Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گفته‌ی دانشمندان، یک انفجار بزرگ و خشن در فضا ممکن است به یافتن راز ستاره‌ای ۱۳ میلیارد ساله در کهکشان ما کمک کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از ایندیپندنت، دانشمندان می‌گویند انفجار بزرگ جدیدی که به تازگی کشف شده و "فرانواختر مغناطیسی" نام دارد می‌تواند ترکیبات غیرمعمول ستاره‌ای در کهکشان راه شیری را توضیح دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته‌ی دانشمندان این انفجار از منبعی که پیش از این ناشناخته بود نشات گرفته و انرژی آن ۱۰ برابر یک ابرنواختر معمولی است.

این ستاره دارای میزان زیادی آهن، طلا و اورانیوم است که در هیچ ستاره‌ی مشابهی به این میزان یافت نمی‌شود. به طور معمول این مواد از ستاره‌های نوترونی تشکیل می‌شوند اما میزان آن در این ستاره بیش از حد است.

محققان تصور می‌کنند که فروپاشی شدیدی در ستاره‌ای اولیه رخ داده که باعث به وجود آمدن نوترون‌های مورد نیاز برای تشکیل این ترکیبات شده است. سرعت زیاد چرخش این ستاره و میدان مغناطیسی قوی آن باعث شدت گرفتن انفجار شده است.

این انفجار در روزهای آغازین جهان رخ داده یعنی در حدود یک میلیارد سال پس از مه‌بانگ.

چیاکی کوبایاشی(Chiaki Kobayashi) از دانشگاه هرتفوردشایر(Hertfordshire) می‌گوید: ما شواهدی از نوع جدیدی از فرانواختر یافته‌ایم که همه‌ی عناصر پایدار جدول تناوبی را به یک باره تولید می‌کند.

دیوید یونگ(David Yong) دانشمند دانشگاه ملی استرالیا می‌گوید: نسبت آهن به هیدورژن ستاره‌ای که ما در حال بررسی آن هستیم سه هزار برابر از خورشید کمتر است که به این معناست که این ستاره بسیار نادر است. علاوه بر آن این ستاره میزان غیرقابل انتظاری عناصر سنگین در خود دارد که آن را خاص‌تر نیز می‌کند. او افزود: ما دریافتیم که ۱۳ میلیارد سال قبل ستاره‌ی "J۲۰۰۳۲۲.۵۴-۱۱۴۲۰۳.۳" از بقایای این فرانواختر شکل گرفته است.

دانشمندان از دهه ۱۹۹۰ تاکنون در مورد فرانواخترها می‌دانند اما این اولین انفجاری شناخته شده‌ای است که به سرعت درحال چرخش است و میدان مغناطیسی قوی دارد.

این ستاره در فاصله‌ی ۷۵۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد و در هاله‌ی کهشان راه‌شیری قرار گرفته است.

این مطالعات در مجله‌ی Nature به چاپ رسیده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ستاره نوترونی کهکشان راه شیری ستاره ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۷۶۶۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین تصاویر از انفجار انتحاری در بدخشان + جزئیات | ۳ نفر کشته شدند

به گزارش همشهری‌آنلاین، ذبیح‌الله امیری رییس اطلاعات و فرهنگ بدخشان امروز چهارشنبه به طلوع‌نیوز گفت که یک انفجار در شهر فیض‌آباد به وقوع پیوسته که یک خودروی نظامی را هدف قرار داده است.

به گفته این مقام ارشد ولایت بدخشان، این انفجار ناشی از مواد منفجره جاسازی‌ شده در یک دستگاه موتور سیکلت رخ داده است.

شبکه خبری العربیه در این خصوص گزارش داد که بر اثر انفجار انتحاری در ولایت بدخشان در شمال شرق افغانستان ۳ نفر کشته و ۶ نفر دیگر زخمی شدند.



کد خبر 850400 منبع: ایرنا برچسب‌ها افغانستان ‌انفجار خبر ویژه افغانستان طالبان افغانستان

دیگر خبرها

  • نخستین تصاویر از انفجار انتحاری در بدخشان + جزئیات | ۳ نفر کشته شدند
  • هشدار برای شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در گاو شیری
  • ستاره تیم ملی به ترکیب پرسپولیس برنمی‌گردد
  • شوک به قرمزها؛ پایان کار ستاره تیم ملی در پرسپولیس؟
  • شوک به سرخ‌ها؛ پایان حضور ستاره پرسپولیس؟
  • کشف سرنخ‌های جدیدی درباره شکل‌گیری اولین سیاه‌چاله‌های جهان
  • اقدام پرسپولیس برای توافق با این ستاره
  • علم جدیدی به نام پزشکی فضایی شکل گرفته است
  • خداحافظی احساسی ستاره‌ای ۳۹ ساله با آبی‌های لندن؛ سیلوا چرا ۴ سال در چلسی ماند؟
  • پنج نشانه‌ای که شاید وجود موجودات فرازمینی را ثابت کند