Web Analytics Made Easy - Statcounter

کامران همت پور پژوهشگر، ناشر، نوازنده و آهنگساز موسیقی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن تشریح تازه‌ترین فعالیت‌های موسیقایی خود بیان کرد: یکی از عمده فعالیت‌هایی که طی ماه‌های اخیر به شدت روی آن متمرکز بودم تالیف کتاب پژوهشی «اعجاز هنری موسیقی قرآن» بود که بیش از ۱۵ سال روی گردآوری و تالیف آن وقت صرف کردم و امیدوارم به زودی مقدمات انتشار سراسری آن فراهم شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته در این حوزه منتظر پیدا کردن ناشر هستم که پس از قطعی شدن موضوع اطلاعات مربوط به ناشر را هم ارائه خواهم کرد.

وی افزود: یکی از کارهایی که مایل بودم برای انتشار این اثر از آن بهره‌مند شوم، مقدمه نوشتاری از مرحوم محمدرضا شجریان بود که سابقه بسیار درخشانی در عرصه تلاوت قرآن کریم داشت، از این رو تلاش خود را انجام دادم تا از مقدمه این هنرمند ارزنده موسیقی ایرانی برای نوشتن مقدمه استفاده کنم که متاسفانه اَجل مهلت نداد و من این توفیق را از دست دادم اما طبق رایزنی‌هایی که با حمیدرضا نوربخش به عنوان یکی از مهم‌ترین شاگردان استاد شجریان انجام گرفت، قرار شد که از مقدمه این هنرمند شناخته شده موسیقی ایرانی استفاده کنم که خوشبختانه این اتفاق افتاد و مقدمه بسیار خوب و زیبایی برای این کار نوشته شد که امیدوارم مخاطبان نیز از آن رضایت داشته باشند.

این آهنگساز و پژوهشگر موسیقی ایرانی درباره دیگر جزییات اثر بیان کرد: این کار راجع به مقام‌های قرآنی به ویژه نظریه قرائت هفتگانه (قراء سبعه) است که در اوایل قرن چهارم قاری بزرگ بغداد به عنوان ابن مجاهد نخستین بار نظریه قرائت هفتگانه را مطرح و آن را رسمیت بخشید به این ترتیب او قرائت قراء سبعه را لازم الاتباع عنوان کرد و قرائات دیگر را جایز ندانست.

همت‌پور گفت: بر اساس پژوهش‌های به دست آمده قرائت قرآن بین قاریان در مواردی اختلافی بود و تعداد قاریان در طی سالیان متمادی افزایش می‌یافت تا این‌که ابن مجاهد از میان تمامی قرائات، هفت قرائت «ابن عامر - قاری شام»، «ابن کثیر- قاری مکه»، «عاصم- قاری کوفه»، «ابو عمرو- قاری بصره»، «حمزه - قاری کوفه»، «نافع - قاری مدینه» و «کسائی- قاری کوفه» را برگزید. همین فضا قطعاً برای من به عنوان یک پژوهشگر بیایم و با استفاده از این چارچوب پژوهشی و البته آوانگاری‌های موجود در مقام‌های قرآنی، بررسی زبان و ادبیات عربی و ارتباط آن با لحن موسیقی ایرانی در قرائت قرآن و بررسی تلاوت‌های مشهور قرن معاصر یک اثر پژوهشی را منتشر کنم که در نوع خود می‌تواند اثر متفاوتی به حساب آید.

این تهیه‌کننده و ناشر آثار موسیقایی تصریح کرد: با توجه به سال‌های زیادی که برای پژوهش و تدوین این کتاب صرف شده، بر این باورم که این اثر تالیفی به عنوان یک کار قرآنی می‌تواند راهگشای بسیار موثری برای خوانندگان و قاریان قرآنی باشد که تمایل دارند بر اساس تکنیک‌های آوازی در حوزه موسیقی ایرانی و موسیقی عرب به تلاوت آیات ارزشمند این کتاب آسمانی بپردازند.

کد خبر 5254491 علیرضا سعیدی

منبع: مهر

کلیدواژه: موسیقی نواحی تالیف کتاب جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران فیلم کوتاه جشنواره فیلم کن برنامه تلویزیونی فیلم سینمایی حضور هنر ایران در جهان موسیقی ایرانی تئاتر ایران سریال ایرانی درگذشت چهره ها شبکه یک سیما شبکه دو سیما موسیقی تلفیقی سینمای مستند موسیقی ایرانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۸۵۱۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش‌های فنی و حرفه‌ای مقدمه‌ای برای ایجاد اشتغال جوانان است

به گزارش خبرنگار مهر، فرزاد پیشکاری شامگاه دوشنبه کردستان در نشست معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با نماینده ولی فقیه در استان با تبریک هفته کار و کارگر، آموزش های فنی و حرفه ای را مقدمه‌ای برای مهارت آموزی و توانمندی سازی جوانان برای ایجاد اشتغال خواند و اظهار کرد: با گذراندن این دوره ها و تلاش و همت شبانه روزی، زمینه اشتغال در جامعه فراهم خواهد شد.

پیشکاری آموزش و مهارت آموزی کارگران را نیز از مهمترین اولویت های وزارت کار و لازم وضروری عنوان کرد و با بیان اینکه این آموزش ها موجب مهارت آموزی و ارتقای سطح علمی در کارگران به ویژه کارگران ساختمانی خواهد شد، اظهار داشت: با آموزش و مهارت آموزی کارگران، شاهد کاهش حوادث کارگری و جلو گیری از آسیب های اجتماعی خواهیم بود.

مدیر کل کار کردستان با بیان اینکه مهارت آموزی و تربیت نیروی کار حرفه‌ای و ماهر موجب ایجاد اشتغال پایدار در کشور می شود، خواستار آموزش بیشتر کارگران ساختمانی در بحث ایمنی و حفاظت فردی شد و گفت: ایمنی نقش موثری در دستیابی به ارتقاء سطح سلامت کارگران در جامعه دارد.

رئیس شورای هماهنگی ادارات تابعه وزارت کار در استان با بیان اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یکی از دستگاه‌هایی است که در خط مقدم ارتباط با مردم و خدمت‌رسانی قرار دارد، گفت: بیش از ۷۰ درصد جامعه تحت پوشش خدمات این وزارتخانه هستند و مدیران تابعه وزارت کار در کردستان توانسته اند با همدلی و هماهنگی مقدمات رضایتمندی مردم را فراهم آورند.

پیشکاری عملکرد ادارات تابعه وزارت کار در کردستان را رضایت بخش خواند و گفت: خوشبختانه ادارات تابعه وزارت کار در کردستان شبانه روزی در راستای خدمت رسانی به جامعه مخاطب تلاش کرده و تعامل بسیار خوبی با هم و سایر ادارات در استان دارند که این خود نقطه عطفی برای پیشبرد سیاست های دولت مردمی و وزارت کار در کردستان است.

کد خبر 6092571

دیگر خبرها

  • یادمانی برای مرحوم غلامحسین بنان در فرهنگسرای ارسباران
  • پیش‌نویس لایحه حمایت جامع از نخبگان ایرانی با ۵۵ ماده تدوین شد/ اعلام آمادگی نمایندگان خانه ملت برای حمایت از نخبگان
  • پیش‌نویس لایحه حمایت جامع از نخبگان ایرانی با ۵۵ ماده تدوین شد
  • یادمان غلامحسین بنان در فرهنگسرای ارسباران
  • آهنگسازی در موسیقی کلاسیک ایرانی کتاب شد/ خواندن چند پژوهش
  • آموزش‌های فنی و حرفه‌ای مقدمه‌ای برای ایجاد اشتغال جوانان است
  • مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/ تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
  • دوقلوهای آواز ایرانی در شهر اصفهان به روی صحنه می‌روند
  • مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
  • آشنایی با قانون مدنی؛ مقدمه