Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-01@00:45:12 GMT

با علائم گوارشی کرونا چه کنیم؟

تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۷۳۱۱۱

با علائم گوارشی کرونا چه کنیم؟

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، سارا صافی  به علائم گوارشی بیماری کرونا اشاره و اظهار کرد: اسهال یا استفراغ، سبب افزایش خطر دهیدریشن(کم آبی بدن) در الکترولیت ها(سدیم و پتاسیم خون) می شود که در برخی موارد به ویژه در کودکان می تواند کشنده باشد پس در این دوره از مصرف مایعات نباید غافل شد.

صافی ادامه داد: در صورت وجود اسهال از مصرف منابع پر فیبر از جمله نان سبوس دار، حبوبات، مغزیجات، انواع سبزیجات و میوه ها خودداری کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین در این دوره نباید از آبمیوه های طبیعی یا صنعتی، شربت، کمپوت و یا نوشابه استفاده کرد.

وی به ضرورت پرهیز از مصرف غذاهای چرب یا سرخ کرده، گوشت قرمز و فست فودها در صورت داشتن اسهال اشاره و بیان کرد: همچنین از مصرف انواع شیرینی جات و قندهای ساده مانند قند، شکر، نبات، کیک، بیسکویت، شربت و بستنی، لبنیات شامل شیر، پنیر، کره، خامه و روغن حیوانی خودداری کنید.

صافی با تأکید بر عدم مصرف شکلات، کاکائو، قهوه و انواع دمنوش در صورت وجود اسهال، گفت: نوشیدن آب فراوان و ترجیحا محلول ORS، برنج سفید، نان بدون سبوس، ماکارونی و پاستا بدون سبوس، سیب زمینی آبپز یا تنوری، موز، سیب(بدون پوست و پخته)، سینه مرغ آب پز یا گریل شده بدون چربی و ادویه، ماست کم چرب پروبیوتیک و دوغ از جمله مواد غذایی هستند که در زمان اسهال می توان مصرف کرد.

این متخصص ادامه داد: محلول ORS حاوی الکترولیت های مورد نیاز بدن است و از دهیدریشن جلوگیری می کند. محتویات هر بسته را باید با یک لیتر(۴لیوان) آب جوشیده سرد شده مخلوط کرده و مصرف کنید. می توانید این محلول را تا ۲۴ ساعت در یک ظرف در بسته در یخچال نگهداری و با هر بار اسهال یا استفراغ، یک لیوان مصرف کنید.

صافی با بیان اینکه کودکان با هر بار اسهال یا استفراغ باید یک فنجان از این محلول را مصرف کنند، خاطرنشان کرد: می توان از مدل های طعم دار ORS برای کودکانی که طعم این محلول را دوست ندارند، استفاده یا محلول را با ماست کم چرب پروبیوتیک مخلوط کرد که در این صورت طعم بهتری برای مصرف کودکان خواهد داشت.

وی در ادامه به تشریح راهکار هایی برای کاهش تهوع و استفراغ پرداخت و گفت: این راهکار ها شامل مصرف غذاهای خشک مانند کراکر نمکی یا نان تست، وعده های کوچک و کم حجم، مصرف تکه های میوه یخ زده، نوشیدن آبمیوه طبیعی رقیق شده و خنک، بوییدن لیمو یا پرتقال، جویدن آدامس و مصرف دمنوش زنجبیل است.

این متخصص تغذیه در پایان یادآور شد: اسهال و استفراغ شدید جزء علائم خطر بیماری کووید۱۹ محسوب می شود، پس در صورت داشتن اسهال و استفراغ شدید، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

پربیننده ترین بفرمایید واکسن بزنید! +فیلم اولین نشانه های گونه «دلتا» ویروس کرونا چیست؟ خرابکاری در روند تولید واکسن کرونا بنیاد برکت وضعیت قرمز کرونا در ۱۵مرکز استان از فردا کرونای دلتا وارد تهران شد

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: ویروس کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۷۳۱۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انشعابات گاز علت اصلی هدر رفت انرژی

حسن مرادی استاد دانشگاه و کارشناس انرژی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه کشور ما یکی از پر مصرف ترین کشور های دنیا در مصرف گاز است، گفت: ما دومین کشور دارای ذخایر و منابع گازی هستیم اما مصرف انرژی در کشور بسیار بالاست، که آن هم دلایل متعددی دارد.

وی ادامه داد: مهمترین دلیل مصرف بالای گاز در کشور ما به قبل از انقلاب باز می گردد، زمانی که لوله کشی گاز به صورت رایگان انجام شد مردم گمان بردند که گاز نعمتی لایزالی و پایدار است و خبر نداشتند در کشور هایی که لوله کشی گاز وجود دارد با چه سختی این گاز را به مصرف می رسانند بنابراین بر اساس عادت نا مانوس و بدون مطالعه مصرف گاز به شدت افزایش پیدا کرد.

این کارشناس انرژی یادآور شد: یکی از دلایل مهم هدر رفت انرژی در کشور را می توان بخاری های گازی غیر استاندارد عنوان کرد.

وی ادامه داد: بر اساس محاسبه ای که در دولت های یازدهم تا سیزدهم انجام شده است نشان می دهد ۲۵ میلیون بخاری در کشور وجود دارد که اکنون این تعداد بیش از ۲۵ میلیون بخاری است که منجر به هدر رفت گاز می شود.

مرادی با بیان اینکه متاسفانه هیچ مکانیزم صحیحی برای استفاده از بخاری وجود ندارد، یادآور شد: در بسیاری از روستا ها به علت بزرگ بودن خانه های روستایی ۵ تا ۶ بخاری در هر خانه مورد استفاده قرار می گیرد که در این صورت حجم بالایی از گاز مورد استفاده قرار می گیرد و دولت باید برای این موضوع تدبیری در نظر بگیرد.

این کارشناس انرژی توضیح داد: دولت یازدهم و دوازدهم بنا داشتند طی برنامه هایی با کمک شرکت بهینه سازی سوخت این ۲۰ میلیون بخاری فاقد استاندارد را اصلاح کنند اما متاسفانه جز ۱۰ هزار بخاری نتوانستند بخاری بیشتری تولید کنند زیرا قیمت بالایی داشت و هر کسی قدرت خرید آن را نداشت و حتی این ۱۰ هزار بخاری که با روش جدید ساخته شده اند به آموزش و پرورش هدیه شده است.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر بخاری های غیر استاندارد نانوایی های غیر استاندارد، فلر ها وموتورخانه های غیر استاندارد منجر به هدر رفت و پرتی گاز می شود به همین دلیل باید خود را با آخرین فناوری های روز دنیا تطبیق دهیم تا بتوانیم این ثروت خدا دادی را به صورت بهینه استفاده کنیم.

کد خبر 6093137 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • تا کنون موردی از بیماری «تب کریمه کنگو» در لرستان مشاهده نشده است
  • انشعابات گاز علت اصلی هدر رفت انرژی
  • بی‌نمک زندگی کنید!
  • این علائم نشان می‌دهد که مشروب تقلبی مصرف کرده‌اید
  • قلیان اکسیژن چیست و چه خطراتی می‌تواند داشته باشد؟
  • ساخت نشانگر تشخیص اختلالات گوارشی
  • 6 علامت که می‌تواند نشان دهنده تومور مغزی باشد
  • مسمویت 70 نفر با قارچ‌های سمی/ استفراغ عمدی اولین راه جلوگیری از مسمومیت
  • درخواست یک فعال سیاسی درباره کاظم صدیقی
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور