Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@04:43:36 GMT

بافت سنتی مشکل همیشگی افغانستان است

تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۹۵۴۳۸

بافت سنتی مشکل همیشگی افغانستان است

بهرام امیراحمدیان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره تفاوت‌های طالبان قدیم و جدید تصریح کرد: در افغانستان دائما ناامنی وجود دارد و عده‌ای می‌روند و عده‌ای می‌آیند و مدام جابه جا می‌شوند. مردم افغانستان دیگر خسته و بی‌تفاوت شده‌اند، آنها می‌گویند به دولت مرکزی مالیات دهیم تا برای ما امنیت تامین کند ولی امنیتی وجود ندارد، بعد بازیگر جدیدی چون طالبان وارد صحنه می‌شود و می‌گوید که مالیات را به ما بدهید تا برای شما امنیت ایجاد کنیم ولی ناامنی ایجاد می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تحلیلگر مسائل منطقه افزود: طالبان قلمرو تحت اشغال خود را با زور و سرنیزه حفظ می‌کند و کسی نمی‌تواند حرف بزند. مردم متفرق و خسته هستند. در هیچ جامعه‌ای پشت سر هم انقلاب نمی‌شود مگر آنکه کودتاها پشت سرهم باشد. در افغانستان جنگ همیشگی و صلح موقتی است و این مشکل همیشگی تاریخ افغانستان به بافت سنتی باز می‌گردد.

امیراحمدیان خاطرنشان کرد: مقاله‌ای از آندره روآ در کیهان در سال ۱۳۶۰ خواندم.  آن زمان گفته بود که افغانستان هیچ‌گاه روی آرامش را نمی‌بیند. چون هر روستا و هر خانواده‌ای برای خود یک شاه دارد. آنها تا جامعه منسجم بوجود نیاورند نمی‌توانند به سمت یک جامعه دموکراتیک حرکت کنند.

وی افزود: کشورهایی که توانستند دولت- ملت تشکیل دهند، موفق بودند و کشورهایی که نتوانستند به این دلیل است که هرکدام از اجزای آن ادعاهایی دارند و هیچ‌کدام از ادعای خود کوتاه نمی‌آیند. این مساله در خیلی از مناطق خاورمیانه مصداق دارد و به محض اینکه زمانی که زور و قدرت برداشته شود، نیروهای خفته بیدار می‌شود.

امیراحمدیان درباره مباحث مطرح شده درباره سقوط کابل گفت: چنین اتفاقی بعید است زیرا جنگ شهری پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. الان کابل پنج میلیون نفر جمعیت دارد و همین افراد جلوی طالبان می‌ایستند. زیرا می‌دانند اگر این شهر را از دست بدهند و آواره شوند، جایی ندارند بروند. مناطق دیگر ناامن هستند و فقط امکانات و دارایی‌های خود را نمی‌خواهند ترک کنند.  

این کارشناس مسائل بین الملل در پاسخ به سوالی درباره علل ضعف دولت مرکزی افغانستان گفت: این دولت ضعیف کار نمی‌کند بلکه تبلیغات طرف دیگر زیاد است. افغانستان ۳۰۰ هزار نفر نیروهای مسلح دارد و خیلی از آنها در اطراف ادارات مرکزی و وزارتخانه‌ها مستقر هستند. آنها اجازه نخواهند داد و طالبان هم موفق نمی‌شود. طالبان به هرات آمده اما مزار شریف خیلی قدرتمند است. همه این مناطق زیرساخت‌های قدرتمندی دارند.

وی یادآور شد: اینکه طالبان به‌شکل چریکی بتواند شهری را بگیرد، بعید است. طالبان روستاها را می‌گیرند و با گرفتن این مناطق مردم فرار می‌کنند. زیرا نمی‌خواهند تحت سلطه و حاکمیت طالبان قرار گیرند. می‌گویند وقتی نمی‌توانیم ایستادگی کنیم بهتر است برویم و صحنه را خالی کنیم. بنابراین آنها حکومت طالبان را قبول ندارند.

امیراحمدیان در پاسخ به این پرسش که چرا دولت مرکزی نسبت به پیام‌های طالبان به کشورهای جهان برای صلح و مذاکره واکنش نشان نمی‌دهد؟ گفت: دولت مرکزی می‌گوید که همه اینها تبلیغات است. واقعیت این است که هر طرفی که به لحاظ رسانه‌های اجتماعی قوی‌تر باشد، آن طرف قوی‌تر است و اکنون همه روی طالبان تمرکز کردند.

این کارشناس سیاسی درباره تبعات قدرت گرفت طالبان، این گروه را به سیل بنیان‌کن تشبیه کرد و گفت:کشورهای غربی با این افغانستان قرارداد همکاری استراتژیک دارند و به این کشور کمک می‌کنند.

برچسب‌ها افغانستان طالبان ایالات متحده آمریکا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: افغانستان طالبان ایالات متحده آمریکا افغانستان طالبان ایالات متحده آمریکا دولت مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۹۵۴۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حکومت افغانستان فراگیر است

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان در واکنش به اظهارات مقامات روسیه مبنی بر اینکه به‌رسمیت شناختن کابل به تشکیل حکومت فراگیر بستگی دارد، تاکید کرد: حکومت کنونی افغانستان فراگیر است.

میخاییل گالوزین معاون وزارت خارجه روسیه پیش‌تر با تأکید بر لزوم ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان گفته بود: حکومت فراگیر مستلزم این است که نمایندگان همه اقوام، مذاهب و جریان‌های سیاسی افغانستان در آن حضور داشته باشند.

سخنگوی طالبان گفته است حکومت ایجاد شده توسط طالبان به باور وی فراگیر است.

حدود یک هفته پیش نیز سراج‌الدین حقانی وزیر کشور طالبان در دیدار با هیئتی از افغان‌های مقیم خارج درباره درخواست‌ها جهت تشکیل حکومت فراگیر گفته بود: جهان باید درک کند که افغانستان یک کشور مستقل است. افغانستان همانطور که در امور داخلی کشورهای دیگر دخالت نمی‌کند، این را هم نمی‌پذیرد که دیگران مداخله کنند.

چندی قبل نیز ذبیح الله مجاهد در واکنش به خواسته سران کشورهای آسیای مرکزی و آلمان درباره حکومت فراگیر گفته بود حقوق زنان و حکومت فراگیر در این کشور تأمین است و این موضوع داخلی است.

وی افزود: کابینه حکومت افغانستان متشکل از همه اقوام است، نمایند‌گان همه اقوام در این نظام حضور دارند و از جمله زنان حقوق تمام افغان‌ها در کشور تأمین است.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • تغییرات اقلیمی افغانستان را تهدید می کند
  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده‌اند
  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده اند
  • سد طالبان بر مسیر «دوستی»
  • هشدار حزب التحریر به طالبان
  • تاکید طالبان بر توسعه ارتباط افغانستان و منطقه
  • دعوت از طالبان برای شرکت در کنفرانس وقف
  • حکومت افغانستان فراگیر است
  • سیل در افغانستان/ ۱۱ نفر کشته و زخمی شدند
  • کانادا کمک‌ها به افغانستان را از سر می‌گیرد