Web Analytics Made Easy - Statcounter

اهداف و محتوای سند بالادستی ۲۰۲۳ میلادی، برای نخستین بار، در بیانیه انتخابات ۲۰۱۱ آشکار شد و دقیقاً ۱۰ سال از آغاز این مسیر گذشته است. آیا اهدافی که در عرض ۱۰ سال محقق نشده، در ۲ سال باقیمانده، قابل دسترسی است؟ - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، در رسانه ها و محافل سیاسی ترکیه انتقاد از دولت بالا گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مخالفین و منتقدین، عملکرد اقتصادی و شیوه حکمرانی حزب عدالت و توسعه و رهبر آن رجب طیب اردوغان را به چالش می کشند و معتقدند که حزب حاکم، از اهداف و وعده های اولیه خود فاصله گرفته است. اما تیم اردوغان معتقد است که قطار بر روی ریل در حال حرکت است.

در این میان یکی از نقاط اختلاف بین حزب حاکم و مخالفین، بحث بر سر میزان تحقق اهداف سند 2023 است. سند بالادستی توسعه اقتصادی و علمی 2023 در واقع، قطب نمایی برای تحقق مجموعه ای از اهداف بلندپروازانه است که قرار بود بر اساس آن، ترکیه در سال 2023 میلادی یکی از 10 اقتصاد برتر جهان باشد و در حوزه های اقتصادی، فن آوری، علم و تولید، گام های بلندی بردارد.

طاها آک یول، تحلیل گر و روزنامه نگار پیشکسوت روزنامه قرار در یادداشتی، به بررسی این موضوع پرداخته است. یکی از ویژگی های مهم آک یول این است که در چند سال گذشته،  بسیاری از روزنامه نگاران مشهور ترکیه به صف موافقین و حامیان اردوغان پیوستند اما آک یول، با آن که ارتباط نزدیکی با رئیس جمهور داشت و بارها در برنامه های تلویزیونی با او مصاحبه کرده بود، اما مواضع انتقادی و فاصله خود را حفظ کرده است.

فقط 2 سال فرصت مانده است

رئیس جمهور اردوغان دو روز پیش در سخنرانی خود در دیاربکر درباره سند بالادستی موسوم به اهداف 2023 صحبت کرد. رئیس جمهور اردوغان، هنوز هم در اغلب مصاحبه ها و سخنرانی های خود در مورد اهداف 2023 صحبت می کند و این در حالی است که فقط دو سال دیگر باقی مانده تا موعد زمانی این هدف گذاری به پایان برسد.

اردوغان در مقام رهبر حزب حاکم، در تلاش است پایگاه رای دهندگان خود را با تداوم سیاست های محافظه کارانه در کنار خود نگه دارد. خواه اهداف سند او، واقع بینانه باشد یا غیر واقعی.

سوال اینجاست: اهداف و محتوای سند بالادستی 2023 میلادی، برای نخستین بار، در بیانیه انتخابات 2011 آشکار شد. یعنی چه؟ یعنی این که دقیقاً 10 سال از آغاز این مسیر گذشته است. آیا اهدافی که در عرض 10 سال محقق نشده، در دو سال باقیمانده، قابل دسترسی است؟

می دانیم که سرانه درآمد ملی ما به ازای هر نفر به 8 هزار دلار کاهش یافته است. آیا فقط طی دو سال به 25 هزار دلار افزایش خواهد یافت؟ آیا رسیدن به 25 هزار دلار مندرج در سند 2023 ظرف 2 سال، ممکن است؟

یکی از بندهای سخنان رئیس جمهور اردوغان در سخنرانی خود در دیاربکر به این شکل است: «نگذارید آنها با دروغ  فریب و تزویر، توجه شما را جلب کرده و حواس شما را پرت کنند. ما با هم، این جغرافیا را مهد تمدن خود قرار داده ایم. امیدوارم که دوباره با هم به چشم انداز 2023 و چشم انداز 2053 برسیم».

باید پرسید، با توجه به تابلوی کنونی تحولات اقتصادی و سیاسی ترکیه، آیا هنوز چنین هدف گذاری خوش بینانه ای، قابل قبول است؟

البته فقط دیاربکر نبود و اردوغان سخنرانی های دیگری دارد که در همه آنها، مداوماً می گوید ما به اهداف چشم انداز 2023 خواهیم رسید.

طبیعی است که یک سیاستمدار در راس قدرت، تصاویر خوش بینانه ای را ترسیم کند. اما توجه به میزان واقعی بودن این سخنان، بسیار ضروری است.

با افزایش دوز تبلیغاتی و عبارات خوش بینانه، اعتبار سخنان، نزد مخاطب کاهش می یابد. حال بیایید به عباراتی نگاه کنیم که اردوغان یک ماه پیش در مراسم افتتاح سد عفرین علیا گفت:«هم اکنون ما در شرایطی هستیم که برای رسیدن به هدف خود و تبدیل شدن به یکی از 10 اقتصاد بزرگ جهان بسیار نزدیکتر هستیم. هیچ کس نباید شک کند که ما به زودی مشکلات دوره ای را پشت سر خواهیم گذاشت و با اصلاحات ساختاری به دستاوردهای دائمی خواهیم رسید». (11 ژوئن)

آیا واقعاً چنین است؟ خوب... در این میان اعداد و ارقام چه می گویند؟

بگذارید مثال مهمی را با شما در میان بگذارم. به خاطر دارید که سندی داشتیم به نام «برنامه اهداف میان مدت» (YEP). این همان برنامه اقتصادی مختصری بود با امضای رئیس جمهور اردوغان و وزیر اقتصاد برات آلبایراک (داماد رئیس جمهور).

هدف این برنامه در مورد سرانه ملی کشور چه بود؟ دستیابی به درآمد سرانه 10 هزار دلار در سال 2023 میلادی. این در حالی است که ما در  اهداف 2023 شاهد هدف گذاری بر اساس چنین رقمی بودیم».

به عبارتی روشن، حتی دو سال قبل هم، اردوغان و آلبایراک، این واقعیت را پذیرفتند که ما نمی توانیم حتی به نیمی از هدف درآمدی آن سند برسیم. فقط این نیست. در مورد هیچ داده ای حتی نیمی از اهداف 2023 که در  سال 2011 اعلام شده، با برنامه ها و اهداف جدید دولت، منطبق نیست.

در چنین شرایطی، باز هم می توانیم بگوییم: از هر زمانی به تحقق اهداف، نزدیک تر هستیم؟ حالا ما در موقعیتی هستیم که حتی رسیدن به نیمی از اهداف 2023 یک خیال دور و یک رویا به نظر می رسد. در چنین شرایطی، آیا ما به جایگاهی «نزدیک تر» به 10 اقتصاد بزرگ جهان رسیده ایم؟

دولت برآمده از حزب عدالت و توسعه، اصلاحات بزرگی انجام داد که بسیاری از آنها شایان تحسین است و ترکیه از نظر حجم و اندازه اقتصادی در سال 2016 به 1 تریلیون دلار نزدیک شد و در بین 20 اقتصاد بزرگ به رتبه شانزدهم رسید. بله. ما در آن مقطع، به 10 اقتصاد عظیم جهان «نزدیک تر» بودیم. اما با این حال، اقتصاد ترکیه، بنا به دلایل بسیاری از جمله سیاست های نادرست، بی اعتمادی به حقوق و قضا و لغو استقلال بانک مرکزی، در 5 سال گذشته رشد ما به سرعت کاهش یافته است.

در گزارش چشم انداز اقتصاد جهانی صندوق بین المللی پول به تاریخ اکتبر 2020 میلادی، چنین محاسبه شده که درآمد ملی ترکیه در سال 2020 به 650 میلیارد دلار کاهش یافته است. ما در جایگاه 20 جهان بودیم. اگر عملکرد 2021 ما کافی نباشد، ممکن است عقبگرد بیشتری هم داشته باشیم. (طالب آکتاش، روزنامه دنیا، 9 دسامبر 2020)

با وجود این آمار و اعداد، آیا باز هم، سخنان و گفته های خوش بینانه، برای ما باورپذیر هستند؟

برای کسانی که بر اساس اعداد و داده ها می اندیشند و نظر می دهند، اظهارات خوشبینانه، به هیچ وجه قانع کننده نیست. اما خوب... واقعیت این است که ما در دنیای سیاست، یک پدیده به نام کاریزما داریم که از  زمان ماکس وبر جامعه شناس بزرگ، همواره موضوع علوم اجتماعی بوده است.

خاطرم هست که برات آلبایراک داماد اردوغان در سال 2018 میلادی برایمان نکته ای تعریف کرد که به زعم خود او، نشان دهنده میزان اعتماد مردم به شخص اردوغان است.

او گفت در یکی از سخنرانی های رئیس جمهور، یکی از علاقه مندان، نزد من آمد و گفت: اگر رئیس بگوید که یک بزرگراه 4 بانده می سازیم که به کره ماه برسد، قطعاً حرفش را باور می کنم.

البته در دموکراسی های توسعه یافته نیز چنین توده هایی وجود دارند که تحت هر شرایطی به حزب خود رأی می دهند. با این حال، در کشورهای پیشرفته، توده های عظیمی بدون گرفتار شدن در کاریزمای رهبر یا شور و شوق حزب، فقط با بررسی اینکه دولت عملکرد مثبتی داشته و خوب اداره می شود یا نه، رأی می دهند. توده هایی که علاقه مند به حزب و رهبر نیستند، توجه ویژه به اقتصاد دارند. آنها به امنیت و صلح قانونی اهمیت می دهند.

در ترکیه، از دست رفتن و کاهش آرای آکپارتی از کلانشهرها آغاز شد. یعنی همان جغرافیایی که سخنان خوش بینانه و تبلیغات در این بخش ها موثر نیست. به همین دلیل اردوغان به ادبیات آتشین و حماسی روی آورد و مخالفان را به خیانت متهم کرد. در حال حاضر هم اگر به یک اصلاح اساسی و اصلاحات قانونی تن ندهد و احساس بهبود اساسی در اقتصاد ایجاد نکند، فکر نمی کنم که بتواند روند نزولی را متوقف کند.

نومیدی مردم از حزب حاکم و تغییر معادلات احزاب در ترکیه- بخش اول

 

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اردوغان ترکیه اردوغان ترکیه رئیس جمهور اردوغان سند بالادستی خوش بینانه هزار دلار چشم انداز حزب حاکم اهداف 2023 دو سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۹۰۳۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، «انجو کچلی» سخنگوی وزارت خارجه ترکیه در جمع خبرنگاران اعلام کرد که سفر «رجب طیب اردوغان» رییس‌جمهور ترکیه به آمریکا که برای ۹ ماه «می» برنامه‌ریزی‌شده بوده، به تعویق افتاده و در تاریخ دیگری که برای هر دو طرف راحت‌تر باشد، انجام خواهد شد.

وی دراین‌باره گفت: سفر رییس‌جمهور ما به ایالات متحده، که برای ۹ می برنامه ریزی شده بود، به دلیل ناسازگاری برنامه ها به تاریخ دیگری که برای هر دو طرف راحت تر است، به تعویق افتاده است. گفتگوی سطح بالا بین ترکیه و ایالات متحده برای آماده‌سازی این سفر ادامه خواهد داشت.

پیش از این رسانه های ترکیه و غربی به نقل از منابعی در آنکارا از تعویق این سفر خبر داده بودند.

کد خبر 6089562

دیگر خبرها

  • اجلاس بین المجالس قدس در استانبول ترکیه
  • چرا بایدن حاضر نشد با اردوغان دیدار کند؟
  • سفر اردوغان به آمریکا به تعویق افتاد
  • لغو دیدار اردوغان و بایدن
  • کریدور عراق-اردوغان- اروپا / چالش‌های فنی و زیرساختی
  • سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
  • مردمی کردن اقتصاد چگونه محقق می‌شود؟
  • دولت توانسته بخش قابل توجهی از اهداف خود برای رفع ناترازی‌ها و مشکلات اقتصادی را محقق کند
  • بازخوانی سفر اردوغان به عراق/ اهداف ژئوپلیتیکی ترکیه به بهانه مناسبات ژئواکونومیک
  • ادعای اردوغان: دیگر تجارت گسترده گذشته با اسرائیل را نداریم