Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر -گروه استان‌ها: برداشت‌های غیراصولی و بی رویه، خشکسالی سال‌های اخیر، کاهش شدید نزولات آسمانی و همچنین برداشت بی رویه کشاورزان از رودخانه چرداول باعث خشک شدن بستر این رودخانه شده است.

اگر چه کاهش شدید آب تهدیدی جدی برای کشاورزان محسوب می‌شود اما حیات هزاران آبزی در این رودخانه خشک به مخاطره افتاده است، با توجه به این شرایط بحرانی به کمک انجمن‌های دوستداران محیط زیست کار انتقال تعدادی از آبزیان که جان سالم از این بحران به در برده‌اند به مناطق پرآب‌تر در حال انجام است، اما مسئولین محیط زیست برداشت غیرمجاز و خشکسالی را علت وقوع این بحران می‌دانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برداشت بی رویه عامل اصلی خشک شدن رودخانه چرداول

مدیر کل محیط زیست چرداول اظهار داشت: به دلیل کمبود بارش‌ها و برداشت بی رویه آبی که در بالادست رودخانه چرداول توسط پمپاژهای کشاورزی و موتورهای آبی در حال انجام است، رودخانه چرداول خشک شده است.

یعقوب قیصریان عنوان کرد: زمین‌هایی که در بالاست این رودخانه امسال کشت شده، در سنوات گذشته کشت نبوده و این می‌تواند عامل اصلی خشک شدن رودخانه چرداول باشد.

انتقال آبزیان به مناطق پرآب

مدیرکل محیط زیست ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: خشکسالی و کاهش نزولات جوی همچنین برداشت بی رویه آب و کشت محصولات پرآب باعث شد که جریان دائمی رودخانه چرداول در بالادست و پایین دست قطع شود.

غلامرضا ابدالی افزود: چون جریان مستمر آب در رودخانه چرداول قطع شد، بعد از آن تالاب‌های کوچک زیادی در رودخانه به وجود آمد که تعداد زیادی از آبزیان در آن به تله افتادند، در کوتاه مدت با همفکری با گروه‌های مردمی علاقمند محیط زیست، تعدادی از آبزیان به نقاطی از رودخانه که دارای آب دائم بود جابجا شده است.

وی ادامه داد: در درازمدت نیاز به برنامه ریزی های خاصی است، قطعاً تنش‌های خشکسالی در استان وجود دارد و نیاز به برنامه ریزی و همکاری همه دستگاه‌های اجرایی است.

ابدالی اظهار کرد: میزان آبی که برای تامین محصولات کشاورزی در بالادست نیاز است و آبی که به صورت واقعی در دسترس است، با هم همخوانی ندارند.

چشمه‌های دائمی آب با خطر خشک شدن تهدید می‌شوند

وی تصریح کرد: از مسئولان جهاد کشاورزی استان خواهشی که داریم اینکه محصولات کم آب را جایگزین پرآب کنند و با ترویج و آموزش‌هایی که به کشاورزان می‌دهند، قطعاً هم حق آب‌های محیط زیست می‌تواند رعایت شود و هم اینکه کشاورزان می‌توانند با محصولات جایگزین امرار معاش کنند.

مدیر کل محیط زیست ایلام بیان داشت: البته در زیستگاه‌های دیگر استان هم تنش‌های آبی وجود دارد، یک سری چشمه‌های فصلی در استان هستند که با این چشمه‌ها مشکلی نداریم، اما با وجود خشکسالی بسیاری از چشمه‌های دائمی با خطر خشک شدن تهدید می‌شوند.

ابدالی عنوان کرد: برای تامین آب زیستگاه‌های استان تاکنون چندمخزن آب و تلمبه‌های بادی در مناطق حفاظت شده کولک و مانشت و قلارنگ ایجاد شده که این تلمبه‌ها دارای آب دائم هستند.

در صورت تداوم برداشت بی رویه آب از رودخانه‌های استان بدون شک شاهد تلفات آبزیان بیشتری در استان خواهیم بود.

کد خبر 5253233

منبع: مهر

کلیدواژه: شهرستان چرداول خشکسالی ایلام ویروس کرونا بوشهر آمار کرونا قطعی برق کرمانشاه شیوع کرونا گرگان اردبیل ایلام مصرف برق خشکسالی عکس استانها یاسوج اراک رودخانه چرداول برداشت بی رویه محیط زیست خشک شدن چشمه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۷۳۱۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جشنواره زمین پاک در آستارا

دریافت 24 MB

به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با آخرین روز از گرامیداشت هفته زمین پاک و با هدف ترویج فرهنگ محافظت از محیط زیست و منابع طبیعی، جشنواره زمین پاک در شهرستان آستارا با حضور مسؤولان ارشد استانی و شهرستانی، دانش آموزان، دبیران و جوامع محلی در محل خانه محیط زیست پناهگاه حیاط وحش این شهرستان برگزار شد.

کد خبر 6090076

دیگر خبرها

  • برگزاری جشنواره زمین پاک در آستارا
  • مشارکت اجتماعی در حفظ محیط زیست
  • پاکسازی ساحل رودخانه کارون از پسماند‌های پلاستیکی
  • پاکسازی ساحل رودخانه کارون از پسماند‌ها پلاستیکی
  • پاکسازی ۳ کیلومتر از حریم رودخانه در ساوجبلاغ
  • حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی در بوشهر/برداشت بارناکل غیرقانونی است
  • آب تالاب‌های پلدشت ۴۰ درصد افزایش یافت
  • تصرف و برداشت غیر مجاز بستر رودخانه تا گرانفروشی توسط ماسه شویی‌ها در اهر
  • آغاز برداشت ماهی قزل آلا از مزارع پرورش ماهی در محیط دریا در گلستان
  • برداشت ماهی قزل آلا از مزارع پرورش ماهی در محیط دریا در گلستان