Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@04:23:15 GMT

اضافه شدن دو گروه‌ جدید به معاونت صنایع دستی

تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۹۱۸۵۴

اضافه شدن دو گروه‌ جدید به معاونت صنایع دستی

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا به نقل از میراث‌آریا، پویا محمودیان با اعلام این خبر افزود: با توجه به بازنگری،‌ اصلاح و تکمیل وظایف و مأموریت­‌های معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور، موضوع ایجاد دو گروه جدید با عنوان هنرهای سنتی و حفظ حقوق مالکیت معنوی با اولویت، از ماه‌­ها پیش در دستور کار این معاونت قرار گرفت و در لایحه اهداف، وظایف و اختیارات وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به صورت کامل قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، افزود: با توجه به اهمیت هنرهای سنتی و حفظ حقوق مالکیت معنوی در زمینه‌­های مرتبط با صنایع‌دستی و هنرهای سنتی و ضرورت پرداختن به آن­ها و با توجه به نبود تعریف ساختاری مشخص برای این موارد در چارت قدیمی معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در چارت جدید گروه هنرهای سنتی با وظایف مشخص، ایجاد شده است.

وی گفت: ارائۀ تعاریف مشخص و تعیین اشتراک‌های میان صنایع‌دستی و هنرهای سنتی، برنامه­‌ریزی به منظور حمایت و هدایت فعالیت بخش خصوصی و نهادهای غیردولتی در امر حفظ و باززنده‌­سازی هنرهای سنتی و نظارت بر فعالیت واحدها، همکاری و هماهنگی با مؤسسات پژوهشی و تحقیقاتی و مراکز دانشگاهی ذی‌ربط در زمینه انجام طرح­های پژوهشی کاربردی در امور حفظ، احیا و باززنده­‌سازی هنرهای سنتی کشور، برنامه‌ریزی برای شناسایی و معرفی ارزش­‌های هنری و فرهنگی هنرهای سنتی در راستای حفظ و ارتقای هویت آن­ها، برنامه­‌ریزی و انجام اقدامات لازم برای تهیه و اجرای طرح‌های راهبردی و اضطراری حفظ، احیا و باززنده­‌سازی رشته­‌های هنرهای سنتی کشور، تهیه و تدوین ضوابط مورد نیاز برای طرح‌­ها و پروژه‌­های مربوط به حفظ، احیا و باززنده­‌سازی هنرهای سنتی، شناسایی و برنامه‌­ریزی برای ثبت دانش هنری رشته‌های در حال فراموشی، تشکیل کارگروه­های مرتبط برای گروه­های رشته‌های هنرهای سنتی، برنامه‌ریزی به‌منظور تشویق و ترغیب جوانان به انجام و ادامه تحصیل در رشته­‌های شغلی مرتبط با هنرهای سنتی، برنامه­‌ریزی برای برگزاری برنامه­‌های مرتبط مانند همایش‌­ها، نشست­‌های تخصصی و سمینارها و اجرای آن­ها به طور منفرد یا مشارکتی و بررسی و برنامه‌ریزی و تعیین خط مشی‌­های لازم برای تحقیق و پژوهش در خصوص هنرهای سنتی از جمله اهداف اضافه شدن این بخش است.

محمودیان گفت: همچنین از دیگر اهداف اضافه شدن گروه هنرهای سنتی به چارت معاونت صنایع‌دستی می‌توان به هماهنگی با مراجع ذی‌ربط در خصوص اعطای درجه هنری به هنرمندان صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در چارچوب قوانین و مقررات، برنامه‌­ریزی برای ایجاد مراکز اسناد و مدارک هنرهای سنتی، برنامه­‌ریزی برای ایجاد پایگاه‌­های اطلاع­‌رسانی به‌منظور معرفی پیشه­‌های وابسته به هنرهای سنتی و آرایه‌­های معماری و همچنین هم‌افزایی بین هنرهای سنتی وابسته به معماری سنتی و معماری روز، برنامه­‌ریزی به‌منظور فرهنگ‌­سازی، گفتمان‌سازی و اطلاع‌رسانی در رابطه با ظرفیت­‌های هنرهای سنتی، برنامه­‌ریزی آمایشی به‌منظور آموزش هنرهای سنتی در سراسر کشور و برنامه‌ریزی به‌منظور حضور مجدد هنرهای سنتی در زندگی روزمره با توجه به سبک زندگی ایرانی – اسلامی اشاره کرد.

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خاطرنشان کرد: در چارت جدید معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی «گروه حفظ حقوق مالکیت معنوی» نیز با هدف حفظ و صیانت از طرح‌­ها، نقوش، خلاقیت، نوآوری، روش‌­­ها، تکنیک­‌های تولید و همچنین دانش سنتی ایجاد شده است.

وی خاطرنشان کرد: تشکیلات تفصیلی ستاد وزارتخانه از جانب سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ شده است.

برچسب‌ها صنایع دستی دفتر توسعه و ترویج صنایع دستی معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی میراث فرهنگی پویا محمودیان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: صنایع دستی معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی صنایع دستی معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی میراث فرهنگی پویا محمودیان معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی گردشگری و صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی هنرهای سنتی ریزی به منظور هنرهای سنتی برنامه ریزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۹۱۸۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

‌کرمان‌ میزبان سومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی

ایسنا/کرمان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان گفت: یکی از جشنواره‌های موثر وزارت میراث، جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است و کرمان بعد از یزد و قزوین سومین استان میزبان این جشنواره است.

سعید شاهرخی ظهر امروز هشتم اردیبهشت ماه در نشست هم اندیشی با اصحاب رسانه با تشریح همکاری اتاق بازرگانی با میراث فرهنگی و گردشگری استان و در ادامه با اشاره به راه‌اندازی دبیرخانه رویداد کرمان ۱۴۰۴ در اتاق بازرگانی افزود: اتاق بازرگانی یکی از مهمترین نهادها برای تحقق شعار امسال است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان بیان کرد: یکی از جشنواره‌های موثر وزارت میراث، جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است و کرمان بعد از یزد و قزوین سومین استان میزبان این جشنواره است.

وی با اشاره به رقابت کرمان و فارس برای میزبانی از سومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی عنوان کرد: برای انتخاب میزبان ۲۵ شاخص مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت قرعه به نام کرمان افتاد. گفتنی است که نقش اتاق بازرگانی استان در انتخاب کرمان به عنوان میزبان بسیار موثر بوده است.

شاهرخی گفت: از دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه جاری جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کلید خواهد خورد و احتمالا آبان ماه اختتامیه آن برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: همه مفاخر علمی، هنری، موسیقی و رسانه‌ای کشور برای معرفی کرمان بسیج می‌شوند و همه شهرستان‌های استان میزبان این گروه‌ها برای اجرای رویدادها خواهند بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان بیان کرد: همایش بین المللی راه ابریشم در کرمان و کنگره ملی تاریخ معماری و شهرسازی ایران در بم، سمینار باستان شناسان ایران در جیرفت و اختتامیه رویداد کتیبه سرباز و رویداد چوگان از جمله رویدادهایی است که امسال در استان کرمان برگزار خواهند شد.

وی با اشاره به وجود حدود ۴۰۰۰ اثر تاریخی استان کرمان در موزه ملی تصریح کرد: امسال اشیاء و عناصر تاریخی استان کرمان که در موزه ملی نگهداری می‌شوند با نظر و انتخاب کارشناسان به استان کرمان منتقل می‌شوند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • افتتاح نمایشگاه صنایع‌دستی و هنرهای وابسته در زابل
  • معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس در اکسپو تهران
  • ‌کرمان‌ میزبان سومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی
  • ارگ کریم خانی میزبان صنایع دستی وهنر‌های سنتی فارس شد
  • ‌معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس در اکسپو تهران
  • برگزاری ۴۳ دوره آموزشی صنایع‌دستی در گلستان
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود
  • افزایش دو برابری صادرات محصولات صنایع دستی به خارج از کشور
  • 43 دوره آموزشی صنایع‌دستی در گلستان برگزار شد
  • رسیدگی به بحث فرونشست از برنامه‌های اصلی وزارت میراث فرهنگی است