Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@04:52:32 GMT

دریاچه ای مملو از گنج ماکروسکوپی

تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۸۴۲۶۹

دریاچه ای مملو از گنج ماکروسکوپی

ایسنا/آذربایجان غربی رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی گفت: ۱۲ گونه انواع جلبک در دریاچه ارومیه زیست می کنند.

امید یوسفی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه علی رغم شوری آب دریاچه و اینکه در افکار عمومی تصور بر این است که در این شوری هیچ موجودی نمی تواند زندگی کند، ولی این محیط کاملا زنده بود و موجودات میکروسکوپی و ماکروسکوپی در آن زیست می کنند، اظهار کرد: از جمله گونه های بسیار مهم و حایز اهمیت که در درون محیط آبی دریاچه حضور دارد گونه ای از سخت پوستان به نام "آرتمیا" که اندمیک دریاچه ارومیه بوده و به همین خاطر "آرتمیا اورمیانا" نامگذاری شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این گونه ضمن اینکه از جمله مهمترین منبع غذایی برای بسیاری از پرندگان دریاچه محسوب می گردد، دارای ارزش اقتصادی بالایی بوده و از جمله غذای مهم و با ارزشی برای حوضچه های پرورش ماهی است. 

وی بابیان اینکه دریاچه ارومیه همانند گنجی گرانبها است، ادامه داد:  همچنین این محیط دارای ۱۲ گونه از انواع جلبک ها بوده که مهمترین آنها جلبک سبز از خانواده تک سلولی "دونالیلا" بوده که البته در بیشتر منابع آبهای شور و نیمه شور کشور وجود دارد . در واقع جلبک "دونالیلا سالینا" در دمای بالا و نور بالا و شوری بالا نوعی رنگدانه قرمز رنگ از خود تولید می کند که "بتاکاروتن" نام دارد و در علم پزشکی و تولید برخی از داروها کاربرد دارد. 

یوسفی با اشاره به سرخ شدن دریاچه ارومیه در برخی از ماههای گرم سال گفت:  علت این پدیده هم به خاطر وجود این جلبک بوده که البته هیچ گونه خطر زیستی آن برای تنوع زیستی دریاچه تاکنون مشخص نشده است.

وی با بیان اینکه دریاچه ارومیه به مساحت تقریبی ۵۰۰ هزار هکتار بزرگترین آبگیر داخلی کشور و خاورمیانه بوده که از نظر وسعت بیستمین دریاچه بزرگ و از نظر شوری دومین دریاچه شور جهان محسوب می شود،افزود: تنوع زیستی بسیار بالا و طبیعت بکر و زیبای آن باعث شد تا در سال ۱۳۴۶ این دریاچه به همراه جزایر آن (باستثناء جزیره اسلامی) بعنوان منطقه حفاظت شده و سپس از تاریخ ۲۱ مرداد ۱۳۵۴طبق مصوبه شماره ۶۳ شورای عالی حفاظت محیط زیست، بعنوان پارک ملی معرفی شود. علاوه بر عنوان ذکر شده به عنوان تالاب بین المللی و عضو کنوانسیون رامسر نیز ارزش بین المللی کسب نموده و نهایت اینکه جزء یکی از معدود ذخیره گاههای زیست کره در سطح جهان در برنامه انسان و کره مسکون MAB و به ثبت جهانی رسیده است. این دریاچه از یکی از مناطق مهم زیستی برای پرندگان( IBA )نیز به ثبت رسیده است. 

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل محیط زیست استان بااشاره به اینکه این محدوده دارای دو محیط خشکی و آبی می باشد که محیط خشکی آن با حیات گیاهی و جانوری متنوع از جمله قوچ و میش ارمنی و گوزن زرد ایرانی ، ساختار توپوگرافی جزایر ١٠٢ گانه اش انبوهی از نیزارها، تالاب ها، جنگلهای درختچه ای گز، رودخانه دائمی و فصلی در پیرامونش مجموعه نادری از اکوسیستم ها را در خود جای داده است، اظهار کرد: محیط آبی آن با خصوصیات فیزیکی وشیمیایی و چرخه زندگی زیستمندان آن یعنی آرتمیا، جلبک و خیل عظیم پرندگان نادر با تنوع رنگهای زیبایشان آن را در بین همه پارکهای ایران و حتی جهان متمایز و برجسته ساخته است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی جلبک آرتميا درياچه اروميه دریاچه ارومیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۸۴۲۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رهاسازی ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه تالابهای اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز مهاباد؛ مدیرکل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان‌غربی در حاشیه بازدید از تالاب سولدوز شهرستان نقده با اشاره به تأمین حقابه ۱۱ تالاب اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه در سال آبی جاری گفت: در سال آبی جاری، ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه ۱۱ تالاب اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه رهاسازی شد که ۱۳ میلیون مترمکعب بیشتر از میزان حقابه مصوب، رهاسازی‌شده است.

سعید شهند، با بیان اینکه پس از ۲۰ سال تالابهای درگه سنگی، طالقان، قوپی بابا علی، گرده قیط و ممیند آبگیری شده است، افزود: امسال نیز همانند سال گذشته وضعیت زیست محیطی تالابهای اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه مطلوب است و با شرایط موجود شاهد تنوع زیستی و گونه‌ای در این تالابها هستیم.

شهند اضافه کرد: طبق برنامه‌ریزی انجام شده تابستان امسال نیز حقابه سه تالاب شورگل حسنلو، سولدوز و کانی برازان شهرستان تأمین خواهد شد.

دیگر خبرها

  • نشست اعضای شورای پژوهشی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اساتید دانشگاه ارومیه
  • آغاز مرحله دوم رها سازی حقابه زیست محیطی دریاچه ارومیه از سد مخزنی سیلوه پیرانشهر 
  • آب چه رودخانه‌هایی از کردستان به دریاچه ارومیه سرازیر می‌شود؟
  • برگزاری تور رسانه ای بازدید از تالاب های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • رهاسازی حقابه کامل تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه+فیلم
  • رهاسازی حقابه کامل تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه
  • حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه
  • رهاسازی ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه تالابهای اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • برگزاری کلاسهای آموزش محیط زیست در ارومیه
  • آغاز مرحله دوم رهاسازی حقابه زیست محیطی دریاچه ارومیه از سد مخزنی سیلوه پیرانشهر