Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، مساله مهاجران غیرقانونی در لیتوانی، کشور عضو اتحادیه اروپا از یک ماه پیش با کاهش کنترل مرزی بلاروس با این کشور به مساله بحرانی تبدیل شده است که در سطح اتحادیه اروپا مطرح می شود.

هفته گذشته وزیران خارجه ۱۰ کشور اروپایی ازجمله فرانسه، آلمان، سه کشور حوزه بالتیک، لهستان و اوکراین در بیانیه مشترکی اقدام بلاروس برای کاهش کنترل مرزی و تسهیل امکان خروج مهاجران خارجی از این کشور را محکوم کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!




مهاجران خارجی از چند کشور آسیایی ازجمله عراق، ایران، سوریه و افغانستان هستند و الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس اعلام کرده است که در واقع کشورش با تحریم های غربی جدید، دیگر نمی خواهد برای مهاجران خارجی هزینه کند.

ورود مهاجران غیرقانونی به لیتوانی

مساله ورود مهاجران خارجی از بلاروس به لیتوانی از حدود سه هفته پیش آغاز شد و بر اساس اطلاعات مختلف بین ۱۲۰۰ تا بیش از ۲۰۰۰ مهاجر آسیایی وارد این کشور حوزه بالتیک شده است.

ماموران مرزی لیتوانی که از عهده سیل مهاجران غیرقانونی برنمی آیند اجازه برای دفاع از خود در برابر افرادی را یافته اند که در مبادی مرزی این کشور به خشونت متوسل شوند.

سابقه تنش بین بلاروس و لیتوانی 

پس از انتخابات ریاست جمهوری بلاروس که به پیروزی الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس با کسب ۸۰ درصد منجر شد، کشورهای غربی برای مجازات این کشور تحریم هایی را اعمال کردند.

در بین کشورهای مخالف دولت بلاروس، لیتوانی بیش از دیگر کشورها وارد رویارویی سیاسی با مینسک شد و در واقع جلودار همه اقدامات ضدبلاروسی در اتحادیه اروپا بود.



 

بلاروس در پاسخ به اقدامات لیتوانی علیه این کشور مرز با آن را بست و از تردد آزاد اتباع دو کشور و ارتباطات انسانی در مناطق مرزی جلوگیری کرد. 

حصار مرزی لیتوانی با بلاروس ۴۲ میلیون یورو هزینه دارد

اینگرید شیمونیته نخست وزیر لیتوانی اعلام کرده است که کشورش قصد دارد در مرز با بلاروس حصار احداث کند تا از ورود مهاجران غیرقانونی به لیتوانی جلوگیری شود. 

هزینه احداث این حصار مرزی ۴۲ میلیون یورو برآورد شده است و علاوه بر حصار، سیستم های فیلمبرداری و هشداردهی در مرز لیتوانی و بلاروس مستقر خواهد شد. 

به گزارش رسانه های روسی، کمیسیون اروپا از تامین هزینه برای احداث حصار مرزی بین لیتوانی و بلاروس خودداری کرده است.

با این وجود خبرگزاری ریانووستی روز یکشنبه در گزارشی از مبدا لیتوانی نوشت: آژانس اروپایی محافظت مرزی، بالگردهایی را به لیتوانی برای دفاع از مرز این کشور و جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی اعزام می کند.


این رسانه روسی به نقل از «گیتاناس نائوسدا» رئیس جمهوری لیتوانی نوشت:  آژانس اروپایی محافظت مرزی ۳۰ مامور برای کمک به مرزبانان لیتوانی به این کشور اعزام خواهد کرد. 

در همین حال وزیر امور خارجه بلاروس اعلام کرد که کشورش هیچ مخالفتی با حصارکشی مرزی لیتوانی در مرز با این کشور ندارد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ولادیمیر مکی گفت: آنها می توانند این حصار مرزی را احداث کنند. اگر کشورهای غربی از تامین مالی طرح های سودمند متقابل با بلاروس خودداری می کنند و تحریم هایی را علیه بخش های مختلف اقتصاد این کشور وضع می کنند مینسک مجبور می شود از هزینه های بی حاصل (برای نگهداری مهاجران خارجی) صرف نظر کرده تا امکانات مالی اضافی بدست آورد. 


برچسب‌ها الکساندر لوکاشنکو اتحادیه اروپا لیتوانی بلاروس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: الکساندر لوکاشنکو اتحادیه اروپا لیتوانی الکساندر لوکاشنکو اتحادیه اروپا لیتوانی بلاروس مهاجران غیرقانونی مهاجران خارجی اتحادیه اروپا ورود مهاجران حصار مرزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۹۰۲۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری تمرین پاسگاه فرماندهی مرکب صیاد ارتش و ۵ کشور

تمرین پاسگاه فرماندهی مرکب صیاد به میزبانی ارتش جمهوری اسلامی ایران و با شرکت کشورهای بلاروس، آذربایجان، تاجیکستان، قزاقستان و قرقیزستان برگزار شد. - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه دفاعی خبرگزاری تسنیم، تمرین پاسگاه فرماندهی مرکب صیاد «حلقه امنیتی 2024» با شعار «امنیت برای همه» و حضور کشورهای بلاروس، آذربایجان، تاجیکستان، قزاقستان و قرقیزستان به میزبانی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه افسری امام علی(ع) برگزار شد.

امیر محمود محمودی فرمانده تمرین پاسگاه فرماندهی مرکب صیاد گفت: در این تمرین کشور بلاروس به عنوان همکار با ما در طرح ریزی و انجام عملیات شرکت داشت و چهار کشور آذربایجان، پاکستان، قرقیزستان و قزاقستان هم به عنوان کشورهای ناظر هیئت هایی را برای این تمرین اعزام کردند.

وی افزود: این تمرین به مدت سه روز به میزبانی ارتش جمهوری اسلامی ایران و در دانشگاه افسری امام علی (ع) نیروی زمینی برگزار شد.

امیر محمودی تصریح کرد: هدف از این تمرین ایجاد هماهنگی، هم‍افزایی و استحکام دیپلماسی دفاعی برای کشورهای مسلمان، هم‍سو، همسایه و کشورهایی هستند که در راستای پدیده مبارزه با تروریسم فعالیت دارند و علاقه‌مند هستند که این مسائل را دنبال کنند.

فرمانده تمرین پاسگاه فرماندهی مرکب صیاد یادآور شد: در نظرداریم مباحث طرح ریزی و عملیات را در این تمرین ادامه دهیم و در پایان از کشورهای مهمان نظرخواهی کرده و از تجربیات همدیگر بهره‌مند شویم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تردد ۶ هزار کامیون خارجی از  مرز نوردوز
  • برگزاری تمرین پاسگاه فرماندهی مرکب صیاد ارتش و ۵ کشور
  • واکنش روسیه به اقدام خصمانه کشورهای بالتیک برای قطع روابط
  • لیتوانی نیرو‌های نظامی مردمی برای حضور در جنگ ایجاد می‌کند
  • تاثیر مهاجرت‌ اتباع خارجی غیرمجاز بر صنف‌های شغلی
  • بیش از ۷۳۶ هزار مسافر از پایانه مرزی سرو تردد کرده اند
  • استعلام حضور اتباع و مهاجران خارجی از طریق سایت «سهما»
  • سازمان ملی مهاجرت اعلام کرد؛ تمدید زمان ارسال کد استعلام حضور اتباع و مهاجران خارجی
  • ثبت کد ارسالی برای استعلام حضور اتباع و مهاجران خارجی
  • حاکمیت کنونی افغانستان زمینه بازگشت مهاجران از ایران را فراهم کند