توصیههای آیتالله عابدی به استفاده معنوی از دهه اول ذیالحجة
تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۸۷۸۰۷
دریافت 39 MB
به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله احمد عابدی استاد برجسته حوزه علمیه قم، امروز به مناسبت فرا رسیدن ایام ذیالحجة، توصیههایی را برای استفاده معنوی و مراقبت از این ایام بیان کرد و اظهار داشت: براساس آیات قرآن کریم دهه اول ماه ذی الحجه، ایام معلوم است و تاکید دارد که انسانها در این ایام خداوند متعال را یاد کنند؛ مراد از ایام معلوم همان ایام خاص است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به آیه ۱۴۲ سوره اعراف، عنوان کرد: ۱۰ روزی که خداوند متعال به آن ۳۰ روز حضوری که حضرت موسی در میقات داشت اضافه کرد همان دهه اول ماه ذی الحجه است.
وی با تاکید بر اینکه دهه اول ذی ذیالحجة بهترین ایام برای عبادت است، گفت: طبق صریح روایات؛ هیچ زمانی بهتر از دهه ذی الحجه نیست، در همین دهه است که قرائت دعای عرفه توصیه شده، عید قربان در آن قرار گرفته و بهترین فرصت برای عبادت به شمار میرود.
آیت الله عابدی افزود: خواندن نماز ذیالحجه برای مشارکت در ثواب حجاج، روزه گرفتن، ذکر گفتن، دعا خواندن و… از اعمالی است که در این ماه سفارش شده است. همچنین از دیگر اعمال مهم خواندن نماز حضرت زهرا (س) در روز اول ذی الحجه است، نماز حضرت زهرا (س) طبق روایات بیان شده بسیار به شبیه نماز حضرت علی (ع) چهار رکعت بوده به دو سلام که در هر رکعت حمد یک مرتبه و توحید پنجاه مرتبه و بعد از سلام تسبیح آن حضرت خوانده میشود و بعد گفته میشود سُبْحَانَ ذِی الْعِزِّ الشَّامِخِ الْمُنِیفِ سُبْحَانَ ذِی الْجَلاَلِ الْبَاذِخِ الْعَظِیمِ سُبْحَانَ ذِی الْمُلْکِ الْفَاخِرِ الْقَدِیمِ …؛ این دعا بسیار عظیم شأن است، حتی بسیاری از علمای بزرگ وقتی میخواستند تحت جراحی پزشک قرار گیرند این دعا را میخوانند، دعای کامل در کتاب مفاتیح الجنان ذکر شده است.
این استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه اول ذی الحجه طبق نقل بزرگان شیعه و اهل سنت سالروز ازدواج امام علی (ع) و حضرت زهرا (س) است، عنوان کرد: علاوه بر شیخ مفید و شیخ طوسی در صحیح بخاری و مسلم نیز نقل شده که سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) اول ذی الحجه بوده است؛ امروز در میان اهل سنت وقتی ازدواجی سر میگیرد بعد از مراسم این دعا خوانده میشود اللهم کماالفت بین علی (ع) وفاطمه الزهرا وبِحَقِّ جبرائیلَ و میکائیلَ.
وی گفت: شهادت امام محمد باقر (ع) روز پنجم، یوم الترویه روز هشتم، عرفه و عید قربان نیز به ترتیب در نهم و دهم ذی الحجه است؛ روز و شب نهم ذی الحجه بسیار عظیم شأن است به گونهای که دعای روز عرفه با کل دعای ماه مبارک رمضان برابری میکند. ایام دهه اول ماه ذی الحجه جز چله پیامبران بوده و باید گرامی داشته شود.
کد خبر 5255244منبع: مهر
کلیدواژه: آیت الله عابدینی حضرت زهرا س حضرت علی ع ماه ذی الحجة استاد حوزه علمیه فعالیت های قرآنی شهادت امام جواد ع قرآن معرفی کتاب دفتر تبلیغات اسلامی سازمان تبلیغات اسلامی قرآن کریم حوزه علمیه قم امام جواد ع افزایش جمعیت حوزه علمیه فضای مجازی هیات مذهبی شیعه حضرت زهرا ذی الحجه دهه اول اول ذی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۸۷۸۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چرا زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی برابر با زیارت امام حسین (ع) است؟
حجتالاسلام والمسلمین مهدی یعقوبی گیلانی، کارشناس مذهبی درمورد عظمت زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه بیان کرد: مهمترین نشانه عظمت معنوى و مقامات باطنى حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه، برابرى فضیلت زیارت مزار آن بزرگوار، با فضیلت زیارت سیّد الشهدا است.
شیخ المحدّثین، صدوق؛ از محمّد بن یحیى عطّار - که یکى از اهالى رى است - اینگونه نقل کرده است که خدمت امام هادى علیه السلام رسیدم. ایشان فرمودند: «کجا بودى؟».
گفتم: حسین بن على علیه السلام را زیارت کردم. امام هادى علیه السلام فرمودند:
«أما إنَّک لَوزُرتَ قَبرَ عَبدِ العَظیمِ عِندَکُم کُنتَ کَمَن زارَ الحُسَینَ بنَ عَلِىٍّ.» «بدان که اگر قبر عبد العظیم را در شهر خودتان زیارت کنى، مانند کسى هستى که حسین بن على را زیارت کرده باشد.»
معنای برابرى زیارت حضرت عبد العظیم حسنی (ع) با زیارت حرم حضرت سید الشهدا (ع)
این کارشناس مذهبی تصریح کرد: مسئله این است که آیا بر اساس حدیثِ یاد شده، زیارت حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه به طور مطلق مىتواند جایگزین زیارت امام حسین علیه السلام شود و یا در شرایط خاصى، از چنین فضیلتى برخوردار است؟
بىتردید، مقصود امام هادى علیه السلام در حدیث یاد شده، این نیست که از فضایل زیارت امام حسین علیه السلام بکاهند و یا در بیان فضیلت حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه مبالغه نمایند.
بنابراین، در پاسخ به سؤالى که مطرح شد، مىتوان گفت: برابرى فضیلت زیارت حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه و امام حسین علیه السلام مقید است به فضاى سیاسى ویژهاى که پیروان اهل بیت علیه السلام در آن مقطع تاریخى زندگى مىکردند. زیرا زمانى بود که اختناق شدیدى جهان اسلام را فرا گرفته بود و جامعه تشیّع در دوران زمامدارى افرادى مانند: متوکّل، مُعتَز و معتمد عباسى، سختترین دورانهاى تاریخىِ خود را سپرى مىکرد.
حجتالاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی گفت: در چنین شرایطى، امام هادى علیه السلام به منظور پیشگیرى از خطرهایى که از طرف حکومتهاى وقت، شیعیان را تهدید مىکرد، فضیلت زیارت حضرت عبد العظیم حسنی علیه السلام را با زیارت امام حسین علیه السلام برابر دانسته اند. به تعبیرى روشنتر، زیارت حضرت عبد العظیم حسنی علیه السلام براى کسانى که آمادگى خطرپذیرى براى زیارت امام حسین علیه السلام را داشته باشند، پاداشى معادل زیارت آن حضرت علیهالسلام را دارد و حرم حضرت عبد العظیم حسنی علیه السلام شعبهاى از حرم سید الشهدا علیه السلام است و این خود، فضیلتى بزرگ و حاکى از جایگاه بلند حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه نزد اهل بیت علیه السلام و عظمت معنوى ایشان است.
این کارشناس مذهبی ادامه داد: برابرى فضیلت زیارت حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه با زیارت سید و سالار شهیدان علیه السلام هر چند در شرایط ویژه، بىتردید بدون حکمت نیست و شاید نتوان به حکمت آن پى برد؛ لیکن راز و رمز این فضیلت بزرگ را باید در شخصیت علمى، عملى و جهادى آن بزرگوار، جستجو کرد.
در میان امامزادگان، شخصیتهاى بزرگى وجود دارند؛ امّا در باره هیچ یک از آنها نقل نشده و حداقل به ما نرسیده است که زیارتش با زیارت حضرت سید الشهدا علیه السلام برابرى کند.
عرضه دین بر امام هادی علیهالسلام
حجتالاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی اظهار کرد: این احادیث بیانگر عظمت والای حضرت عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه است ولی نکتهای که در زندگی ایشان بسیار جای تأمل و دقت نظر دارد این است که روزی این «امام زاده مجتهد محدث کبیر» به محضر امام هادى علیه وآله رسید.
وقتى نگاه ایشان افتاد، فرمودنذ: «مَرحَباً بِکَ یا أبَا القاسِمِ! أنتَ وَلِیُّنا حَقّاً» «خوش آمدى، اى ابوالقاسم! تو حقیقتاً دوست ما هستى».
گفتم: اى پسر رسول خدا! مایلم دینم را به شما عرضه کنم، اگر مورد پسند بود، بر آن ثابت باشم تا خداوند عزوجل را ملاقات کنم.
امام علیه السلام فرمودند: «اى ابو القاسم، عرضه کن»؛ و بعد حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام همچون طفلی که به مکتب رفته باشند به محضر امام علیه السلام نشستند و به عقاید خویش درباره اصول و فروع دین پرداختند.
گفتارش که تمام شد. در این هنگام، امام هادى علیه السلام فرمودند «اى ابوالقاسم! به خدا سوگند، این [عقاید]، دین خداست که آن را براى بندگانش برگزیده است. پس بر آن، ثابت قدم باشید.
خداوند، تو را بر عقیده ثابت در زندگى دنیا و آخرت پایدار بدارند!».
به کارشناس دینی مراجعه کنیم
این کارشناس مذهبی یادآور شد: این کار یعنى مراجعه به کارشناسان دین که ریشه قرآنى دارد.
خداوند متعال در دو آیه، مردم را به آنان ارجاع فرموده اند: «فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ؛» «اگر نمىدانید، از آگاهان بپرسید.»
حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه از نظر علمى، یکى از بزرگترین محدّثان و فقها بوده و از نظر سنّى، تقریباً دو برابر امام هادی علیهالسلام سن داشته اند. اما میخواهند به ما بیاموزند کهای انسان به علم خود و به اصطلاح، به چند کلمه مغرور نشو. لذا، شایسته است وقتى انسان دیندار به محضر دینشناس بالاتر از خود مىرسد، براى تأیید و یا تکمیل معارف دینى خود اقدام نماید.
این بهرهگیرى از نظریه کارشناسان دینى، زمینهساز ثبات و پایدارى انسان در دیندارى است.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت