Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرگروه مخترعان پکیج گرمایشی و سرمایشی باقابلیت دخیره سازی انرژی روز شنبه در جمع خبرنگاران گفت: این پکیج که توسط گروه فنی صنعتی  گینگ تک و شرکت یورد خراسان شمالی ثبت اختراع شده و به تولید انبوه رسیده است در شرایط کنونی می تواند به راحتی مصرف برق را در اوج بار مدیریت کند.

علی رضا جوادی فرد افزود: این اختراع از سال ۹۳ ثبت شد اما مراحل تولید و رفع نواقص آن تا کنون ادامه داشت و اکنون بدون هیچ نقص و با دارا بودن گارانتی ۲ ساله و خدمات پس از فروش ۱۰ ساله به بازار عرضه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون شرکت برق و چندین اداره کل و مراکز تجاری خراسان شمالی و همچنین استان گلستان نیز از دستگاه های تولیدی استفاده می کنند و مراحل آزمایشی آن نیز به اتمام رسیده است.

جوادی فرد اظهار داشت: یکی از بزرگترین مشکلات صنعت برق در کشور نبود توازن در ساعات کم باری و اوج بار است و این دستگاه با قابلیت ذخیره سازی انرژی به شکلی طراحی شده است که برودت را در ساعات کم باری در خودذخیره می کند و در ساعات پرباری مصرف در اختیار مصرف کننده قرار می دهد و این ویژگی خاص در طراحی موجب کاهش هزینه برق و فشار برشبکه برق می شود.

وی با بیان این که این سیستم دوگانه سوز است خاطرنشان کرد: با استفاده از این سیستم علاوه بر کاهش هزینه های خرید پکیج گرمایشی و کولرهای گازی و سیستم های سرمایشی به میران ۵۰درصد، میزان مصرف برق نیز در ساعات اوج بار به ۹۵ درصد کل برق مصرفی کاهش پیدا می کند.

چالش مصرف برق

رییس پارک علم و فناوری خراسان شمالی نیز در این نشست خبری گفت: با این دستگاه چالش مصرف برق در ساعات اوج بار حل می شود و این دستگاه علاوه بر ذخیره انرژی و دوگانه  سوز بودن سیستم یکپارچه ای است که هرینه برق مصرفی را نیز بیش از ۵۰ درصد کاهش می دهد.

وی افزود: این آمار در مراحل استفاده آزمایشی از این دستگاه به دست آمده است و فقط روی کاغذ نیست.

وی خاطرنشان کرد: با همگانی شدن این پکیج در همه بخش های خانگی و اداری و جاری در کل کشور مصرف برق از ۶۵ هزار مگاوات که بار سنگینی را به شبکه تحمیل می کند به ۲۵هزار مگاوات می رساند و انقلاب بزرگی در مدیریت مصرف برق در ایران خواهد شد.

وی با بیان این که شرکت توزیع نیروی برق از سال ۹۷ از این پکیج استفاده می کند افزود: مصرف برق این سیستم در واحد ۳۰ متری کمتر از یک پنکه است و علاوه بر آن برودت یک کولر گاری ۲۴ هزار را در همان فضا دارد.

وی در مورد علل رسانه ای نشدن آن نیز عنوان کرد: تمام هدف ما رفع نواقص این سیستم بود و اکنون که تحت پوشش پارک علم وفناوری به تولید انبوه رسیده نواقص آن نیز در این این سالها برطرف شده است.

وی خواهان حمایت دولت در قالب یارانه و سرمایه گذاری در این بخش شد و گفت: توسعه این شرکت و ساخت یک کارخانه دیگر نیاز به ۲۵۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری دارد و با راه اندازی آن تمام کشور می توانند از این سیستم استفاده کنند در حالیکه هم اکنون روزانه فقط ۱۰ دستگاه از این سیستم ساخته می شود.

وی افزود: با راه اندازی یک کارخانه دیگر و رساندن تولید به هزار عدد در روز   برای ۵۰۰ نفر نیز شغل پایدار ایجاد می شود.

جذب سرمایه گذار 

کارگزار فن بازار منطقه ای خراسان شمالی نیز در این نشست خبری اظهار داشت: این اختراع و تولید انبوه آن تمامی تاییدیه ها و الزامات لازم را دریافت کرده است و با شرکت های خارجی از کشورهای دیگر نیز وارد مذاکره شده ایم و فروش خارجی نیز داریم.

امین رجب پور افزود: نخستین هدف این گروه موفقیت در بازارهای داخلی است و اما تجارت بین المللی نیز مد نیز قرار دارد و در عین حال هم اکنون با توجه به بازار کشورهای همسایه که بالغ بر هزار و ۲۰۰ میلیارد دلار  ظرفیت دارد می توانیم دراین بازار نیز سرمایه گذار جذب کنیم و علاوه بر آن کشورهایی مانند ترکیه، کانادا و حتی آمریکا نیز خواهان این تکنولوژی هستند.

۱۳۲ شرکت فناور، ۲۰ شرکت دانش بنیان و ۱۸ صنعت خلاق زیر پوشش پارک علم و فناوری خراسان شمالی فعالیت می کنند.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که طبق آمار شرکت توزیع نیروی برق  ۳۶۷ هزار نفر مشترک هستند که از این تعداد ۸۴ درصد آنها را مشترکان بخش خانگی تشکیل می دهند و به طور میانگین حدود ۴۰ درصد از مصرف برق از سوی این مشترکان انجام می گیرد.

براساس این گزارش حدود ۳۵ درصد از برق مصرفی روزانه این استان مربوط به تجهیزات سرمایشی است.

برچسب‌ها بجنورد انرژی برق انجمن علمی مهندسی بهره وری صنعت برق ایران خراسان شمالی پارک علم و فناوری اختراع شهرداری بجنورد

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بجنورد انرژی برق بجنورد انرژی برق خراسان شمالی پارک علم و فناوری اختراع شهرداری بجنورد خراسان شمالی پارک علم مصرف برق اوج بار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۷۹۴۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبراهه‌های چند صدساله خراسان‌شمالی تشنه برف و باران

ایسنا/خراسان شمالی هنوز بساط خشکسالی در شهرستان‌های خراسان شمالی که روزی سرسبزی آن‌ها زبانزد مردم بوده پهن است. چشمه‌ها، قنات‌ها، مزارع کشاورزی و...خشک و تشنه هستند و باران امسال هم به داد آن‌ها نرسیده است.

قنات یا کاریز در واقع شریان‌های اقتصادی و حیاتی مناطق بیابانی به شمار می‌روند که رابطه منطقی و پایدار با طبیعت دارند، دستاوردی که پیشینیان ما به یادگار گذاشته‌اند تا با بهره‌مندی از آن به آب‌های زیر زمینی ضرر نزنیم.

این شاهکارهای مهندسی ایرانی هر جا که احداث شد، آبادانی آن منطقه را به دنبال داشت و از گذشته‌های دور، قنات‌ها تمدن ساز بوده و همواره با طبیعت همزیستی بسیار خوبی داشته‌اند.

اما موج خشکسالی شدید در این استان سبب شده تا قنات‌ها و چشمه‌های این استان که یک سازند زنده محسوب می شوند سخاوت خود را از دست داده‌اند، حتی چاه‌های مجاز و غیر مجاز نیز با کمبود شدید آب مواجه شده‌اند.

قنات‌ها یکی از منابع تامین کننده‌های آب کشاورزی در این استان به شمار می‌رود و طی سال‌های گذشته در این استان بسیاری از قنات‌ها بر اثر بارندگی حجم آبدهی آن‌ها کاهش یافته و کم آبی قنات‌ها موجب کاهش باردهی مزارع و باغات استان شده است.

کاهش ۳۵ درصدی دبی آب قنات‌ها در استان

سامان محمدی مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: ۶۵۳ رشته قنات در خراسان شمالی وجود دارد که تعدادی از آن‌ها که در مناطق کوهستانی واقع شده از عمق کمتر و آن‌هایی که در مناطق کویری استان قرار دارند از عمق بیشتری برخوردار هستند.

وی افزود: خراسان شمالی یکی از استان‌هایی است که با خشکسالی شدید مواجه است و خشکسالی سبب شده تا قنات‌ها با کاهش دبی آب مواجه شوند.

محمدی ادامه داد: آب قنات‌های استان نسبت به دوره آماری که ۱۰ ساله است ۳۰ تا ۳۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره به بارندگی‌های خوبی که از ابتدای سال جاری تاکنون در این استان اتفاق افتاده است، تاکید کرد: پیش بینی می‌شود آب قنات‌ها در شهرستان‌های بجنورد و راز و جرگلان که عمیق نیستند با بارندگی‌های اخیر تا حدودی جبران شود اما این مشکل در قنات‌های عمیق شهرستان‌های گرمه، جاجرم و اسفراین به علت تغییر اقلیم وجود داشته باشد.

مشروب شدن ۳۱ هزار هکتار از اراضی کشاورزی توسط آب قنات‌ها

این مقام مسئول با بیان اینکه میزان آبدهی این قنات ها به طور میانگین ۷۸ میلیون متر مکعب است، اظهارکرد: تعداد قنات‌های موجود ۳۱ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان را مشروب می‌کند.

وی توضیح داد: آبدهی قنات‌ها متاثر از بارش برف در بالادست و تغذیه آن‌ها توسط آب خوان‌ها و یا آبرفت‌های رودخانه‌ای است.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در ادامه بیان کرد: مرمت و کف‌شکنی قنات‌ها یکی از راه‌هایی است که می توان از قنات‌ها استفاده بیشتری کرد و از سوی دیگر استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری سبب می‌شود تا آب قنات‌ها به صورت بهینه مصرف شود.

وی خاطرنشان کرد: مرمت و کف شکنی قنات‌ها نیاز به اعتبار بالایی دارد که اعتبار کافی برای مرمت همه قنات‌ها موجود نیست و از سوی دیگر هزینه بالای اجرای طرح های آبیاری نوین از دیگر چالش‌های پیش روی ما است.

وجود ۳۰ رشته قنات خشک شده در استان

ابراهیمی سرپرست مدیریت مطالعات پایه شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی در ادامه در گفت و گو با ایسنا، بیان کرد: روند آبدهی قنات‌ها در خراسان شمالی همچنان رو به کاهش است و این امر نیز ناشی از تغییر اقلیم است.

وی تاکید کرد: در واقع منبع تغذیه قنات‌ها در این استان برف است اما متاسفانه برف اثرگذاری طی چند سال گذشته در این استان نباریده که موجب تغذیه قنات‌ها شود. ریزش برف وجود داشته اما ماندگار نبوده است.

ابراهیمی با بیان اینکه خشکسالی در این استان حتی موجب خشک شدن قنات‌ها نیز شده است، گفت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته از ۶۵۳ رشته قنات موجود در این استان ۴۷۰ رشته قنات فعال و ۱۸۳ رشته نیز به دلایل مختلف غیر فعال بوده که ۳۰ رشته قنات از این تعداد خشک شده اند.

صدور ۴ مجوز چاه به جای قنات در سال گذشته

وحید واسطه معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی نیز در گفت و گو با ایسنا بیان کرد: در سال گذشته چهار مجوز چاه به جای قنات توسط این شرکت صادر شده است.

وی افزود: مجوزهای صادر شده به علت کم آبی و یا خشک شدن آب قنات بوده و یا اینکه نقص فنی داشته است.

روند کاهشی میزان بارندگی در استان نسبت به دوره آماری بلند مدت

سید عقیل مرتضوی همچنین در گفت و گو با ایسنا تصریح کرد: میزان بارندگی در سال آبی جاری ۳۱ درصد افزایش یافت و طبق آمار ایستگاه‌های این شرکت در سال آبی جاری حدود ۱۸۶ میلی متر بارندگی ثبت شد که به نسبت مدت مشابه سال گذشته ۳۱ درصد افزایش یافت.

وی ادامه داد: اما میزان بارندگی‌های انجام شده نسبت به دوره آماری بلند مدت روند کاهشی داشته است و از سوی دیگر طبق پیش بینی‌های اداره کل هواشناسی استان دمای هوا دو درجه سانتیگراد افزایش خواهد یافت.

مرتضوی گفت: در واقع هر یک درجه افزایش دما، مصارف را به صورت تصاعدی بالا می‌برد و کاهش میزان بارندگی‌ها نسبت به دوره بلند مدت و افزایش دما سبب می‌شود تا مصرف کنندگان در صورت عدم رعایت الگوی مصرف به زحمت بیفتند.

وی افزود: طی ماه گذشته ۱۲ میلیون متر مکعب آب وارد سدهای استان شده‌ که بیشترین آب وارد شده به سد شیرین دره با مقدار ۶ میلیون متر مکعب بوده است.

۷۷.۲۵ درصد از پهنه استان درگیر انواع خشکسالی

علیرضا گلرخ رئیس گروه هواشناسی کاربردی اداره کل هواشناسی خراسان شمالی نیز در گفت و گو با ایسنا، گفت: ۷۷.۲۵ درصد از پهنه خراسان شمالی طی یک سال گذشته درگیر انواع خشکسالی بوده است.

به گفته وی، در حال حاضر ۲۷.۶۱درصد از پهنه استان درگیر خشکسالی خفیف، ۲۸.۲۱ درصد درگیر خشکسالی متوسط، ۲۵.۶۴ درصد درگیر خشکسالی شدید و ۵.۸۰ درصد نیز درگیر خشکسالی بسیار شدید بوده است.

گلرخ تصریح کرد: از بین شهرستان‌های استان بام و صفی آباد ۱۰۰ درصد درگیر خشکسالی است.

وی افزود: شهرستان شیروان نیز با ۴۹.۶۷ درصد شرایط بهتری را نسبت به سایر مناطق استان از لحاظ خشکسالی دارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رشد ۱۶ درصدی اهدای خون در خراسان شمالی
  • آبراهه‌های چند صدساله خراسان‌شمالی تشنه برف و باران
  • نزول رشد اقتصادی دور از انتظار اولین اقتصاد جهان
  • کاهش ۱۵ درصدی تلفات برق در استان کرمانشاه
  • کاهش ۲.۹ درصدی طرح شکایت در دیوان عدالت اداری
  • افزایش ده درصدی مصرف برق در خراسان رضوی
  • صرفه جویی ۴۰ درصدی در مصرف آب با سیستم ابیاری زیر سطحی
  • سرمایه گذاری دو هزار میلیاردی درشهرستان گرمه
  • روند روبه رشد صادرات خراسان شمالی
  • افزایش ۵ درصدی میزان مصرف گاز در زنجان