Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالی که انتقادات مقامات کابل و همچنین انتقادهای بین‌المللی نسبت به خروج غیرمسئولانه امریکا از افغانستان رو به افزایش است، لوید آستین، وزیر دفاع امریکا، ضمن اقرار به وخامت وضعیت امنیتی در افغانستان از کشورهای جهان خواست برای حل منازعه افغانستان وارد عمل شده و با افزایش فشارهای بین‌المللی کابل و طالبان را مجبور به نشستن پشت میز مذاکره و مصالحه کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به‌گزارش خبرگزاری «فرانس پرس»، لوید آستین تنها یک روز پس از آنکه جو بایدن، رئیس جمهوری امریکا زمان نهایی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان را 31 آگوست اعلام کرد، در توئیتی نوشت: «اوضاع امنیتی افغانستان نیازمند فشارهای بین‌المللی است تا با توافق سیاسی و مذاکره برای پایان دادن به این مناقشه، دولتی را به مردم افغانستان بدهد که شایسته آن هستند.» اوتأکید کرد: «کل جهان می‌تواند به ایجاد این فشار کمک کند.»
این خواسته در حالی مطرح شده است که بیش از یک سال مذاکرات طالبان و دولت افغانستان در کابل، تاکنون بی‌نتیجه بوده است و طالبان بر میزان خشونت‌ها و تهاجم‌هایش در افغانستان افزوده است. با این حال امید می‌رود، مذاکراتی که آخر هفته قبل در تهران و مسکو با طرف‌های افغانستانی انجام شد، گشایش‌هایی صورت گیرد.
لوید آستین همچنین در حالی خواهان مشارکت جهانی برای حل بحران افغانستان شد که روز جمعه در دیدار با همتای فرانسوی خود نقشه راهی جدید برای همکاری‌های مشترک بین دو کشور امضا کرد. بخشی از این توافقنامه به مسأله خاورمیانه و همچنین افغانستان اختصاص دارد. فلورانس پارلی، وزیر دفاع فرانسه نیز که معتقد به ایجاد تلاش‌های بین‌المللی برای مقابله با تهدیدات گروه‌هایی مثل طالبان، القاعده و داعش است، پس از دیدار با آستین در توئیتی از توافق دو کشور برای همکاری‌های نظامی در قالب عملیات ویژه خبر داد.
سخنگوی پنتاگون نیز خبر داده است، عملیات ویژه‌ای که بر سر آن توافق شده، شامل همکاری در تمامی زمینه‌ها می‌شود. وی همچنین توضیح داد، هرچند این توافقنامه روی منطقه خاصی تمرکز ندارد اما هر دو کشور به‌دنبال راهی برای همکاری‌های نظامی هستیم تا حتی اگر نیروهای خود را از شمال آفریقا، عراق و افغانستان خارج کردیم بتوانیم به مبارزه با گروه‌های تندرو و افراطی ادامه دهیم.  این در حالی است که همچون بایدن، امانوئل مکرون نیز خروج نیروهای خود از شمال آفریقا و مالی را اعلام کرده است.
ادامه نبردها در افغانستان
از میدان‌های جنگ در افغانستان نیز خبرها حاکی از تداوم نبردها است. به گزارش روزنامه «هشت صبح»، جنگ در غزنی از خارج از این شهر به داخل آن کشیده شده و نبردها کوچه به کوچه شده‌اند. صبح دیروز نصیر احمد فقیری، رئیس شورای ولایتی غزنی در گفت‌و‌گو باخبرنگاران گفت وضعیت امنیتی غزنی خوب نیست و طالبان وارد شهر شده‌اند و به سمت خانه‌های مردم خمپاره پرتاب می‌کنند. به گفته او، صبح دیروز حوزه ششم امنیتی شهر غزنی تبدیل به خط مقدم نبردها بین دو طرف شده بود.
تداوم جنگ در افغانستان باعث شده است، نیروهای جهادی قدیمی این کشور که با اتحاد جماهیر شوروی در دهه 1980 مبارزه می‌کردند، دیگر بار اسلحه به دست گیرند. اسماعیل خان، والی سابق هرات یکی از جدیدترین کسانی است که از تشکیل واحد نظامی خود برای مبارزه با طالبان خبرداده است. تصمیم او دیروز با واکنش سیاستمداران و دیگر رهبران جهادی افغانستان که پیشتر به صف نبردهای جدید افغانستان پیوسته بودند، رو به رو شد.
محمد سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان در پیامی در صفحه شخصی فیسبوک خود با تحسین حرکت وسیع مردمی در حمایت از نیروهای امنیتی برای مقابله با طالبان در تقدیر از اسماعیل خان نوشت: «وی از پیشکسوتان جهاد و مقاومت بوده و در مبارزه علیه افراط گری و مداخله بیگانگان پیشینه درخشانی دارد و از بنیانگذاران و حامیان نظام سیاسی و قانون اساسی کشور بود ه است.»  
وی در این پیام از همه نیروها و شخصیت‌های سیاسی و مردمی خواسته است، حرکت اسماعیل خان را الگوی خود قرار دهند. صلاح‌الدین ربانی، رهبر حزب جمعیت نیز در بیانیه‌ای حرکت اسماعیل خان و سایر رهبران جهادی را جرقه‌های امیدی دانست که نوید مقاومت و ایستاد‌گی می‌دهند. صلاح‌الدین ربانی از نهادهای مسئول امنیتی نیز خواسته است تمام امکانات را در اختیار نیروهای مردمی قرار دهند تا از ارزش‌ها و شهرها دفاع کنند.
غنی خطاب به طالبان: بیایید با هم توافق کنیم
در حالی که خبرها حاکی از دست به دست شدن ولسوالی‌های مختلف در افغانستان است، صبح دیروز اشرف غنی در سخنانی در خوست به طالبان درباره اقداماتی که انجام می‌دهند هشدار داد. به‌ گزارش روزنامه «هشت صبح»، غنی گفت: «اگر طالبان افغانستان را دوست دارند، به مردم وعده بدهند که مداخله بیرونی را نمی‌پذیرند و افغانستان را به دست دیگران نمی‌سپارند. قول دهند که آب افغانستان را به دیگران نمی‌فروشند، مداخله بیگانگان را نمی‌پذیرند، افغانستان را از چهارراه اقتصادی به یک راه مبدل نمی‌کنند...» غنی تصریح کرد که جهان و مردم افغانستان می‌دانند که طالبان از کجا می‌آیند و در کجا زندگی می‌کنند. به‌گفته او، اگر روزانه ۲۰۰ تا ۴۰۰ افغان کشته شوند، هیچ کسی سود نمی‌برد. غنی افزود: طالبان هرچیزی را که دولت افغانستان آباد می‌کند، ویران می‌کنند و به هزاران خانه بمب پرتاب می‌کنند. غنی گفت: «از سوریه، یمن، لبنان، الجزایر و عراق درس گرفتیم، از بی‌اتفاقی چیزی به‌دست نمی‌آید. به طالبان می‌گوییم شریعت خدا را بپذیرید.» غنی سپس طالبان را دعوت به مذاکره کرد و گفت: «بیایید با هم بنشینیم مذاکره کنیم؛ می‌گویید می‌خواهیم با امریکا توافق کنیم. اکنون که امریکایی‌ها رفتند توافقنامه را از چه کسی می‌خواهید و فکر می‌کنید غیر از من چه کسی می‌تواند زندانیان شما را آزاد کند؟» او همچنین خطاب به نیروهای امنیتی افغانستان گفت در برابر کسانی که از درون «نظام را تخریب می‌کنند» صبر و تحمل نکنند.
اردوغان: ترکیه مسئولیت امنیت فرودگاه کابل را به عهده می‌گیرد
یکی از مناطقی که نگرانی‌های زیادی درباره آن وجود دارد، فرودگاه بین‌المللی کابل است که پیشتر در نشست ناتو بایدن و اردوغان درباره اینکه ترکیه مسئولیت امنیت آن را بپذیرد، توافق کردند. هرچند که طالبان تأکید کرده، ترکیه هم باید از افغانستان خارج شود. دیروز در همین ارتباط رئیس‌جمهوری ترکیه تأیید کرد کشورش بعد از خروج نظامیان ناتو از افغانستان به اداره فرودگاه بین‌المللی کابل و محافظت از آن خواهد پرداخت. به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه میدل ایست آی، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه گفت: ما در مذاکرات با امریکا و ناتو تعیین خواهیم کرد چه مسئولیت‌هایی را به عده بگیریم و این گام را به مناسب‌ترین شکل ممکن برخواهیم داشت. چند روز پیش نیز دولت افغانستان اعلام کرد، از برنامه‌های ترکیه برای اداره این فرودگاه حمایت می‌کند و همچنین گفت که حضور آنکارا به دفع حملات بالقوه از سوی طالبان کمک خواهد کرد.
تأمین امنیت فرودگاه کابل امری حیاتی برای عملیات‌های هیأت‌های دیپلماتیک مستقر در افغانستان بعد از تکمیل خروج امریکا از این کشور است. ترکیه از سال 2013 در این فرودگاه به همراه امریکا، مجارستان، فرانسه و دیگر همپیمانان ناتو حضور داشته است.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: بین المللی اسماعیل خان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۸۳۱۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افغانستان نفت روسیه را به جنوب آسیا منتقل می‌کند

وزیر صنعت و تجارت حکومت طالبان اعلام کرد افغانستان در همکاری با ترکمنستان و قزاقستان، سعی دارد با ایجاد یک مرکز لجستیکی در ولایت هرات، نفت روسیه را از راه افغانستان به جنوب آسیا انتقال دهد. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «نورالدین عزیزی» وزیر صنعت و تجارت حکومت طالبان اعلام کرد هیئت حاکمه افغانستان با قزاقستان و ترکمنستان برای ایجاد یک مرکز لجستیکی در هرات با هدف تبدیل این کشور به نقطه لجستیکی اصلی برای صادرات منطقه توافق کرده‌اند.

عزیزی در گفتگو با «رویترز» گفت هدف ایجاد این مرکز لجستیکی صادرات منطقه، از جمله نفت روسیه به جنوب آسیا است.

وی افزود: پس از نشست هفته گذشته طالبان با مقام‌های ترکمنستان و قزاقستان در کابل، توافق شده که گروه‌های فنی در جریان دو ماه توافقنامه کتبی را در مورد طرح‌های رسمی برای ساخت این مرکز لجستیکی آماده کنند.

به گفته عزیزی، پس از شش ماه گفتگو پیرامون طرح ایجاد این مرکز تصمیم گرفته شده که هر سه کشور در ساخت این مرکز مشترک سرمایه‌گذاری کنند.

وزیر صنعت و تجارت حکومت طالبان در ادامه خاطرنشان کرد این مرکز بخشی از تلاش‌های گسترده‌تر طالبان برای بهره‌گیری از موقعیت استراتژیک افغانستان است.

قزاقستان: کشورهای مختلف به برقراری روابط با کابل تمایل دارندعبدالکبیر: اتصال منطقه‌ای بدون افغانستان ممکن نیست

وی اضافه کرد: براساس گفتگوهای ما، قرار است یک مرکز لجستیکی در ولایت هرات ایجاد شود که می‌تواند شمال را به جنوب آسیا متصل کند.

طبق گفته وی، این مرکز لجستیکی ظرفیت نگهداری یک میلیون تُن نفت را خواهد داشت.

عزیزی درباره تاریخ آغاز عملی این پروژه جزئیاتی ارائه نکرد.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • استقبال طالبان از قهرمانان فوتسال افغانستان
  • مذاکرات طالبان برای صادرات نفت روسیه
  • افغانستان نفت روسیه را به جنوب آسیا منتقل می‌کند
  • بیش از ۳۵ کشته در حملات داعش در افغانستان
  • مسدود شدن گذرگاه اسپین بولدک
  • وزیر صنعت و تجارت طالبان وارد ایران شد
  • وزیر صنعت و تجارت طالبان به ایران سفر کرد
  • آمریکا: برای حفظ منافع ملی با طالبان تعامل می‌کنیم
  • عبدالکبیر: اتصال منطقه‌ای بدون افغانستان ممکن نیست
  • امضای قرارداد صادراتی ازبکستان با تجار افغانستانی