Web Analytics Made Easy - Statcounter

عصرایران؛ صدرالدین علیپور*: کیسه‌های پلاستیکی به یک معضل جهانی تبدیل شده‌اند. از خیابان گرفته تا دشت و بیابان و دریا و حتی نوک قله‌ها، همه جا دیده می‌شوند. شاید هیچ محصولی اندازه پلاستیک تا این اندازه زشتی عاقبت مصرف‌گرایی بی‌حد و مرز را به بشر نشان نداده باشد.

برخی از کشورها مانند دانمارک، آلمان، ایرلند، ایتالیا و انگلستان، چین، بنگلادش، هند، مکزیک آمریکا، رواندا، کنیا، تانزانیا و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. یا استفاده از این کیسه‌ها را به کلی ممنوع کرده، یا محدودیت‌هایی برای آن ایجاد کرده‌اند و با بالا بردن قیمت و البته اخذ مالیات سنگین از فروشندگان عملاً به این سمت قدم برمی‌دارند.

سال پیش پارلمان آلمان ممنوعیت استفاده از کیسه‌های پلاستیکی خرید را از سال ۲۰۲۲ میلادی تصویب کرد. سونیا شولتزه، وزیر محیط زیست آلمان که این طرح را به پارلمان داد در تعریف آن گفت که "کیسه پلاستیکی نماد اتلاف منابع است" و گزینه‌های مناسب، سبدهای خرید، کیسه‌های پارچه‌ای قابل شستشو برای میوه و سبزیجات و جعبه‌های قابل استفاده مجدد برای کالاهای موجود در پیشخوان محصولات تازه است.

در ایران هم تشکل‌های مردم‌نهاد گام‌های خوبی در این زمینه برداشته‌اند اما نیاز به عزمی ملی است. جالب اینکه در یکی از تبلیغ‌های تلویزیونی مردم به خرید «کیسه پلاستیکی» در دو سایز تشویق می‌شوند.

دانستن این 10 نکته شاید بتواند در روز «نه به کیسه‌های پلاستیکی» مفید باشد:

1- وقتی از سوپرمارکت مثلاً یک یا دو قلم خرید می‌کنید که می‌توانید بدون کیسه پلاستیکی هم آن‌ها را به منزل بیاورید، از فروشنده تشکر کنید و بگویید:«نه! ما پلاستیک استفاده نمی‌کنید» این رفتاری متمدنانه است.

2- کیسه پلاستیکی که شاید فقط چند دقیقه کار شما را راه بیندازد و بعد رهایش می‌کنید به 500 سال زمان برای تجزیه شدن در طبیعت نیاز دارد. ضمن اینکه در این تجزیه خاک آلوده می‌شود.

3- اگر نمی‌توانید جلوی خشک شدن دریاچه‌ها را بگیرید، اگر قادر به متوقف کردن شکنجه حیوانات در باغ‌وحش یا شکار نیستید، اگر دلتان برای محیط‌زیست کشور می‌سوزد، لطفاً مصرف پلاستیک را به حداقل برسانید. این یک گام مهم است. لطفاً شروع کنید.

4- وقتی برای خرید می‌روید با خودتان کیسه پارچه‌ای ببرید. شما با این رفتار به دیگران هم نشان می‌دهید که برای کره زمین، خودتان و آیندگان احترام قایلید.

5- نان داغ را در کیسه پلاستیکی قرار ندهید. این کار باعث آزاد شدن مواد سمی به کار رفته در پلاستیک و ترکیب آن با نان می‌شود. سفره پارچه‌ای همراه داشته باشید. ریشه بسیاری از سرطان‌ها در همین نکات جزیی است.

6- رهاسازی پلاستیک در طبیعت باعث شده که احشام از آنها تغذیه کنند، آبزیان دریایی تکه‌های پلاستیک را با طعمه اشتباه بگیرند و حتی شکم پرندگان پر از پلاستیک شود. این یک قتل‌عام خاموش است.

7- در ایران هنوز قانونی برای ممنوعیت پلاستیک وضع نشده است اما همه می‌دانیم که این کیسه‌ها چقدر زیان‌بار هستند. بدون اجبار و قانون، جلوی کار خطا را خودمان بگیریم.

8- به جای خرید پی‌درپی بطری آب معدنی، در خودرو یا هنگام ورزش کردن در باشگاه بطری یا قمقمه شخصی همراه داشته باشیم.

9- اگر به کیسه پارچه‌ای دسترسی ندارید، از کیسه‌های پلاستیکی که قابلیت استفاده چندباره دارند استفاده کنید. کیسه‌های نازکی که یک‌بار مصرف هستند حتی ارزش بازیافت ندارند و بسیاری اوقات در دل طبیعت رها می‌شوند.

10- همه ما در حال غرق شدن در دریای پلاستیک هستیم. لطفاً از همین امروز تصمیم بگیرید که مصرف کیسه‌های پلاستیک را متوقف یا به حداقل برسانید. حتی یک کیسه کمتر هم به کره زمین کمک می‌کند.

*مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: کیسه های پلاستیکی کیسه های پلاستیک کیسه پلاستیکی پارچه ای کیسه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۹۴۵۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امسال انجمن جراحان پلاستیک در کنگره جراحان حاضر نمی شود

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدرضا قاضی سعیدی فوق تخصص زیبایی عنوان کرد: هر سال کنگره جراحان ایران در این روزها برگزار می شود که همه جراحان در رشته های مختلف مانند ارتوپدی، اورولوژی، جراحان پلاستیک، جراح اطفال، جراح عروق جراح مغز و اعصاب و در واقع جراحان در همه رشته ها در این کنگره ۵ روزه شرکت می کنند.

وی در خصوص عدم شرکت انجمن جراحان زیبایی و پلاستیک گفت : امسال بعد از 40 سال اولین باری است که انجمن جراحان پلاستیک در کنگره جامع جراحان  شرکت نکرده است.

قاضی سعیدی افزود: علت هم این است که هييت مديره انجمن جراحان عمومی یک حرکت غیر حرفه ای انجام داده اند و مسائل چالش برانگیز زیبایی را در برنامه های خود گنجانده اند

او اضافه کرد: انجمن جراحان عمومی مطالب چالش برانگیز زیبایی را در کنگره خود قرار داده اند و ما به اعتراض به این ماجرا بعد از 40 سال اولین سالی است که در کنگره به نشانه اعتراض حضور نداریم.

قاضی سعیدی ادامه داد: چند هفته مذاکرات فشرده نیز با جامعه جراحان و انجمن جراحان عمومی داشته ایم اما متاسفانه نتوانستیم جلوی این انحراف در آموزش را بگیریم و هر استدلالی که کردیم نتوانستیم انها را قانع کنیم . به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این کنگره شرکت نکنیم.
هیچ جراح پلاستیکی در این کنگره شرکت نمی کند.

او توضیح داد که بیانیه ای از سوی جراحان پلاستیک منتشر شده که متن آن بدین شرح زیر است: رسالت اصلی گروههای تخصصی و فوق تخصصی حفظ اصول  استانداردهای علمی و عملی مورد نیاز در جامعه و حفظ جایگاه علمی در کشور است و یکی از نمادهای آشکار این وظیفه ارائه دستاوردها و حفظ جایگاه  ، حضور در کنگره های ملی است که این اتفاق مدیریت و ظرافت های خاص خود را می طلبد.

چند سال است که انجمن جراحان عمومی فراتر از قوانین عمومی و رزیدنتی اموزشی پزشکی به جای پرداختن به مسائل حساس  مهم جراحی کشور که رسالت اصلی انها است وارد بحث فریبنده جراحی زیبایی شده اند و با برگزاری همایش های مختلف زیبایی در شهرستان ها و مراکز استان باعث انحراف این وظیفه علمی خود شده اند و این انحراف بزرگترین گردهمایی علمی جراحان کشور یعنی جامعه جراحان نیز کشانده شده و توسط انجمن جراحان عمومی مسائل چالش برانگیز زیبایی به کنگره امسال اضافه شده است.

پس از اطلاع از عناوین چالش بر انگیز، انجمن جراحان پلاستیک تمام تلاش خود را بری حذف این پنل ها به کار برده است ولی متاسفانه هیات مدیره جراحان عمومی سعی در ادامه اقدام اشتباه خود داشته اند.

به دنبال این مسئله انجمن جراحان پلاستیک جلسه اضطراری کمیته راهبردی را برگزار کرد و به دنبال نظر اکثریت قاطع اعضا به نشانه اعتراض و پرهیز از مشارکت در این اقدام غیر جامع انجمن جراحان زیبایی عليرغم میل ذاتی اقدام به لغو برنامه خود در این کنگره کرده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • لباس مخصوص دوندگان کم آبی را جبران می‌کند
  • ۴ نکته طلایی هنگام خرید فرش ۱۲۰۰ شانه
  • کیسه هوای لباس موتورسواران چگونه عمل می کند ؟ (فیلم)
  • کشت و برداشت ۱۵ کیلو گوجه فرنگی در گونی‌های پلاستیکی (فیلم)
  • شایع‌ترین عوامل ایجاد سنگ کیسه صفرا
  • سنگ کیسه صفرا: علل، علائم، درمان و افراد در معرض خطر
  • ردپای کدام شرکت‌ها در تولید پلاستیک بیشتر است؟
  • امسال انجمن جراحان پلاستیک در کنگره جراحان حاضر نمی شود
  • نحوه ساخت آب‌نما با بطری پلاستیکی (فیلم)
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۷