Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی رئیس سابق کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب گفت: برای اسلامی شدن دانشگاه‌ها مقدماتی لازم است که اساتید باید مطالبه‌گری را آغاز و پس از آن به مجموعه اقدام و ساختار ارزیابی درست دست یابند و به دیگر مدیران منتقل کنند.  

دکتر حسن بنیانیان در وبیناری تحت عنوان «تغییر نگرش مدیران، گام نخست در اسلامی شدن دانشگاه» اظهار کرد: امام(ره) می‌فرماید «عزیزان من تا موقعی که دانشگاه اسلامی نشود، این کشور اسلامی نخواهد شد».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک طرف این سخن برای مسئول یک دانشگاه و وزیر علوم مسئولیت‌آور است و از طرفی هم چه تحلیلی در ذهن امام است که اسلامی شدن کشور را به اسلامی شدن دانشگاه گره می‌زند. دریافت بلند امام(ره) است که متوجه می‌شوند مشکل از این محل است که انسان تربیت می‌کند. اگر قرار باشد آموزش و پرورش، صدا و سیما و شهرداری درست شود، دانشگاه باید اصلاح گردد.   

وی با اشاره به سخن مقام معظم رهبری عنوان کرد: اسلامی کردن دانشگاه‌ها یک معنای عمیق، وسیع و جامعی دارد و به اعتقاد من از نان شب برای دانشگاه‌ها واجب‌تر است. باید گفت که بسیج اساتید تا چه اندازه به فرمایش مقام معظم رهبری توجه دارد؟ آیا واقعا جلسات مکرر برگزار می‌شود که چگونه دانشگاه را اصلاح کنند؟ این موارد بحث‌هایی است که عمق جان آدمی را می‌سوزاند. بسیج را به نام اساتید به وجود می‌آوریم؛ باید محور اصلی حرکت این‌گونه باشد که دانشگاه اسلامی شود.

رئیس سابق کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب تصریح کرد: یکی دیگر از سخنان رهبری توقع ایشان از دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور است مبنی بر اینکه «اگر یک جوان لا ابالی وارد دانشگاه شد، در حالی از دانشگاه بیرون بیاید که عمیقا متدین، دارای تعهد و اخلاق دینی است». اگر عملکرد ما بر عکس سخنان رهبری باشد، رسالت خود را به درستی انجام نمی‌دهیم. 

وی خاطرنشان کرد: استاد بسیجی باید برای دانشجویان یک پناهگاه باشد و دانشجویان گریزان از وی نباشند؛ بنابراین قدم اول این است که ما مدل ارزیابی علمی تهیه کنیم که ورودی‌ها و خروجی‌هایی به لحاظ فکری چه تغییراتی می‌کند. 

بنیانیان بیان کرد: مقام معظم رهبری می‌فرماید «یکی از مراکز مهم تربیت قوه عاقله کشور، دانشگاه است». در این فرآیند ساختن و پرورش دادن قوه عاقله برای اداره کشور، استاد یک نقش ویژه‌ای دارد، اگر دانشگاه بخواهد این نقش را ایجاد و پرورش قوه عاقله کشور را درست ایفا کند، یک الزاماتی وجود دارد. یکی عبارت است از درگیر شدن با مسائل کشور، یعنی دانشگاه خود را از مسائل کشور جدا نداند و مسائل کشور، چالش‌های کشور برای دانشگاه، مسائل واقعی و حقیقی و اصلی باشد. دوم تربیت فرهنگی، اخلاقی و هویتی دانشجویان است؛ یعنی فراتر از تعلیم، مساله تربیت اهمیت دارد؛ آن هم با جهت‌گیری اخلاقی و معنوی، تلطیف روحی و دمیدن روح احساس هویت در مجموعه جوان دانشجو. سوم یک ضرورت دائمی در محیط دانشگاه و ایجاد یک تحول مستمر و دائمی در محیط دانشگاه است که انتظارات رهبری از دانشگاه‌ها را بیان می‌کند که باید دائما در حال بهبود و کیفیت باشند.

رئیس سابق کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب افزود: اگر ما بخواهیم در فضای دانشگاه آزاد انتظارات رهبری را عملی کنیم، چه سرفصل‌هایی نیاز دارد؟ ابتدا تحولات داخلی و دوم تحولات در محیط پیرامونی دانشگاه است. در تحولات داخلی رشد مداوم علمی؛ نقشی است که اساتید باید برای خود قائل شوند و باید از انگیزه‌های فطری و انسانی صورت گیرد، حاکم کردن گفتمان انقلاب اسلامی که باید در دانشگاه مسئله‌ساز شود و کارآفرین سازی فارغ التحصیلان مد نظر است. 

وی اظهار کرد: در تحولات پیرامونی دانشگاه، نقش سازنده در پیشرفت اقتصادی کشور، استان و منطقه داشته باشد، کمک به حل مسائل اجتماعی و کمک به حل مسائل فرهنگی منطقه از جمله سرفصل‌های انتظارات مقام معظم رهبری است که باید مورد توجه مدیران قرار گیرد. 

بنیانیان عنوان کرد: برای تحقق یافتن این امر سه سوال محوری در رابطه با کارکنان سازمان به وجود می‌آید؛ آیا رسالت و ارزش‌ها را به صورت رهنمودهایی که می‌تواند برای سازمان‌شان افتخار بیافرینند، تلقی می‌کنند؟ آیا رسالت و ارزش‌ها حقیقتا مبنایی برای تصمیم‌گیری و ارتباطات روزانه در سراسر سازمان فراهم می‌آورد؟ آیا رسالت و ارزش‌ها مجموعه جدیدی از قواعد را برای تخصیص منابع و حل مسائل آدم‌ها را ارائه می‌کنند؟ بنابراین بعد از پذیرش قانون باید از خود آغاز کنیم و مدیران، مشی جدیدی براساس ارزش‌های مورد توافق آغاز کنند. لازم است برای کارکنان ابزاری مانند راهنمای تصمیم‌گیری براساس ارزش‌ها، آماده کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی دانشگاه اسلامی شدن دانشگاه ها اسلامی شدن دانشگاه مقام معظم رهبری دانشگاه ها ارزش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۹۰۳۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار مدیران مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) با رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان+تصاویر

مدیر مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) اصفهان و معاون امور بین‌الملل مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) با رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان دیدار کردند.

به گزارش جماران، مهدی بنکدار، مدیر مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) اصفهان، در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های این مؤسسه اصفهان در بخش‌های فرهنگی و هنری و همچنین ارتباطات مستمر با دانشگاه‌ها خصوصا دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان  و برگزاری دوره های آموزشی ویژه دانشجویان  و اجرای طرح نشاط در نگارستان امام خمینی(ره)، خواستار تداوم همکاری‌ها و هرچه پربارتر شدن این ارتباط و استفاده از ظرفیت‌های دو طرف در راستای آشنایی هر چه بیشتر اساتید و دانشجویان با اندیشه امام خمینی(ره) شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر استفاده از ظرفیت حضور دانشجویان خارجی مشغول به تحصیل در اصفهان و برگزاری دوره‌های امام‌شناسی و نشست‌های علمی برای آنها تأکید کرد.

محمدرضا عبداللهی، معاون امور بین الملل مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، نیز در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های علمی، پژوهشی و تولیدات این معاونت، خواستار همکاری هرچه بیشتر در بخش‌های بین المللی، راه اندازی پویش‌های علمی و برگزاری نشست‌های موضوعی شد.

پیام نجفی، رئیس دانشگاه آزاد استان اصفهان، نیز در این دیدار با بیان اینکه انقلاب اسلامی بدون نام امام خمینی(ره) بی معنی ومفهوم است، ضمن اعلام آمادگی برای انجام فعالیت‌های مشترک بیشتر با مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) در بخش‌های مختلف و تمجید از برگزاری طرح آموزشی نشاط در نگارستان امام خمینی(ره) ، پیشنهاد تعریف برنامه‌های جامع با توجه به توانایی‌های دو دستگاه را داشت  و خواستار ارائه موضوعات به روز برای پایان‌نامه‌های دانشجویی خصوصا در حوزه بین الملل و حمایت مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) از آنها شد.

دیگر خبرها

  • علم همراه با خلاقیت مسائل جامعه را حل می‌کند
  • نشست سراسری مدیران گروه‌ها و اعضای هیئت علمی رشته علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی
  • اجرای طرح تدریس با جهت‌گیری الهی برای هدایت دانشجویان
  • نیازمند تحول در نگرش عمومی جامعه در حوزه وقف هستیم
  • شناسایی مسائل خانواده در قالب هسته‌های فکری/ شورای رابطین امور بانوان و خانواده چه رسالتی دارد؟
  • هم‌قسم شدن مدیران مناطق آزاد برای جذب گردشگران غرب آسیا
  • درخواست رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برای تدوین بسته عملیاتی ساماندهی دانشگاه هنر
  • برگزاری همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای
  • معاونان و مدیران فرهنگی سفیران دانشگاه در معرفی دستاورد‌ها هستند
  • دیدار مدیران مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) با رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان+تصاویر