Web Analytics Made Easy - Statcounter

حبیب اسداله نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران‌گوشتی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به دلایل کمبود عرضه مرغ اظهار کرد: بنابر آمار در اردیبهشت ۱۱۳ میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گرفت که این رقم‌ نسبت به برنامه تنظیم بازار ۷ میلیون قطعه فاصله دارد که این موضوع در کنار تلفات ناشی از استرس گرمایی و کاهش وزن‌گیری منجر به کمبود عرضه مرغ در بازار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: استرس گرمایی ناشی از شرایط فصلی تلفات واحدهای مرغداری بیش از ۱۵ درصد در سطح کشور است. ضمن آنکه گرمای شدید منجر به کاهش وزن دهی مرغ می شود که در مجموع در این فصل سال، ۲۵ درصد تولید ناشی از شرایط خاص گرما از بین می رود.

اسداله نژاد ادامه داد: علی رغم افزایش قیمت مولفه های تولید، نرخ مصوب مرغ اصلاح نشده است.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی در واکنش به عرضه مرغ بالاتر از نرخ مصوب در بازار بیان کرد: در حال حاضر مرغداران مرغ تولیدی را با نرخ مصوب یا حداکثر ۵۰۰ تومان بالاتر از قیمت مصوب عرضه می کنند که با این وجود عرضه با نرخ های فعلی در بازار منطقی نیست.

وی با اشاره به اینکه بازار نهاده های دامی تعریفی ندارد، افزود: بارگیری نهاده های دامی با تاخیر در حال انجام است که این امر چالش های متعددی برای مرغداران ایجاد کرده است چرا که برخی واحدها به رغم خرید ذرت طی ۴۵ روز اخیر، اما هنوز نهاده بدستشان نرسیده که با این وجود ناگریز به تامین از بازار آزاد با نرخ بالا هستند.

اسداله نژاد با اشاره به اینکه مرغداران در تامین مرغ مورد نیاز مشکلی ندارند، بیان کرد: گرچه مرغداران موافق افزایش قیمت در سطح بازار نیستند، اما با افزایش مولفه های تولید توسط دولت چاره ای جز اصلاح قیمت در بازار نیست.

این مقام مسئول درباره آینده تولید مرغ بیان کرد: آینده تولید به میزان جوجه ریزی بستگی دارد، گرچه بنابر آمار سامانه سماصط مشکلی در جوجه ریزی وجود ندارد و علی القاعده نباید کمبودی در بازار داشته باشیم، اما به اعتقاد بنده آمار این سامانه باید راست آزمایی شود.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی درباره تاثیر گرانی مرغ بر قدرت خرید خانوار بیان کرد: مرغداران خواستار افزایش قیمت نیستند چرا که با گرانی مرغ، اقشار ضعیف توان خرید این محصول پروتئینی را ندارند اما متاسفانه زمانیکه که قیمت مولفه های تولید همچون ذرت، کنجاله، دان آماده و حمل و نقل تغییر می کند، چاره ای جز اصلاح قیمت نیست.

وی در پایان از توزیع روزانه ۶ هزار تن مرغ در بازار خبر داد و گفت: گرچه آمار دقیقی از سرانه مصرف به علت وضعیت معیشت مردم در اختیار نداریم، اما برآورد می شود که سرانه مصرف در همین محدوده باشد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بازار مرغ نهاده دامی کنجاله سویا عرضه مرغ نرخ مصوب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۹۲۷۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روی هر مرغ بالای ۱۰ هزار تومان ضرر می‌کنیم

 علی ابراهیمی گفت: مرغداران کشور در راستای سیاست وزارت جهاد، جوجه ریزی را افزایش دادند که در نتیجه افزایش تولید موجب شد تا ماه های پرمصرف را بدون تنش پشت سر بگذرانیم.

به گفته او، علی رغم سرمایه گذاری بالا، مرغداران هیچ نفعی نبردند و همچنان در حال زیان هستند که با استمرار این روند تولید دچار مشکل خواهد شد.

ابراهیمی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان ادامه داد: با توجه به آنکه جریان تولید با هدف نمی توان عوض کرد، لذا برنامه ریزی باید به سمت صادرات باشد. کمااینکه اکنون مجوز صادرات ۵ هزارتن مرغ گرفته شده است که امیدواریم روند صادرات تسریع شود تا بازار به تعادل برسد.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی با بیان اینکه امکان جمع آوری کل مرغ مازاد توسط پشتیبانی وجود ندارد، افزود: با وجود آنکه مرغ های جمع آوری شده از سوی پشتیبانی امور دام در مقطعی باید به بازار عرضه شود، از این رو صادرات مستمر موثرترین راهکار برای پایداری تولید مرغ محسوب می شود و از طرفی گام برداشتن به سمت کشورهای منطقه و خارج از منطقه علاوه بر فعال کردن ظرفیت تولید، ارزآوری هم در بردارد.

او با بیان اینکه پتانسیل صادرات ماهانه ۱۵ تا ۲۰ هزارتن مرغ وجود دارد، افزود: بنابر سیاست وزارت جهاد سالانه حداقل ۲۰۰ هزارتن مرغ می توان به بازارهای هدف صادر کرد.

ابراهیمی درباره آخرین وضعیت جوجه ریزی ها گفت: بنابر آمار در فروردین ماه حدود ۱۴۰ میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گرفت و تا ۱۰ اردیبهشت هم که تخم مرغ ها خوابانده می شود، نمی توان پیش بینی دقیقی داشت.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: در حال حاضر قیمت تمام شده مرغ زنده برای مرغداران بالای ۶۵ هزارتومان است که براین اساس تولیدکنندگان بیش از ۱۰ هزارتومان در فروش متضرر هستند، درحالیکه قیمت مرغ آماده به طبخ کاهش چندانی نداشته است که در این میان سودی هم عاید مصرف کننده نمی شود.

دیگر خبرها

  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • تکاپوی کانا‌ل‌های تلگرامی برای توقف ریزش ارز/دلار بازهم ریخت
  • پهپاد ارزان قیمت راهی بازار مصرف می شود
  • روی هر مرغ بالای ۱۰ هزار تومان ضرر می‌کنیم
  • قیمت مرغ زنده چقدر شد؟
  • نرخ مصوب انواع میوه؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشیده!
  • صادرات ماهانه ۱۵ تا ۲۰ هزار تن مرغ به بازار‌های هدف
  • بازار سیاه تایر از بین می‌رود/ تقاضا برای خرید کاهشی شد
  • عرضه قارچ بالاتر از کیلویی ۱۰۰ هزارتومان گرانفروشی است
  • بازار سیاه تایر از بین می رود!