Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-07@16:12:40 GMT

ایران ولزوم توجه به مجادله امارات و عربستان

تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۷۷۷۵۵

براساس اطلاعات منتشر شده اوج اختلاف دوکشور در اوپک رخ نمود و این سازمان قدیمی را به خطر از هم کسیختگی سوق داد. در جلسه‌ای که میان اعضای اوپک و دیگران کشورهای تولیدکننده نفت برگزار شد، ابوظبی با پیشنهاد عربستان و روسیه برای پایین نگه داشتن سطح تولید تا آخر سال ۲۰۲۲ مخالفت کرد و گفت که چنین اقدامی "بی‌انصافی در حق امارات" است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امارات متحده عربی بار دیگر سنت‌شکنی کرده است و همسایه بزرگتر خود و مهره سنگین منطقه‌ای یعنی عربستان سعودی را به چالش کشیده است.اتخاذ چنین مواضع علنی متضادی اتفاقی نادر است و بعد از آن رخ داد که عربستان اعلام کرد قصد دارد شرکت هواپیمایی جدیدی را به منظور رقابت با هواپیمایی امارات راه‌اندازی کند و در عین حال شهروندان خود را نیز از سفر به این کشور منع کرد.مورد دیگر اعلام قوانین وارداتی جدید از طرف عربستان برای حوزه خلیج فارس است که حمله به منافع امارات تعبیر شده است و نشانه دیگری برای بیشتر شدن مشکلات است.تنش‌های مشهود در جلسه تولیدکنندگان نفت نخستین نشانه‌های وجود مشکل میان این دو متحد قدیمی نبود.تنها یک روز پیش از آن، عربستان سفر مستقیم شهروندانش را به امارات، و بعضی کشورهای دیگر، ممنوع کرده بود. امارات تنها عضو این فهرست از خلیج فارس بود.عربستان در عین حال قصد دارد که یک شرکت هواپیمایی جدید هم راه‌اندازی کند و در نهایت به قطب حمل‌ونقل تبدیل شود، تصمیمی که بخشی از تلاش‌های این کشور برای کاهش وابستگی به نفت است.بعضی‌ها گفته‌اند که هواپیمایی امارات - یکی از محبوبترین شرکت‌های هواپیمایی برای سفرهای دوردست بین‌المللی - هدف اصلی این شرکت است و عربستان با این کار به دنبال تسخیر جایگاه دوبی به عنوان قطب اصلی حمل‌ونقل منطقه‌ای است.این تحولات روز ۵ ژوئیه نیز با اعلام قوانین وارداتی جدید از طرف عربستان ادامه پیدا کرد. طبق این قوانین جدید، محصولاتی که در مناطق آزاد تولید شده باشند، یا در چرخه تولیدشان از محصولات و خدمات اسرائیلی استفاده شده باشد، دیگر شامل امتیازهای تعرفه‌ای مصوب شورای همکاری خلیج فارس نخواهند شد.پیش از این نیز به نظر می‌رسید که ریاض خواهان پیشی گرفتن از دوبی به عنوان قطب تجاری است و در ماه فوریه اعلام کرد که دیگر با شرکت‌هایی که مقر منطقه‌ای خود را به عربستان منتقل نکنند همکاری نخواهد کرد.

انتظارات چیست؟

عربستان در ده سال گذشته مرتب با متحدان کوچک خود در خلیج فارس به مشکل خورده است و نگه داشتن آن‌ها در اردوگاه برای این کشور به معضل تبدیل شده است.یکی از نتایج کاهش وابستگی منطقه به نفت بروز رقابت میان شیخ‌نشین‌های کوچکتر خلیج فارس خواهد بود.اما امارات اخیرا دست به اقداماتی زده است که رقابت مستقیم با عربستان سعودی را اجتناب‌ناپذیر می‌کند، و هر چه وابستگی به نفت نامعقولتر شود، این روند نیز شتاب بیشتری خواهد گرفت.امارات در سیاست‌گذاری و جاه‌طلبی از خیلی جهات بر همسایه بزرگتر خود پیشی گرفته است. این کشور تنها در چند دهه توانسته است از همسایگان خود پیشی بگیرد و خود را به قطب مالی، گردشگری و تدارکاتی تبدیل کند.به گزارش اوپک، تنها ۳۰ درصد تولید ناخالص این کشور وابسته به نفت است، رقمی که برای عربستان ۵۰ درصد است.عربستان کشوری بسیار بزرگتر است و تولید ناخالص ملی بیشتری نیز دارد، اما سرانه تولید ناخالص ملی امارات حدود دو برابر عربستان است.اتحاد میان این دو کشور به طور تاریخی یکی از قویترین‌ها در منطقه قلمداد شده است. اما همزمان با حل برخی از اختلافات منطقه‌ای، شکاف‌های جدیدی در حال پدیدار شدن است و کاهش وابستگی به نفت ممکن است در بلندمدت باعث شود که رقابت جای همکاری را در منطقه بگیرد.

کاهش وابستگی این دوکشور به نفت به معنای این است که می خواهند درسایر فعالیت ها از جمله حمل ونقل ، تولید وتوزیع کالاهای با صادرات مجددوجذب سرمایه های خارجی برای دیگر فعالیت ها بیشتر سرمایه گذاری کنند. دراین صورت افزایشصادرات نفت حتی با قیمت های پایین ر درسالهای آتی از سوی این دوکشور ممکن است که بازهم به ایران آسیب می زند.

منبع: ساعت24

کلیدواژه: کاهش وابستگی خلیج فارس منطقه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۷۷۷۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حملات توپخانه‌ای ارتش عربستان به سوی شهروندان یمنی | ۱۰ یمنی زخمی‌ شدند

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، منابع خبری یمنی اعلام کردند که در نتیجه حملات ساعات گذشته ارتش عربستان به مناطق مرزی این کشور، ۱۰ نفر از شهروندان یمنی زخمی شده‌اند.

امروز یکشنبه ارتش عربستان سعودی برخی مناطق مرزی در استان «صعده» یمن را هدف قرار داده است. خبرنگار المسیره گزارش داد که طی ساعات گذشته منطقه مرزی «شدا» در استان صعده یمن از سوی ارتش عربستان هدف قرار گرفته است.

همچنین خبرنگار المسیره اعلام کرد که این منطقه هدف حملات توپخانه‌ای ارتش عربستان و آتش مستقیم آن به سوی شهروندان یمنی و دارایی‌های آن‌ها قرار گرفته است.

بنا بر گزارش‌های رسیده، در پی حملات ساعات گذشته عربستان به منطقه مرزی شدا، ۱۰ شهروند یمنی زخمی شده‌اند.

بر اساس اعلام منابع خبری یمنی، روستاهای مرزی یمن هر روزه هدف حملات توپخانه‌ای ارتش عربستان و تیراندازی نظامیان سعودی قرار می‌گیرد.

کد خبر 849500 منبع: مهر برچسب‌ها عربستان یمن توپخانه

دیگر خبرها

  • گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه روسیه و عربستان
  • ریل گذاری ایران و امارات برای افزایش صادرات
  • آمدوشدهای غیرمنتظره دیپلماتیک/ نگاهی به سفر ناگهانی نچیروان بارزانی و هیئت بلندمرتبه همراهش به ایران
  • حملات توپخانه‌ای ارتش عربستان به سوی شهروندان یمنی | ۱۰ یمنی زخمی‌ شدند
  • تمایل عربستان برای برقراری عمره پس از حج تمتع
  • توافق ایران و عربستان در زمینه تسهیل صدور روادید تجاری
  • امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان در بانجول دیدار کردند: تسهیل صدور روادید تجاری و برقراری پرواز مستقیم
  • توافق مهم ایران و عربستان انجام شد | جلسه مشترک عبداللهیان و بن فرحان
  • توافق ایران و عربستان در زمینه تسهیل صدور روادید تجاری و برقراری پرواز مستقیم بین دوکشور
  • صندوق سرمایه‌گذاری مشترک ایران و امارات تشکیل شود