Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان شمالی خراسان شمالی گنجی که تار و پودش حاصل رنج پر از تلاش، خیال و عشق مادر ایلی است که با دستان پینه بسته خود بر دار گلیم نقش می‌زند.

نقش شتر، بز کوهی، گوزن و گوسفند که نشان از برکت در زندگی او و فرزندانش است.

کوه و خورشید را بر جان گلیم می‌نشاند تا گرمی و روشنی را به سیاه چادر زندگیش آورد و خدا قوتی باشد برای مردش که تازه از هی هی گوسفندان بازگشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با خلق درخت و شکوفه‌هایش بر تار و پود گلیم نقش بهار و تلألوی دوباره زندگی را در رگ‌های افراد خانواده به گره می‌نشاند.

ستاره‌ای که درخشش آن، تاریکی آسمان و کوه را به درکرده، و زن پیر را در کوه‌های آلاداغ و شاه جهان به تحرک وا داشته است.

نقش عقاب که صلابت و ابهت ایل عشایر را در ذهن‌ها به تصویر می‌کشد تا مبادا روزی به دست فراموشی سپرده شود.

گلیم سفره کردی یکی از صنایع دستی خراسان شمالی است که در گذشته توسط اقوام عشایر کرمانج این استان بافته می شد اما اکنون این هنر دست در بیشتر مناطق این استان بافته می شود، تولید این صنعت دست در این استان آنقدر مهم و گسترده است که نام بجنورد مرکز خراسان شمالی عنوان شهر ملی گلیم را از آن خود کرده و حتی در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده است و قرار بر این است تا با حضور وزیر میراث فرهنگی جشنی در این رابطه در استان گرفته شود.

در ادبیات فارسی عموماً گلیم با زیلو یا جاجیم و… به یک معنی بکار رفته‌است ولی به‌طور مشخص گلیم فرشی است که از بافتن پود بر تارهایی که بر دار افراشته تنیده شده‌است بافته می‌شود و از دستگاه کمکی نظیر ماسوره و… استفاده نمی‌شود که این مورد، تفاوت گلیم با زیلو یا جاجیم و انواع دیگر ذکر شده در ادبیات است.

گلیم در هر منطقه طرح مختص به خود را داراست و عموماً به عنوان فرش جل اسب، نوار چادر و سفره کردی به کار می رود.

دامنه نقوش ونگاره ها در گلیم خراسان شمالی ،بسیار وسیع ،متنوع و پرتعداد است.

در بافت این گلیم، از نقوش و نگاره های ساده، بی پیرایه و زیبا استفاده های فراوانی می شود.

به یاد داشته باشیم که دربافت گلیم روش و قائده ثابت و تعیین شده ای برای استفاده و بهره جویی از نقوش وجود ندارد از این روی چیدمان نقوش، شکل و فرم موتیف ها بسته به انگیزه فردی بافنده، وضعیت روحی و شرایط زیستی او، ممکن است تغییر یابد.

نقوش و نگاره های گلیم خراسان شمالی را باید در پنج دسته بندی مشخص تجزیه و تحلیل کرد، نقوش هندسی، جانوری، گیاهی، انسانی ونقوش اسطوره ای.

تعداد زیادی از نقوش و نگاره های به کار رفته در گلیم خراسان شمالی دارای نام و عنوان هستند.

این نقوش که در نوع خود سمبل هایی دیرپا و دارای ریشه هستند، معرف زندگی وحتی حالات روحی بافنده ها بوده و درشناسایی قدمت و اصالت آثار بافته شده جنبه کلیدی دارند.

همچنین محیط طبیعی، باورهای فکری، مولفه های فرهنگی، نوع نگاه و سلیقه بافندگان ازعواملی هستند که درخلق نقوش و نگاره موثر بوده اند.

چین، جاگل، هیو، قایخ، زولی، زی، پژ، چوچک، زون، بوته، بوته قایخ، بوته گلی، شه، منات، شالچه، مشک، جیران، ریوی، ده وه، مریشک، هستک، استنک، دیک، ترمانیک، هفشان، دار، گیزانیک و...ازجمله اسامی موتیف ها نقش ها ونگاره های گلیم سفره کردی است.

تعداد زیادی از زنان عشایر و همچنین ساکن در شهر و روستا مشغول بافت این هنر دست هستند اما متاسفانه اعمال تحریم های ظالمانه و همچنین شیوع ویروس کرونا در زمینه خرید و فروش این محصول خلل ایجاد کرده است.

معصومه ذوالفقاری مدیر عامل شرکت فرش و گلیم روژین در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه بافت سفره کردی یکی از دست بافته های داری مهم در خراسان شمالی است، گفت: بافت این محصول در این استان از رونق خاصی برخوردار است و بسیاری از زنان خانه دار بافت این محصول را به عنوان یک شغل خانگی و برای کسب درآمد در خانه هایشان انجام می دهند.

وی با بیان اینکه اما چندسالی است که تحریم ها و شیوع کرونا بر خرید و فروش این محصول تاثیر گذاشته است، افزود: در حال حاضر وضعیت تولید نسبت به خرید محصول بهتر است بطوریکه بافندگانی که مشغول بافت سفره کردی بودند، تعداد زیادی از آن ها مشغول این کار هستند.

ذوالفقاری ادامه داد: در این میان وضع خراب برای افرادی است که سفارشات بافت به تولیدکنندگان می دادند و یا اینکه گلیم های تولید شده را از بافندگان خریداری می کردند.

وی با اشاره به اینکه قیمت سفره کردی نیز افزایش یافته است، اظهارکرد: با افزایش قیمت ۳۰ تا ۵۰ درصدی در این محصول مواجه هستیم اما از آن سو قیمت نخ(ماده اولیه بافت سفره کردی) نیز به همان اندازه افزایش یافته است.

این مقام مسئول تصریح کرد: همیشه نخ مورد نیاز بافندگان خود را از عمده فروشی های شهرهای بزرگ همچون مشهد تهیه می کردم اما آن ها نیز از فروش نخ به امید اینکه قیمت آن ها بالاتر رود، خودداری می کرند.

وی گفت: ۵۰ تا ۶۰ بافنده برای این شرکت گلیه سفره کردی را تولید می کردند که به علت بازار خراب فروش و قیمت بالای نخ در حال حاضر این تعداد به نصف رسیده اند.

ذوالفقاری افزود: سالانه نیز حدود دو هزار متر مربع سفره کردی توسط این شرکت خریداری می شد که این میزان نیز به نصف رسیده است.

وی گفت: علاوه بر تحریم، متاسفانه کرونا بر صادرات، برگزاری نمایشگاه ها جهت عرضه این محصول تاثیرگذاشت و تا از بین نرود کاری برای رونق این هنر دست، برنمی آید.

وی تاکیدکرد: در حال حاضر خریداران سفره کردی آن ها را از بافندگان خریداری می کنند و آن را تبدیل به سرمایه می کنند، به امید آنکه روزی اوضاع خوب شود و بتوانند گلیم های دپو شده را بفروشند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری سفره كردي خراسان شمالي خراسان شمالی نقوش و نگاره سفره کردی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۸۷۰۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیاز مبرم ۱۰۰ رشته قنات در خراسان شمالی به مرمت

ایسنا/خراسان شمالی مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از نیاز مبرم ۱۰۰ رشته قنات به مرمت در این استان خبر داد.

سامان محمدی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: ۶۵۳ رشته قنات در این استان وجود دارد که ۵۰ رشته از این تعداد در سالی مالی ۱۴۰۱ به طول ۵۰ کیلومتر احیا و مرمت شدند.

به گفته وی، برای مرمت و احیای این رشته ۲۳ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.

محمدی افزود: در سال مالی ۱۴۰۲ نیز ۳۰ رشته قنات با طول ۱۵ کیلومتر در دست مرمت و احیا است. برای مرمت این تعداد از قنات‌ها ۱۳.۵ میلیارد تومان هزینه خواهد شد و مرمت آن‌ها تا سه ماه آینده به پایان می‌رسد.

این مقام مسئول بیان کرد: علاوه بر خشکسالی که موجب کاهش دبی آب‌های قنات‌های این استان شده، سیلاب نیز از دیگر چالش‌های مهم پیش روی ما است، بطوری‌که سیلاب‌های جاری شده سبب بروز خسارت به قنات‌ها می‌شود که به دنبال آن باید امر لایروبی صورت گیرد. لایروبی هر رشته قنات به حدود ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است.

‌ مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: به طور متوسط از قنات‌های کوچک ۵۰ تا ۶۰ خانوار و از قنات‌های بزرگ ۳۰۰ تا ۴۰۰ خانوار بهره‌مند می‌شوند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • هشدار نشریه اقتصادی درباره رکود تورمی در آمریکا
  • رشد ۱۶ درصدی اهدای خون در خراسان شمالی
  • ۲۵ هزار نیروی جدید در وزارت بهداشت جذب می‌شوند
  • ۳۰ رشته قنات خراسان شمالی در حال مرمت و لایروبی است
  • نیاز مبرم ۱۰۰ رشته قنات در خراسان شمالی به مرمت
  • آبیاری نوین ؛ گامی به سوی جهش تولید
  • طرح های بهداشت ودرمان خراسان شمالی افتتاح و کلنگ زنی می شود
  • آیین افتتاح طرح‌های دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی برگزار می‌شود
  • راه‌ها در خراسان جنوبی باز شده، اما همچنان ناایمن هستند
  • تولید ۲ هزار و ۶۰۰ متر مربع فرش درخراسان‌شمالی