Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-30@23:54:53 GMT

ردپای کرونای دلتا در استان هرمزگان

تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۷۸۱۶۲

ردپای کرونای دلتا در استان هرمزگان

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، این روزها در کشور شاهد رشد و افزایش پیدا کردن انواع نمونه‌های ویروس کرونا به ویژه واریانت دلتا که نوع جدیدی از کرونا است، هستیم. 

این نوع از کرونا از کشور هند وارد کشور شده و خبرها حاکی از این است که به تازگی به تهران هم رسیده و در حال اوج‌گیری است؛ علائم آن بیشتر شبیه به سرماخوردگی ساده است اما این موضوع نباید از اهمیت آن بکاهد مخصوصاً وقتی که این علائم در کنار اختلالات گوارشی تب و لرز سرفه و خستگی زیاد قرار بگیرد و فردی که به این نوع از کرونا مبتلا می‌شود لازم است 10 تا 14 روز در قرنطینه کامل باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همانطور که می‌دانید سرعت شیوع و گسترش واریانت دلتا بسیار زیاد شده به طوری که در چند ساعت اولیه مبتلا شدن فرد می‌تواند 8 تا 12 نفر را درگیر کند و پس از آن قدرت سرایت آن بیشتر هم می‌شود اگر فرد مبتلا به توصیه‌های بهداشتی عمل نکند در مدت زمان بسیار پایین سایر اعضای خانواده و اطرافیان او مبتلا خواهند شد، لازم به ذکر است که اگر فردی شک کرد که به این بیماری مبتلا شده و اقدام به تست دادن کرد ولی تست منفی شد احتمال این که به دلایل مختلف جواب تست منفی شده باشد بالاست و ممکن است او به کرونای دلتا مبتلا بوده باشد لذا فرد مشکوک به ابتلا ولو با تست منفی باید زیر نظر پزشک قرنطینه شود و از او مراقبت‌های لازم انجام شود.

برای اینکه احتمال ابتلا به کرونای دلتا را در خود کاهش دهیم باید در رعایت پروتکل‌های بهداشتی حساسیت بیشتری به خرج دهیم؛ استفاده درست از ماسک بسیار ضروری است و متاسفانه بسیاری از مردم در هرمزگان با توجه به گرمای بیش از حد در این استان التزام درستی به استفاده ماسک ندارند؛ مورد بسیار مهم دیگر در کنترل بیماری‌های زمینه‌ای است کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند در صورت مبتلا شدن به کرونای دلتا شرایط بسیار سختی را تجربه خواهند کرد اما اگر تحت نظر پزشک باشند مراقبت از آنها آسان‌تر می‌شود؛ شرکت نکردن در مهمانی‌ها و جمع‌های شلوغ، تهویه هوای مناسب برای وسایل نقلیه عمومی نیز بایستی مورد توجه باشد.

این نوع از ویروس کرونا می‌تواند همه افراد جامعه را درگیر خود کند و در صورت عدم رعایت پروتکل‌ها می‌تواند حتی افرادی که واکسن زده‌اند را نیز به کرونا مبتلا کند.

 تحقیقات متخصصان نشان می‌دهد که کرونا دلتا شبیه کرونای انگلیسی است و علائمی شبیه به سرماخوردگی دارد که با گلو درد و آبریزش بینی و سرفه شروع می‌شود و بعد از 48 ساعت به درگیری با ریه می‌انجامد.

با توجه به اعلام سازمان بهداشت جهانی کرونای دلتا با جریان هوا نیز قابل انتقال است و گردش هوا بدون تهویه می‌تواند مکانی برای انتقال ویروس کرونای دلتا باشد.

فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در بندر عباس اظهار داشت: استان هرمزگان یک مورد ابتلا قطعی به کرونای دلتا مشاهده شده است که منجر به فوت بیمار شد و تعداد بیماران مشکوک دیگری هم وجود داشت که بعد از نمونه‌گیری برای تشخیص قطعی به انستیتو پاستور تهران ارسال شد اما رد شد.

وی افزود: اما این دلیل نمی‌شود که مورد مثبت دیگری در استان وجود نداشته باشد؛ با مثبت شدن یک مورد تعداد دیگری هم قطعا وجود دارند اما هنوز شناسایی نشده و مورد تشخیص قرار نگرفته‌اند.

نوروزیان با تاکید بر اینکه عمده نوع کرونا در استان هرمزگان کرونای انگلیسی است گفت: کرونا دلتا به مراتب قدرت سرایت بالاتری نسبت به سایر کروناها دارد و تقریباً 130 برابر قدرت سرایت آن از کرونای نوع چینی بیشتر است همچنین بیماری‌زایی آن از نمونه‌های قبلی بالاتر است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تصریح کرد: علائم کرونای دلتا بیشتر شبیه به سرماخوردگی است به طوری که فرد مبتلا فریب این علائم را می‌خورد؛ آبریزش بینی، گلو درد، سردرد اولین علائم دلتا هستند و در مراحل بعدی تب و سرفه به سراغ فرد مبتلا می‌آید اما در کرونای چینی سرفه و تب زود‌تر پدیدار می‌شد.

وی عنوان کرد: فرق دیگر کرونای دلتا با نمونه‌های قبلی ویروس این است که ظاهراً این نمونه از ویروس تست منفی بیشتری دارد.

نوروزیان خاطرنشان کرد: از دست دادن حس بویایی و چشایی در کرونا دلتا دیده نمی‌شود و در کرونا انگلیسی هم این علائم کمتر دیده می‌شد اما در کرونای چینی به وضوح بیشتر بود.

پربیننده ترین آخرین جزییات از اجـرای فوق العاده ویژه فرهنگیان تاثیر رتبه بندی بـر حقوق فرهنگیان چگونه است؟ علائم اولیه کرونای دلتا چیست؟ آخـرین جزییات از بررسی رتبه بندی معلمان در مجلس پیشنهاد جدید آموزش و پرورش دربـاره مدارس غیردولتی

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: ویروس کرونا کرونای دلتا تست منفی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۷۸۱۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علایم هشداردهنده‌ «آرتریت پسوریاتیک»

آرتریت پسوریاتیک زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی بدن باعث التهاب مفاصل و ساختارهای اطراف (آنتزها) که به استخوان متصل است، شود.

به گزارش ایسنا، حدود یک سوم افرادی که پسوریازیس دارند به آرتریت پسوریاتیک مبتلا می‌شوند. علایم ممکن است شدید بوده و به سرعت بدتر شوند یا می‌توانند خفیف باشند و طی سالیان و به آهستگی وخیم شوند.

علایم

علایم این بیماری می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

۱) درد و سفتی مفاصل: آرتریت پسوریاتیک می تواند این قسمت‌های بدن را تحت تاثیر قرار دهد:

- مچ پا

- زانو

- انگشتان

- انگشتان پا

- پایین کمر

همچنین احتمال سفت شدن مفاصل در اول صبح یا بعد از مدتی استراحت بیشتر است.

۲) گرمی و تورم مفاصل: همراه با درد، التهاب می تواند مفاصل شما را متورم کند.

۳) مشکلات ناخن: آرتریت پسوریاتیک معمولاً باعث ایجاد تغییراتی در ناخن ها می شود از جمله سوراخ شدن، شکستن یا حتی جدا شدن ناخن.

۴) درد پایین کمر: برای حدود ۲۰ درصد از افراد مبتلا به آرتریت پسوریاتیک، التهاب باعث ایجاد مشکلاتی در مفاصل بین مهره‌ها می‌شود؛ وضعیتی به نام «اسپوندیلیت». همچنین باعث التهاب مفصل «خاجی‌تهیگاهی» می‌شود.

۵) آماس انگشت: این زمانی است که کل انگشتان دست یا پا متورم می شوند. علایم آماس انگشت می تواند به پزشکان کمک کند تا آرتریت پسوریاتیک را از آرتریت روماتوئید تشخیص دهند.

۶) مشکلات چشمی: در برخی موارد، افراد مبتلا به آرتریت پسوریاتیک مشکلات چشمی را تجربه می کنند. همان فرآیند التهابی که باعث مشکلات مفصلی می شود می تواند به سایر نواحی بدن مانند چشم ها نیز آسیب برساند.

۷) درد پا: دو مورد از رایج‌ترین قسمت‌های بدن برای یافتن آرتریت پسوریاتیک در تاندون آشیل است که بین ماهیچه ساق پا و پاشنه یا پایین پای شما قرار دارد.

۸) درد آرنج: التهاب ناشی از آرتریت پسوریاتیک می تواند باعث درد در آرنج نیز شود.

۹) خستگی: حدود نیمی از افراد مبتلا به آرتریت پسوریاتیک احساس خستگی می کنند که بر فعالیت های روزانه آنها تأثیر می گذارد. این وضعیت ناشی از التهاب ناشی از آرتریت پسوریاتیک است.

۱۰) مشکل در حرکت دادنِ دست و انگشتان: تورم و درد مفاصل که ممکن است با آرتریت پسوریاتیک همراه باشد، می‌تواند حتی کارهای ساده و روزمره را سخت کند.

به گزارش «وب ام دی»، اگر هر یک از علایم بالا را دارید، به خصوص اگر پسوریازیس دارید یا در خانواده شما شایع است، با پزشک یا روماتولوژیست خود در مورد آنچه در حال وقوع است، صحبت کنید.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • داروی کاهش وزن به تسکین علائم آپنه خواب کمک می کند
  • نقش کارگران در جهش تولید و رونق اقتصاد کشور انکارناپذیر است
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • (ویدئو) مهاجر مبتلا به سرطان برنده جایزه بخت آزمایی یک میلیارد دلاری شد
  • نشانه‌ها و علائم بیماری کبد
  • علایم هشداردهنده‌ «آرتریت پسوریاتیک»
  • خاطره تلخ پیکان در قزوین با ردپای شهاب زاهدی
  • ۴ نشانه که خبر از نابودی کبد می‌دهد
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت