Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-05-04@18:58:11 GMT

نباید طالبان را با القاعده و داعشی ها یکی دانست

تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۹۲۳۷۴

مجتبی ذوالنوری با بیان اینکه نمی‌توان نقش طالبان در افغانستان را نادیده گرفت گفت: طالبان بخش انکارناپذیری از حقیقت افغانستان است. باید پذیرفت که طالبان تندی ها و تفاوتی هایی با سایر گروه های موجود در افغانستان دارد؛ نباید آنها را با القاعده، النصره، داعشی ها و تکفیری ها یکی دانست. ناطقان: عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس معتقد است نمی‌توان نقش طالبان در افغانستان را نادیده گرفت ولی این گروه نیز برای تأثیرگذاری در سرنوشت این کشور باید در مسیر عقلانیت گام بردارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



 مجتبی ذوالنوری با بیان اینکه افغانستان به عنوان همسایه شرقی از جهات مختلف برای جمهوری اسلامی ایران اهمیت دارد، گفت: نخست اینکه افغانستان کشوری مسلمان بوده و رابطه ما با کشورهای مسلمان متفاوت از کشورهای دیگر است؛ دوم اینکه این کشور همسایه ما بوده که همسایگی در شرع، عرف و سیاست های جمهوری اسلامی به عنوان اصل ارتباطی لحاظ شده و سیاست های کلان نظیر سیاست های اقتصادی و سیاست های کلی بر پایه تعامل با همسایگان و ارتباط صمیمی و سالم با آنها تأکید دارد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: جمهوری اسلامی با عربستان، کویت و روسیه نیز همسایه است اما حائلی میان ما وجود دارد و هم مرز زمینی نیستیم لذا افغانستان یکی از سه کشوری است که با آن مرز مستقیم طولانی زمینی داریم.

وی افزود: افغانستان از زمان استقرار کمونیست ها در این کشور محل کشمکش بوده و روی امنیت و کنش ها و واکنش های کشور ما نیز تأثیر داشته و بعد از آن نیز که آمریکا وارد آن شد و گروه هایی همچون طالبان قدرت گرفته و گروهک های داعشی، القاعده و غیره ایجاد شدند که از این رو لازم است مترصد وضعیت باشیم چرا که هرگونه تغییر مثبت یا منفی در افغانستان روی امنیت مرزهای ما به لحاظ سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تأثیرگذار خواهد بود.

ذوالنوری اضافه کرد: جمهوری اسلامی در طول سالیان بعد از انقلاب هیچگاه کمک به مردم افغانستان را رها نکرده و همواره تلاش کردند صلح و ثبات در افغانستان حاکم باشد چرا که این موضوع ارتباط مستقیمی بر امنیت کشور ما دارد لذا همواره نقش حمایتی و اصلاحی در افغانستان داشته ایم.

ایران هرگز مردم افغانستان را بی پناه نگذاشته است

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه با اشاره به حضور مهاجران افغانستانی در ایران، گفت: علیرغم وجود مشکلات اقتصادی، منابع و مشکلات آب شرب، حجم زیادی از امکانات کشور را برای مهاجران افغانستانی اختصاص دادیم تا نهایت تعامل مسالمت آمیز را داشته باشیم؛ همچنین زمانی که افغانستانی ها نسبت به پرداخت حق‌آبه جمهوری اسلامی ایران از هریر رود و هیرمند، به وزیر خارجه گفتیم حداقل سرانه آب شرب و آب مصرفی شستشو و غیره شهروندان افغانستانی خود که ساکن ایران هستند را تأمین کنند. با همه این شرایط در تمام فراز و نشیب ها، مردم افغانستان را بی پناه نگذاشته ایم.

وی در ادامه با بیان اینکه باید پذیرفت طالبان بخش انکارناپذیری از حقیقت افغانستان است، عنوان کرد: باید پذیرفت که طالبان تندی ها و تفاوتی هایی با سایر گروه های موجود در افغانستان دارد؛ نباید آنها را با القاعده، النصره، داعشی ها و تکفیری ها یکی دانست.

ذوالنوری همچنین با اشاره به تأثیری که طالبان در سرنوشت افغانستان دارد، گفت: نمی توان نقش این گروه در افغانستان را نادیده گرفت لذا طالبان با وجهه متفاوتی که نسبت به جریان های تروریستی و تکفیری داشته، جمهوری اسلامی در گفتگوهای درون افغانی نسبت به آن توجه خواهد داشت.

سرنوشت افغانستان باید به دست ملت و در مذاکرات بین الافغانی تعیین شود

این نماینده مردم قم در مجلس در ادامه هرگونه مداخله خارجی در افغانستان و تعیین تکلیف برای سرنوشت این کشور را مردود دانست و عنوان کرد: از خروج آمریکایی ها، انگلیسی ها و سایر متجاوزان از این کشور حمایت کرده و مخالف حضور آنها هستیم چرا که سرنوشت این کشور باید به دست ملت افغانستان و با مذاکرات بین الافغانی شکل گیرد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی: طالبان بخش انکارناپذیری از حقیقت افغانستان است

وی افزود: جمهوری اسلامی نیز تلاش دارد تا گروه های معتبر افغانستان را کنار یکدیگر جمع کند تا از جنگ و خونریزی کاسته و تعامل این کشور با همسایگان را افزایش دهد و از سیاست منطق و مصالحه حمایت می کند تا کمتر شاهد برادرکشی در افغانستان باشیم.

طالبان و سایر گروه های حاضر در افغانستان بدانند ایران با هیچ کس در زمینه تامین امنیت شوخی ندارد

ذوالنوری در ادامه نگرانی مردم نسبت به طالبان را نگرانی صحیحی دانست و گفت: طالبان اگر می خواهد در آینده افغانستان تأثیرگذار باشد نباید با دنیا و همسایگان سرشاخ شود بلکه باید از موضع عقلانیت و احترام متقابل عمل کند؛ بنابراین اگرچه ما طالبان را در آینده افغانستان تأثیرگذار می دانیم، اما این گروه و سایر جریانات باید بدانند هر اقدامی که امنیت ملی، انتفاع اقتصادی و حقوق ملت ما را تهدید کند، نظام اسلامی با هیچ کس شوخی ندارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه اگر در پوشش طالبان تعدی به مرزهای ایران صورت گیرد، با اشد اقدامات برخورد می شود که باید مد نظر طالبان باشد، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی تلاش دارد ریشه بحران افغانستان در داخل این کشور خشکیده شود.
منبع: خبر انلاین برچسب ها: رئیس کمیسیون امنیت ملی ، طالبان ، القاعده ، داعشی

منبع: ناطقان

کلیدواژه: رئیس کمیسیون امنیت ملی طالبان القاعده داعشی کمیسیون امنیت ملی جمهوری اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۹۲۳۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش سازنده سپاه در امنیت پایدار منطقه و مبارزه با تروریسم

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به نقش سازنده سپاه پاسداران در کمک به امنیت پایدار در منطقه و مبارزه با تروریسم، خواستار توجه اتحادیه اروپا در احترام به نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در چارچوب حقوق بین‌الملل شد. - اخبار بین الملل -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، امیرعبداللهیان ضمن تاکید بر لزوم پایان دادن هر چه سریع‌تر به نسل‌کشی و جنایات رژیم اسرائیل در جنگ علیه غزه، تحرک جدی منطقه‌ای و بین المللی با نقش آفرینی واقعی سازمان ملل با در نظر گرفتن خواسته ها و آمال بحق فلسطین را مورد تاکید قرار داد.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به نقش سازنده سپاه پاسداران در کمک به امنیت پایدار در منطقه و مبارزه با تروریسم، خواستار توجه اتحادیه اروپا در احترام به نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در چارچوب حقوق بین الملل شد. 

امیرعبداللهیان اقدام نظامی ایران در پاسخ به حمله رژیم اسرائیل به سفارت ایران در دمشق را در چارچوب دفاع مشروع خواند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان از تداوم گفتگو میان اتحادیه اروپا و ایران در راستای پیشبرد همکاری های فیمابین استقبال کرد. 

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به بورل، با یادآوری تلاش های صورت گرفته و گام های مثبت کشورمان در دیپلماسی لغو تحریم‌ها، به زیاده خواهی برخی طرف های مقابل در مذاکرات اشاره کرد و افزود: همکاری آژانس و ایران در مسیر خوب قرار دارد و ما از سفر رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران استقبال می کنیم.

 مسئول امور خارجی و سیاست امنیتی اتحادیه اروپا نیز در این گفتگوی تلفنی،‌ با تاکید بر این که اتحادیه اروپا خواهان تنش با جمهوری اسلامی ایران نیست، از اقدامات سازنده و گام های مثبت، همزمان با تداوم رایزنی های دیپلماتیک میان جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا استقبال کرد. 

جوزپ بورل با اشاره به مطالبات گسترده بین المللی برای دستیابی هر چه سریعتر به آتش بس در جنگ غزه و تبادل اسرا، خواستار تمرکز همه طرف ها برای دستیابی به صلح و ثبات پایدار از طریق تشکیل کشور مستقل فلسطینی شد.

مسئول امور خارجی اتحادیه اروپا همچنین از نقش مثبت ایران در کاهش تنش ها و بازگرداندن صلح و ثبات به منطقه استقبال کرد.

بورل: نشانه‌های یک جنگ جهانی دوباره ظاهر شده استگفت‌و‌گوی تلفنی امیرعبداللهیان با وزیر امور خارجه قطرتبریک امیرعبداللهیان به وزیر خارجه آفریقای جنوبی

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شرکت هیات افغانستان در نشست‌های بین‌المللی
  • بازگشت بیش از ۱ و نیم میلیون پناهجوی افغانستانی‌
  • ایران ظرفیت پذیرش مهاجرین جدید را ندارد
  • عزاداری مهاجرین افغانستانی همزمان با شهادت امام جعفر صادق(ع)
  • چین: روابط با افغانستان را گسترش می‌دهیم
  • ایجاد مرکز لجستیکی تجاری در هرات
  • قربانی بهبود روابط کابل اسلام آباد شده ایم
  • نشست مشترک اقتصادی مقامات ایران و افغانستان
  • ظرفیت‌های اقتصادی افغانستان برای ایران حائز اهمیت است
  • نقش سازنده سپاه در امنیت پایدار منطقه و مبارزه با تروریسم