Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک نویسنده کتاب گفت: عدم وجود ساز و کار مناسب برای تامین حقوق اولیه نویسندگان یکی از ضروریاتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد، زیرا این قشر فرهیخته نیازمند حمایت هستند تا بتوانند به فرهنگ سازی جامعه دست بزنند.

نفیسه علوی در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان پیرامون قرار‌دادهای نویسندگان با ناشران گفت: افزایش قیمت کاغذ و به دنبال آن افزایش قیمت کتاب چالش بزرگ حوزه نشر بوده و نویسندگان را نیز با مشکل مواجه کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تعداد کتاب‌هایی که در انتظار چاپ هستند بسیار و در عین حال با افزایش قیمت مواد اولیه شرایطی برای انتشار این کتاب‌ها وجود ندارد.

*** عدم وجود ساز و کار مناسب برای تامین حقوق اولیه نویسندگان

وی در همین راستا ادامه داد: عدم وجود ساز و کار مناسب برای تامین حقوق اولیه نویسندگان یکی از ضروریاتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد، زیرا این قشر فرهیخته نیازمند حمایت هستند تا بتوانند به فرهنگ سازی جامعه دست بزنند.

علوی به اوضاع نشر در طی ماه‌های اخیر اشاره و ابراز کرد: صنعت نشر در طی ماه‌های اخیر شرایط مناسبی را پشت سر نگذاشته است، افزایش قیمت کاغذ مانعی بر سر راه تولید و انتشار کتاب بوده، این مهم بر همه ارکان نشر تاثیر گذاشته، اما در انتها معایب فراوانی را برای نویسندگان که در انتهای زنجیره تولید قرار دارد به ارمغان می‌آورد در چنین شرایطی نویسنده از این حرفه فاصله خواهد گرفت، زیرا دلسردی فراوانی را تجربه می‌کند و منافع اقتصادی نیز برای آنان در پی نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید: برای مطالعه معرفى آخرین كتب منتشر شده اینجا کلیک کنید

وی با انتقاد از عملکرد برخی ناشران اظهار کرد: سلیقگی برخورد کردن ناشران با دستمزد نویسندگان خصوصا نویسندگان نو قلم یکی از چالش‌های بزرگ حوزه نویسندگی محسوب می‌شود، متاسفانه هیچگونه شاخص و یا ملاک تایید شده برای قرار دادها با نویسندگان وجود ندارد و برخی ناشران مطابق با منافع اقتصادی خود اقدام به بستن قرار داد و نویسندگان می‌کنند.

***رانت‌های موجود در عرصه نویسندگی

نویسنده کتاب «حس خیابان» به رانت‌های موجود در عرصه نویسندگی اشاره و ابراز کرد: برای بستن قرار داد با برخی ناشران باید متکی به رانت شد و یا به واسطه آشنایی با برخی از این ناشران وارد بستن قرار داد شویم در این صورت است که می‌توان ادعا کرد که قرارداد با سود بیشتری نوشته شده‌ است و اگر نه سود اقتصادی برای نویسنده ندارد و کتاب‌ها تنها برای یادگاری دادن به دیگران خواهد بود.

علوی تاثیر کرونا را بر عرصه نویسندگی مورد ارزیابی قرار داد و اظهار کرد: کرونا فرصت و زمانی غنیمت شمرده شده برای مطالعه و حتی نگارش کتاب بود، از این رو نمی‌توان گفت که کرونا زمینه را برای نویسندگان به خوبی فراهم کرده است.

***نقش تبلیغات

این نویسنده کتاب تصریح کرد: اقتضا جامعه مدرن و امکانات مجازی ایجاب می‌کند که کتاب مورد تبلیغ قرار گرفته تا علاوه بر شناسایی به جامعه بستری برای مطالعه و شناخت جامعه از کتاب‌ها ایجاد شود چنانچه تبلیغات ابعاد گسترده تری به خود بگیرد می‌تواند نتایج ارزنده تری را با خود به همراه داشته باشد.

***حضور مداوم سلبریتی‌ها در هرصه ادبیات موجب ضرر است

وی تبلیغ کتاب‌ با کمک سلبریتی‌ها را روندی در جهت معرفی بیشتر کتاب‌ها دانست و ابراز کرد: تبلیغ کتاب‌های مختلف با کمک سلبریتی‌ها در فضای مجازی رویکرد تاثیرگذاری بر جذب مخاطب است و به اقبال عمومی از کتاب‌ها منجر می‌شود.

علوی ورود سلبریتی‌ها به حوزه نویسندگی را مورد ارزیابی قرار داد و خاطرنشان کرد: حضور سلبریتی‌ها به عنوان نویسنده قطعا به تولید آثار ارزنده نمی‌انجامد چراکه آثار تولید شده از سوی این قشر بضاعت لازم را در عرصه ادبیات نخواهد داشت و اوج گیری این امر به فقر فرهنگی جامعه باز می‌گردد و در دراز مدت به چرخه نشر نیز ضرر وارد می‌کند، تولید کتاب افرادی که در جامعه از آنان به عنوان سلبریتی یاد می‌شود تنها برای مدتی کوتاه می‌تواند سود داشته باشد؛ آن هم سودی که تنها متوجه ناشران است.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار ادبیات بازار نشر

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اینجا اخبار ادبیات بازار نشر عرصه نویسندگی افزایش قیمت سلبریتی ها کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۹۶۶۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت چاپ و نشر علوم دریایی مطلوب است

به گزارش خبرنگار مهر، دریادار دوم عرشه ابوطالب مطلبی صبح یکشنبه در سیزدهمین میز تخصصی ناشران کتاب با تبریک عملیات قاطعانه وعده صادق توسط نیروهای مسلح افزود: این عملیات سبب شد تا نیروهای نظام و مسلح نیز مقتدرتر و شجاع‌تر شوی با اشاره به اهمیت کار ناشران گفت: در نیروهای مسلح به این حوزه توجه خاصی شده است واعتبارات خوبی به حوزه پژوهش توجه شده است.

وی با بیان اینکه وضعیت خوبی در حوزه چاپ و نشر داریم و به مؤلفان نیز بدهی چندانی نداریم، برای فعالان این حوزه آرزوی موفقیت کرد.

یوسفی مدیر حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه دریایی نوشهر نیز با اشاره به این با هزار جلد کتاب در قالب ۸۰ عنوان در نمایشگاه بین المللی کتاب سال قبل شرکت کردیم، گفت: طرح جلد ۱۸ عنوان کتاب تهیه شد.

وی از تصویب ۹۰ عنوان کتاب در فاز ۹ خبر داد و گفت: چاپ هزار جلد کتاب عکس طبیعت نوشهر از جمله اقدامات است.

وی با اظهار اینکه ۹ نشریه در دانشگاه منتشر می‌شود، گفت: رفع مشکل واگذاری اعتبار در حوزه تألیف و نوسازی تجهیزات چاپ، بازنگری دستورالعمل حق تألیف و ویراستای، عدم واگذاری کاغذ یارانه‌ای، عدم وجود ردیف اعتباری مشخص از جمله مشکلات است.

کد خبر 6090525

دیگر خبرها

  • بررسی آثار کلر ژوبرت نویسنده و تصویرگر مسلمان شده فرانسوی
  • بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود
  • کودکان با شعر زندگی موفق‌تری خواهند داشت
  • وضعیت چاپ و نشر علوم دریایی مطلوب است
  • پیام مقاومت یمن را در نمایشگاه کتاب تهران مخابره می‌کنیم
  • میدان شهرت در ایران
  • انتشار کتاب یوسف گم گشته باز آید در ماهشهر
  • انتشارات شهید کاظمی با دست پر به نمایشگاه می‌­آید
  • نمایشگاه کتاب و آثار خط و نقاشی در هرات
  • آمادگی هند برای تولید کتاب‌های صوتی با هوش مصنوعی