر آن داشته و هنوز توان بسیاری برای مقاومت و ادامه دادن به جنگ دارند.

این منابع افزودند، حدود چهار تا ۵۰۰۰ نیرو در شمال غزه با وجود محاصره شدید در تمامی مناطق آن مقاومت کردند در حالی باور داشتیم این دلیل برای ضعف و تسلیم شدن کافی است.

سخنگوی سرویس اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی در ادامه گفت: احتمالا زمانی که جنگ تمام شود، حماس به عنوان قدرتی در غزه باقی می‌ماند.

این مسوولان اطلاعاتی اعتراف کردند، با وجود خسارات سنگینی که حماس متحمل شده، اما بخش بزرگی از سران ارشد آن در غزه هنوز در داخل مراکز عملیاتی با صلابت حضور دارند.

نیویورک تایمز در ادامه به نقل از برخی مسوولان آمریکایی نوشت، تونل‌ها به حماس امکان بقا داده و به محض توقف جنگ در غزه حماس صفوف خود را ساماندهی می‌دهد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دیدار رایزن فرهنگی ایران با معاون سیاسی طالبان 
  • نیروهای مسلح استان بوشهر با تمام توان در حال خدمت هستند
  • طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم
  • افغانستان در اقتصاد و سیاست رو به پیشرفت است
  • بازگشت مرزبانان ایرانی از افغانستان
  • اطلاعیه مرزبانی درباره مشکل پیش آمده برای ۶ مرزبان در مرز افغانستان
  • علت انتقال ۶ نیروی مرزبانی به خاک افغانستان چه بود؟
  • آزادی ۶ مرزبان بازداشت شده در جنوب شرق کشور
  • بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان | سرنوشت مرزبانان چه شد؟
  • حضور السنوار در مناطق درگیری در غزه و دیدار با نیروهای مقاومت