Web Analytics Made Easy - Statcounter

به اذعان مقامات آفریقایی، یک چهارم میانگین اقدامات خشونت آمیز تروریستی در جهان در آفریقا روی می‌دهد زیرا گروه‌های تروریستی در نیمی از کشورهای آفریقایی فعال هستند. 

به گزارش ایرنا، در یک ماه گذشته، مناطق دیگری از قاره آفریقا همچنان عرصه درگیری‌ها و کشتار غیر نظامیان بود؛ به گونه که در نتیجه حملات گروه‌های تروریستی، تعداد دیگری از بین نظامیان و عمدتا غیر نظامیان کشته و زخمی شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

سه هفته پیش بود که "ناصر بوریطه" وزیر خارجه مغرب با هشدار نسبت به نفوذ شتابنده گروه‌های تروریستی از جمله داعش در قاره آفریقا گفت: شمار حملات تروریستی در قاره آفریقا طی ۶ سال گذشته حدود ۲۰ برابر و قربانیان این حملات ۹ برابر بیشتر شده است.

نگرانی مضاعف این که به گفته او، گروه‌های تروریستی فعال در قاره آفریقا آمادگی خود را برای همکاری با شبکه‌های جنایتکار سازمان یافته و گروه‌های جدایی طلب نیز اعلام کرده‌اند.

در تازه‌ترین رخداد از این حیث، اعضای گروه بوکوحرام چند هفته پس از کشته شدن رهبر این گروه با شاخه گروه تروریستی داعش در غرب آفریقا پیمان بستند.

به گفته این مقام آفریقایی، در مدت کمتر از شش سال حملات تروریستی در آفریقا از ۳۸۱ مورد در سال ۲۰۱۵ به ۷ هزار و ۱۰۸ مورد در سال ۲۰۲۰ افزایش یافت و شمار قربانیان از یک هزار و ۳۹۴ کشته به ۱۲ هزار و ۵۱۹ قربانی رسید.

ناظران از افزایش نفوذ گروه تروریستی داعش به بوکوحرام در شمال شرق نیجریه پس از مرگ ابوبکر شکائو در ماه گذشته  نگران هستند.‌

دو گروه داعش و بوکوحرام در چند سال گذشته با یکدیگر جنگیده‌اند و اگر گروه تروریستی داعش بتواند نیروهای بوکوحرام را جذب کند، این گروه می‌تواند به حملات خود علیه ارتش نیجریه متمرکز شود.  
سازمان ملل در هفته جاری اعلام کرد که به دلیل حملات گروه بوکوحرام و بحران انسانی ناشی از آن در دوازده سال گذشته در نیجریه، نزدیک به ۳۵۰ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.  

در تازه‌ترین رخداد، بامداد یکشنبه، چهار تن بر اثر تیراندازی و انفجار بمب در یک ورزشگاه  در شهر پورت سودان واقع در شرق کشور سودان کشته و شماری نیز زخمی شدند.

 افراد ناشناس با استفاده از یک دستگاه موتورسیکلت اقدام به پرتاب بمب به سوی ورزشگاه الامیر واقع در محله سلبونا کردند که به کشته شدن چهار تن و زخمی شدن شماری دیگر انجامید.
شهر پورت سودان از ماه‌ها پیش شاهد درگیری خونین میان قبیله های «النوبه»  و «البنی عامر» است که تاکنون شماری کشته و زخمی بر جای گذاشته است.

ماه اوت ۲۰۲۰ مقام های سودان از کشته شدن ۳۲ تن و زخمی شدن ۹۸ تن و نیز بازداشت ۷۲ تن به اتهام دست داشتن در حوادث قبیله ای خبر دادند.

روز شنبه نیز هفت نفر از صلح‌بانان سازمان ملل در مالی هنگام عبور وسیله نقلیه‌ آنها از منطقه «موپتی» بر اثر انفجار بمب دست‌ساز زخمی شدند.

این اتفاق در حالی رخ داد که رییس جمهوری فرانسه روز جمعه اعلام کرد این کشور تا پایان سال جاری میلادی، ۲ هزار نیروی خود را از منطقه ساحل آفریقا خارج خواهد کرد.

امانوئل مکرون پس از پایان مذاکرات با رهبران پنج کشور آفریقای غربی در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: فرانسه تا پایان سال جاری پایگاه‌های نظامی خود در مالی را تخلیه خواهد کرد.

شورای امنیت سازمان ملل فعالیت هیات صلح‌بان خود را در کشور مالی تا پایان ژوئن ۲۰۲۲ (۹ تیر ۱۴۰۱) تمدید کرده است.

روز گذشته همچنین رسانه‌ها از کشته شدن ۹ نفر بر اثر حمله انتحاری به یک مقام عالی‌رتبه پلیس سومالی در موگادیشو پایتخت این کشور در روز شنبه خبر دادند.

در حمله انتحاری توسط یک خودرو به یک مقام عالی‌رتبه پلیس در موگادیشو، ۹ نفر از جمله یک زن کشته و ۸ نفر دیگر از نیروها در سطوح مختلف پلیس سومالی زخمی شدند.

در اواخر ماه ژوئن، مقامات سومالی برای ۲۱ نفر به اتهام عضویت در گروه افراطی الشباب حکم اعدام صادر کردند که این احکام پس از محکومیت از سوی دادگاه نظامی به جرم ارتکاب به قتل و بمب گذاری اجرا شد.

سه هفته پیش نیز، بر اثر وقوع یک انفجار انتحاری در میان جمعیت حاضر در خارج از یک پایگاه نظامی در پایتخت سومالی، ۱۵ نفر کشته شدند؛ ارتش سومالی پیش از این حادثه اعلام کرد بود که در چند عملیات، ۵۰ نفر از عناصر گروه تروریستی «الشباب» وابسته به القاعده را از پای درآورده است.

گروه تروریستی الشباب یک گروه مسلح وابسته به شبکه «القاعده» است و بسیاری از عملیات‌ تروریستی را که منجر به جان باختن صدها نفر در آفریقا شده، پایه‌ریزی کرده است.

سومالی از زمان تاسیس گروهک الشباب در سال ۲۰۰۴ درگیر جنگ با این گروهک است که تعداد عناصر آن در سال ۲۰۱۴ میلادی بین ۷ تا ۹ هزار نفر برآورد شده‌ است.

الشباب بارها به نظامیان دولتی و نیروهای صلح‌بان اتحادیه آفریقا در «موگادیشو» پایتخت سومالی حمله کرده‌ و چند عملیات‌ خونبار را هم در سایر نقاط آفریقا اجرا کرده است.

۱۱ روز پیش نیز منابع خبری از انفجار انتحاری در موگادیشو پایتخت سومالی خبر دادند.

 در این انفجار انتحاری، یک تن کشته و چند تن دیگر زخمی شدند.

اما خشونت های در قاره سیاه به اینجا ختم نشده و در اتیوپی هم با وجود اعلام آتش‌بس یکجانبه از سوی دولت فدرال که جبهه آزادی‌بخش تیگرای خود را متعهد به آن نمی‌داند، از یک سو خطر شعله‌ور تر شدن آتش درگیری‌ها تشدید شده و از سوی دیگر قحطی مردم منطقه را تهدید می‌کند.

درگیری بین دولت اتیوپی و  شورشیان وابسته به جبهه آزادی‌بخش مردم تیگرای در ماه نوامبر سال گذشته آغاز شده است. این درحالی است که گفته می‌شود در بین اعضای شورای امنیت سازمان ملل، اتفاق نظر درباره اوضاع اتیوپی وجود ندارد.

شرایط در منطقه تیگرای به گونه‌ای است که "دبرتسیون جیبرمایگل" رهبر جبهه آزادیبخش تیگرای گفته آینده ما به عنوان بخشی از اتیوپی مورد تردید است.

او در گفت و گو با نیویورک تایمز گفته ۱۸ هزار سرباز دولت اتیوپی در جریان درگیری‌ها کشته شده و ۴۰ تن از افسران ارشد ارتش اتیوپی هم از این کشور رفته‌اند. 

«آبی احمد» نخست‌وزیر اتیوپی با بیان این که ارتش این کشور با خواست خود منطقه را ترک کرده است، گفت: ارتش از ایالت تیگرای که تحت کنترل جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای شورشی قرار دارد، به صورت کنترل‌شده عقب‌نشینی کرده است.

بر اساس آمار و اطلاعات منتشر شده از سوی «رامش راجاسینگهام» رئیس دفتر کمک‌های اضطراری سازمان ملل، خطر گرسنگی مستمر جان بیش از ۴۰۰ هزار نفر از ساکنان تیگری را تهدید می‌کند.

احتمال گرسنگی حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر دیگر نیز در اتیوپی منتفی نیست. این در حالی است که برخی از منابع شمار کسانی که دچار گرسنگی مفرط شده‌اند را بیش از آن اعلام کرده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، ۴۰۰ هزار نفر در منطقه تیگرای از مرز قحطی گذشته‌اند و ۳۳ هزار کودک سوءتغذیه دارند.

شورای امنیت سازمان ملل در همین رابطه تشکیل جلسه داد و  از طرفین درگیر در جنگ اتیوپی درخواست کرد به تبادل آتش پایان داده و امکان امدادرسانی به ساکنان تیگری را فراهم سازند.

خشکسالی در ماداگاسکار هم موجب شده تا چهارمین جزیره بزرگ جهان با بحران جدی غذایی مواجه شود.

طبق گزارش سازمان ملل متحد، به دلیل خشکسالی در ماداگاسکار ۱۴ هزار نفر در شرایط قحطی به سر می‌برند.
این گزارش به صراحت می‌گوید که بیش از یک میلیون نفر در جنوب ماداگاسکار دچار ناامنی غذایی شدید هستند.

برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل متحد چندی پیش اعلام کرد: به دنبال خشکسالی و طوفان شن که محصولات کشاورزی در جنوب ماداگاسکار را از بین برده است مردم به خوردن ملخ و برگ روی آورده‌اند و قحطی این منطقه را تهدید می‌کند.

برچسب‌ها گروه تروریستی الشباب قاره آفریقا سودان سازمان ملل متحد گروه تروریستی داعش بوکوحرام سومالی القاعده اتیوپی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گروه تروریستی الشباب قاره آفریقا سودان گروه تروریستی الشباب قاره آفریقا سودان سازمان ملل متحد گروه تروریستی داعش بوکوحرام سومالی القاعده اتیوپی گروه تروریستی داعش گروه های تروریستی قاره آفریقا سازمان ملل زخمی شدند سال گذشته زخمی شدن هزار نفر کشته شدن بر اثر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۸۶۶۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کابل: هیچ گروه تروریستی در افغانستان فعال نیست

وزیر دفاع حکومت طالبان در دیدار با هیئت مالزی اظهار داشت در افغانستان هیچ گروه تروریستی از جمله داعش فعال نیست. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «ملامحمد یعقوب» وزیر دفاع حکومت طالبان با هیئتی از مالزی شامل نمایندگان وزارت‌های خارجه، دفاع، کشور و نماینده ویژه نخست وزیر این کشور دیدار و گفتگو کرد.

وزیر دفاع حکومت طالبان در این دیدار گفت هیچ گروه تروریستی و مخربی از جمله داعش در افغانستان فعال نیست.

ملایعقوب همچنین تاکید کرد حکومت افغانستان به کسی اجازه نمی‌دهد که از خاک این کشور علیه دیگر کشورها استفاده شود.

وی با اشاره به برخورد خوب مردم و دولت مالزی با پناهجویان افغان گفت مالزی یک کشور قدرتمند و بزرگ اسلامی است و امیدواریم که روابط دو کشور بیش‌تر گسترش یابد.

وزارت دفاع حکومت طالبان در بیانیه‌ای اظهار داشت هیئت مالزی نیز ضمن قول همکاری همه جانبه با افغانستان، تصریح کرد که آنچه را از نزدیک مشاهده کرده‌اند به مقامات کشورشان انتقال می‌دهند.

طالبان: خاک افغانستان امن است و علیه کشوری استفاده نخواهد شدطالبان: اجازه تهدید از خاک افغانستان علیه همسایگان را نمی‌دهیمپاکستان: اولویت اسلام‌آباد مبارزه با تهدیدات تروریستی از خاک افغانستان است

«زلینا کوی» نماینده ویژه نخست‌وزیر مالزی برای افغانستان هفته گذشته در رأس هیئتی شامل نمایندگان دفتر نخست‌وزیری و وزرات‌های دفاع، امور داخلی و خارجه این کشور با «محمد عبدالکبیر» معاون سیاسی نخست‌وزیر حکومت طالبان دیدار کرد.

زلینا در این دیدار با اظهار اینکه هدف از این سفر گسترش مناسبات افغانستان و مالزی است، گفته بود: مقامات این کشور در رابطه با افغانستان نظر مثبت دارند و آماده همکاری با هیئت حاکمه در بخش‌های مختلف هستند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • هلاکت ۷۰ عضو گروه تروریستی «الشباب» در سومالی
  • نگرانی روسیه درباره تهدیدات گروه‌های تروریستی از افغانستان
  • آمریکا عامل قحطی و گرسنگی در افغانستان
  • نتیجه حمایت آمریکا از تروریست‌ها، عملیات آنان در ایران و روسیه است
  • برگزاری بیش از ۲۵ تظاهرات در ادلب برای سرنگونی «الجولانی»
  • اردوغان: حماس را نه گروه تروریستی بلکه گروه مقاومت می‌دانیم
  • کابل: هیچ گروه تروریستی در افغانستان فعال نیست
  • سازمان ملل: نگران چرخه خطرناک و در حال افزایش خشونت در خاورمیانه هستیم
  • سازمان ملل: نگران چرخه خطرناک و در حال افزایش خشونت در خاورمیانه  هستیم
  • حمله تروریستی به المپیک خنثی شد