Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@18:29:13 GMT

کرونای دلتا با علائم گوارشی خودش را نشان می‌دهد

تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۸۱۶۹۷

کرونای دلتا با علائم گوارشی خودش را نشان می‌دهد

ایسنا/قزوین رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: در نوع جدید کرونا قدرت سرایت بسیار بالا است، اغلب موارد سرپایی که به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند همزمان دچار بیماری شدند، در نوع جدید کرونا علاوه بر مشکلات تنفسی، علائم گوارشی نیز اضافه شده است.

پیمان نامدار در ستاد مقابله با کرونای استان قزوین که امروز ۱۹ تیرماه در سالن اجتماعات استانداری قزوین برگزار شد، تصریح کرد: ویروس جهش‌یافته کرونا حتی در کشورهایی که واکسن دریافت کردند در حال گردش است، ویروس دلتا سرعت سرایت بالایی دارد و گرمای هوا نیز باعث شده است که انتقال سریع‌تر رخ دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در نوع قبلی ویروس اگر در خانواده فردی به کرونا مبتلا می‌شد باقی اعضا حداقل با ۵ روز تأخیر به کرونا مبتلا می‌شدند اما در نوع جدید کرونا قدرت سرایت بسیار بالا است، اغلب موارد سرپایی که به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند همزمان دچار بیماری شدند، در نوع جدید کرونا علاوه بر مشکلات تنفسی، علائم گوارشی نیز اضافه شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین اظهار کرد: در کل کشور روند افزایشی ابتلا به کرونا دیده می‌شود در استان قزوین نیز علی‌رغم تمهیدات صورت گرفته و واکسیناسیون میزان بستری افزایش پیدا کرده است، در حال حاضر ۳۰۴ بیمار بستری در استان قزوین داریم که بسیار خطرناک است، همچنین میزان فوتی در هفته بین  ۱۵ الی ۱۶ نفر است.
وی خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم سهمیه واکسن استان را افزایش دهیم چرا که ایمنی را افزایش می‌دهد، برخی از فوتی‌ها در سنین پایین و بدون داشتن بیماری زمینه‌ای رخ می‌دهد و از طرفی رعایت پروتکل‌ها توسط مردم کاهش پیدا کرده و زنگ خطر به صدا در آمده است ما باید به صورت جدی رعایت پروتکل‌ها را در دستور کار قرار دهیم.
نامدار بیان کرد: در حالی که استان‌های دورتادور استان قزوین وضعیت قرمز دارند، استان ما از این قضیه جان سالم به در برده ولی نیاز است که فرمانداران برای رعایت پروتکل‌ها توسط مردم ورود پیدا کنند تا اجازه ندهیم پیک‌ بعدی در استان ایجاد شود.

زنان قزوینی بیشتر از مردان، کرونا می‌گیرند

علی فخار سلیمانی دبیر کمیته مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی قزوین نیز در ادامه این مراسم، اظهار کرد: در حال حاضر شهرستان‌های آبیک و آوج زرد و باقی نارنجی هستند و اگر کنترل صورت نگیرد به وضعیت قرمز منتقل می‌شویم‌.

وی افزود: امروز تعداد بیماران مبتلا به کرونای بستری  در بیمارستان‌های استان ۳۰۴ نفر است که در بیمارستان‌های دانشگاهی و تامین اجتماعی بستری هستند، تلاش می‌کنیم بیمارستان‌های خصوصی را استفاده نکنیم اما اگر تعداد بستری‌ها افزایش پیدا کند مجبوریم بیمارستان‌های خصوصی را پای کار بیاوریم.

دبیر کمیته مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی قزوین بیان کرد: پیش از این بیماران در انتظار آی سی یو نداشتیم ولی چند روزی هست که مجددا بیمارانی داریم که در انتظار تخت آی‌سی‌یو هستند، همچنین رشد بیماران سرپایی طی ده روز اخیر گویای سیر افزایش بیماران بستری رو به بالا است.

وی تاکید کرد: بین سه پیک قبلی هفته‌های آرامی را پشت سر گذاشتیم، اگر پروتکل‌ها را رعایت نکنیم هنوز از پیک چهارم خارج نشده‌ایم و وارد پیک پنجم می‌شویم، میزان تست مثبت، تست مثبت رپید و تعداد بیماران بستری‌ در حال افزایش است.

سلیمانی یادآور شد: در حال حاضر۱۱۳ هزار و ۸۲۷  دوز واکسن دریافت شده که ۱۰۰ هزار و ۸۵۷ واکسن تزریق شده و همچنین۱۳ هزار و ۷۰ دوز برای دوز دوم باقی مانده است.

وی بیان کرد: در حال حاضر در استان قزوین زنان بیشتر از مردان به کرونا مبتلا می‌شوند و بیشترین میزان ابتلا همچنان در بین زنان خانه‌دار است، بعد از زنان خانه‌دار، کارگران، کارمندان و دانش آموزان بیشترین میزان ابتلا را دارند، همچنین بیشترین دلیل ابتلا، تماس با فرد مثبت و حضور در تجمع ها بوده است.

دبیر کمیته مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی قزوین یادآور شد: در حال حاضر در شهر قزوین محله مینودر بیشترین میزان  ابتلا را دارد طی یک سال گذشته محله مینودر بیشترین بروز را داشته است در واقع همچنین محلات دانشگاه،پونک، نوروزیان و اقبالیه بیشترین میزان ابتلا را دارند.

وی خاطرنشان کرد: در شهرستان تاکستان، شهرستان البرز نیز روند ابتلا و تست مثبت افزایش پیدا کرده است، در حال حاضر شهرستان الموت شرقی با ۱۶۰ مورد ابتلا بیشترین بروز و شال و اسپرورین کمترین میزان بروز در سطح استان را داشته است.

سلیمانی یادآور شد: قطع برق کل سیستم کشور را تحت شعاع قرار داده است، در حوزه بیمارستان‌های استان قزوین مدیریت بحران و مدیریت پدافند طی چند سال گذشته در برق اضطراری مانور انجام دادند، بیمارستان‌های استان تا دو ساعت قطعی برق مشکلی ندارند، بیمارستان بوعلی طی یک سال اخیر به خاطر افزایش دستگاه‌های اکسیژن ساز به برق بیشتری نیاز داشت بنابراین یک ژنراتور به این بیمارستان اضافه شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی قزوين همه باهم علیه کرونا دانشگاه علوم پزشکی قزوین نوع جدید کرونا مقابله با کرونا بیشترین میزان استان قزوین حال حاضر پروتکل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۸۱۶۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

70 نفر با قارچ‌های سمی مسموم شدند/ افزایش 300 درصدی مسمومیت با قارچ در کشور

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ طی چند روز گذشته سازمان اورژانس از افزایش 300 درصدی آمار مسمومیت با قارچ در کشور خبر داد.

بابک یکتاپرست سخنگوی اورژانس کشور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا با اشاره به مسمومیت 70 نفر در یک ماه گذشته گفت: از این تعداد 14 بیمار بستری و 56 بیمار در مراکز درمانی بهبود یافتند.

وی با بیان اینکه در 24 ساعته گذشته 9 نفر در استان فارس مسموم شدند، گفت: استان فارس با 33 مسمومیت و استان‌های لرستان و کرمانشاه به ترتیب با 12 و 10 مسمومیت بیشترین آمار را به ثبت رسانده‌اند.

حسن نوری ساری معاون آموزش و اعتباربخشی سازمان اورژانس کشور هم درباره بیشترین محل‌های رشد قارچ‌های سمی در کشور گفت: مناطق کوهستانی و دشت‌ها با آب و هوای بهاری بیشترین مناطقی هستند که قارچ‌های سمی در آن رشد می‌کنند.

تشخیص سمی بودن و نبون قارچ‌ها

وی با اشاره به اینکه قارچ‌های سمی و غیر‌سمی را نمی‌توان از هم تشخیص داد، گفت: کلاهک رنگی، لکه‌دار بودن و لزج‌بودن از علائم قطعی سمی بودن قارچ است؛ اما بعضی قارچ‌ها بدون داشتن این علامت‌ها نیز سمی هستند و از روی ظاهر نمی‌توان سمی‌ بودن قارچ را مشخص کرد.

نوری ساری گفت: قارچ‌های سمی دارای سموم گوناگونی هستند و بر نقاط مختلف بدن تاثیر دارند که هرکدام دارای علائم و عوارض خاصی هستند.

وی با اشاره به اینکه اگر قارچی توسط فرد خورده شد اولین و تنها کاری که می‌توان انجام داد تحریک به استفراغ است، تصریح کرد: با یک استفراغ عمدی در 30 دقیقه اول پس از خوردن قارچ، مواد سمی از بدن دفع و خطر مسمومیت می‌تواند به کلی رفع شود.

معاون آموزش و اعتباربخشی سازمان اورژانس ادامه داد: پس از گذشت 24 ساعت از خوردن قارچ اگر علائمی در فرد پیدا نشد اتفاقی برای فرد رخ نداده و مسمومیتی وجود ندارد.

علائم قارچ‌های گوارشی بعد از 5 ساعت بسیار خطرناک‌اند

وی گفت: سم در گروهی از قارچ‌ها دارای علائم گوارشی، درد شکم، اسهال و تهوع هستند که اگر این عوارض قبل از 5 ساعت پیدا شود خطرناک نیست؛ اما اگر بعد از 5 ساعت این علائم در فرد پیدا شود، نشان دهنده بسیار سمی و خطرناک بودن قارچ است که می‌تواند باعث آسیب به کبد شود.

نوری ساری با بیان اینکه گروهی دیگر از قارچ‌های سمی به عنوان قارچ جادویی یا مجیک ماشروم شناخته می‌شوند، خاطرنشان کرد: این قارچ‌ها توهم‌زا هستند و بعضی افراد از این نوع قارچ به عنوان مواد مخدر استفاده می‌کنند که در آینده موجب تغییر شخصیت می‌شوند و ممکن است یک فرد مهربان پس از مصرف آن به یک فرد خشن تبدیل شود.

وی افزود: اگر افراد در ساعت‌های اولیه مصرف قارچ‌های سمی با اورژانس تماس بگیرند به راحتی می‌توان از آسیب‌های جدی و مسمومیت‌های شدید جلوگیری کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آیا مالاریا از مرزهای شرقی وارد کشور شده است؟
  • اوسمار: ضمانتی برای بازی کردن بیرانوند نیست؛ نورافکن؟ باید خودش را در زمین نشان دهد
  • این علائم نشان می‌دهد که مشروب تقلبی مصرف کرده‌اید
  • ساخت نشانگر تشخیص اختلالات گوارشی
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • 6 علامت که می‌تواند نشان دهنده تومور مغزی باشد
  • در چه سنی میزان باروری زنان به انتها می‌رسد؟
  • 70 نفر با قارچ‌های سمی مسموم شدند/ افزایش 300 درصدی مسمومیت با قارچ در کشور
  • حد نصاب تازه «جو بایدن» کمترین میزان محبوبیت رئیس جمهور در ۷۰ سال اخیر
  • پیشتازی ایران در تشخیص مالاریا / مورد بومی ابتلا در کشور گزارش نشده است