Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-05-03@04:48:17 GMT

پشت‌پرده توافق آمریکا با طالبان

تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۸۴۷۳۹

پشت‌پرده توافق آمریکا با طالبان

یک کارشناس مسایل بین الملل با بیان این که ابتکار و حرکت ایران در برگزاری گفت‌وگوهای بین الافغانی موفقت آمیز بود، معتقد است که توافق پنهانی آمریکا با طالبان در دوحه بحران و تحولات کنونی را در افغانستان رقم زده است. ناطقان: عماد آبشناس  در ارزیابی خود از تحولات افغانستان و  تاثیرات آن بر کشورهای همسایه گفت: به هر حال مساله امنیت افغانستان از امنیت ایران جدا نیست چیزی نیست که ایران نسبت به آن بی تفاوت باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی یادآور شد: مشخص نیست آمریکایی ها در گفت‌وگوهای خود با طالبان در دوحه چه توافقاتی انجام دادند و با تسلیحاتی که در اختیار طالبان قرار داده شد موجبات چینین شرایطی را فراهم آوردند که به سرعت بخش های بزرگی از افغانستان را در دست گرفتند.

این کارشناس مسائل بین الملل همچنین بیان کرد: این جریان ما را به یاد ماجرای خروج آمریکا از عراق و قدرت گرفتن داعش می اندازد، این‌هایی که زیر پرچم طالبان می جنگند همگی طالبان نیستند، بخشی از آن ها داعش، القاعده و بخشی نیز طالبان افغانستان هستند.

آبشناس خاطرنشان کرد: طالبان افغانستان تلاش می ‌کند تا رابطه‌شان را با کشورهای همجوار حفظ کند؛ حتی دیدیم که به تهران آمدند و با مقامات دولتی افغانستان نیز سر یک میز برای مذاکره نشستند، که خوشبختانه مذاکرات موفقیت آمیزی هم بود که تهران به راه انداخت.

وی ادامه داد: اگر احیانا نقشه آمریکا مانند زمان 2007 باشد که از عراق خارج شد و عراق را به آشوب کشید، کشورهای همسایه یعنی ایران،‌ چین، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان نیر تحولات افغانستان متاثر خواهند شد زیرا دمکرات ها چنین عادت‌هایی دارند و سیاست‌شان بر مبنای این است که مناطقی را که نمی‌توانند مدیریت کنند به آشوب می کشند.

این کارشناس مسائل سیاسی همچنین اظهار کرد: خوشبختانه ایران حرکت خوبی انجام داد و باید ادامه دهد تا نهایتا مردم افغانستان به صلح دست پیدا کنند.

آبشناس درباره ادعای طالبان مبنی بر در اختیار داشتن بیش از 80 درصد از سرزمین افغانستان گفت: چیزی در معادلات سیاسی بعید به نظر نمی‌آید، در برهه ای از زمان در سوریه داعش توانست بخش های بزرگی را به دست گیرد همچنین در عراق، اما نتوانستند جنگ را تمام کنند لذا مهم این است که جنگ را چطور تمام می کنند.

وی در پایان گفت: نگه داشتن سرزمین کار ساده ای نیست در نهایت آن ها باید هرطور شده به توافقی برسند که صلح و آرامش برای مردم افغانستان باشد.
منبع: ایسنا برچسب ها: توافق ، امریکا ، ناطقان ، طالبان ، دوحه ، بحران

منبع: ناطقان

کلیدواژه: توافق امریکا ناطقان طالبان دوحه بحران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۸۴۷۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسدود شدن گذرگاه اسپین بولدک

منابع محلی در قندهار اعلام کردند که طالبان منطقه «مازل گلی» راه مختص بیماران در این گذرگاه را از سه روز به این‌سو بسته کرده‌اند.

طالبان ادعا می‌کنند که به دلیل برخورد نامناسب مرزبانان پاکستانی این گذرگاه را مسدود کرده‌اند.

شماری از بیمارداران می‌گویند که پس از مسدود شدند این راه با چالش‌های زیادی روبه‌رو شده‌اند.

راه «مازل گلی» در جنوب دروازه عمومی گذرگاه چمن-اسپین‌بولدک موقعیت دارد که از گذشته به این‌سو مردم دو طرف از طریق آن به دو‌ کشور رفت‌وآمد می‌کردند و تنها به بیمارانی اجازه عبور داده می‌شد که ضمانت خط داشتند.

گذرگاه اسپین بولدک از چهار ماه به این‌سو از سوی معترضان ساحه چمن به ممنوعیت تردد بدون پاسپورت و ویزا مسدود شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • رایزنی ایران و افغانستان بر تقویت ترانزیت از مسیر چابهار
  • گزینه‌های مقابل بایدن در چگونگی مواجهه با توافقنامه دوحه
  • درخواست یک مقام طالبان برای به بهره‌برداری رسیدن مسیر چابهار-افغانستان
  • تأکید عراق بر پایبندی به توافق امنیتی با ایران
  • مسدود شدن گذرگاه اسپین بولدک
  • وزیر صنعت و تجارت طالبان وارد ایران شد
  • وزیر صنعت و تجارت طالبان به ایران سفر کرد
  • آمریکا: برای حفظ منافع ملی با طالبان تعامل می‌کنیم
  • روایت روزنامه جمهوری اسلامی از مدارا با طالبان بدون خط قرمز/ جازدن سیل به جای دادن حقابه!
  • مناقشه آبی ایران و افغانستان وارد فاز جدیدی شد