Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/اصفهان مدیر کانون جوانه‌های کاشان از کسب رتبه نخست جشنواره نقالی شهرهای راه ابریشم ایران توسط "محمد حسین پاسیار"‌ عضو انجمن هنرهای نمایشی این کانون به سرپرستی مرشد مسعود نوری فرد خبر داد.

علیرضا تحقیقی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه رتبه نخست جشنواره نقالی شهرهای راه ابریشم ایران به "محمدحسین پاسیار"‌ دانش‌آموز کاشانی رسید، اظهار کرد: این جشنواره با محورهای حماسه‌های ملی و مذهبی، حکایات اخلاقی، آموزش‌های شهروندی و معرفی فضاهای تاریخی و دیدنی شهری، ضربی‌خوانی عید نوروز، به شیوه اجرای نقالی و شاهنامه‌خوانی با تکیه بر شیوه‌های آیینی و نقالی در گویش‌های محلی ایران برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: نخستین جشنواره نقالی کودکان شهرهای راه ابریشم ایران در سمنان برگزار شد که سید رحیم موسوی، محمدحسن جواهری، احمد مرادی‌حقیقی، اسماعیل همتی و محمدرضا معجونی ۲۱۰ اثر از ۳۴ شهر را داوری کردند.

مدیر کانون جوانه‌های کاشان تصریح کرد: استفاده از هنر اصیل و تأثیرگذار نقالی، فرصتی برای توسعه و ترویج  فرهنگ ایرانی، اسلامی، آداب و رسوم بومی، محلی مناطق مختلف کشور، کشف و شکوفایی استعداد کودکان و نوجوانان و گسترش آموزش‌های شهروندی است که باید در مدرسه مورد توجه قرار گیرد.

تحقیقی با اشاره به سندهای تاریخی گفت: قصه‌گویی از گذشته در بین اقوام مختلف از جمله ایرانیان باستان رواج داشته که در مکان‌های عمومی مثل میدان‌ها، گذرها، بازار، صحن مسجد و تکیه‌گاه‌ها انجام می‌شد، اما هنر نقالی در دوره صفوی به اوج شکوفایی رسید.

وی افزود: در زمان صفویه، هنر نقالی در قهوه‌خانه‌ها رواج یافت و حتی شاهان صفوی به علت علاقه به هنرهای تصویرگری، نگارگری و نمایش به نقالی نیز اهمیت می‌دادند که پرده‌های فراوانی در قهوه خانه‌ها نصب می‌شد و نقالان زیادی پرورش می‌یافتند.

تحقیقی اظهار کرد: بعد از صفویه، به تدریج با رونق تعزیه خوانی، توجه حاکمان از نقالی کم شد، اما هنوز مورد توجه مردم بود و کاروانسراها و قهوه‌خانه‌ها طرفداران خودش را داشت.

به گزارش ایسنا، فراخوان نخستین جشنواره نقالی کودکان شهرهای راه ابریشم ایران از آذرماه ۹۹ اعلام شد و آیین پایانی آن روز دوشنبه ۱۴ ماه جاری در شهرداری سمنان برگزار شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: نقالی دانش آموز استانی شهرستانها جشنواره نقالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۸۷۰۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میزگرد تخصصی مهر گیلان برگزیده جشنواره در مسیر انتخاب شد

به گزارش خبرنگار مهر، در آیین اختتامیه جشنواره رسانه‌ای «در مسیر انتخاب» میزگرد تخصصی مهر گیلان با تیتر «مجلس رکن مردم سالاری / ‏انتخابات کنکور سیاسی رای اولی ها‬ است» با قلم محدثه فردی عنوان دوم این جشنواره را از آن خود کرد.

کد خبر 6092326

دیگر خبرها

  • نشست شهرداران شهرهای جاده ابریشم برگزار شد
  • حضور بیش از ۵۰۰ دانش‌آموز در «جشنواره ولاگ» فیلیمومدرسه
  • توسعه مناسبات تبریز با شهرهای استراتژیک مسیر جاده ابریشم
  • جشنواره نوجوان خوارزمی در مهرستان و خاش
  • دانش آموز خوزستانی، برگزیده جشنواره افتخار من+فیلم
  • حدود ۸ هزار دانش آموز درجشنواره خوارزمی در خاش
  • برگزاری نشست شهرداران شهرهای جاده ابریشم
  • نشست شهرداران شهرهای جاده ابریشم فردا برگزار می‌شود
  • برگزاری جشنواره سرود امید فردا در شاهرود
  • میزگرد تخصصی مهر گیلان برگزیده جشنواره در مسیر انتخاب شد