Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/تهران تا سال 2050، انتظار می­ رود که حدود 70 درصد جمعیت جهان در شهرها زندگی کنند. زندگی در شهر فواید زیادی دارد، اما شهرنشینان در سراسر جهان، شاهد افزایش سریع مشکلات بهداشتی غیرواگیر مانند آسم و بیماری­های التهابی روده هستند.

برخی دانشمندان معتقدند این امر با از بین رفتن تنوع زیستی یا حذف اشکال مختلف حیات در زمین مرتبط است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متأسفانه در حال حاضر، میزان از بین رفتن تنوع زیستی، حدود هزار برابر میزان طبیعی آن است. تنوع میکروبی قسمت بزرگی از تنوع زیستی است که در حال نابودی است. این میکروب ها، به ویژه باکتری­ها، ویروس­ها و قارچ­ها، برای حفظ سلامت اکوسیستم­های مختلف ضروری هستند. از آنجا که ما انسان­ها بخشی از این اکوسیستم­ها هستیم، با از بین رفتن میکروب­ها یا کاهش تماس با آن­ها به دلیل وجود برخی موانع، سلامتی ما نیز مورد تهدید قرار خواهد گرفت.

در این مقاله که توسط سالار کرجالیان (دانشجوی رشته­ گیاه‌پزشکی واحد علوم و تحقیقات)، زهرا شیخ رضائی (پزشک و عضو گروه سلامت و طبیعت مؤسسه­ بوم­ زیستا، کانادا) و علیرضا گل­نراقی (عضو گروه گیاه‌پزشکی واحد علوم و تحقیقات، محقق دانشگاه بریتیش کلمبیا و عضو گروه تنوع زیستی مؤسسه­ بوم­ زیستا، کانادا) تهیه شده، آمده است: شبکه­ ای گسترده از میکروب­ها در محیط­‌های مختلف وجود دارد. لوله­ گوارش، پوست و راه­ های هوایی ما میکروبیوم­ های متمایزی را در خود جای داده اند (به مجموع میکروب­ هایی که در بدن یک موجود زنده وجود دارد، میکروبیوم گویند). روده انسان به تنهایی تا 100 تریلیون میکروب را در خود جای داده است که بیش از مجموع سلول­های بدن یک انسان است. میکروب­های موجود در بدن ما خدماتی را ارائه می دهند که برای بقای ما ضروری هستند، مانند فراوری مواد غذایی و تأمین مواد شیمیایی که از عملکرد مغز پشتیبانی می کنند.

(لوله­ گوارش هر فردی میکروبیوم منحصر بفرد خود را دارد)

هم‌چنین تماس با طیف متنوعی از میکروب­ها در محیط ما نیز برای تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری است. برخی زیست­ شناسان، به میکروب­‌هایی که در محیط­های نزدیک­تر به ما مثل علف­زارها و جنگل­ها وجود دارند، میکروب­های «دوست قدیمی» می­ گویند، چرا که آن­ها نقشی مهم در «آموزش» سیستم ایمنی بدن دارند. بخشی از سیستم ایمنی بدن ما سریع و غیر اختصاصی واکنش می­دهد، به این معنی که در صورت عدم تنظیم مناسب، به همه مواد حمله می کند و این میکروب های «دوست قدیمی» محیط اطراف ما هستند که این نقش تنظیمی را فراهم می کنند. به علاوه، آن­ها تولید برخی مواد شیمیایی را تحریک می­‌کنند که به کنترل التهاب کمک می­ کند و نیز می­‌توانند مانع حمله بدن به سلول­های خود و مواد بی­ ضرری مانند گرده و گرد و غبار شوند. قرار گرفتن در معرض طیف متنوعی از میکروب­ها، به بدن ما این امکان را می­‌دهد تا یک واکنش دفاعی مؤثر در برابر عوامل بیماری­‌زا ایجاد کند. بخش دیگری از سیستم ایمنی بدن ما، ارتش های کوچکی از «سلول­‌های حافظه» را تولید می­‌کند که سابقه­ تمام عوامل بیماری­‌زای بدن ما را حفظ کرده و امکان پاسخ سریع و مؤثر سیستم ایمنی به عوامل بیماری­‌زای مشابه در آینده را فراهم می­‌کند.

برای کمک به مبارزه با بیماری­های عفونی مانند Covid-19، به سیستم ایمنی سالم نیاز داریم. اما داشتن چنین سیستم ایمنی بدون پشتیبانی میکروبیوم‌­های متنوع غیرممکن است. همان طور که میکروب­ها در اکوسیستم­ها نقش مهمی دارند (مثلاً از طریق کمک به گیاهان برای رشد و بازیافت مواد مغذی خاک)، آن­ها مواد مغذی و مواد شیمیایی سالم برای سلامت بدن ما را نیز فراهم می­‌کنند که سلامت جسمی و روانی ما را تقویت می کنند. همه­ این عوامل، مقاومت بدن هنگام مواجهه با بیماری­ها (و سایر زمان­‌های پرتنش) در طول زندگی را ارتقا می­‌بخشد. اما شهرها عموماً تنوع زیستی ندارند و بیشتر فضاهای سبز و آبی آن­ها را به فضاهای خاکستری - جنگل بتونی- تغییر داده­‌ایم. در نتیجه، ساکنان شهرها بسیار کمتر در معرض انواع میکروب­های تقویت کننده سلامتی قرار دارند. آلودگی نیز می تواند میکروبیوم شهری را تحت تأثیر قرار دهد. آلاینده­‌های هوا می­‌توانند گرده را طوری تغییر دهند تا با احتمال بیشتری واکنش آلرژیک ایجاد کند.

جرمافوبیا (Germaphobia) یا «میکروب هراسی»، تصور این است که همه­ میکروب­ها بد هستند. این تصور در بسیاری از ما وجود دارد و ما را تشویق می­‌کند تا تمام سطوح خانه را عاری از میکروب کنیم (سترون­‌سازی). به خاطر همین تصور است که اغلب مانع از بیرون رفتن بچه­‌ها و بازی در فضاهای غیرتمیز (مثلاً خاک) می­ شویم. خاک یکی از متنوع ترین زیستگاه­های کره زمین است، بنابراین سبک زندگی شهری با قطع این ارتباط حیاتی، می­‌تواند انسان را از این نعمت بزرگ محروم کند.

کودکان برای ایجاد سیستم ایمنی سالم، به میکروبیوم­‌های متنوع محیط‌شان نیاز دارند

افرادی که در مناطق محروم شهری زندگی می کنند، از سلامت پایین­‌تر، امید به زندگی کوتاه­‌تر و میزان بالاتری از عفونت برخوردار هستند. تصادفی نیست که این جوامع، اغلب فاقد فضای سبز و آبی با کیفیت بالا و قابل دسترسی هستند. هم‌چنین آن­ها کمتر قادر به تهیه هزینه و یا وقت و انرژی برای لذت بردن از میوه­‌ها و سبزیجات ارزان قیمت هستند.

چکار می­‌توانیم بکنیم؟ ما باید در مورد میکروبیوم شهری جدی باشیم. بازسازی زیستگاه های طبیعی می­‌تواند به افزایش تنوع زیستی و سلامت ساکنان شهر کمک کند. کاشت گیاهان بومی متنوع تر، ایجاد فضاهای سبز ایمن، فراگیر و قابل دسترسی و بازسازی پارک­‌های داخل شهر و حومه می­تواند تنوع میکروبی را به زندگی شهری برگرداند. این قبیل پژوهش­ها به طراحان شهری کمک می­‌کند تا زیستگاه­های موجود در شهرها را طوری بازسازی کنند که به تقویت تعاملات سالم بین شهروندان و میکروب­های محیطی منتهی شود. هم‌چنین، دسترسی به این فضاهای سبز و آبی و تغذیه­ مقرون به صرفه باید بهبود یابد. پشتیبانی از احداث باغ­‌های عمومی و محلی می­‌تواند علاوه بر فراهم کردن غذای رایگان و مقوی، امکان تماس با میکروب­‌های مفید را نیز برای مردم فراهم می­‌کند. در این حال می­‌بایست به شهروندان، نحوه­ تولید حداقل بخشی از مواد غذایی مورد نیاز خود را (در صورتی که فضای لازم را داشته باشند) آموزش داد که در طی چنین فرایندهایی، میزان در معرض قرار گرفتن افراد با میکروب­‌های مفید محیطی نیز افزایش می­‌یابد. این بخش نیز می­‌تواند قسمتی از توصیه­ متخصصان حوزه­ سلامت به مردم جوامع شهری باشد. ارتقای ارتباط با طبیعت - از جمله میکروب­‌هایی که در حال حاضر بسیاری از ما از آن اجتناب می کنیم - باید بخشی اساسی در هر استراتژی بهبودی پس از همه­‌گیری یا پاندمی (مانند پاندمی کرونا) را تشکیل دهد.

پاندمی ویروس Covid-19 و شروع دوره­‌ای که از آن با نام دوره­ کروناسه یاد کرده­‌اند، توجه پژوهشگران و مردم را به حفظ تنوع زیستی و اهمیت میکروب­ها و فواید آن­ها به شدت جلب کرده است. از این رو انتظار می­‌رود که تحقیقات در حوزه­ تنوع زیستی میکروبی در آینده­ نزدیک بیشتر شده و فواید این گنجینه­‌های بسیار کوچک، برای حفظ اکوسیستم­‌ها و سلامتی انسان بیش از پیش مشخص شود. ما انسان­ها باید از تنوع زیستی نامرئی که برای سلامتی شخصی و سیاره ای ما حیاتی است، محافظت کرده و آن را ترویج کنیم.

منبع:

Halfvarson J. et al. Dynamics of the Human Gut Microbiome in Inflammatory Bowel Disease. Nature Microbiology. 2017.

Nazari et al. Man in the Coronaceous period (1): how long will Corona vaccination last in the world? Iranian Students' News Agency.

2021

  Halfvarson J. et al. Dynamics of the Human Gut Microbiome in Inflammatory Bowel Disease. Nature Microbiology. 2017.
 - Nazari et al. Man in the Coronaceous period (1): how long will Corona vaccination last in the world? Iranian Students' News Agency. 2021

- Robinson. Biodiversity loss could be making us sick – here’s why. The Conservation

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کروناویروس سیستم ایمنی بدن بین رفتن تنوع زیستی میکروب ها بدن ما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۹۶۹۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصلاح قیمت مواد اولیه برای تولید خودرو امری ضروری است/ افزایش 40 درصدی اعلام نیاز سایپا به ورق خودرو در راستای افزایش تولید خودرو در سال جاری

به گزارش «تابناک» به نقل از سایپانیوز، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا به همراه تنی چند از اعضای هیات مدیره،‌ معاونان و مدیران عامل شرکت های گروه سایپا ضمن حضور در شرکت فولاد مبارکه و بازدید از خطوط تولید، در نشستی با مدیرعامل و اعضای هیات مدیره این شرکت در راستای انجام تعاملات بیشتر به گفتگو پرداخت.

جواد توسلی مهر در این نشست مشترک گفت: صنعت فولاد صنعت مادر و یکی از زیرساخت‌های مهم تولید کشور است و از سوی دیگر نیز صنعت خودرو نیز پیشران است.

او با بیان اینکه بحث تولید می‌تواند حال مردم را خوب کند و با پرداختن به تولید و تأمین معیشت مردم سایر مشکلات نیز حل خواهد شد و راهکار آن اعتماد به توانمندی های داخلی و ظرفیت خوبی است که در کشور وجود دارد، افزود: شرکت‌های خودروسازی با حدود ۵۵ میلیون نفر سهامدار در بازار سرمایه رو به رو هستند، علاوه بر این ۶۰۰ هزار خانواده در زنجیره تأمین خودروسازی ارتزاق می‌کنند و گروه خودروسازی سایپا و ایران خودرو حدود ۱۰۰ هزار خانواده را شامل می‌شوند که قسمت بزرگی از اجتماع هستند و اگر روند این دو خودروساز در تولید مناسب باشد حال طیف بزرگی از مردم خوب خواهد شد.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه در کشور و در دهه ۹۰ ایران خودرو دیزل زیانی ۱۳ برابر سرمایه داشت، افزود: در این شرایط سهامداران برای انحلال شرکت شکایت کرده بودند، سهامداران عمده از جمله ایران خودرو حال خوبی نداشت اما وقتی روند معکوس شد و افزایش و جهش تولید را در دستور کار قرار دادیم، در سال ۹۹ به چهار برابر میزان تولید رسیدیم و سال 1400 به سود خالص سنگین و سال ۱۴۰۱ به ۷ هزار میلیارد سود خالص رسیدیم و به نسبت همین مبلغ، پول به دولت دادیم و می‌توان گفت ۲ همت برای تولید سرمایه‌گذاری شد که حجم زیادی از اشتغال زایی را به همراه داشت.

او با بیان اینکه امسال در سایپا برنامه‌ای در دستور کار داریم که  ۱۰۰ درصد قابل انجام است، گفت: تولید حدود ۶۷۱ هزار دستگاه خودرو را در دستور کار داریم و این آمار در سال گذشته 480 هزار خودرو بوده است که می‌توان گفت در سال جاری ما ۴۰ درصد افزایش تولید را خواهیم داشت.

توسلی با بیان اینکه اصلاح قیمت مواد اولیه برای تولید خودرو امری ضروری است، ابراز کرد: ما مواد اولیه را از بورس تهیه می‌کنیم و اگر این قیمت توسط دولت مدیریت و نگهداری شود دیگر هر روز نیاز به قیمت‌گذاری خودرو نداریم و بخش عمده مشکلات در این حوزه برطرف خواهد شد.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه برای انجام روند اصلاحی، رفتارهای خوبی را شاهد بوده‌ایم، ابراز کرد: امیدواریم تا چند روز آینده نتایج خوبی را از دولت در اصلاح قیمت مواد اولیه دریافت کنیم که بر این اساس تعاملاتمان با زنجیره تأمین از جمله فولادمبارکه بهتر و باعث مناسب تر شدن وضعیت تولید خواهد شد.

او تصریح کرد: استفاده از فناوری‌های نوین،‌ صنایع دانش بنیان، صنایع های‌تک، ایجاد تنوع محصول و افزایش کیفیت مستلزم جهش تولید و اصلاح ساختارهای مالی است که با انجام این امور یقینا سال متفاوتی در صنعت خودرو کشور خواهیم داشت و رکورد دهه 90 شکسته خواهد شد.

توسلی مهر افزود: تعاملات ما با فولادمبارکه در راستای افزایش 40 درصدی تولید خودرو است که افزایش ۴۰ درصدی اعلام نیاز به ورق خودرو در این راستا است.

دیگر خبرها

  • نیچر: یک کشف مهم درباره سرطان روده بزرگ که به دهان مربوط می شود
  • نمونه‌های دریایی ایران در مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران ذخیره می‌شود
  • خوراکی‌هایی که افسردگی شدید می‌آورند
  • خوردنی هایی که افسردگی می‌آورند
  • نابودی سریع ۹۹ درصد میکروب‌ها با فناوری جدید فرابنفش
  • قند پنهان در کدام یک از مواد غذایی وجود دارد؟
  • انقلاب صنعتی (قرن هجده و نوزدهم) و پیشرفت‌های فناورانه
  • هوش مصنوعی آرتروز زانو را ۸ سال زودتر تشخیص می‌دهد
  • منیزیم را چه زمانی از روز مصرف کنیم؟
  • اصلاح قیمت مواد اولیه برای تولید خودرو امری ضروری است/ افزایش 40 درصدی اعلام نیاز سایپا به ورق خودرو در راستای افزایش تولید خودرو در سال جاری