Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد یقینی مدیرعامل مجمع نوشت افزار ایرانی اسلامی، در  گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تاثیر واردات بر تولید نوشت افزار داخلی گفت: واردات نوشت افزار تنها در بازار‌های خاصی از محصولات داخلی آن تاثیرمی گذارد. کاغذ تحریر داخلی برای تولید محصولاتی از قبیل دفتر، کلاسور و دفتر یادداشت نداریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متاسفانه این مسئله باعث شده علاوه بر بازار نوشت افزار، صنعت نشر و مطبوعات کشور هم از این مسئله ضربه ببیند. صد در صد کاغذ‌های تحریرما وارداتی است از این رو کاهش و افزایش قیمت آن در هشت ساله اخیر تولید محصولات کاغذی را با مشکل مواجه کرده است. در این مدت کاغذ از بندی ۷۰ هزار تومان به ۷۰۰ هزارتومان رسیده است.

بیشتربخوانید

برابری کیفیت نوشت افزار‌های داخلی با نمونه‌های خارجی

وی افزود: انحصاری بودن واردات کاغذ در برهه‌ای، انتقال مدیریت آن از وزارت صمت به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمانی دیگر باعث شد ظرفیت تولید ما با مشکل مواجه شود. هم اکنون حدود ۷۰ درصد ظرفیت صحافی‌های ما خالی است. تعداد زیادی از آن‌ها در شرایط سخت کرونایی در مدت کوتاهی فعالیت می‌کنند و در زمان‌های دیگر فعالیت نمی‌کنند. برخی از محصولات نوشت افزاری از جمله منگنه، پانچ، قیچی فلزی و ماشین حساب در کشور تولید نمی‌شود. مجمع نوشت افزار ایرانی اسلامی تلاش می‌کند هیچ محصولی در حوزه نوشت افزار وجود نداشته باشد که به واردات آن نیاز داشته باشیم. واردات این دسته از محصولات مشکلی برای بازار داخلی نوشت افزار ایجاد نمی‌کند و تامین کننده نیاز داخلی است.

مدیرعامل مجمع نوشت افزار ایرانی اسلامی با اشاره به واردات مواد اولیه برخی دیگر از محصولات نوشت افزار اظهار کرد: مواد اولیه محصولاتی از جمله مداد، پاک کن و مداد تراش که در کشور تولید می‌شود از کشور‌های دیگر وارد می‌شود. تولیدکنندگان در زمینه تامین ارز لازم برای واردات مواد اولیه شان با مشکل روبه رو هستند. برای همین مجبورند مواد اولیه شان را با ارز بازار آزاد تهیه کنند. گمرک هم به اندازه ده تحریم، برای تولیدکنندگان تحریم ایجاد کرده است. مواد اولیه لازم برای تولید نوشت افزار و محصولات دیگر چندین ماه در گمرک می‌ماند. همین مسئله باعث می‌شود چند ماه محصول تو. لید نشود. هماهنگی میان گمرک، وزارت صمت و بانک مرکزی مسئله‌ای است که با آن رو به رو هستیم.

یقینی ادامه داد: با مسئله قاچاق محصولات نوشت افزار در برخی شهر‌ها از جمله بانه و شهر‌های همجوارش مواجه هستیم. این شهر‌ها به یک بندر شهیدرجایی برای واردات محصولات قاچاق تبدیل شدند. باوجود اینکه سهم تولید نوشت افزار ایرانی اسلامی در کشور افزایش یافته است با افزایش واردات قاچاق این محصولات در سال‌های اخیر چه از مبادی رسمی چه غیررسمی روبه رو هستیم. حجم زیادی از نوشت افزار‌ها از مبادی رسمی به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند. برای ورود قاچاقی نوشت افزار با اسم کالای دیگر مجوز واردات می‌گیرند.

وی با اشاره به اقداماتی که باید برای حوزه نوشت افزار انجام شود بیان کرد: در دهه نود تولید نوشت افزار ایرانی مسیر رشد را با همین شرایط کنونی حاکم بر بازار پیموده است. تولید کنندگان این محصولات در فرآیند اجرایی سیاست‌های حمایتی از تولیدکننده مشکل دارند. امسال هم سال مانع زدایی نامگذاری شده است. اگر دولت روی همین مسئله تمرکز کند تولید کنندگان نوشت افزار به هیچ اقدام حمایتی دیگری نیاز ندارند. حتی با اختصاص کاغذ دولتی به نوشت افزار مخالف هستم، چون اعطای کاغذ یارانه‌ای و نوشت افزار یارانه‌ای باعث می‌شود رانت در اعطای کاغذ ایجاد شود و تعادل بازار کاغذ به هم بخورد.

مدیرعامل مجمع نوشت افزار ایرانی اسلامی افزود: درصورتی که واردات کاغذ و مواد اولیه لازم برای تولید نوشت افزار تسهیل شود تولید کننده این محصولات کار خودش را انجام می‌دهد. الان مواد اولیه یک هفته‌ای به بندر می‌رسد، اما دو ماه طول می‌کشد تا از بندر ترخیص شود. همین که این موانع از بین برود به تولید نوشت افزار ایرانی اسلامی کمک شده است. در سال ۹۱، ۸۵ درصد محصولات نوشت افزار وارداتی و ۱۵ درصد تولید داخل بودند. الان میزان تولید در کشور به ۵۰ درصد رسیده است. تا دو سه سال آینده این میزان تا ۹۰ درصد افزایش می‌یابد. تنها ده درصد بازار نوشت افزار ایرانی خالی باقی می‌ماند که آن هم به واردات نوشت افزار‌های لوکس اختصاص می‌یابد که در حاشیه بازار نوشت افزار قرار دارد.

یقینی بیان کرد: در شرایط کنونی با تمام مشکلاتی که تولیدکنندگان نوشت افزار با آن روبه رو هستند هم کیفیت هم قیمت آن نسبت به نمونه‌های خارجی مزیت دارد. امروز ۵۰ درصد ماژیک و ۸۰ درصد مداد‌های موجود در بازار تولید داخلی است. علت آن هم این است که قیمت و کیفیت این محصولات در بازار نظر مشتریان را جلب می‌کند. به قدری مزیت پیدا کردند که به بازار‌های صادراتی منطقه وارد شدند. می‌توانیم به همسایه‌ها و بازار‌های منطقه خاورمیانه صادرات داشته باشیم. ۵۰ درصد دفتر بیش از آنچه مطرح می‌شود در کشور داریم حتی با مازاد تولید خودکار در کشور روبه روهستیم گام بعدی ما باید صادرات محور باشد. در این صورت می‌تواند از تسهیلات دولتی در زمینه رایزنی اقتصادی استفاده کرد.

وی با اشاره به میزان رضایت مخاطبان نوشت افزار‌های ایرانی اسلامی اظهار کرد: طبق نظرسنجی که انجام دادیم میزان رضایت مخاطبان از نوشت افزار بیشتر از کالا‌های دیگر در زمینه لوازم خانگی، گوشی، خودرو و پوشاک است. میزان رضایت آن‌ها به ۸۰ درصد می‌رسد. یکی از علت‌های جدی اش این است که تولیدکنندگان نوشت افزار از بخش خصوصی هستند. شرکت‌های خصولتی به این عرصه وارد نشدند. بنابر این فضای بازارشان کاملا رقابتی و دور از فضای رانت است. از این رو توانستند رشد کنند و کیفیت محصولاتشان را بالا ببرند.

مدیرعامل مجمع نوشت افزار ایرانی اسلامی ادامه داد: تولید کنندگان زیادی در بازار نوشت افزار فعالیت می‌کنند منتها در کشور جایی نیست که بخواهند مواد اولیه مورد نیازشان را به آنجا سفارش دهند از این رو مجبورند مواد اولیه شان را از کشور‌های دیگر به ایران وارد کنند. در برخی موارد صرفه اقتصادی برای تولید مواد اولیه این محصولات وجود ندارد. این مسئله را می‌توان کاملا حل کرد. برای مثال نوک خودکار به کشور وارد می‌شود باید تولید کننده حداقل نیاز پنج تا شش کشور را برای تهیه نوک خودکار تامین کند. به عبارت دیگر باید تولیدات مواد اولیه نوشت افزار صادرات محور باشد اگر اینگونه باشد محصولش را با کیفیت بالا تولید می‌کند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نوشت افزار ایرانی اسلامی تولید داخلی صادرات مدیرعامل مجمع نوشت افزار ایرانی اسلامی محصولات نوشت افزار تولید نوشت افزار بازار نوشت افزار نوشت افزار ها مواد اولیه برای تولید روبه رو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۹۴۱۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید زعفران ۷۰ درصد افت پیدا کرده است/صادرات با نام دیگران

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس برآوردها هر ماه ۱۰ تن زعفران به صورت قاچاق از کشور خارج می‌شود. علی حسینی گازار، عضو هیأت رییسه شورای ملی زعفران درباره صحت این موضوع به مهر گفت: قاچاق نمی‌تواند آمار داشته باشد چون اگر رسمی است چرا مانع آن نمی‌شوند. اعداد ذکر شده برآوردی اعلام می‌شود. به عنوان مثال صادرات رسمی به‌اضافه مصرف داخل با توجه به حجم کشت، عدد قاچاق برآورد می‌شود. اگر موانع صادراتی برداشته و صادرات شفاف انجام شود قاچاق هم برچیده می‌شود.

قاچاق قانونی

وی افزود: تعهد ارزی صادرکننده را ملزم می‌کند ارز را ۱۰ تا ۱۵ درصد کمتر از نرخ بازار آزاد به بانک مرکزی تحویل دهد که این خود گلایه‌هایی را به وجود آورده است. ضمن اینکه برای تحویل و دریافت پول هم به دلیل تحریم مشکلات بسیاری وجود دارد.

وی با اشاره به صادرات زعفران به افغانستان تصریح کرد: سالانه ۲۰ تا ۳۰ تن زعفران به شکل قانونی به افغانستان صادر می‌شود که باید پرسید آیا این کشور مصرف کننده این حجم زعفران است؟ علاوه بر اینکه کشاورزان این کشور به کمک پیاز زعفران ایرانی خود نیز تولید دارند.

حسینی گازار در توضیح بیشتر عنوان کرد: افغانستان با اجازه رسمی وزارت فلاحت خود زعفران ایرانی را به نام تولید افغانستان بسته بندی و دوباره به کشوری مانند هندوستان صادر می‌کند. این می‌شود که بخشی زیادی از این محصول گران بها رسمی و غیررسمی قاچاق می‌گردد.

وی گفت: مدیریت داخل به راحتی اعتبار ایران را تقدیم کشور دیگر می‌کند تا برای خود بازار سازی کند. به این ترتیب با محصول ایرانی برای خود ارزآوری دارد.

افت ۷۰ درصدی تولید زعفران

عضو هیأت رئیسه شورای ملی زعفران با بیان اینکه تاریخ زعفران ایران قدمت ۳ هزار ساله دارد، گفت: بر اساس آمار وزارت جهاد کشاورزی و آمار مراکز دولتی، حدود ۱۲۳ هزار هکتار از سطح کشور زیر کشت زعفران است که باید بیش از ۱۰۰۰ تن زعفران برداشت شود در حالی که تولید فعلی یک چهارم این عدد بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ تن است.

حسینی گازار افزود: بر اساس یک فرمول هر سال بین ۵ تا ۱۰ درصد سطح زیر کشت این محصول اضافه می‌شود چون مزارع هر چند سال یک بار باید جایگزین شوند و به نسبت این جایگزینی باید ۲ تا ۳ برابر سطح زیر کشت افزوده شود. بنابراین اگر تا چند سال قبل ۱۲۳ هزار هکتار سطح زیر کشت زعفران داشتیم قطعاً امروز این عدد به ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار هکتار رسیده است که باید ۱۰۰۰ تن محصول داشته باشد اما چرا فقط ۳۰۰ تن زعفران در کشور تولید می‌شود.

کشت سلیقه‌ای زعفران

این فعال در حوزه کشاورزی در ادامه سخنان خود یادآور شد: زعفران محصولی مناسب برای سرزمین‌های کم آب بوده زیرا در تابستان نیاز به آبیاری نداشته و در زمستان هم با بارش رشد می‌کند. همچنین کشت آن ویژه بوده و تا ۷ سال نیاز به کشت مجدد ندارد؛ تنها باید درست مدیریت شود.

وی گفت: در دهه ۵۰ تا ۶۰ عملکرد زعفران در هر هکتار بین ۶ تا ۷ کیلو گرم بود در حال حاضر با وجود افزایش سطح زیر کشت عملکرد به زیر ۳ کیلو گرم رسیده است. بر اساس آمار اعلامی مراکز دولتی از میزان کشت اینکه تولید ۲۲۰ تا ۲۳۰ تن زعفران در سال است یعنی عملکرد در هکتار حدود ۲ کیلو گرم بوده که با توجه به هزینه کرد در نیروی انسانی، انرژی، برق و… برای تولید ۱۰۰۰ تن برداشت، این عدد رضایت بخش نیست.

عضو هیأت رییسه شورای ملی زعفران با بیان اینکه درآمد کشاورز کاهش پیدا کرده که افزایش پیدا نکرده است، اعلام کرد: فعال این حوزه نیاز به آموزش دارد تا عملکرد در هکتار کشت خود را افزایش دهد وگرنه افزایش قیمت‌ها منجر به تورم می‌شود.

وی درباره وضعیت قیمت این محصول لوکس در بازار جهانی گفت: هر کیلو گرم زعفران حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰ میلیون تومان بوده که تا ۵ ماه قبل این مبلغ، ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومان بود. در واقع واسطه‌ها قیمت‌ها را در بازار مدیریت می‌کنند.

حسینی گازار با اشاره به فراگیری کشت زعفران در کشور اظهار کرد: افزایش قیمت، کشت زعفران را در کشور فراگیر کرده اما تولید سیستمی و اصولی نیست و هر کشاورز با به اشتراک گذاشتن تجربیات خود که همگی سلیقه‌ای است در بسیاری از استان‌ها تولید زعفران با عملکرد پایین در حال انجام است. این امر ناشی از عملکرد و سیاست گذاری نادرست نهادهای متولی است.

کد خبر 6091656 فاطمه امیر احمدی

دیگر خبرها

  • فرش قرمز خراسان شمالی برای سرمایه گذاری
  • پایانه صادرات آبزی پروری مازندران هنوز کامل نشده است
  • تولید زعفران ۷۰ درصد افت پیدا کرده است/صادرات با نام دیگران
  • گسترش بازار صادراتی دانش بنیان‌های ایرانی در ۱۶ کشور دنیا
  • باز شدن پای محصولات صنعتی قزوین به بازار‌های بین المللی
  • افزایش ۲۰ درصدی صادرات غیر نفتی خراسان رضوی
  • آفریقا، هدف ویژه صادراتی روغن موتور ایران
  • سالانه بیش از ۵ میلیون تن سیب زمینی در کشور تولید می‌شود
  • تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران می‌شود؟
  • ۱۰ درصد از تولیدات گل و گیاه مازندران صادر می‌شود