Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@09:19:55 GMT

معماری اسلامی در شهرسازی نوین کشور مغفول مانده است

تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۷۷۳۹۴

معماری اسلامی در شهرسازی نوین کشور مغفول مانده است

حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه در حاشیه پیش همایش ملی علوم انسانی و حکمت اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی اراک در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اهمیت هنر معماری در کشور عنوان کرد: ما در فلسفه معماری معتقدیم که بنا به عنوان یک مفهوم کلی سه ساحت دارد. اول، سرپناه. در سرپناه آنچه که غایت و مهم است، کارآمدی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شما یک بنا را ایجاد می‌کنید تا از سرما، حمله حیوانات مصون بمانید و امنیت داشته باشید. این همان معنای مادی سکنه در قرآن است.

وی ادامه داد: ساحت دوم، ساختمان است. ساختمان، همان سرپناه، با ورود آرام آرام عناصر زیبایی‌شناسی است؛ جایی که سکونت را به سکونت روح تبدیل کند و وقتی شما در منزل هستید، آرامش داشته باشید. الان به همین دلیل در منازل از آرک استفاده می‌کنیم و دکورها را دائم تغییر می‌دهیم تا این سکونت ظاهری به سکونت معنوی تبدیل شود و آرامش پیدا کنید.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: یکی از نکات حیرت‌انگیز قرآن، کلمه مسکن، سکونت و سکنه است که همه ابعاد ماده و معنا را پوشش می‌دهد. ساحت سوم، معماری است. معماری به معنای ایده‌ای است که لباس فرم به تن کرده است. معبد، معماری است و ساختمان نیست. کعبه ساختمان نیست. شما نمی‌توانید به کعبه، استپ‌های بودایی، پاگودای چینی و کلیسا بنا بگویید.

خسروپناه گفت: معماری اسلامی از دوران صفویه، شاه عباس اول آغاز شده است و معماری‌های آن دوران نشان می‌دهد در تمدن متفکران توجهی به معماری اسلامی نیز داشته‌اند.

وی با بیان اینکه در بحث معماری اسلامی دو جریان مقابل هم قرار دارند، گفت: اول اینکه در قرآن کریم آیاتی اشاره به منع پیکره تراشی دارند که معماری در دوره‌های بنی امیه و بنی عباس به این نکته توجه نکرده‌اند و در معماری هایشان پیکره تراشی و نقاشی کتیبه داشته‌اند.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: جریان مقابل این جریان نیز جریان سنت‌گرایی است که نشانگر معماری اسلامی متأثر از اسلام و حکمت اسلامی بوده و معمولاً آن را هنر و معماری قدسی در مقابل معماری مدرن می‌نامند.

خسروپناه عنوان کرد: جریان سوم نیز جریانی بوده که آن چنان به سراغ رویکرد تاریخی نرفته و سوالات آنها فلسفی است که نسبت به هنر و زیبایی و حکمت اسلامی مطرح کرده‌اند.

وی تاکید کرد: اگر در مورد رویکرد اسلامی بخواهیم بگوییم باید نگاهمان به رویکرد تاریخی و منطقی باشد یعنی تأثیر تفکر عرفانی از قرن پنج به بعد را در معماری بررسی کنیم.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: از آن تاریخ به بعد در معماری‌ها از معماری اسلامی و آموزه‌های قرآنی تأثیر گرفته هر چند از معماری ایران، روم و هند باستان نیز نمی‌توان غافل شد با این حال معماری اسلامی ساختار درونی و بیرونی دارد که حکمت اسلامی و تأثیر آن را در این ساختارها مانند معرفت شناسی می‌توان دید.

خسروپناه گفت: سنت آن طریقی است که شاکله‌بخش امور زندگی می‌گردد و زمانی که جایگزینی غیرخودی بیابد باید نام غیرخودی نیز بر آن نهاد. معماری مهم‌ترین جنبه‌ای است که خودی بودن آن اَهم بر تمامی موضوعات زندگی بشر است. رابطه‌ای که سنت با معماری‌اسلامی دارد همچون رابطه علت و معلول است که بدون حضور سنت دیگر نام نیز تشخص حضور ندارد.

وی اظهار کرد: ما در معماری، یک معماری خطی و یک معماری نقطه‌ای داریم. معماری بازار از دیدگاه حکمت و معماری اسلامی خطی است و معماری مسجد، نقطه‌ای است. معماری خطی بازار بیانگر آن است که بازار جای ره پیمودن است، نه تأمل. به همین دلیل طولی ساخته می‌شود. در بازارهای محلی، اگر حقیقتاً قصد خرید داشته باشید جلوی مغازه‌ای می‌ایستید. می‌دانید که در معماری، فرم به رفتار جهت می‌دهد.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: اما معماری مسجد کاملاً نقطه‌ای است. یعنی اگر شما هم بخواهید بروید، نمی‌توانید. این کارکرد معماری است. مسجد یک بنا و ساختمان نیست. این فضا رفتارساز است. فضا باید به گونه‌ای طراحی شود که انسان میل ماندن و میل استقرار کند، نه میل گریز. این یعنی معماری.

خسروپناه در پایان بیان کرد: معماری به رفتار انسان جهت می‌دهد ولی متأسفانه معماری اسلامی در معماری و شهرسازی نوین کشور سال هاست مغفول مانده است.

کد خبر 5253379

منبع: مهر

کلیدواژه: اراک عبدالحسین خسروپناه معماری و شهرسازی ویروس کرونا بوشهر آمار کرونا قطعی برق کرمانشاه شیوع کرونا گرگان اردبیل ایلام مصرف برق خشکسالی شیراز واکسن کرونا عکس استانها معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی معماری اسلامی حکمت اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۷۷۳۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حفظ و احیای معماری اسلامی و ایرانی در یزد ضروری است

میرزا حسن زارع در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: آنچه امروز در عرصه مدیریت نوین شهری، باید از سوی اعضای شوراهای شهر و روستا مورد ارزیابی قرار گیرد، توجه به موضوع زیباسازی شهرها و روستاها، پایبندی کامل به قوانین، آینده‌نگری و دوراندیشی، توجه به توسعه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی و رعایت استانداردها و ایمن‌سازی ابنیه‌ها، راهبرد حفظ و احیا معماری اسلامی و ایرانی، حفظ و توسعه فضای سبز و پاسداری از محیط زیست و مشارکت دادن جوانان در توسعه نشاط اجتماعی است.

وی ادامه داد: شوراهای اسلامی شهر و روستا تجلی زیبایی از مردم سالاری دینی در عرصه مشارکت‌ها و شکوفایی‌های اجتماعی، فرهنگی و عمرانی است که می‏‏‌توانند در نقش حلقه ارتباط با مردم به رشد و پیشرفت و پویایی بیشتر جامعه کمک کنند و در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی شعار جهش تولید با مشارکت مردم نام‌گذاری گردیده، نقش‌آفرین بهترین جلوه‌های وحدت و وفاق باشند.

زارع با بیان اینکه بی شک یکی از مهم‌ترین کانون‌های تبلور مشارکت عمومی در عرصه مدیریت شهری و روستایی، شوراهای اسلامی است، عنوان کرد: مردم شریف ایران اسلامی با انتخاب نمایندگان خویش در این شوراها، عملاً وکلای خویش را برای کمک به تسریع در روند رشد و پیشرفت جای جای این مرز و بوم مقدس تعیین نموده و تأثیرگذاری و نقش آفرینی خویش را در عرصه‌های مدیریت شهری و روستایی به احسن وجه، به منصه ظهور می‌رسانند.

رئیس شورای اسلامی استان یزد اظهار کرد: شوراهای اسلامی شهر و روستا، همواره یکی از کلیدی ترین بخش‌ها در کمک به بالندگی و آبادانی هر شهر یا روستا بوده و هر چه اعضای این شوراها با قانونمندی، تخصص، وقت گذاری و سخت کوشی و پرهیز از تعصبات محله‌ای با دلسوزی به ایفای نقش خطیر خویش بپردازند گامی بلند و پر اثر را در تعالی منطقه خویش برداشته و به وظیفه نمایندگی خویش به درستی عمل کرده‌اند.

زارع اظهار امیدواری کرد با همدلی و سختکوشی تمامی اعضا شوراهای اسلامی شهر و روستاهای استات شاهد رشد و تعالی روز افزون استان یزد باشیم.

کد خبر 6091066

دیگر خبرها

  • حفظ و احیای معماری اسلامی و ایرانی در یزد ضروری است
  • تدوین سند هوش مصنوعی باید مبتنی‌بر تمدن نوین اسلامی باشد/ پیش بینی بودجه ۵ همتی برای هزینه در هوش مصنوعی
  • جنبه‌های اقتصادی مالكیت فكری مغفول مانده است
  • آیت‌الله اعرافی: در ‌معماری و شهرسازی الگوهای ویژه نداریم
  • مدل‌سازی اطلاعات ساختمان (BIM) گامی به سوی یکپارچگی در معماری
  • برگزاری اردوی آموزشی تابستانه اندیشه جامع تمدن نوین اسلامی
  • برنامه ریزی لازم برای تحقق اقتصاد دریامحور در راستای تحقق تمدین نوین اسلامی انجام شود
  • اجرای مانور‌های نمایشی شهر فرهنگی ویژه معماری
  • تجلی اقتدار نظامی ایران در عملیات موشکی علیه رژیم صهیونیستی
  • هدف از اعلام انقلاب فرهنگی اسلامی‌سازی دانشگاه‌ها بود