Web Analytics Made Easy - Statcounter

پژوهشگران با انجام یک مطالعه عنوان کردند که ورزش با شدت کم، همراه با ماساژ ضربه‌ای سطحی می‌تواند موجب کاهش خستگی و افزایش فعالیت فیزیکی در بیماران مبتلا به سرطان شود.

به گزارش ایسنا، عوارض ناشی از سرطان همچون خستگی در طول شیمی درمانی با بی‌تحرکی، عدم فعالیت و کاهش انرژی بدن همراه است. این نوع خستگی با خواب و استراحت برطرف نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عنوان شده که ورزش و ماساژ درمانی به‌عنوان یک روش مکمل غیر دارویی می‌تواند در کنترل این مشکلات موثر باشد.

بر همین اساس پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با انجام یک مطالعه؛ تاثیر ورزش و ماساژ درمانی را در کاهش خستگی شیمی‌درمانی بررسی کردند.

نتایج این مطالعه اثرات مثبتی از مداخله ترکیبی ورزش با شدت کم و ماساژ پشت به روش ضربه ای سطحی را نشان داد.

در این مطالعه عنوان شد که ورزش با شدت کم توأم با ماساژ ضربه‌ای سطحی می‌تواند موجب کاهش خستگی و افزایش فعالیت فیزیکی در بیماران مبتلا به سرطان شود.

اکثر بیماران از اثرات مثبت ورزش و ماساژ و از اینکه از حالت کرختی و سکون و بی تحرکی خارج شده‌اند، اظهار رضایت کرده و اظهار می‌داشتند که در منزل نیز برای آنها ماساژ انجام می‌شده است، ولی این ماساژ طور دیگری است و حال آنها را خوب می‌کند.

نتایج نشان داد که ترکیبی از مداخلات ورزشی با شدت کم و ماساژ کمر تأثیر مثبتی بر شدت خستگی داشت اما از نظر آماری بر فعالیت بدنی تأثیر مثبت نداشت. 

پژوهشگران این مطالعه پیشنهاد می‌کنند که این روش توسط پرستاران و پرسنل درمانی بخش‌های انکولوژی هرچه بیشتر استفاده شود. همچنین عنوان شده که پژوهشگران در مطالعات آتی این مداخلات را بر روی سایر متغیرهای بیماران تحت شیمی درمانی نظیر کیفیت زندگی، افسردگی و اضطراب نیز انجام دهند و توسط اساتید و مسئولین پرستاری بیمارستان‌ها به دانشجویان پرستاری و پرستاران آموزش داده شود.

نتایج این پروژه تحقیقاتی با عنوان «بررسی تأثیر مداخله ترکیبی ورزش با شدت کم و ماساژ پشت به روش ضربه ای سطحی بر فعالیت جسمی و شدت خستگی بیماران تحت شیمی درمانی» در پایگاه نتایج پژوهش‌های سلامت کشور منتشر شده و مرضیه اسدی ذاکر، مریم فاضلی، تینا وثوقی، الهام مراغی و سیمین جهانی؛ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در انجام این طرح تحقیقاتی مشارکت داشتند.

The Effect of the Combined Intervention of Low Intensity Exercise and Slow Stroke Back Massage (SSBM) on Physical Activity and Severity of Fatigue in the Patients Undergoing Chemotherapy

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سرطان خستگي ورزش شيمي درماني ورزش با شدت کم شیمی درمانی کاهش خستگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۸۹۴۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کیفیت هوای سلماس ناسالم برای گروه‌های حساس 

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،خانم قمری با بیان اینکه شاخص کیفیت هوا در سلماس طبق آخرین داده‌های دریافتی ۱۱۸ است افزود: در نخستین ساعت‌های روز نیز کیفیت هوا در سلماس ناسالم برای گروه‌های حساس بود.

او ضافه کرد: پایداری هوا، افزایش آلاینده‌ها به خصوص خودرو‌ها و وارونگی دما علت اصلی کاهش کیفی هواست.

خانم قمری اضافه کرد: لازم است شهروندان در چنین مواقعی از تردد‌های غیر ضروری در سطح شهر و نقاط پرتردداجتناب کنند.

او توصیه کرد: بیماران خاص، بیماران تنفسی و قلبی نیز تا رفع این شرایط از منزل خارج نشده و در معرض هوای آلوده قرار نگیرند.

قمری گفت: کاهش استفاده از وسایل نقلیه شخصی و استفاده از وسایل حمل و نقل همگانی، جلوگیری از فعالیت توام با آلودگی واحد‌های صنعتی آلاینده محیط زیست نیز باید مورد توجه همگان باشد.

دیگر خبرها

  • پنج راه برای تکمیل «چرخه استرس» و جلوگیری از فرسودگی یا افسردگی
  • کیفیت هوای سلماس ناسالم برای گروه‌های حساس 
  • مکمل‌های پروبیوتیک شدت صرع را در کودکان کاهش می‌دهد
  • بیماران«ای‌ال‌اس» با امانت دادن تجهیزات به یکدیگر زنده‌اند
  • پرداخت بیش از ۱۸ میلیارد کمک هزینه درمانی به بیماران هرمزگانی
  • ترویج فرهنگ غذای سالم متناسب با آموزه‌های طب ایرانی
  • پایش مزارع خرمشهر پژوهشگران
  • انجام جراحی لوزه با تعرفه دولتی در بیمارستان کامکار عرب نیای قم
  • زهره حمیدی وضعیت بیماری‌اش را تشریح کرد؛ بعد از بیماری یک انسان جدیدتر شدم
  • داروی اوزمپیک شخصیت افراد را تغییر می‌دهد؟