Web Analytics Made Easy - Statcounter

پلیس هائیتی اعلام کرد، در میان مظنونان دستگیر شده دخیل در ترور رئیس جمهوری این کشور بادیگارد سابق سفارت کانادا در این کشور حوزه دریای کارائیب دیده می‌شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، پلیس هائیتی اعلام کرده که ۱۷ مظنون دستگیر شده دخیل در ترور ژووِنل موئیس، رئیس جمهوری این کشور ۱۵ شهروند کلمبیایی و دو آمریکایی-هائیتی تبار دیده می‌شوند که یکی از آنها "جیمز سولاگس" و دیگری "جوزف وینسنت" است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سولاگس ۳۵ ساله پیشتر کارمند و نگهبان سفارت کانادا در هائیتی بود.

این اطلاعات به نقل از وبسایت خیریه‌ای است که سولاگس در سال ۲۰۱۹ در منطقه جنوب فلوریدا در ایالت فلوریدا تاسیس کرد، اما این وبسایت اکنون از دسترس خارج شده با این حال، بخش امور جهانی در وزارت خارجه کانادا به پایگاه خبری گلوبال نیوز تایید کرد که دولت کانادا از اتهامات علیه این مرد که برای مدتی کوتاه به عنوان بادیگارد توسط یک کمپانی امنیتی برای سفارت این کشور در هائیتی کار می‌کرد،‌ مطلع شده است. این کمپانی امنیتی از سال ۲۰۱۰ در هائیتی فعال نبوده است.

این مرد جوان که در فلوریدا ساکن بود، خودش را در این وبسایت یک "عامل مجاز دیپلماتیک" معرفی می‌کند.

همچنین اطلاعات کمی درباره جوزف وینسنت که پیشتر در میامی آمریکا ساکن بود، در دسترس است.

وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرده، آمریکایی‌های هائیتی تبار در میان مظنونان ترور رئیس جمهوری هائیتی هستند اما نمی‌تواند هویت آنها را تایید کند.

عاملان این ترور خودشان را عاملان "اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا" معرفی کردند.

اما ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته که به طور قطع نادرست است که عاملان ترور رئیس جمهوری هائیتی از عاملان این اداره باشند. سفیر هائیتی در آمریکا نیز  گفته که این فقط یک توطئه از سوی مزدوران بوده تا بر اقدام فجیع خود سرپوش بگذارند.

به گفته مقام‌های پورتوپرنس، مابقی مظنونان همگی کلمبیایی هستند که ۱۸ تن آنها دستگیر و سه تن کشته شدند و مابقی هم تحت پیگرد قرار دارند.

وزارت دفاع کلمبیا تایید کرده که ۱۳ تن از اعضای سابق ارتش این کشور در میان این مظنونان هستند. گزارش شده که آنها بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۸ در خدمت ارتش کلمبیا بودند.

هشتم ژوئیه سال جاری میلادی، ۱۱ مرد سر تا پا مسلح در سفارت تایوان در هائیتی دستگیر شدند. هنوز مشخص نیست که آیا آنها در میان بازداشتی‌ها هستند یا نه و هویت آنها تایید نشده است. آنها در برابر دستگیری، مقاومتی نداشتند.

لئون شارل، رئیس پلیس هائیتی همچنین از دستگیری یکی از مغزهای متفکر احتمالی ترور رئیس جمهوری هائیتی خبر داد و گفت: این فرد "کریستین امانوئل سانون"، پزشکی از ایالت فلوریدای آمریکاست. دو فرد دیگر نیز که جزو عاملان اصلی توطئه این ترور هستند، دستگیر شده‌اند که یکی از آنها جوزف وینسنت و دیگری جیمز سولاگس است.

سانون که تباری هائیتایی دارد، بیش از ۲۰ سال ساکن جنوب فلوریدا بود و اکنون نفر سومی فلوریدایی است که در ارتباط با ترور رئیس جمهوری هائیتی دستگیر شده است.

بازرسان بر این باورند که این پزشک با یک کمپانی امنیتی ونزوئلایی مستقر در ایالات متحده در ارتباط بوده که این کمپانی، استخدام کلمبیایی‌هایی را که در این ترور دست داشتند، سازماندهی کرده است.

ژووِنل موئیس روز چهارشنبه گذشته در محل سکونتش ترور شد؛ همسر وی نیز از ناحیه شکم به شدت زخمی شده و در بیمارستان به سر می‌برد اما وضعیت وی با ثبات است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ترور هائيتي ترور رئیس جمهور هائیتی بادیگارد پزشک رئيس جمهور كانادا آمريكا ترور رئیس جمهوری هائیتی دستگیر شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۹۶۹۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مذاکرات اطلاعاتی- امنیتی ترکیه و سومالی

رئیس سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه با رئیس جمهوری سومالی درباره تقویت همکاری‌های امنیتی اطلاعاتی میان دو کشور گفت وگو کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، « ابراهیم کالین» رئیس سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه در کاخ ریاست جمهوری سومالی با « حسن شیخ محمود» رئیس جمهور این کشور دیدار و درباره گسترش همکاری‌های اطلاعاتی امنیتی میان ترکیه و سومالی با او گفت‌وگو کرد.

به نوشته روزنامه سومالی جدید، در این دیدار دو طرف در خصوص تقویت همکاری راهبردی ترکیه - سومالی در زمینه‌های مورد علاقه دو کشور به بحث و تبادل نظر پرداختند.

مبارزه با تروریسم بخصوص گروه تروریستی الشباب، افزایش ثبات و امنیت در شاخ آفریقا و گسترش همکاری اقتصادی میان ترکیه و سومالی از دیگر محورهای مورد بحث میان شیخ محمود و کالین بود.

موقعیت راهبردی سومالی و رویای ترکیه برای نفوذ در شاخ آفریقا

 رئیس سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه در سفر به موگادیشو با همتای سومالیایی خود دیدار و درخصوص راه‌های تقویت همکاری اطلاعاتی و امنیتی میان دو کشور با وی گفت وگو کرد.

ترکیه در سال 2108 توافقنامه تاسیس یک پایگاه نظامی در سومالی را  با دولت مودگادیشو امضای کرد و 24 فوریه 2024 توافقنامه تقویت همکاری‌های نظامی امنیتی میان ترکیه و سومالی امضاء شد. این توافقنامه شامل برگزاری رزمایش‌های مشترک، تبادل اطلاعات امنیتی و کمک‌های بشردوستانه است.

انتهای پیام/

  

دیگر خبرها

  • مذاکرات اطلاعاتی- امنیتی ترکیه و سومالی
  • تاکید بر شناسایی عاملان حمله به شیعیان افغانستان + فیلم
  • بررسی توسعه روابط ایران و تانزانیا در حوزه ارتباطات و فناوری
  • دستگیری عاملان کلاهبرداری ۲۰ میلیاردی در تهران
  • تولید بانک اطلاعات خلیج فارس در سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح
  • جزئیات دستگیری ۵ نفر از اعضای شورای شهر سردشت
  • ۵ نفر دیگر از اعضای شورای شهر سردشت دستگیر شدند
  • وحدت مهم‌ترین رکن جامعه است
  • عاملان درگیری در بیمارستان کاشانی اصفهان دستگیر شدند + فیلم
  • عاملان درگیری در بیمارستان کاشانی اصفهان دستگیر شدند