Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-01@12:48:54 GMT

دو استدلال امام جواد(ع) بر امامت خود در کودکی

تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۸۶۳۳۴

دو استدلال امام جواد(ع) بر امامت خود در کودکی

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه امام جواد علیه السلام اولین امامی بودند که در سن کم به امامت رسیدند، گفت: ایشان در استدلال بر امامت خود به نبوت پیامبرانی مانند حضرت یحیی(ع) و حضرت عیسی(ع) در سنین کودکی اشاره کردند.

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی میرباقری در سخنرانی شب شهادت امام جواد علیه السلام در حرم مطهر بانوی کرامت اظهار کرد: اولین امامی که در سن ۹ سالگی به امامت رسیدند امام جواد علیه السلام هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به شرایط فرهنگی و سیاسی خاص جامعه زمان امام جواد علیه السلام که طرفداران ائمه(ع) گسترش پیدا کرده و علما و محدثین بزرگ در میان طرفداران ائمه(ع) بودند، افزود: در چنین فضایی پذیرش امامت یک امام کم سن و سال با شبهاتی در ذهن برخی افراد روبرو بود که  خود امام جواد علیه السلام پاسخ هایی به این شبهات ارائه کردند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به پاسخ امام جواد علیه السلام به عمار ساباطی اظهار کرد: ایشان فرمودند که احتجاج خداوند با مردم هر زمان و مکانی متفاوت است و همانطور که انبیاء(ع) را برای هر قومی در سنین مختلف مانند حضرت موسی(ع) که در اوج بلوغ و رشد و حضرت عیسی(ع) که در گهواره به نبوت مبعوث کرده است امامت هم ممکن است در سنین کودکی به فردی داده شود.

وی با بیان اینکه نبوت و امامت مانند پادشاهی نیست که برای پادشاه کودک نائب السلطنه تعیین کنند، گفت: امام و نبی از همان لحظه به امامت رسیدن تمام مقامات و شئون امامت را دارا است بنابراین اگر خداوند نبوت را در کودکی به حضرت یحیی(ع) و در گهواره به حضرت عیسی(ع) داده است آنها در همان سن واقعا نبی بودند.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری ادامه داد: امام جواد علیه السلام در استدلالی دیگر با اشاره به آیه ۱۰۸ سوره یوسف فرمودند که مراد از کسی که خداوند در این آیه هم درجه پیامبر(ص) قرار داده است امیرالمؤمنین(ع) بودند در حالی که در آن زمان در سن ۹ سالگی قرار داشتند و حتی پیامبر(ص) در غار حرا که جبرئیل بر ایشان نازل می‌شد به امیرالمؤمنین(ع) در همان سن کودکی فرمودند که تو آنچه را که من می بینم می بینی و آنچه را که من می دانم نیز می دانی.

وی سرشت ائمه(ع) را سرشت ممتازی دانست و گفت: نور خلقت پیامبر(ص) قبل از خلقت عوالم آفریده شد و چگونگی تنزل این خوالق در عوالم پایین در روایات بیان شده است و همچنین یک دسته از روایات کیفیت تولد ائمه(ع) را بیان کرده اند و برای مثال در روایتی در کتاب بصائر الدرجات در ذیل سوره قدر آمده است که  امام همین که از مادر متولد می‌شود دست‌هایش را به زمین می گذارد و سر را به بالا می‌گیرد و به ندای آسمانی گوش فرا می دهد و منادی از باطن عرش او را صدا می‌زند که من تو را برگزیدم و تو را ظرف علوم و معارف خودم قرار دادم و پیروانت را سعادتمند و مخالفانت را عذاب خواهم کرد و وقتی امام این تمجید الهی را گوش می‌دهد آیه ۱۸ سوره آل عمران را تلاوت و به مقامات الهی اقرار می‌کند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه خدای متعال تمام علوم اولین و آخرین را به محض تولد به امام عطا می‌کند، افزود: امام تازه متولد شده اگرچه علم الهی را دارد ولی امام صامت است و وقتی امام قبل از او از دنیا رفت آنگاه این مقام به فعلیت می‌رسد و در شب قدر کلمه روح بر او نازل می شود.

وی با تأکید بر اینکه امام جواد علیه السلام اولین امامی است که خداوند امامت و کلمه روح را در سن کودکی به ایشان داد، افزود: وظیفه امام جواد علیه السلام در همان سن کودکی امت سازی و هدایت امت بود و ایشان به گونه‌ای شیعه را هدایت و رهبری کردند که در جامعه شیعه هیچ انشعابی بعد از ایشان اتفاق نیفتاد و تمام شاگردان برجسته امام رضا علیه السلام امامت امام جواد علیه السلام را قبول کردند و تردیدی در امامت ایشان نکردند.

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: امام جواد ع استدلال حجت الاسلام میرباقری امامت امام جواد علیه السلام امام جواد ع ائمه ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۸۶۳۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«حشاشین» روایتگر حسن صباح تروریست یا کلیددار بهشت؟

قبل از اینکه بخواهد سروکله حسن صباح به روایت مصری‌های سکولار در سریال «حشاشین» پیدا شود، تاریخ از امت و رحلت پیامبر شروع شده، از ابوبکر، عمر، عثمان و امام علی (ع) عبور کرده، تا به مکاتب فکری مختلف و فرقه‌ها بخصوص فرقه اسماعیلیه در قرن ۱۱ می‌رسد.

بنا به ادعای سازندگان سریال، «خلافت عباسی بر نیمی از جهان حکومت می‌کرد. ولی در قرن یازدهم وضعیت خلافت عباسی در بغداد رو به وخامت بود و در بدترین شرایط خود قرار گرفت. گروهی از چوپانان ترک در سلسله سلجوقیان ظهور پیدا کردند و بزرگترین ارتش را روی زمین تشکیل دادند. آنها مشروعیت خود را با ادعای حمایت از خلیفه عباسی سنی به دست آوردند. آنها بر خلیفه نفوذ داشتند. همزمان خلافت شیعه فاطمی در مصر و مراکش در ضعیف‌ترین حالت خود بود. فرقه‌ها، عقاید و مکاتب افزایش یافت. در بین آنها فرقه باطنی توسط مردی به وجود آمد، که خطرناک‌ترین و عجیب‌ترین فرد بود. او «حسن بن الصباح» بود.

طبق نوشته حسن فضیلت‌خواه در کتاب «حسن صباح فرمانروای قلعه الموت»، سابقه پیدایش فرقه هفت امامی اسماعیلیه به قرون اولیه اسلام و زمان امام جعفر صادق (ع) امام ششم، شیعیان بر می‌گردد. امام صادق (ع) دارای چندین پسر بود. از میان پسران خود ابتدا اسماعیل را به جانشینی خود و به عنوان امام هفتم شیعیان انتخاب و به جامعه پیروان خود معرفی کرد. بعد‌ها گویا به دو دلیل تاریخی از این تصمیم منصرف و اسماعیل را به امر الهی از مقام امامت خلع و عهد خود را از او برداشت.

در کتب تاریخی آمده است که امام ششم به دو دلیل اسماعیل را از امامت برکنار کرد. یکی اینکه او با گروه‌های افراطی و تندرو در ارتباط بود و امام احساس خطر کرد که مبادا بعد از او جامعه شیعیان به خطر بیفتد. دوم اینکه اسماعیل شراب می‌نوشید و یک چنین انسانی نمی‌توانست صلاحیت امامت جامعه شیعیان را داشته باشد. 

امام صادق (ع) برای بار دوم پسر چهارم خود موسی کاظم (ع) را به امامت برگزید و به شیعیان معرفی کرد. در آن میان، جمعی از شیعیان انتخاب اول امام را شرعی و متقن و صحیح دانسته و بر امامت اسماعیل پافشاری کردند. دو پسر دیگر امام یعنی عبدالله و محمد هم در مقام دفاع از حق امامت خویش برآمدند. پس هر یک جماعتی را جمع کرده و در مقابل اراده پدر مقاومت کردند.

در آن میان، پیروان اسماعیل از بقیه نیرومندتر و قوی‌تر بودند. فرقه اسماعیلیه بعد‌ها در بلاد اسلامی به طغیان و عصیان و اعتراض روی آورده و به برخی اقدامات افراط گرایانه دامن زدند. اسماعیل در زمان حیات پدرش از دنیا رفت. پس اسماعیلیان پسر او محمد را به عنوان امام و جانشین پدرش برگزیدند و او را امام مستور (پنهان) لقب دادند. بعد‌ها حسن صباح خود را نائب امام مستور معرفی کرد.

شروع داستان از جنگ بین صلیبیان با فرقه اسماعیلیه می‌گذرد، تا اینکه اولین خون با دستور حسن صباح در تاریخ سریال «حشاشین» ریخته می‌شود. سریال روایت می‌کند: «حسن صباح قوی است، اگر موقعیتش با قلبش تضاد پیدا کند، قلبش را می‌کشد». 

در انتهای سریال «حشاشین» یار باوفای حسن صباح می‌گوید: «مولای ما دیگر واسطه بین ما و اماممان نیست، او با امام یکی شده است و در مقابلش هزینه‌های زیادی پرداخت کرده. تو پسرت را کشتی، همسرت را، عزیزانت را، پسرت هادی روانه آسمان کردی. شما کاری کردید که هیچ مومن و نگهبانی حتی هیچ پیامبری تحمل انجام آن را نداشت».

امیدعلی مسعودی، مدیر گروه ارتباطات اجتماعی و عضو هیات علمی دانشگاه سوره با نقد محتوایی سریال «حشاشین» از این حیث که تاریخ اسلام را تحریف کرده است، گفت: سروکله حسن صباح از کجا پیدا شد؟ آیا او بی‌سواد بود؟ راهزن بود؟ یا ایشان دو هم‌کلاسی با سواد داشت؟ آنها بر اساس عقایدشان که تغییر جامعه بود، از دست پادشاهان فرار کردند و به قلعه الموت پناه بردند. اما سریال «حشاشین» مبنای شکل‌گیری حرکات حسن صباح را ایران می‌داند. در حالی که آن زمان حکومت‌ها ملوک الطوایفی بود. لازم بود این سریال بازبینی بشود و تحریف‌های تاریخی‌اش توضیح داده شود. 

مسعودی ادامه داد: سریال «حشاشین» القا می‌کند که فرقه‌ای تحت رهبری صباح، ایرانی و تروریست بودند. در این سریال چهره‌ای از حسن صباح به تصویر کشیده شده، که گویا او ایرانی است و هر ایرانی تروریست است. در حالی که اسماعیلیه اعتقادات سفت و سختی داشتند. آنها آدم‌های معتقدی بودند و اگر با کسی درگیر می‌شدند، بخاطر اعتقاداتشان بود. بنابراین، کلیت روایت سریال «حشاشین» روایت علمی نیست.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ساير حوزه ها

دیگر خبرها

  • مسجد و مدارس در روز شهادت امام صادق (ع) به هم می‌پیوندند
  • حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد خطیب این هفته نماز جمعه تهران
  • تقویم نجومی امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تقویم همسران امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • لزوم توسعه زیرساخت‌های اقامت و حمل و نقل در خراسان رضوی
  • نوشتن کتابی درباره امام قلی‌خان برای بچه‌ها
  • حرکت دسته عزاداری در روز شهادت امام جعفر صادق (ع) در تهران برگزار می شود
  • تقویم نجومی امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تقویم همسران امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • اجرای ۳۵۰ برنامه توسط آستان قدس رضوی در ایام دهه کرامت
  • «حشاشین» روایتگر حسن صباح تروریست یا کلیددار بهشت؟
  • تاریخ شهادت امام جعفر صادق(ع) ۱۴۰۳ + زندگینامه و احادیث