Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: اوایل هفته گذشته بود که اتاق اصناف کرمان از فعالیت گروه شغلی سطح ۲ در استان کرمان تا ساعت ۱۵ پس از رایزنی‌های متعدد خبر داد اما چند روز بعد رایزنی‌های جدید با موافقت استاندار کرمان مواجه شد و به این ترتیب این گروه شغلی فعالیت خود را تا ساعت ۸ شب ادامه دادند و اصنافی که در پاساژها و مکان‌های سر پوشیده کار می‌کنند اما ساعت ۱۵ کار را تعطیل کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حالا خبرهای جسته و گریخته از افزایش رایزنی برای برداشتن بیشتر محدودیت‌ها برای صنوف دیگر حکایت دارد!

پیشی گرفتن دغدغه نان از جان

این طرح قرار شد آزمایشی انجام شود و پس از بررسی وضعیت بازار و در صورت رعایت پروتکل‌ها تمدید شود. اما نتیجه این تصمیم عجیب استانداری کرمان باز شدن بخش عمده‌ای از بازارهای کرمان و فعالیت صنوف به جزو صنوف پر خطر به صورت قانونی شد.

حدود یک هفته از این تصمیم گیری گذشته است اما نتیجه آن؛ شلوغی بیش از حد در بازار و عدم رعایت پروتکل‌ها بود، موج پنجم کرونا در صورت ادامه روند فعلی در استان کرمان طولانی‌تر از آنچه خواهد بود که انتظار می‌رفت.

حدود یک هفته از این تصمیم گیری گذشته است اما نتیجه آن؛ شلوغی بیش از حد در بازار و عدم رعایت پروتکل‌ها بود، موج پنجم کرونا در صورت ادامه روند فعلی در استان کرمان طولانی‌تر از آنچه خواهد بود که انتظار می‌رفت

عدم نظارت دقیق و صحیح ذر زمینه اجرای پروتکل‌ها و محدودیت‌ها در حالیست که عملاً معابر شهر کرمان این روزها شلوغ تر از همیشه و ترافیک در خیابان‌های شهر نیز بسیار سنگین است.

در واقع محدودیت‌های در موج پنجم کرونا در استان کرمان هیچ شباهتی به موجهای قبل ندارد و اوضاع عادی انگاری شده است.

برای بررسی دقیق موضوع خبرنگار مهر بازدید میدانی از وضعیت بازار انجام داد، نکته ابتدایی در بازگشایی اصناف شرط، رعایت کامل و دقیق پروتکل‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک توسط فروشنده‌ها و خریداران است.

قرار بر این بود که در صورت تخلف واحدهای صنفی جریمه و یا پلمب شوند اما هیچ خبری از محدودیت و نظارت وجود ندارد، مگر اصنافی که انصاف را رعایت می‌کنند و برای سلامت خود و جامعه ارزش قائل هستند طبق مشاهدات خبرنگار مهر در بهترین حالت ۵۰ درصد اصناف فاصله گذاری را رعایت می‌کنند.

نکته مرتبط با فعالیت صنوف در هر شهری تأثیر مستقیمی است که از نظر الگو برداری رفتاری بر جامعه می‌گذارند. فعالیت عادی اصناف عملاً این پیام را به مردم منتقل می‌کند که خطر خاصی وجود ندارد و وقتی عرضه کننده فعال است پس متقاضی هم می‌تواند از خانه خارج و برای خرید اقلام غیر ضروری اقدام کند.

در خصوص تعطیل شدن پاساژها و مکان‌های سرپوشیده وضعیت کمی بهتر است و نظارت در زمینه بسته شدن مراکز خرید سرپوشیده از سوی متولیان امر انجام می‌شود اما در خصوص واحدهای تجاری و صنوفی که باید تا ساعت ۲۰ شب مشغول باشند به وضوح می‌توان تخلفات مکرر را مشاهده کرد.

در زمینه رعایت پروتکل‌ها و فاصله گذاری به خصوص در بازارهای و مراکز تجاری کمترین میزان فاصله گذاری رعایت می‌شود این مساله به خصوص در بازار کرمان، مراکز تجاری مانند خیابان شریعتی و خیابان امام خمینی به وضوح دیده می‌شود.

حضور مسافران استان‌های مجاور در کرمان ادامه دارد

مشاغل سطح ۳ نیز که باید به کلی تعطیل باشند نیز بعضاً با کرکره‌های نیمه بسته در حال فعالیت هستند که در این زمینه مکان‌های پر جمعیتی مانند سالن‌های تفریح و ورزشی، و… می‌توان اشاره کرد.

مشاغل سطح ۳ نیز که باید به کلی تعطیل باشند نیز بعضاً با کرکره‌های نیمه بسته در حال فعالیت هستند که در این زمینه مکان‌های پر جمعیتی مانند سالن‌های تفریح و ورزشی و… می‌توان اشاره کرد هر چند قرار بود از ورود مسافر به شهر کرمان نیز جلوگیری شود اما به سادگی می‌توان افرادی که لباس استان‌های مجاور را به تن دارند در رستوران‌ها، اماکن تجاری مشاهده کرد و در اطراف مراکز پزشکی کرمان نیز پلاک خودروهای غیر بومی به وفور مشاهده می‌شود.

حالا در حالی کرمان ۹ درصد جمعیت بیماران بستری کرونایی را در خود جای داده و هر روز بر تعداد بیماران بستری و شناسایی شده که در خانه‌ها قرنطینه می‌شوند افزوده می‌شود که میزان رعایت پروتکل‌ها نسبت به گذشته کاهش جدی دارد.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا در کرمان در خصوص آخرین آمار بیماری کویید ۱۹ در کرمان می‌گوید: طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۳۹ نفر بیمار قطعی مبتلا به ویروس کرونا در کرمان بستری شده‌اند و در همین مدت نیز ۱۰ نفر جام خود را از دست داده‌اند.

۷۴۶ بیمار کرونایی در کرمان بستری هستند

مهدی شفیعی افزود: ۷۴۶ نفر هم اکنون در کرمان بستری هستند و روند ابتلاء در کرمان صعودی است و موارد فوتی نیز در مقایسه با هفته‌های گذشته افزایش یافته است.

وی از مردم خواست در خانه بمانند و کارهای غیرضروری را به بعد از اتمام موج پنجم کرونا تعویق کنند و از حضور در مکان‌های شلوغ پرهیز نمایند.

وی استفاده از ماسک را برای جلوگیری از کرونا بسیار مهم دانست و افزود: کرمان همجوار با استان‌های درگیر با کرونای دلتا قرار دارد این نوع از کرونا هم اکنون در کرمان شایع شده است.

کوچک‌ترین اغماض موجب تشدید وضعیت کنونی می‌شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز با بحرانی دانستن وضعیت کنونی کرمان به خبرنگار مهر گفت: کوچک‌ترین اغماض در موج پنجم موجب تشدید وضعیت کنونی و خارج شدن وضعیت از کنترل می‌شود.

حمید رضا رشیدی نژاد افزود: شاهد افزایش قابل توجه اشغال تخت‌های بیماری کویید ۱۹ نسبت به یک هفته قبل هستیم و این مساله به شدت نگران کننده است.

وی خواستار رعایت کامل پروتکل‌ها مطابق با قوانین موجود شد و افزود: هر گونه عادی سازی موجب تشدید کرونا افزایش بستری و مرگ و میر و طولانی‌تر شدن موج پنجم خواهد شد.

هر گونه عادی سازی موجب تشدید کرونا افزایش بستری و مرگ و میر و طولانی‌تر شدن موج پنجم خواهد شد

وی با اشاره به واکسیناسیون بالای ۷۰ سال در کرمان گفت: همین مساله میزان مرگ و میر کرونا در موج کنونی را کاهش داده است و با توجه به درگیری بالای کرونا در کرمان خواستار اختصاص واکسن به کرمان و کنترل بیماری هستیم.

وی رعایت فاصله گذاری در ادارات، اصناف، خانواده‌ها و سایر مکان‌ها را بسیار مهم دانست و از مردم خواست به جز در موارد بسیار ضروری از خانه خارج نشوند.

باید دید مسئولان استان کرمان برای افزایش رعایت پروتکل‌ها در اصناف و پلمب کردن صنوفی که پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند چه انجام می‌دهند.

آنچه که مسلم است ادامه وضع موجود در روزهای آینده موجب افزایش شیوع کرونا می‌شود. این در حالیست که بعد از آزاد کردن فعالیت مشاغل سطح دوم شاهد درخواست بیشتر از استانداری کرمان برای بازگشایی صنوف دیگر هستیم و باید منتظر ماند و دید آیا مدیران کرمان همچنان به روند عادی سازی را در اوج شیوع بیماری در کرمان ادامه می‌دهند و آیا از نتایج این تصمیم گیری ها آگاهند؟

کد خبر 5255608

منبع: مهر

کلیدواژه: ویروس کرونا شیوع کرونا استانداری کرمان علی زینی وند ویروس کرونا بوشهر آمار کرونا کرمانشاه شیوع کرونا خطبه های نماز جمعه قطعی برق گرگان اردبیل ایلام عکس استانها واکسن کرونا اراک زلزله رعایت پروتکل ها کرونا در کرمان موج پنجم کرونا استان کرمان فاصله گذاری موجب تشدید طولانی تر استان ها مکان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۹۱۶۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتراف جدید سازندگان آسترازنکا/ باید نگران واکسن کرونا بود؟

گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، با شیوع بیماری کرونا بسیاری از ایرانی‌ها به دنبال واکسن کرونا بودند در این میان چند مدل واکسن در کشور وارد و توزیع شد، در این میان یکی از واکسن‌هایی که بسیاری از مردم ایران استفاده کردند آسترازنکا بود، در این میان از همان ابتدایی که واکسن آسترازنکا وارد کشور شد نظریه‌های مختلفی در مورد این واکسن در نشریه‌های مختلف منتشر می‌شد که قطعا واکسن آسترازنکا دارایی عوارضی است که می‌تواند به بدن گیرنده واکسن آسیب جدی وارد کند.

آسترازنکا چه نوع واکسنی است؟

واکسن آسترازنکا یک واکسن کووید ۱۹ است که توسط دانشگاه آکسفورد و شرکت آسترازنکا توسعه داده شده و از طریق عضلانی تزریق می‌شود. این واکسن، با استفاده از آدنو ویروس ChAdOx۱ شامپانزه به عنوان ناقل ویروسی ساخته شده‌است. این واکسن از دسامبر سال ۲۰۲۰، در حال انجام تحقیقات بالینی فاز III بوده‌است.

واکسن آسترازنکا، به‌صورت دو دوز نیم میلی‌لیتری در عضله دالی بازو، در افراد بالای ۱۸ سال، تزریق می‌شود. دوز دوم نیز پس از ۶ تا ۱۲ هفته از دوز نخست، تزریق می‌شود. اثربخشی این واکسن در پیشگیری از ابتلا به موارد حاد کووید ۱۹، پس از ۲۲ روز از تزریق دوز اول، معادل ۷۶ درصد و اثربخشی آن پس از تزریق دوم، به ۸۱ درصد می‌رسد.

اعتراف آسترازنکا: لخته شدن خون و کاهش پلاکت خون

شرکت داروسازی آسترازنکا اعتراف کرد واکسن کووید ۱۹ که با نام «کووید شیلد» عرضه شده بود، ممکن است به عوارض جانبی نادری از جمله لخته شدن خون و تعدادپلاکت‌های کم منجر شود.

واکسن کوویدشیلد توسط شرکت انگلیسی-سوئدی آسترازنکا با همکاری دانشگاه آکسفورد توسعه یافته و توسط انستیتو سرم هند تولید شد. این واکسن به طور گسترده در ۱۵۰ کشور جهان از جمله انگلیس و هند توزیع شد.

برخی مطالعات طی دوران همه گیری کرونا نشان داد این واکسن ۶۰ تا ۸۰ درصد در حفاظت از افراد در برابر ویروس کرونا تاثیرگذار است، اما از آن زمان تاکنون تحقیقات بیشتر حاکی از آن بوده که کووید شیلد ممکن است به ایجاد لخته خون در بدن برخی افراد منجر شود که ممکن است مرگبار باشد.

در همین راستا یک شکایت دسته جمعی از سوی حدود ۵۰ قربانی در انگلیس ثبت و در آن ادعا شد واکسن به مرگ و جراحت شدید افراد منجر شده و شاکیان خواستار ۱۰۰ میلیون پوند غرامت شدند.

یکی از شاکیان مدعی شده بود پس از دریافت واکسن و ایجاد لخته خونی به جراحت مغزی دائمی مبتلا شده و وی نمی‌تواند کار کند.

هرچند آسترازنکا در مقابل این ادعا از خود دفاع کرد، اما برای نخستین بار در یکی از اسناد دادگاه اعتراف کرد این واکسن در مواردی بسیار نادر به TTS یا ترومبوز همراه با سندرم ترومبوسیتوپنی منجر می‌شود که مشخصه آن ایجاد لخته خون و کاهش تعداد پلاکت‌های خون در افراد است.

این اعتراف آسترازنکا با تاکید شرکت در ۲۰۲۳ میلادی مبنی بر این است که قبول نمی‌کند TTS به طور عمومی در نتیجه تزریق واکسن ایجاد شود، تضاد دارد. از سوی دیگر سازمان جهانی بهداشت نیز تایید کرده بود کووید شیلد ممکن است عوارض جانبی مرگبار داشته باشد.

باید نگران واکسن آسترازنکا بود؟

در همین زمینه آمیتیس رمضانی متخصص بیماری‌های عفونی در گفتگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری آنا در مورد عوارض واکسن آسترازنکا اظهار کرد: این واکسن از جمله واکسن‌هایی است که بر پایه وکتور و آدونا ویروس به شمار می‌رود که غیر فعال است و نسبت به سایر واکسن‌ها عوارض بیشتری دارد.

وی افزود: واکسن‌های برپایه وکتور عوارض بیشتری نسبت به سایر واکسن‌ها دارند و باید حداقل تا ۱۰ سال مورد ارزیابی قرار بگیرد، اما با توجه به شرایط پاندمی کرونا بسیاری از واکسن‌ها خیلی زودتر وارد بازار شدند.

اکثر واکسن‌ها دارای عوارض هستند

این متخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: در نهایت برخی از واکسن‌های کووید ۱۹ باید بگیم دارای برخی عوارض خفیف یا بیشتر هستند؛ البته بیشتر واکسن ساز‌های داخلی عوارض واکسن را بررسی می‌کنند و افرادی که این واکسن هارا دریافت کردند باید مورد ارزیابی قرار بگیرند برای مثال واکسن پاستور از جمله واکسن‌هایی است که مورد ارزیابی پس از دریافت قرار می‌گیرند.

وی در مورد ایجاد لخته خون توسط واکسن گفت: احتمال ایجاد لخته‌ی خون برای همه‌ی افراد وجود دارد، اما بسیار بسیار کم بوده و حدود یک در ۱۰۰ هزار نفر این عارضه خود را نشان می‌دهد که این عارضه نیز اغلب در زنان در سن باروری شایع است مخصوصا زنانی که از دارو‌های ضد بارداری استفاده می‌کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سازمان جهانی بهداشت: همه‌گیری کرونا باعث افزایش چاقی در کودکان شده است
  • آخرین تصویر ملوک طلوع‌نژاد پیش از فوت/ عکس
  • اعتراف جدید سازندگان آسترازنکا/ باید نگران واکسن کرونا بود؟
  • جذب ۱۰۰۰ میلیارد از تسهیلات تبصره ۱۸ در لرستان
  • طبیعت‌گردی خطرناک در کنار ببر‌های درنده (فیلم)
  • رئیس قوه قضاییه بدون پروتکل‌های تشریفاتی وارد «بندرعباس» شد
  • جمعه و شنبه پیش رو شرایط برای طبیعت‌گردی مساعد نیست
  • ایران هیچ عقب گردی در حوزه اقتصاد و تولید نداشته است
  • بوم‌گردی عشایری در لرستان راه‌اندازی می‌شود
  • طبیعت‌گردی خطرناک در کنار ببرهای درنده | ویدئو