Web Analytics Made Easy - Statcounter

درحالی که گزینه استعفای حریری در محافل سیاسی لبنان به شکل جدی مطرح شده منابع اعلام کردند که او ساختار دولت آینده را هفته آینده به عنوان آخرین فرصت تحویل عون می‌دهد.

قدس آنلاین: منابع آگاه از پرونده تشکیل دولت در لبنان گزارش دادند که «سعد حریری» نخست وزیر مکلف این کشور طی هفته آینده ساختار مورد نظر خود برای دولت آینده را تحویل «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان خواهد داد، به این امید که آخرین فرصت برای خروج از بن‌بست سیاسی و نجات کشور باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین حال یکی از نخست وزیران پیشین لبنان که خواست نامش فاش نشود اعلام کرد که رسانه‌ها همواره درباره استعفای حریری صحبت می‌کنند؛ در حالیکه او هنوز تصمیم جدی در این زمینه اتخاذ نکرده و حتی اگر تصمیمی در این خصوص داشته باشد این اتفاق بدون مقدمات سیاسی از پیش تعیین شده رخ نمی‌دهد.

این نخست وزیر پیشین لبنان گفت که حریری موضع نهایی خود را در سایه واقعیت سیاسی کشور اعلام خواهد کرد. موضوع انتخاب یک جایگزین برای سعد حریری قبلاً در دستور کار جلسه نخست وزیران پیشین لبنان قرار گرفته بود و آنها اشتیاق زیادی برای استعفای سعد حریری و پیدا کردن یک جایگزین برای او نداشتند.

درخواست جریان آزاد ملی از حریری برای روشن کردن سرنوشت تشکیل دولت

از سوی دیگر هیئت سیاسی جریان آزاد ملی لبنان در پایان نشست دوره‌ای خود به ریاست جبران باسیل با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، این عادی و طبیعی نیست که پرونده تشکیل دولت لبنان بین پایتخت‌های مختلف جابجا شود، در حالی که مسئول اصلی تشکیل دولت، وظایف خود را براساس قانون اساسی با وجود گذشت نزدیک به 9 ماه از ماموریت او نادیده می‌گیرد.

این هیئت در ادامه اعلام کرد، اگر زمان تلف شده برای بیدار کردن وجدان‌ها کافی نباشد آیا دیدن صحنه‌های مردمی که نگران زندگی خود هستند و با خشم و عصبانیت در برابر ایستگاههای پمپ بنزین ایستاده و به دنبال سوخت و دارو می‌گردند وجدان‌ها را بیدار نمی‌کند؟

هیئت سیاسی جریان آزاد ملی لبنان تصریح کرد، در حالیکه تشکیل دولت یک موضوع داخلی و حاکمیتی است، در آن به سفر برخی سفرا به خارج جهت حل پرونده سیاسی و بحران مالی لبنان اکتفا می‌شود.

جریان آزاد ملی لبنان خطاب به کسانی که مدت طولانی اصرار به انکار وجود عوامل خارجی که موجب عدم تشکیل دولت می‌شود گفت، آنها امروز چه می‌گویند در حالی که مشخص شد همه تهمت‌هایی که طی این ماه‌ها به رئیس جمهوری کشور و رئیس جریان آزاد ملی وارد کردند مبنی بر اینکه آنها مانع تشکیل دولت می‌شوند ساختگی و دروغ بوده است.

هیئت سیاسی جریان آزاد ملی لبنان در عین حال تاکید کرد با همه این وجود این جریان از نخست وزیر مکلف می‌خواهد با رفع همه موانع داخلی در روند تشکیل دولت به خاطر لبنانی‌ها مسئولیت خود را سریعتر برعهده گرفته و دولت را تشکیل دهد.

این جریان درباره موضوع انفجار بندر بیروت و تحقیقات مربوط به آن گفت که در آستانه نزدیک‌شدن به سالگرد این انفجار مهیب لبنانی‌ها منتظرند که واقعیت را در همه جنبه‌ها بدانند.

جریان آزاد ملی لبنان همچنین به همه کسانی که در وظیفه خود کوتاهی می‌کنند و یا درصدد تحریف واقعیت این جنایت هستند هشدار داد.

هیئت سیاسی جریان آزاد ملی لبنان در پایان اشاره کرد که بانک مرکزی باید به یک بستر رسمی برای تعیین قیمت واقعی دلار پایبند باشد و متعهد شود که بودجه لازم برای واردات سوخت و دارو را تامین می‌کند.

توصیه بین‌المللی به سعد حریری

از طرف دیگر روزنامه الجمهوریه گزارش داد که احتمالاً پنج شنبه آینده قرار است نشستی میان سعد حریری با «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر در قاهره برگزار شود که یکی از ایستگاههای سیاسی در چارچوب رایزنی‌های عربی و بین المللی در خصوص چشم اندازهای مرحله سیاسی لبنان است؛ به ویژه اینکه مصر تمایلی به استعفای حریری از ماموریت تشکیل دولت لبنان ندارد.

بر اساس این گزارش، مصر و روسیه و سایر طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی استعفای حریری را تایید نمی‌کنند و از او می‌خواهند فعلا منتظر بماند تا فرصتی برای تماس‌ها و رایزنی‌های مداوم ایجاد شود به این امید که موانع تشکیل دولت از بین برود.

تداوم اعتراضات در بیروت و طرابلس

در همین ارتباط، روز گذشته معترضان لبنانی در اعتراض به وخیم‌تر شدن شرایط اقتصادی و معیشتی، راه‌های ارتباطی در بیروت، طرابلس و دیگر مناطق لبنان را مسدود کردند.

اعتراضات در بیروت و طرابلس و دیگر مناطق لبنان به خاطر اوضاع اقتصادی و معیشتی است.

مسئولان لبنانی برای سومین بار در کمتر از دو هفته قیمت نان را افزایش داده‌اند. دولت همچنین قیمت سوخت را نیز در هفته‌های اخیر افزایش داده است.

این درحالی است که کاهش ارزش پول ملی لبنان همچنان ادامه دارد و هم اکنون هر دلار آمریکا 19300 لیر در لبنان قیمت گذاری می‌شود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: سعدالحریری لبنان بحران لبنان استعفای حریری تشکیل دولت سعد حریری نخست وزیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۸۵۸۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی: امروز در غرب شاهد تقابل آشکار جریان شرافت در مقابل شرارت هستیم/ گزارش وزیر نفت از سود ۱۲ همتی پالایشگاهی که قرار بود در دولت قبل به دلیل زیان‌ده بودن رایگان واگذار شود/ اعلام خبر کاهش نرخ رشد پول از ۳۳ به ۱۶ درصد از سوی رئیس بانک مرکزی

رئیس جمهور با بیان اینکه غربی‌ها با پنهان کردن چهره استبدادی و ضد حقوق بشری خود پشت شعارهای فریبنده، خود را مدافع این ارزش‌ها جا زده بودند، گفت: رخدادهای غزه پرده‌ از این چهره غربی‌ها کنار زد و امروز شاهد تقابل جریان شرافت ِقشر آگاه و فهیم دانشجویی با جریان شرارتِ سرمداران متجاوز و متجاسر به قانون،‌ حقوق و آزادی‌های انسانی غرب هستیم.

به گزارش مشرق، سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر امروز یکشنبه در جلسه هیئت دولت، ضمن اظهار تاسف عمیق نسبت به آنچه در روزهای اخیر در محیط‌های دانشگاهی آمریکا و برخی کشورهای غربی رخ داده است، شکسته شدن حرمت دانشجو، استاد، دانشگاه و مراکز علمی، پژوهشی و تحقیقاتی، قانون، آزادی بیان، آزادی قلم و دفاع از حقوق انسان را فجایعی توصیف کرد که چهره حقیقی تمدن غرب را برای جهانیان آشکار و حقانیت مواضع جمهوری اسلامی ایران مبنی بر دورغ بودن ادعاهای غرب درباره دفاع از حقوق بشر و آزادی را اثبات کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه غربی‌ها با پنهان کردن چهره استبدادی و ضد حقوق بشری خود پشت شعارهای فریبنده، خود را مدافع این ارزش‌ها جا زده بودند، افزود: رخدادهای غزه پرده‌ از این چهره غربی‌ها کنار زد و امروز شاهد تقابل جریان شرافت ِقشر آگاه و فهیم دانشجویی با جریان شرارتِ سرمداران متجاوز و متجاسر به قانون، ‌ حقوق و آزادی‌های انسانی غرب هستیم و باور داریم این حضور و ایستادگی آگاهانه دانشجویان آمریکایی و غربی روشنگری و بازدارندگی موثری در برابر جنایات رژیم صهیونیستی و حمایت‌های آمریکا خواهد داشت.

دکتر رئیسی با اشاره به رویکردهای حمایتی جریان علمی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از حرکت‌های ضد صهیونیستی ابراز امیدواری کرد: رسیدن پیام همبستگی و حمایت دانشجویان و اساتید کشورمان از حرکت اخیر دانشجویان و اساتید آمریکایی و غربی، آنها را در احقاق حقوق ملت مظلوم و مقتدر فلسطین استوارتر می‌کند.

رئیس جمهور در ادامه سخنانش فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با جامعه معلمان را بسیار روشنگرانه و چراغ راه دست‌اندرکاران تعلیم و تربیت کشور توصیف و تاکید کرد: عمل به این رهنمودها جریان تعلیم و تربیت کشور را روز به روز به جایگاه شایسته خود نزدیک‌تر خواهد کرد، لذا تکلیف همه دست‌اندرکاران آموزش و پرورش برای تحقق این رهنمودها مضاعف است.

در جلسه امروز هیئت دولت وزیر نفت در گزارشی از فعالیت‌های پالایشگاه آبادان، با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۴ وزیر نفت وقت با اعلام زیان‌ده بودن این پالایشگاه گفته بود، دولت حاضر است آن را رایگان واگذار کند، خاطرنشان کرد: با اقداماتی که در دولت مردمی با تکیه بر توان سازندگان، متخصصان و پیمانکاران داخلی و به بهره‌برداری رساندن فاز دوم این پالایشگاه انجام شد، پالایشگاه آبادان امروز یکی از سود ده‌ترین واحدهای تولیدی است که سال گذشته ۱۲ همت سودآوری داشته است.

مهندس اوجی با اشاره به رسیدن تولید بنزین در این پالایشگاه از ۸ میلیون لیتر در روز در ابتدای دولت مردمی به ۱۵ میلیون لیتر، تولید گازوئیل از روزانه ۱۵ میلیون لیتر به ۱۹ میلیون لیتر و کسب رتبه نخست صادرات در بورس کالا و انرژی در سال گذشته گفت: تا ۲ ماه آینده واحد هیدروکراکر این پالایشگاه نیز به بهره‌برداری خواهد رسید و مابه‌ازای ارزی تولید گازوئیل یورو ۵ آن ۳ میلیون یورو دیگر افزایش خواهد یافت.

وزیر نفت همچنین با اشاره افزایش ۲۱۰ هزار بشکه‌ای تولیدات و تامین خوراک مجتمع‌های پتروشیمی تبریز، شازند، بندرامام، بوعلی و رازی، افزود: در طول فعالیت دولت مردمی تعداد محصولات تولیدی این پالایشگاه از ۲۱ محصول در سال ۱۴۰۰ به ۳۴ محصول رسیده و با اقدامات انجام شده فقط در سال گذشته ۱۳۰۰ فرصت شغلی ثابت و غیرثابت در این مجتمع ایجاد شده که امسال نیز ۶۰۰ نفر به نیروهای شاغل در پالایشگاه اضافه و حداقل هزار نفر نیز در پیمانکاری‌های توسعه فاز ۳ آن مشغول فعالیت خواهند شد.

در ادامه جلسه امروز رئیس کل بانک مرکزی نیز با اعلام این خبر که بر اساس گزارش‌های تهیه شده نرخ رشد نقدینگی که تا پایان اسفند سال گذشته به ۲۴ درصد کاهش یافته بود، در فروردین به ۲۳ درصد رسیده است، اظهار داشت: بر اساس این گزارش نرخ رشد پول نیز که سال گذشته ۳۳ درصد بود، تا ۱۶ فروردین امسال به ۱۶ درصد کاهش یافته است.

دکتر فرزین در توضیح این گزارش افزود: رشد پول معیار مهمی برای انتظارات تورمی است و کاهش نرخ رشد آن نشانگر کاهش انتظارات تورمی است. همچنین در فروردین امسال میزان دارایی‌های ارزی کشور حدود ۲۰۰ میلیون دلار افزایش یافته که به معنای تراز مثبت ۲۰۰ میلیون دلاری خرید دارایی‌ها ارزی نسبت به فروش آن است.

دیگر خبرها

  • شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه از استان تهران جدا نخواهند شد
  • رئیسی: امروز در غرب شاهد تقابل آشکار جریان شرافت در مقابل شرارت هستیم/ گزارش وزیر نفت از سود ۱۲ همتی پالایشگاهی که قرار بود در دولت قبل به دلیل زیان‌ده بودن رایگان واگذار شود/ اعلام خبر کاهش نرخ رشد پول از ۳۳ به ۱۶ درصد از سوی رئیس بانک مرکزی
  • وزیر کشور: ری، دماوند و فیروزکوه به استان‌های تهران شرقی و غربی ملحق نخواهند شد
  • افزایش سرعت سقوط آزاد سوناک بعد از انتخابات محلی انگلیس
  • اسرائیل جرأت نکرد تصاویر آثار حمله ایران را به دنیا نشان دهد | این رژیم بمب اتم هم بخواهد...| بلینکن درباره ارتش اسرائیل به نخست وزیر عراق چه گفت؟
  • اکثر معترضان اسرائیلی مخالف حمله زمینی به رفح هستند
  • نتانیاهو فشار‌های سیاسی را نادیده بگیرد و اسرا را بازگرداند
  • صندوق سرمایه‌گذاری مشترک ایران و امارات تشکیل شود
  • معاون وزیر علوم: آیین‌نامه تسهیل جذب دانشجوی خارجی در دستور کار دولت است
  • نویسنده اسرائیلی: پیروزی در رفح در انتظار ما نیست/ نتانیاهو از ترس فلج شده است