Web Analytics Made Easy - Statcounter

رای الیوم در سرمقاله امروز ( یکشنبه ) خود با اشاره به موج به اصطلاح "صلح ابراهیم" تحمیل شده از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین و دامادش جرد کوشنر در اواخر سال گذشته میلادی با به راه انداختن یک هیاهوی رسانه ای نمایشی بزرگ، نوشت : این فرآیند پس از گذشت کمتر از یک سال از تصویب آن در حال شکسته شدن و به سرعت در حال از دست دادن توان خود است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نوشته این روزنامه فرامنطقه ای هفت تحول اساسی باعث شکل گیری چنین رویکردی شده است که عبارتند از :   

اول : صندوق ابراهیم که توسط رئیس جمهور ترامپ و با سرمایه آمریکا و امارات جهت تامین هزینه های فرآیند عادی سازی مناسبات با رژیم اشغالگر قدس تاسیس شد، هم اکنون به گفته تارنمای اقتصادی اسراییلی "گلوبس" و تایید بسیاری از منابع آمریکایی بسته شده است.  

دوم : بدر بن حمد بن حمود البوسعیدی وزیر خارجه عمان در گفت وگو با روزنامه سعودی الشرق الاوسط در آستانه سفر امروز سلطان هیثم بن طارق به عربستان تاکید کرد که عمان سومین کشور خلیج فارس نخواهد بود که اقدام به عادی سازی روابط با اسراییل خواهد کرد و همچنان خود را به قطعنامه های قانونی بین المللی و راه حل تشکیل دو کشور متعهد می داند.

سوم : دولت جو بایدن از بسیاری از وعده ها و سیاست های سابق دولت آمریکا نسبت به مغرب و سودان در خصوص به رسمیت شناختن حاکمیت مغرب بر منطقه صحرای غربی و بسته سرمایه گذاری های گسترده در سودان صرف نظر کرده است.

چهارم : نهادهای مردمی در سطح گسترده ای در کشورهای امضا کننده توافقنامه های صلح ابراهیم با این امر اعلام مخالفت کرده اند. در واقع توافقنامه یاد شده تحت تاثیر فشارهای آمریکا و مشوق های مالی و سیاسی واشنگتن از جمله حذف نام سودان از فهرست کشورهای حامی تروریسم به امضا رسید اما در سودان تظاهرات گسترده ای علیه عادی سازی مناسبات میان خارطوم و تل اویو برگزار شد و سفیر اسراییل در کشور مغرب همچنان در هتل اقامت دارد زیرا در میان صاحبان املاک و مستغلات در این کشور کسی را نمی شود که منزلش را به او اجاره دهد تا در آن سکونت گزیده و یا آن را به مقر سفارت اسراییل تبدیل نماید.  

پنجم : سودان و بحرین قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل را به تصویب رساندند. این قطعنامه خواستار انجام تحقیق بین المللی در خصوص جنایاتی شده که ارتش اسراییل در نبرد اخیر خود علیه نوار غزه مرتکب آنها شده است. این اقدام بحرین و سودان محافل دولتی اسراییل را به شدت شگفت زده و دچار شوک کرد.

ششم : روابط امارات و عربستان به عنوان مهم ترین کشورهای هوادار صلح با اسراییل دچار تنش شده است که اولی یعنی ابوظبی آن را به امضا رسانده و دومی یعنی ریاض در آستانه امضای چنین صلحی قرار داشت. همچنین ائتلاف میان آن دو در یمن و علیه قطر ، فروپاشیده است و بحرین در این میان سردرگم مانده و در انزوا قرار گرفته است و نمی داند که در چه سنگری موضع گیری کند .

هفتم : رئیس جمهور بایدن تصمیم گرفت تا تمام نیروهای آمریکایی را از افغانستان و هشت سامانه موشک های پاتریوت و سامانه تاد را از چهار کشور عربی یعنی عربستان ، اردن ، کویت و عراق خارج کند و نیروهای زمینی آمریکا و تجهیزات سنگین آنان را از پایگاه السیلیه قطر به اردن انتقال داد. این امر در راستای تمرکز یافتن آمریکا در منطقه شرق آسیا و رویارویی با قدرت فزاینده نظامی و اقتصادی چین انجام گرفت.   

رای الیوم در پایان سرمقاله خود افزود: توافقنامه صلح ابراهیم در واقع "ثمره تلخ" به اصطلاح "معامله مسموم قرن" بود که متاسفانه برخی از دولت های عربی در دام دروغ های ترامپ و بنیامین نتانیاهو گرفتار شدند.

رای الیوم به پیروزی بزرگ تحقق یافته توسط گروه های مقاومت فلسطین در نبرد اخیر غزه و موفقیت چهار هزار موشک شلیک شده از سوی آنها در حمایت از مسجد الاقصی و از بین بردن آبروی گنبد آهنین اسراییل و ناکام ماندن آن در عمل اشاره و تاکید کرد: این پیروزی نقش بسزایی در سرنگون شدن صلح ابراهیم و توافقنامه های متعلق به آن ایفا کرد .

۱۴۸۷

برچسب‌ها جرد کوشنر افغانستان ایرنا دونالد ترامپ ایالات متحده آمریکا تهران عراق اردن بنیامین نتانیاهو بحرین قطر سودان تروریسم یمن اسرائیل مسجدالاقصی کویت دولت آمریکا رژیم صهیونیستی خلیج فارس ریاض ترامپ

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جرد کوشنر افغانستان ایرنا جرد کوشنر افغانستان ایرنا دونالد ترامپ ایالات متحده آمریکا تهران عراق اردن بنیامین نتانیاهو بحرین قطر سودان تروریسم یمن اسرائیل مسجدالاقصی کویت دولت آمریکا رژیم صهیونیستی خلیج فارس ریاض ترامپ صلح ابراهیم عادی سازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۹۰۷۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طنین شعار «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسراییل» در دانشگاه لرستان

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: تجمع حمایت دانشگاهیان استان لرستان از خیرش دانشجویی خیزش حامی فلسطین دانشگاهیان آمریکا با حضور احسان یاوری، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار لرستان در محل گلزار سه شهید گمنام دانشگاه لرستان برگزار شد.

طنین شعار «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» در دانشگاه لرستان

در این تجمع که ظهر روز یکشنبه، ۹ اردیبهشت‌ماه سال جاری هم‌زمان با تجمعات دانشگاهیان سراسر کشور، با همکاری بسیج دانشجویی دانشگاه لرستان و دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان لرستان به میزبانی دانشگاه لرستان برگزار شد شرکت‌کنندگان پرچم رژیم جعلی و نامشروع صهیونیستی را به آتش کشیدند و تداوم مقاومت و ایستادگی در برابر جنایات رژیم جنایت‌کار صهیونیستی تأکید کردند.

شرکت‌کنندگان شعارهای «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» سر دادند و سرکوب دانشگاهیان مدافع مردم مظلوم فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا را محکوم کردند.

همچنین شرکت‌کنندگان با قرائت فاتحه به شهدای والامقام احترام گذاشتند و بار دیگر با آرمان‌های انقلاب اسلامی بیعت کردند.

در این تجمع دانشگاهی، بیانیه بسیج دانشجویی دانشگاه لرستان در محکومیت سرکوب دانشجویان آمریکا قرائت شد.

همچنین، نامه رئیس دانشگاه لرستان، علی نظری خطاب به رئیس دانشگاه کلمبیا آمریکا به زبان انگلیسی و فرانسوی قرائت شد که در این متن، رئیس دانشگاه لرستان از دانشگاه کلمبیا خواسته است آزادی بیان دانشجویان مدافع مردم مظلوم و مقتدر فلسطین و غزه را به رسمیت بشناسد و مانع سرکوب خشن دانشجویان بشود.

متن پیام رئیس دانشگاه لرستان توسط غلامحسین حسینی، مدیرگروه همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه لرستان به زبان فرانسه و توسط دکتر منوچهری نصری از همین گروه به زبان انگلیسی قرائت شد.

پیام دفاع از فلسطین در دنیا طنین‌انداز شده است

رئیس دانشگاه لرستان در تجمع حمایت دانشگاهیان استان لرستان از دانشگاهیان ضدصهیونیستی آمریکا و اروپا به میزبانی دانشگاه لرستان، اظهار داشت: امروز پیام دفاع از فلسطین، فقط مختص ایران اسلامی نیست؛ بلکه در سراسر جهان از جمله آمریکا و اروپا، این پیام، طنین‌انداز شده است.

وی تصریح کرد: امروز آرمان دفاع از مستضعفان از زبان دانشجویان معترض حامی فلسطین دانشگاه‌های آمریکا و اروپا و سراسر جهان، شنیده می‌شود و این گویای برحق بودن گفتمان انقلاب اسلامی ایران است.

رئیس دانشگاه لرستان، ادامه داد: امروز شاهد هستیم صدای رسای دفاع از فلسطین و غزه که صدای ماندگار شهید سپهبد حاج‌قاسم سلیمانی و شهدای قدس است بر زبان دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های ایالات متحده آمریکا جاری شده است.

نظری، اظهار داشت: رژیم صهیونیستی یک رژیم کودکش است، از زمانی که رژیم صهیونیستی شروع به کودکشی کرد در ورطه اضمحلال و نابودی قرار گرفته است.

کد خبر 6091354

دیگر خبرها

  • سناتور آمریکایی، عادی سازی روابط تل آویو و عربستان را توافقی مخاطره آمیز خواند
  • طنین شعار «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسراییل» در دانشگاه لرستان
  • سفر فرستاده ویژه پوتین به سودان
  • تجمع دانشگاهیان کشور در محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی
  • اعتراضات دانشجویی در آمریکا می‌تواند به «مردم عادی» هم منتقل شود
  • جزئیات توافق آمریکا و عربستان برای سازش میان ریاض و تل‌آویو
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی / تلویزیون اسرائیل: احتمالا این مقامات برای گفت‌و‌گو درباره عادی‌سازی روابط رفته باشند
  • اندونزی: هیچ عادی سازی روابطی با اسرائیل وجود ندارد
  • ایران در عملیات «وعده صادق» سیلی دردناکی به اسراییل زد
  • نیویورک‌تایمز: سیستم پزشکی غزه در آستانه فروپاشی است