Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-07@09:26:50 GMT

نظر هانی‌زاده درباره مذاکره ایران با طالبان

تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۹۵۴۴۳

نظر هانی‌زاده درباره مذاکره ایران با طالبان

حسن هانی‌زاده با اشاره به تحولات افغانستان و گسترش گروه های خشونت طلب در این کشور اظهار کرد: خروج عجولانه آمریکا شرایط بحرانی را در افغانستان و منطقه رقم می زند، چون طالبان مجموعه ای خشونت طلب است که اگر قدرت را در دست بگیرد یک چالش برای افغانستان و ایران و کل منطقه است.

وی معتقد است: طالبان الان دو شاخه است؛ یکی نزدیک به داعش و وهابیت که به ابزارهای خشونت آمیز برای به دست گرفتن قدرت معتقدند و در حال پیش‌روی در شهرهای مختلف افغانستان است تا دولت قانونی اشرف غنی را سرنگون کند و بخش دیگری از طالبان به عنوان مجموعه تحول خواه و معتقد به دولت سازی که اخیرا در روسیه و ایران با مقامات این کشورها دیدار داشتند و از چندین ماه پیش با آمریکا نیز مذاکره کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کارشناس مسایل منطقه تصریح کرد: شرایط افغانستان مناسب نیست؛ با توجه به این که ترکیه در حال انتقال برخی گروهک‌های  تروریسی از سوریه است و دولت بایدن هم شرایطی فراهم کرده که از طریق بحران آفرینی داخلی برای کشورها هزینه نظامی کمتری به لحاظ انسانی و مالی پرداخت کند و به نظر آمریکا در حال تخلیه پایگاه های نظامی خود است. از این رو شاهد هستیم که غرب و شرق آسیا درگیر بحران می شوند و این شرایط امنیتی ناپایداری را در منطقه ایجاد می کند که طبعا بر ایران و سایر کشورها فشار شدیدی را وارد می کند.

هانی‌زاده درباره اعتماد به طالبان و تغییرات سیاسی که گفته می شود در بخشی از آنها شکل گرفته است، گفت: طالبان بخشی از مجموعه و ساختار اجتماعی افغانستان است و به عنوان یک مجموعه اجتماعی و قومیتی نمی تواند با قدرت نظامی در برابر آنها ایستادگی کرد. آنها دارای رگه های عمیق در جامعه افغانستان هستند و باید شرایط به گونه ای باشد که مجموعه تحول خواه این گروه نسبت به بخش خشونت طلب آن به لحاظ داخلی و خارجی ترجیح داده شوند.

وی با اشاره به مذاکرات ایران با گروه هایی از طالبان اظهار کرد: ایران با گروه هایی از آنها مذاکره کرد و به نتیجه هم رسید اما دست‌هایی در کار است که طالبان خشونت طلب را تقویت و گروه های تحول خواه را ضعیف کند. در عین حال ایران چاره‌ای جز مذاکره با مجموعه طالبان ندارد و مذاکره ای هم که انجام شد در چارچوب مذاکرات با مجموعه تحول خواه از طالبان بود. این گروه تجربه دو دهه گذشته و اقدام و تحولات سیاسی و امنیتی که پشت سر گذاشتند را دارند و می دانند که با اعمال زور و استفاده از ابزار خشونت نمی توان اعمال قدرت کرد.

هانی‌زاده تصریح کرد: به نظرم مذاکرات با طالبان برای پیوستن به دایره گروه های سیاسی خواهان قدرت در افغانستان امکان پذیر و موثر است به شرطی که برخی کشورها تلاش نکنند به گروه های خشونت طلب در این کشور فرصت بروز و ظهور دهند اما متاسفانه شاهدیم که عربستان، امارات، پاکستان و آمریکا دنبال این هستند که مجموعه خشونت طلب را روی کار بیاورند/ ایسنا

منبع: فردا

کلیدواژه: هانی زاده مذاکره ایران با طالبان هانی زاده تحول خواه خشونت طلب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۹۵۴۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع ۲۱ هزار پاسپورت در بغلان

ریاست عمومی پاسپورت طالبان در بغلان اعلام کرد مدیریت پاسپورت ولایت بغلان در یک سال گذشته، ۲۱ هزار جلد پاسپورت توزیع کرده ‌است.

این ریاست می‌افزاید، با توزیع این شمار پاسپورت ۱۳۲ میلیون افغانی عواید به‌دست آمده است.

گفتنی است چند روز قبل نیز ریاست پاسپورت‌‌ طالبان از توزیع بیش از 130 هزار جلد پاسپورت در هرات، ۲۶ هزار و ۳۹۱ جلد پاسپورت در پکتیا و بیش از ۱۹ هزار جلد پاسپورت در ولایت نیمروز خبر داده بود.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • صدایی که از ایران شنیده می‌شود/آیا معمای طالبان حل خواهد شد؟ / فاصله خاورمیانه تا توافق
  • روزنامه جمهوری اسلامی: طالبان مشغول پاکسازی قومی و شیعه‌کشی است؛ ایران هم سکوت می‌کند
  • حمله گازانبری طالبان به تعهدات آبی با ایران
  • حمله گازانبری امارت طالبان به تعهدات آبی با ایران
  • وقوع انفجار در کابل
  • توزیع ۲۱ هزار پاسپورت در بغلان
  • انحراف آب هیرمند توسط طالبان به شوره زارهای افغانستان | افغانستانی‌ها آب شیرین را تلخاب می کنند! | واکنش معاون رئیس‌جمهور به این اقدام عجیب طالبان
  • انحراف آب هیرمند به شوره زارهای افغانستان حقیقت دارد | سلاجقه: برای مسدود کردن انحراف آب با طالبان گفت‌وگو می‌ کنیم | طالبان آب شیرین را تلخاب می کند!
  • داعش در افغانستان به طور جدی سرکوب شده است
  • طالبان: حضور داعش در افغانستان به صفر نزدیک شده است